BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jan.vast op 30 October 2024, 15:27:04
-
Ik ben plannen aan het maken om de locomotievenloods van Apeldoorn en de omgeving ervan na re bouwen in H0. Bouwtekening, sporen layout en een Luchtfoto heb ik, meer info welkom!. Ervoor langs komt het dubbel spoor vanuit Amersfoort naar Station Apeldoorn. Dat wil ik, aan beide zijden laten verdwijnen naar een schaduw station om zo rond te kunnen rijden. Meest gebruikt is een tunnel, maar dat past niet in een Hollands Landschap. Wie heeft ideeën of liefst foto's hiervoor
Jan
-
Tactisch bomen planten.
Of een voldoende hoog gebouw.
Een viaduct.
Verder is er niet ver van Apeldoorn een met heide getooide insnijding.
Allemaal leuke mogelijkheden om een verdwijnpunt te
verdoezelen in een Nederlands landschap.
Groeten
Hendrik Jan
-
Ik heb een stukje website over baanplannen. Je kan even kijken in de 'scenic breaks & schaduwstation (https://train-science.com/out-of-the-box-baanplannen/#scenic-breaks-schaduwstations)' sectie voor inspiratie. Maar in essentie staat er hetzelfde wat HJ zegt met plaatjes en uitleg.
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2022/11/50a4f-35.png?w=1024)
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2022/11/8c1d0-39.png?w=1021)
Mvg,
Bas
-
In Nederland heb je best veel spoortunnels, alleen niet door bergen maar eerder onder water door. Dat water hoef je er niet eens bij te maken. Het begin van de tunnel, nog ruimschoots op land, is genoeg.
Verder zijn er ook landtunnels. Eigenlijk lange overdekte stukken spoor (of weg). Boven het spoor kan je dan gebouwen, parken, wat je maar wilt bouwen. Bij Barendrecht komt er niet eens een helling aan te pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1479200260-6722555249467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1479200260-6722555249467.jpg)
-
Precies, de A1 of A50 met daarachter een hoog gebouw .... denk ik ineens aan iets met blauwe enveloppen ;)
-
Kijk eens in mijn bouwdraadje "Halte Assel". Daar verdwijnt het spoor aan één kant onder een wildviaduct.
Dar viaduct ligt niet ver van Apeldoorn en heet officieel Natuurbrug Asselse heide.
-
Dank voor de reacties, wil een jaren 30 baan bouwen, in die tijd kende Nederland amper tunnels. Maar jullie geven waardevolle suggesties
-
Misschien iets met een stuwwal, geen idee hoe het verloop is bij Apeldoorn tov jouw bedachte locatie, maar wellicht iets om naar te kijken.
-
Dank voor de reacties, wil een jaren 30 baan bouwen,
Dan valt de A1 ook af. Daar was in de jaren '30 wel aan begonnen, maar werd pas na WO2 voltooid.
De meest voor de hand liggende optie is dan om de spoorbaan achter een heleboel bomen te laten verdwijnen.
-
Dat heeft Jan voor een H0 emplacement vast een grote ruimte tot zijn beschikking?
-
Dat wordt een boog, met viaduct achter bomen. Zijn daar voorbeelden van, zie het graag op foto's, videos
-
Op een van de banen op de 2 e USA conventie van de Ronalden dit jaar trof ik deze verdwijn truc aan naar het schaduwstation.
Het spoor direct achter de ketelwagens en voor de graanwagen verdwijnt in het schaduwstation door de boombegroeiing op de achtergrondplaat te plakken en ook na de achtergrondplaat voor een stukje door te zetten. Ik vind het een heel mooie oplossing die er goed uitzag in werkelijkheid.
Wellicht helpt dit je.
Met vriendelijke groet,
Carel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5900-kl-6741c0c642980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5900-kl-6741c0c642980.jpg)
-
Dat is een mooie oplossing inderdaad.
-
een 'view-block' kan allerlei zijn: beplanting, viaductberm, (industrieel) gebouw, silo's, een geparkeerde (grote) locomotief met enkele (grote) wagens op een iets hogergelegd spoortje vooraan, enz....
het effect hangt af van de hoogte van uw modelbaan ... indien uw BS (bovenkant modelspoor) ligt op pakweg 130cmH dan kan je makkelijker iets verstoppen dan op een lage baan ...
-
De de definitieve baan staat er nog niet, ik ben nu bezig met een proefbaantje met wat wissels om een en ander technisch uit te proberen. Maar ik denk als ik dat zo aan hoor dat 130 een goede hoogte is