BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: iljitsch op 26 October 2024, 16:24:19
-
De basisvraag is wat leuker is om op je baan te laten rijden: goederen of reizigers. Ik heb iets meer opties in de poll gestopt. Natuurlijk graag je keuze toelichten als je dat wilt.
Bijvoorbeeld hoe je dan rijdt: gewoon rondjes, onderweg stoppen, pendelen, realistisch rangeren, rangeerpuzzel...
Ik zal wat ik zelf het leukst vindt morgen ofzo toevoegen.
-
In onze hobby spreken we over goederenwagens en dus niet over 'vrachtwagons'.
En reizigers worden vervoerd in rijtuigen of treinstellen en dus niet in 'reizigerswagons'.
Bor
-
Leuk topic (y)
Ik heb goederenwagons aangevinkt, omdat ik ook een beetje wil rangeren.
Op mijn nieuw te bouwen baantje heb ik een passeerspoor waarop twee, personen- of goederentreinen, elkaar dus kunnen passeren, maar eventueel ook een lokje kan omlopen.
Verder één spoortje naar een loskadetje en een ander spoortje waar het industrielokje even kan bijtanken en/of kolen kan innemen.
Op laatstgenoemde kan ook nog twee goederen wagonnetjes worden achtergelaten om goederen te verladen.
Lekker spelen met wissels, seintjes en wagonnetjes ophalen en achterlaten.
Tijdens exposities kan ik de goederen vervangen door winegums voor de kleine en grote kinderen welke de overige treintjes bedienen. ;D
-
In onze hobby spreken we over goederenwagens en dus niet over 'vrachtwagons'.
En reizigers worden vervoerd in rijtuigen of treinstellen en dus niet in 'reizigerswagons'.
O, daar ga ik weer... in mijn hoofd is dat allemaal hetzelfde. Heb eea aangepast.
-
Als ...... ik zou gaan, dan wordt het spelen met vracht/goederen.
Ronald Visser
-
De meeste handelingen kun je doen met het rangeren en plaatsen van wagens.
Maar sinds ik hier lees dat sommigen echt bestaande stammen (getrokken treinen) nabouwen is dat ook wel erg leuk.
Eigenlijk is de combinatie (mn doorgaande personen- en goederentreinen plus stukgoederen naar het emplacement) in mijn ogen de ultieme beleving.
Maar jah, makkelijk praten ik heb niet eens een baan nog.
-
Ik heb gestemd op reizigerstreinen. Ik mis alleen de optie losse loc's. Ik ben met het bouwen van een Bw en daar ga ik alleen rijden met losse locomotieven. Op de clubbaan daarentegen rij ik alleen met reizigerstreinen omdat ik daar er veel van heb.
-
Ik heb gestemd op reizigerstreinen. Ik mis alleen de optie losse loc's.
Ok... ik zat ooit middenin de nacht op station schiphol en er kwam een dieselloc in z'n uppie voorbij. Kwam niet in mij op dat dit iemand's favoriete optie zou kunnen zijn! Maar heb deze optie toegevoegd.
-
Voeg dan de keuzes stoom, diesel of elektrisch maar toe. Hier alleen diesel met goederen.
-
@Cor
Dat vind ik wel echt een andere vraag.
@Iljitsch
Je houdt ons wel bezig met al je vragen...
In deze kwestie heb ik een ontwikkeling doorgemaakt.
Op mijn vorige banen lag het accent op het personenvervoer. Dat vond ik van kinds af aan boeiender, ook in het echt. Het meeste reed ik dan ook met personentreinen. Ik had ook altijd op zijn minst twee stations zodat die treinen nu eens op het ene en dan weer op het andere station langs het perron stopten.
Maar ik ben me steeds meer voor het goederenvervoer gaan interesseren en vind inmiddels het rijden met goederentreinen of -convooien minstens zo leuk. Op mijn huidige baan liggen alleen maar havensporen, in het echt reden daar niet of nauwelijks personentreinen. Op mijn baan tot nu toe nog geen passagiersvervoer, al denk ik er wel over om incidenteel een boot- of werkliedentrein te laten rijden.
-
Leukste als er van alles en nog wat langs komt rijden terwijl ik met de bouw van de baan bezig ben.
Dus het rijden laat ik aan iTrain over, kan ik ongestoord lijm, verf en mifoshape aan mijn vingers krijgen.
-
Maar sinds ik hier lees dat sommigen echt bestaande stammen (getrokken treinen) nabouwen is dat ook wel erg leuk.
Daar ben ik er eentje van, dus ik heb getrokken reizigerstrein gekozen. De laatste tijd kijk ik ook met een schuin oog naar werkelijkheidsgetrouwe goederentreinen, maar daar ligt vooralsnog niet de nadruk.
-
Ik heb goederen gedaan.
Je kan eindeloos variëren en het enige waarop ik op hoef te letten is de hoogte van de buffers en de ruimte tussen de stempels.
Verschil is er tot op zekere hoogte altijd, net als 1:1.
Rijtuigen zijn saaier.
-
Ik stem niks, alles is leuk.
Ik rij goederen transit treinen van 4 meter lang, mooi om langs te zien komen.
Reizigers treinen, IC, EC alles op realitsche basis . 8 tot 10 bak lang.
en dan lekker rangeren met Bauzugen en regionale goederentreinen. Wagons er af, er bij lekker klooien op Blausee-Mitholz.
Maar reizigers treinen hoeft niet saai te zijn, kun je ook mee rangeren.
Een vriend van mij heeft een kopstation en rangeerd daar met vanalles.
Hij werk een door hem gemaakte dienstregeling af en bij reizigers materieel wordt, kop gemaakt, omgelopen, koerswagens bij geplaatst of afgerangeerd. Postwagens worden mee gegeven en later weer afgerangeerd. En versterkingrijtuigen worden ook bij gaplaatst af afgerangeerd.
Je kunt het net zo maken als dat je zelf wilt, beleeft. Niets hoeft saai te zijn.
Mvg, Johan
-
Ik sluit me aan bij Johan. Net als in het grootbedrijf rijd ik zowel met goederentreinen als personentreinen. Beide hebben hun charme. Als de baan vordert komen daar ook nog rangeerterreinen en raccordementen bij waar gerangeerd kan worden. Mijn baan is Nederlands jaren 80 van de twintigste eeuw.
-
Trams!
-
Reizigerstram of goederentram, Marc? ;D
Ik heb de optie 'zowel vracht als passagiers' aangevinkt, omdat tot 1960 de treinen van mijn keuze zowel goederen als personen in één trein hadden.
Maar goederen vind ik het meest boeien, zoals het merendeel van de stemmers.
-
Ik heb “precies even leuk” gestemd. Het is net in wat voor bui ik ben vlak vóór onze maandelijkse rijavond, en dat bepaalt wat ik dan meeneem, variërend van een DE1 tot een ertstrein met 3 diesellocs ervoor.
-
Goederentreinen is mijn keuze.
Dan heb ik ook nog een (dure) tic: bloktreinen, dus allemaal dezelfde wagens.
-
@Cor
Dat vind ik wel echt een andere vraag.
Dat mag. :angel:
...al denk ik er wel over om incidenteel een boot- of werkliedentrein te laten rijden.
Je kunt natuurlijk prima een DH2 oid. laten rijden en dan geen station(s), maar een halteplaats. Dat is mijn idee voor mijn baan om te doen. DH's, DE's en een buffel. En dus allemaal diesel.
-
Het is dus niet zo dat ik rijtuigloos ben.
Ik ben met enkele stammen klaar.
Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar goederen, met name ketels.
-
Trams!
Ik zou inderdaad wel wat Haagse PCCs en GTLs op mijn baan willen hebben!
-
Leuke vraag!
Als kind was ik vooral geïnteresseerd in grote stoomlocs (zoals de BR 01) met zoveel mogelijk sneltreinrijtuigen. Nu is mijn interesse verschoven naar grote stoomlocs (zoals de BR 44) met zoveel mogelijk goederenwagens :). Daarnaast zijn er de laatste tijd ook wat treinstellen bijgekomen.
Maar het Wohnzimmer Rbf is - de naam zegt het al - vooral leuk om te rangeren. Daarom kies ik voor de eerste optie.
-
Ik heb voor allebei gekozen. Al ben ik de laatste tijd meer met rijtuigen bezig, dan goederenwagons.
Maar sinds ik hier lees dat sommigen echt bestaande stammen (getrokken treinen) nabouwen is dat ook wel erg leuk.
Daar ben ik sinds kort mee bezig. Het zoeken op internet - de samenstelling, foto's uit die tijd - vind ik dan erg leuk om te doen.
-
Geen idee, bij mijn bouwsels zijn de treinen eigenlijk bijzaak.
Groet,
michel
-
Ik heb gemixt opgegeven. Op de BMB rij ik altijd met m'n 37 met 3 of 4 mk1 coaches en natuurlijk m'n TTA wagon achterop. Daar zit dan de diesel in voor de vissersvloot.
Als ik dan op een kop station aankom en ik moet omlopen dan moet ik natuurlijk wel altijd die TTA achterop rangeren. Dat is altijd leuk om te doen ;D
Bas
-
Allemaal leuk.
Op mijn pendelbaantje is voor de snelle inzet het treinstel of lok met reizigersrijtuigen en stuurstand favoriet.
Daarnaast mogen de goederentreinen af en toe kopmaken, of er vind een incidentele bediening plaats (ladestrasse, goederenloods of brouwerij).
Verder een dankbaar station voor een lokomotief tentoonstelling... ;)
Groeten,
Jelmer
-
Ik heb " alles is even leuk " gestemd. Gewoon zoals het vroeger was als ik treinen ging kijken en er van alles door elkaar voorbij kwam. Treinstellen, locs met rijtuigen, goederentreinen en werktreinen. Kijken naar het rangeren bij Vlaardingen centrum en bij Vlaardingen oost, Key en Kramer in Maassluis. Bij de overweg aan de Joppelaan net voor de spoorbrug bij Schiedam en als we op visite waren bij familie op verschillende plekken in Rotterdam zuid. En in 1989 ook naar Utrecht geweest voor 150 jaar spoorwegen in Nederland. Dus de 3737 hoort er ook bij uiteraard !!
Alle treinen van NS en de buitenlandse treinen die in Nederland reden, ik vind het allemaal interessant. Dus op mijn spoorbaan wil ik dat ook allemaal laten rijden.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Grappig onderwerp. Ik denk dat ik goederentreinen net iets leuker vind dan reizigersmaterieel. Vanwege de afwisseling, kleuren etc. Het scheelt niet veel, maar denk 60/40 oid. Voor de lange bloktreinen (container, Vam) spreken mij erg aan. Ook wilde ik een stam met Fccpps, maar dat werd wel wat gortig qua prijs per meter ;D
Het nabootsen van stammen voor personentreinen heb ik recentelijk ontdekt en vind ik wel een leuk aspect van personentreinen. En ook combinaties daarvan (bv vervangende rijtuigen), zodat je met eenvoudige aanpassingen toch een andere trein kan krijgen.
Ik heb overigens alleen nog maar locs en wagens/rijtuigen, de paar treinstellen die ik had heb ik al eens verkocht. Een loc vind ik eerlijk gezegd veel imposanter dan een treinstel.
Groeten,
Rogier
-
Ik mis natuurlijk het antwoord 'trams!'. :-)
-
(y)
Trams!
-
De kortere tijdperk3 Benelux of Europ goederenwagens. Uit interesse, gekoppeld aan bewuste selectie en beperking. Zo'n TEE VT11 vind 'k ook gewéldig. Maar de verzameling open, gesloten en ketelwagens neemt reeds genoeg plaats en budget in. Komt erbij dat 'k persoonlijk ook 'enigszins' wil weten hoe het bij de échte wagens eraan toe ging. En avondschool gaan volgen over reizigerstreintjes en 'moderne' containertrafiek, heb geen zin in noch tijd voor. Uit nostalgie vind 'k trouwens de Zwitserse BVZ (H0m-Bemo) ook plezierig, maar hier zeker de knip erop. ;)
-
Rijtuigen zijn in mijn ogen gewoon romantischer, goederenwagons zijn makkelijk vergeten, terwijl bijvoorbeeld een V200 met Silberlingen heel erg tijds en plaats bepalend is.
-
In onze hobby spreken we over goederenwagens en dus niet over 'vrachtwagons'.
En reizigers worden vervoerd in rijtuigen of treinstellen en dus niet in 'reizigerswagons'.
Die lange karretjes, voor mensjes, zijn leuk om rondjes mee te rijden. Die kleinere dichte of platte karretjes zijn leuk om een beetje mee heen en weer te spelen. En het eindigt altijd met alle karretjes die ik heb door elkaar erachter en dan kijken hoe hard die kan. :P
Albert
-
Nou, vooruit dan. Hoewel ‘Wat VIND je leuker’ een betere titel is.
Maar naar mijn eigen, zeer objectieve maatstaven ;D zijn goederentreinen leuker. Dat geldt in mijn beleving helemaal vooral de bonte treinen die wagen voor wagen vanuit allerlei uithoeken van het spoorwegnet werden samengesteld.
Inderdaad, in de grote werkelijkheid is dit inmiddels al zo’n halve eeuw historie.
Groet,
Wolter
-
Ik zou nog even laten weten wat ik zelf het leukst vind.
Mijn inschatting is dat dit nogal verschilt aan de hand van de grootte/complexiteit van de baan. Bij een heel grote baan kan je een dienstregeling nabouwen en dan computergestuurd laten rijden en misschien nog iets met de hand er tussendoor, dan wil je ook zeker reizigerstreinen.
Maar bij een klein baantje zoals die van mij op 120x90 cm schaal N zit er niet heel veel meer in dan rondjes rijden of pendelen en zelfs drie wagons en een loc worden dan al aardig lang voor zo'n baantje met 60 cm.
En toen kwam ik de Inglenook Sidings rangeerpuzzel tegen. Heb toen mijn tweesporige "kopstation" uitgebreid met een derde spoor, ontkoppelaars op die sporen aangebracht en een stapeltje tweedehands goederenwagons aangeschaft... En: dit verveelt niet. Er zijn tijden dat ik elke dag wel even ga zitten om wat te rangeren.
-
Getrokken reizigers treinen, ingevuld, maar gekoppelde treinstellen heeft ook wel wat.
Rij het liefst rond, zonder te rangeren.
Maar ja met m`n lievelingstrein* kan helaas niet meer thuis gereden worden, `m is ondertussen te lang geworden, daarom rij ik met de *Venice Simplon Oriënt-Express, buiten de deur, rijdagen van BNLS forumbaan, of op beurzen.
(*Loc met 17 rijtuigen).