BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: aad52 op 26 October 2024, 10:19:34
-
Ik raak het spoor een beetje bijster momenteel; ik heb een prachtige nieuwe loc op marktplaats gekocht van Roco, nl. een 151 070-0, nummer 73368. Deze loc is uitgevoerd met RP25 wielen. Nu is mijn vraag of alle nieuwe modellen worden uitgevoerd/geleverd met deze wielen. Ik kan dat nergens vinden. Ik denk van wel aangezien roco line rails een hoogte hebben 2,1 mm, code 83.
Wie kan hierover duidelijkheid geven.
M.vr.groet,
Aad
-
Blijkbaar is dat de nieuwe standaard van Roco.
Voor sommige locomotieven kan je wel de wielen met hogere flens appart bestellen, maar ja , dan zal je weer moeten bijbetalen.
-
Geen idee wat Roco line te maken heeft met het type wielen, maar sommige locs van roco gebruiken fijnere wielen. Staat gewoon op de Roco site:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-10-26-10-52-01-Window-671cae0a01408.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-10-26-10-52-01-Window-671cae0a01408.png)
-
Volgens mij kan je nl. niet op roco line rijden met zgn. pizza snijders, vandaar.
M.vr.groet,
Aad
-
Ik kan nergens vinden dat de flenzen volgens RP-25 zijn. Wel geconstateerd dat Roco tegenwoordig vaak flenzen heeft van 1 mm hoog. Dat kan, aangezien de Morop norm zegt dat de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm moet liggen.
RP-25 flenzen liggen daarbinnen, om precies te zijn code 250, dat is 0,635 mm.
Voor Roco line is dat allemaal geen probleem, die kan flenzen tot 1,2 mm makkelijk aan.
-
Is het echt RP25? Sommige Roco locs hebben wielen met een flenshoogte van 1mm, dat is lager dan gebruikelijk, maar het is geen RP25, dat heeft een flenshoogte van 0,64mm. Overigens Roco line heeft geen RP25 nodig, daar kan alles met wielen volgens de NEM normen (uitgezonderd Marklin) gewoon op rijden.
Groet Meino
-
Het is allemaal gebaseerd op NEM310. NEM310 houdt ook zoveel als mogelijk rekening met RP25, maar dat is een Amerikaanse term en ook niet precies hetzelfde.
https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem310_en_2009_20111116.pdf (https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem310_en_2009_20111116.pdf)
Het is zeker niet per se nodig voor Rocoline.
-
Ok, geen RP 25 dus, maar wel een nieuwe vraag: Op Roco-line rijden dus zowel de Roco locs met "Räder mit niedrigen Spurkränzen", alsook de "oude" loc's met hoge flenzen? Wat voor flenzen hanteert Piko tegenwoordig en rijdt dit probleemloos over Roco-line?
Ik hoor het graag want ik kan nu nog kiezen welke rail ik toepas.
M.vr.groet,
Aad
-
Denk ook eens aan PECO streamline code 75 of naar mijn smaak de PECO Bullhead code75.
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Bijkomend voordeel dat de prijs op hetzelfde niveau ligt als overige standaard rails.
Ze hebben zelfs mooie lange wissels SL-U1188 en SL-U1189 die uiteraard wel iets duurder zijn maar niet de spuigaten uit.
-
Peco code 75 (1,9mm) heeft namelijk iets lagere/bescheidenere "kleinijzers" dan Roco Line code 83 (2,1mm).
Beide modelrails zijn reeds decennia op de markt, dus bijna àlles rijdt hierop behoudens nog oudere Kleinbahns, Jouefs, Lima's, Hamo's, enz..
(langer verhaal ingekort...)
-
Aad, Roco gebruikt al van meet af aan wielen die voldoen aan nem310, dus al voordat die norm bestond. Ik heb Roco-modellen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw die prima rijden op mijn baan met Rocolinerails. Piko bestond al in de DDR en in die tijd werden er nog hogere flenzen door Piko toegepast. Het latere Piko heeft vanaf het begin in de jaren negentig wielen volgens nem310 toegepast. Piko A-gleis heeft hogere railstaven (2,5 mm) om rijden met de oudere modellen mogelijk te maken.
De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977. Sommige merken - Röwa en Roco - gebruikten al eerder wielen die daarmee overweg konden. Een merk als Fleischmann veranderde de wielen vrijwel onmiddelijk. Andere merken - Märklin voor tweerail, Lima - hadden daar meer tijd voor nodig, maar gingen in de jaren tachtig overstag.
-
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Definieer "pizzasnijders".
Ik gebruik al jaren uitsluitend Peco code 75, en flenzen van 1,2 mm (het maximum volgens Morop) passen hier net overheen. Hoger gaat ratelen over het kleinijzer.
-
De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977.
De versie 1977 is de vorige, niet de eerste.
Ik weet niet het exacte jaar, maar de NEM310 bestond al in de jaren '60.
De NEM 310 is overigens gebaseerd op een overeenkomstige norm bij de NMRA. De meeste maten van het wielprofiel zijn hetzelfde, met een geringe aanpassing. Dat komt doordat de NMRA de maten in duizendsten inches aangeeft. Bij het omrekenen naar millimeters zijn de maten aangepast naar de dichtstbijzijnde tiende.
Alleen de flenshoogte verschilt. De NEM staat hogere flenzen toe dan NMRA, maar door het minimum van 0,6 mm past RP-25 geheel binnen NEM310.
-
Laat ik het dan anders zeggen. In 1977 werd de maximale flenshoogte verlaagd naar 1,2 mm. Dat is nog steeds de maximale hoogte volgens nem310.
-
Nou, ik heb uiteindelijk gekozen voor Rocoline zonder bedding.
De nieuwe Roco loc rijdt er uitstekend op, ook op de wissels en het merendeel van de andere merken idem.
Gek genoeg: 1 ketelwagentje (Pieter Bon) van Roco heeft te hoge flenzen. Daar moet ik dan andere wielen voor halen.
De volgende vraag betreft de koppelingen. Dat is nu een rommeltje van Roco, Piko, Saksenmodelle, Fleischmann, enz.
Maar ongeacht welke koppeling je kiest, de hoogte bij de diverse wagens verschilt per merk.
Hoe lossen jullie dat op?
M.vr.groet,
Aad
-
ik heb zelden problemen met verschillende koppelingshoogte. En als het wel zo is, dan ga ik meten wie de boosdoener is. NEM 360 is dan de maatstaf.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem360_d.pdfhttp://
-
Het valt tegenwoordig wel mee inderdaad. Ik gebruik Profi-koppelingen en bijna altijd zitten die op de juiste hoogte. Waar dat niet het geval is - Piko coupé rijtuigen schieten me te binnen - gebruik ik een in hoogte verstelbare variant van de profi.
https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html (https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html)
-
Nog een opmerking over dat Pieter Bon wagentje met te hoge flenzen. Zou zomaar kunnen dat daar niet de originele wielen onder zitten.
-
Hoewel de keuze is gemaakt, kon bijna al mijn materieel over Roco Line, behalve bv Marklin Hamo en oud Fleischmann (we hadden een clubbaan met Roco line).
Qua koppelingen, ik gebruik nu alleen nog maar materieel met kortkoppelingschachten en profi koppelingen. Daarmee ben ik van al het gezeur af.
Groeten,
Rogier
-
Märklin Hamo heeft Märklin flenzen. Die zijn 1,35 mm hoog, net te veel voor RocoLine.
-
Klopt, dat reed heerlijk over de dwarsliggers ::)
-
Vanaf begin jaren tachtig werden ook Hamomodellen met correcte wielen uitgerust. Mijn 1139 uit 1980 ratelde vrolijk op de flex van Rocoline, de motorpost van een paar jaar later al niet meer.
-
De volgende vraag betreft de koppelingen. Dat is nu een rommeltje van Roco, Piko, Saksenmodelle, Fleischmann, enz.
Maar ongeacht welke koppeling je kiest, de hoogte bij de diverse wagens verschilt per merk.
Hoe lossen jullie dat op?
M.vr.groet,
Aad
Hoogte verschil in koppelingen heb je ook bij de plan E van Artitec.
Ik heb dit opgelost met magnetische koppelingen, geven ook direct de stroom door.
Het hoogteverschil is dermate klein dat de speling in de magneetkoppeling dit perfect opvangt.
Groet
Henk
-
Vanaf begin jaren tachtig werden ook Hamomodellen met correcte wielen uitgerust.
Klopt. Maar weet niet of het standaard was vanaf een zekere datum, of een keuze van de klant. De Märklin-Hamo doos kreeg een extra stickertje (voor) "Roco-Line". Was in de overgangsperiode naar "Trix" als Märklin-2-rail merknaam.
-
Het hangt er misschien vanaf over welke Hamo modellen het gaat. De Hamo's de ik heb meegemaakt waren oorspronkelijk Märklin modellen, omgebouwd door de firma Keuterman. Wielen werden bij die ombouw eenzijdig geïsoleerd en voorzien van stroomafnameveertjes. Flenzen werden niet aangepast en de speermaat stond op de Märklin afstand van 14 mm, in plaats van de 14,4 mm die voor 2-rail nodig is.
Ik heb de firma Keuterman daar indertijd over aangesproken, maar ze vonden dat ze goed bezig waren.
-
Kan best dat Keuterman heeft omgebouwd. Maar meestal werden de Hamomodellen gewoon in Göppingen geproduceerd. De modellen uit de heruitgave van de aloude 1200 in de jaren tachtig rijden ook prima over Rocoline evenals de Hamoversies van ICR. Logisch, want tegen die tijd leverde Märklin ook wielstellen voor tweerail die keurig aan nem 310 versie 1977 voldeden. De overname van Trix was veel later.