BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bor de Wolf op 23 October 2024, 16:47:11
-
Hopelijk zijn er hier op het forum gebruikers van een Digitrax Zephyr Express centrale. Het viel me namelijk op dat deze behalve een snelheidsregelaar ook een richtingskeuzeschakelaar heeft die in de middenstand de rem van een loc in werking zet. Ik vraag me af hoe dat werkt? Aangenomen dat het niet de noodrem is en de trein abrupt tot stilstand komt, zou het dan gaan om een natuurlijk rembeweging. Klopt dit? En stel dat je de snelheidregelaar op de maximale stand hebt staan, remt de remstand dan geleidelijk tot volledig stilstand af? Als dat zo is, dan biedt deze centrale functionaliteit die je vrijwel nergens krijgt.
Bor
-
Volgt die niet gewoon de remvertraging die in de decoder zit?
Groet,
Tjalling
-
Dat zou goed kunnen en dat zou heel mooi zijn, want dan heb je dus een echte remfunctie naast de snelheidsregelaar.
Vrijwel alle centrales hebben alleen maar een draaiknop of toetsjes + en -. Dit is veel echter, als het werkt zoals ik hoop.
Bor
-
Ik heb geen zephyr centrale maar ik deel je wens naar aparte rem en gas hendels ;D. Op een dag zal ik een throttle bouwen met rem en gas hendels en functionele wijzers voor power, rem druk en de hele mikmak :angel:
Vanaf hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99163.msg3222313268#msg3222313268) staat wat filmpjes over een 3D geprinte regelaar die ik gemaakt heb. Het was niet de mooiste, wel een leuke. Die linker hendel is voor vooruit <> achteruit, midden is rem en rechter is throttle (dacht ik althans). Ik heb hem nog steeds ergens liggen en doe er eigenlijk niks meer mee. Hij werkt wel op Xnet. Hij kan ook nog wisselstraat functionaliteiten toevoegen aan elke multimaus op de baan ::). Bijkomende feature ::)
Ik denk gezien je wens dat je gelukkiger wordt van een proto throttle (https://www.iascaled.com/store/ProtoThrottle). Die komt ook uit Murica. Volgens mij was die lichtelijk illegaal hier omdat zijn zendbereik iets te hoog zou zijn ofzo. Dus of het mogelijk is zo'n ding hier te krijgen, weet ik niet maar waar een wil is.. En vergeet dan niet een bijbehorende ontvanger/centrale
(https://www.iascaled.com/store/image/catalog/products/mrbw-cst/mrbw-cst-annotated-small.jpg)
Ja en heel cheesy misschien maar deze cheapass IR dingen van marklin die zijn opzich ook wel geinig. Als je de hendel naar voren beweegt, trekt de trein op. En als je hem naar achter trekt, remt de trein. En uiteraard hoe verder je de hendel van het midden beweegt hoe sneller het gaat.
https://www.modeltreinshop.nl/modeltreinen/marklin-h0-00749-digitale-besturings-set-power-control-stick/ (https://www.modeltreinshop.nl/modeltreinen/marklin-h0-00749-digitale-besturings-set-power-control-stick/)
(https://www.modeltreinshop.nl/wp-content/uploads/2020/09/000749-1A.jpg)
Ze zijn niet duur, dus proberen kan geen kwaad.
En of je het nog kan vinden, weet ik niet. Ik had een keer mazzel op MP maar een RailDriver van PI Engineering. Ik doe er zelf train-simulator mee spelen, maar de JMRI software kan interfacen met dit ding waardoor je hem als een throttle kan inzetten voor een andere centrale. Hij is natuurlijk wel bulky, maar ook erg leuk.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Raildriver.jpg)
Mvg,
Bas
-
Dank voor je reactie Bas. Jouw draadje heb ik gevolgd. Het is duidelijk dat er meer mensen op zoek zijn naar realistische
bediening met aparte bediening van de acceleratie en de rem.
Proto throttle lijkt me een prachtig apparaat, maar helaas niet verkrijgbaar hier. Ik heb eens gemaild met de producent
en ze hebben inderdaad problemen met de gebruikte radiofrequentie/sterkte van de zender. En ze zouden een reparatie-
service in Europa moeten opzetten. Eigenlijk zou ESU of Lenz iets dergelijks moeten gaan maken.
Dat Märklin-ding werkt alleen met Märklin-decoders, denk ik? Of ook met normale DCC-decoders? In dat geval is het
een aardig ding om eens te proberen, ook al is het nog steeds een verkapte draaiknop natuurlijk.
het goeie van de Proto throttle en mogelijk ook de Zephyr is juist dat rem en acceleratie los van elkaar zijn.
Als de Zephyr werkt zoals ik hoop, kun je met de brake kortstondig bijremmen en door die weer los te laten weer
terug gaan naar de snelheid die je had. Met wat handigheid zou je zelfs met de combinatie van de brake en het terugdraaien
van de acceleratie heel natuurgetrouw kunnen remmen.
Bor
-
ook al is het nog steeds een verkapte draaiknop natuurlijk.
Een beetje maar ook weer niet. Hij heeft een neutrale middenstand waar die naar terug veert. Alles daar onder is remmen en alles daar boven is gassen. Maar het het blijft idd 1 stickie ::)
Ik weet eigenlijk niet wat die ontvanger box van dat marklin ding er van maakt. Dat zou nog wel eens MM2 kunnen zijn. Ik dacht dat dat ding ook werkte op de yamorc centrales. Dan kan je wel onder DCC rijden en kan je uiteraard gebruik maken van de toekomstige throttles met hendels die ik plan te maken ::).
Bas
-
Leuk draadje voor jou ter inspiratie: https://www.therailwire.net/forum/index.php?topic=57654.0
Bor
-
https://youtu.be/eM2xM0NiUkg?si=_QRbNQzxRS7wVfBF
Ik zocht een ander filmpje.
Wat kleiner in uitvoering en gewoon in bedrijf op een modelbaan. Die vind ik ook nog wel