BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: WalterdeB op 21 October 2024, 14:42:41

Titel: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: WalterdeB op 21 October 2024, 14:42:41
Ik wil dus gaan bouwen. N-spoor, analoog. Ik heb twee secties (twee tafels aan elkaar). Het handigste lijkt me om elke sectie een eigen trafo te geven en dus onder elke tafel een ringleiding te leggen. IK weet vrij weinig van electronica (behalve computers en zo), dus ik ga even stomme vragen stellen. Ik heb de andere topics helemaal doorgelezen.

- Kan een complete ringleiding op een normale trafo (Fleischmann) aangesloten?
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
- Wissels en lampjes hebben ook stroom nodig. Ik wil dus en tweede ringleiding leggen en daar de wissels hun stroom af laten halen (de draden naar de schakelaars zullen gewoon individueel per wissel naar de schakelaar gelegd worden, dus enige spaghetti onder de tafel is onvermijdelijk.) Het lijkt me dan ook handig een tweede stroomdraad te leggen voor de lampjes, zodat ik die kan uitzetten als het licht genoeg is, zonder dat ook gelijk de wissels zonder stroom zitten.
- Is het handiger voor de randzaken (wissels etc) een aparte trafo te nemen? Dus een die alleen maar de leidingen voedt en geen rijregelaar erbij heeft. Wij hadden vroeger thuis zoiets, een blauwe bak van Märklin meen ik.
Ik wil dus eigenlijk gewoon advies hoe ik de stroomvoorziening het handigst kan regelen. Nogmaals ik heb geen digitale componenten, dus dat kan allemaal buitn beschouwing blijven.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: Ronaldk op 21 October 2024, 14:49:31
Lees ook eens dit door:  Centrale Voedingsleiding / Ringleiding) (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Centrale_voedingsleiding).
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: bask185 op 21 October 2024, 15:42:05
Als je verlichting en wissels op 1 trafo zet, dan zie je de schakelpuls van een wissel terug in een inkakkende verlichting.

Ik zou voor wissels:
- of een CDU  (https://train-science.com/analoge-modelspoor-elektronica/#cdu)gaan toepassen
- of een extra trafo gebruiken speciaal voor wissels en andere spoelen.   Beide opties vereist alsnog een extra ringleiding. Dus 6 draden trekken, 2 voor rijspanning, 2 voor wissels en 2 voor verlichting.
- Of Je kan een trafo in de kliko mieteren en een schakelende voeding nemen. Dat moet dit probleem ook significant reduceren. Dat scheelt dan een ringleiding

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106377.0.html). Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112375.5) interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2024, 16:21:44
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
Vingers branden hoeft niet. Je werkt met een lage frequentie, 50 Hz. Het hele landelijke hoogspanningsnet bestaat uit ringen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Of je ringen maakt of niet, dat hangt van de vorm van je baan af. Als je ban langwerpig is, ligt het voor de hand om een stamleiding over het midden van de baan te maken. Of voor betere bereikbaarheid langs de voorkant van de baan. En daarvan tak je af naar de plekken waar je de spanning nodig hebt. Dat voorkomt spaghettivorming.

Als baan een meer rondgaande vorm heeft, dan ligt het voor de hand om die stamleiding ringvormig aan te leggen. En of je die ring sluit of open laat, dat maakt elektrisch niks uit.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: henk op 21 October 2024, 16:33:06

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106377.0.html). Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112375.5) interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.


Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: WalterdeB op 21 October 2024, 17:11:04
Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.

Precies. Een wissel heeft 3 draden. 1 stroom en 2 schakel. De stroom kan natuurlijk vanaf een ringleiding komen, maar elke wissel heeft verder zijn eigen schakelaar nodig. Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: bask185 op 21 October 2024, 21:07:30
Ja jullie hebben gelijk, ik lette niet helemaal op  ::). Feit blijft dat een aparte trafo voor wissels nog steeds raadzaam is.

Citaat
Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Fancy woord voor schakelpaneel.. commandocenter   ;D (y)


Ik was gisteren per toeval een post aan het maken voor mn ideeen draadje, en ik ben vergeten op verzenden te drukken... kom ik nu achter.  :-X.
Maar ik heb de video nodig nog altijd veilig op YT

Ik was bezig met een DCC centrale wat ook je schakelpaneel regelt. De centrale kan dan relais, spoel, servo en sein decoders aansturen met maar vier draden.  Het is een oplossing voor het spaghetti probleem. En je hebt toegang tot inleerbare rijwegen waarbij je ook relais kan aansturen voor de analoge treinen. Ik vind dat zelf een fijne manier van werken, dat je gelijktijdig op een start en stop knop kan drukken en dat naast alle wissels ook alle relais goed worden gezet zodat alleen de sporen van de rijweg spanning hebben. Maar needless to say, het kost natuurlijk meer dan draden trekken en op je good 'ol schakelkastjes aansluiten.

Een met zo'n goede oude diode matrix voor wisselstraten, is ook niks mis mee  (y)

https://www.youtube.com/watch?v=lO5R3Obc818 (https://www.youtube.com/watch?v=lO5R3Obc818)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2024, 21:13:38
Je kunt wissels ook aansturen met 1 draad, volgens het halve golfsysteem. Maar dat gaat voor Walter misschien iets te ver.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: WalterdeB op 27 October 2024, 22:23:17
Nu we het toch over wissels hebben...

De helft van mijn baan bestaat uit Arnold Rapido rails. Weet iemand wat welke draad van een Arnold wissel doet? Er zitten er 3 aan: Grijs, Blauw en Paars. Vanmiddag even experimenteel de grijze op de stroom aangesloten en de twee andere op een Trix wisselpaneeltje (met gele en groene knopjes) (aangesloten op de witte plug van de trafo), maar dat werkte niet.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 October 2024, 22:32:36
Gewoon alle combinaties proberen.
Je hebt grijs al als gemeenschappelijke geprobeerd. Doe dat nu ook met blauw en paars als gemeenschappelijke.
Eén van die combinaties moet werken.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: henk op 28 October 2024, 03:59:15
Toch is de grijze draad de gemeenschappelijke aansluiting van de spoelen volgens alle plaatjes die ik vind.
 http://www.aca-modellbahn.de/Artikel/Art_Weichensch/Weichensteuerung.html (http://www.aca-modellbahn.de/Artikel/Art_Weichensch/Weichensteuerung.html)

Probeer eens direct op de trafo.
Titel: Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 October 2024, 10:00:54
volgens dat plaatje heeft die aandrijving een eindafschakelcontact. Kan zijn dat dat geen goed contact meer maakt. Of misschien zijn de spoelen al uit gefikt.
Testen direct aan de trafo is inderdaad de beste methode. Dan sluit je alle andere fouten uit.