BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: RedKing op 20 October 2024, 16:32:27
-
Hey allen!
onlangst hebben mijn familie en ik besloten om een nieuwe spoorbaan te gaan bouwen, en dan het allerliefst alles Digitaal. alleen zouden dan onze meest gebruikte analoge locomotieven niet meer gebruikt kunnen worden. dus nu zouden wij deze heel graag laten ombouwen naar Digitaal, mits dit uberhaupt nog mogelijk is vanwege de leeftijd van 2 van deze locomotieven.
de locomotieven in kwestie zijn;
Fleischmann 4225 br 261 199-3
Fleischmann 4174 br 50 008
Fleischmann 4140 br 27 074
ik hoop dat wij hiermee geholpen kunnen worden! ik hoor het graag.
Met Vriendelijke Groet,
Rory.
-
Iedere locomotief is naar digitaal om te bouwen.
Het motorschild zou daarvoor geïsoleerd moeten worden, of vervangen door een geïsoleerde versie, als er zo'n platte motor in ziet.
Is niet zo heel moeilijk om te doen.
Hoe rijden de locs analoog? Mochten ze minder goed rijden zou een Micromotor uitkomst kunnen bieden.
Daarmee zou dan de hele motor vervangen worden door een moderne die stiller loopt en sterker is.
Mocht je hulp nodig hebben bij de ombouw an sich zijn er altijd wel lieden die kunnen helpen of dit willen doen.
Hebben ze wel je locatie nodig.
-
Zoals Marcel zegt, ombouw naar digitaal kan altijd. Soms moet je wat ruimte maken om de decoder kwijt te kunnen, maar in Fleischmann locs is meestal ruimte genoeg.
Om inspiratie op te doen kun je in google zoeken naar b.v. fleischmann 4225 digitaliseren. Er zijn meer mensen die dit al eens gedaan hebben en uitleggen hoe dat ging
-
er zitten inderdaad van die platte motoren in ( even breed als het chassis van de trein )
de locs rijden goed voor hun leeftijd.
ik had inderdaad even zitten kijken hoe je ze kan digitaliseren maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
mochten er mensen zijn die dit willen doen, we zitten in Regio Bergen op Zoom maar staan ervoor open om een stukje te rijden
-
Hoi, welkom op het forum (y)
Je kan vragen bij https://hamotec.nl/ (https://hamotec.nl/) als je het zelf niet kan/wilt doen. Zij hebben ruime ervaring met digitaliseren en reparaties.
Ombouwen is altijd mogelijk, maar sommige modellen hebben meer nodig dan alleen een klodder soldeer. Bij oudere Fleischmann idd (metalen)motorschild vervangen of ombouwen om de motor aansluitingen te isoleren van het frame.
Veel plezier met het bouwen en rijden op je verse baan!
Vriendelijke groet,
Robert
-
....maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
Wat bedoel je met "geen goede soldeerbout"?
Heb je helemaal geen soldeerbout, of denk je dat jouw soldeerbout niet geschikt is?
-
we hebben wel een soldeerbout, maar alleen met grote kopjes ervoor. en ik las ergens dat je er een moest gebruiken met een bepaalde hoeveelheid Watt.
-
bedankt! ik zal eens kijken wat bij hem mogelijk is
-
Het aantal watts is alleen aan een minimum gebonden. Ik zou zelf niet minder dan 30 watt nemen, maar meer is geen probleem. Je moet alleen wel overal bij kunnen met de punt.
-
Kijk hier eens. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=sY-vKMOlSlg
https://www.youtube.com/watch?v=i2cjiwbxyEo
https://www.youtube.com/watch?v=7cXt9iB2AlM
Succes,
Kees.
-
oh wow, dankjewel hier kunnen we mischien wel wat mee!
-
Nu heb ik wat onderzoek hierin gedaan en willen we het wel proberen om ze zelf om te bouwen.
Maar nu tijdens het zoeken naar decoders liep ik tegen een dingetje aan.
We willen ze ombouwen zonder of zo min mogelijk gewichtjes te verwijderen. Dus dachten we we doen er ESU LokPilot 5 Micros er in. Maar stond er in de beschrijving dat die voor Spoor N zijn.
Zijn die echt alleen aan te raden voor Spoor N of werkt dat ook gewoon voor H0?
-
Meet even het gebruikte vermogen van de motoren voordat je deze ombouwt. De oude Fleischman motoren gebruiken meestal net iets te veel voor een micro decoder. In dit geval is meten echt verstandig. De gewone LP5 geeft geen problemen, dat gaat zeker goed.
-
Dan moet je eerst bepalen hoeveel stroom de loc vraagt in analoge situatie. En dat bij slippende loc.
Dan in de handleiding van de decoder kijken of de decoder dat aan kan.
-
Bij oude Fleischmann motoren is het aan te raden een motorfilter te plaatsen tussen motor en decoder, om problemen te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld die van Train-O-Matic: https://train-o-matic.com/gadgets.html (onder aan die pagina)
-
Hallo pas hier voor op. Met filters. Veel decoders vinden dit niet prettig. Er zit een condensator over de motor. Bijvoorbeeld bij esu moeten de condensator weg gehaald worden.
Lees hier. Goed de Handleiding door van de decoder.
Ronald.
-
Als de condensator over de motor weg moet, dan hebben ze dat heel goed verstopt. In de handleiding kan ik dat niet vinden.
-
Letterlijk staat dit op de site van ESU bij de FAQ:
Remove all choke-coils and -capacitors except the one between the motor leads.
Voor die condensator staat er dus letterlijk laten zitten
-
Misschien kun je aangeven waar je dat zinnetje hebt gevonden.