BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: iljitsch op 19 October 2024, 18:59:42

Titel: Tips voor stuurstand schaal N
Bericht door: iljitsch op 19 October 2024, 18:59:42
De afgelopen maanden met andere dingen bezig geweest, maar nu de dagen weer korter worden weer treintjes aan het rijden.

En natuurlijk gelijk de behoefte om mijn baan/materieel uit te breiden. Ik heb nu een diesel-vrachtloc plus een stuk of tien verschillende goederenwagons en een NS 1848 met een bijbehorende ICR-wagon en een soortgelijke wagon in buitenlandse kleuren.

Ik zou heel graag een trein bouwen met die 1848 en een aantal NS ICRs plus een bijbehorende stuurstand. Of in Benelux-intercity kleuren. Maar helaas is dat niet beschikbaar op schaal N.

(Een loc passagierswagons laten duwen kan natuurlijk echt niet zonder stuurstand. Bij vracht rangeren is er nog de optie dat de machinist op de laatste wagon gaat staan en vanaf daar de loc draadloos aanstuurt dus kan ik ermee leven...)

Wel zijn er enkele Duitse "Steurwagen" van in elk geval Piko en Fleischmann. Heeft iemand een tip voor wat de beste keus is? De Piko "Wittenberger Kopf" ziet er aardig uit en is (hoewel lastig te zoeken!) blijkbaar in verschillende kleurstellingen beschikbaar. Dan zou ik kunnen kiezen voor DB-rood om later een meer authentieke DB regio-trein samen te kunnen stellen.

Ik begrijp dat je er over het algemeen een decoder in kan stoppen om de lichten aan te sturen. Nog tips wat dat betreft? Helemaal ideaal zou zijn dat de stuurstand bij het pendelen tussen twee eindpunten gebaseerd op ABC-dioden de lichten ook aanpast aan de rijrichting maar ik kan niet bedenken hoe dat zou kunnen werken.

Voor gewoon handmatig aansturen ligt het hergebruiken van het loc-DCC-nummer voor de hand, zodat de loc en de stuurstand dezelfde instructies ontvangen.

En als die stuurstand verlicht wordt, misschien ook een optie om een kabeltje door te trekken naar de wagons en daar ook verlichting in te bouwen? Dan wordt ontkoppelen natuurlijk wat lastig...

PS. Het doet me steeds pijn aan mijn hart als ik hier op Den Haag CS de trein naar Eindhoven zie staan getrokken + geduwd (neem ik aan? of alleen getrokken?) door TRAXXen aan beide kanten maar dan een oude benelux-stuurstand ertussen die nu z'n oude dag slijt als simpele domme passagierswagon... Maar dat gaan niet zo lang meer duren met de instroom van de ICNGs.
Titel: Re: Tips voor stuurstand schaal N
Bericht door: Rick op 19 October 2024, 20:09:16
Voor de rijtuigen zul je moeten kijken welke je het beste bevalt, ik heb een Brawa-stam met Rotlingen. Minitrix en Flesichmann hebben ook Duitse dubbeldeksrijtuigen in het assortiment.
Je kan de loc en stuurstand hetzelfde adres geven zodat deze gelijk reageren of dubbeltractie instellen met CV19. Met magneetkoppelingen kan je de stroomafname en verlichting door de hele stam inbouwen terwijl deze nog ontkoppelbaar zijn.

Ik zou heel graag een trein bouwen met die 1848 en een aantal NS ICRs plus een bijbehorende stuurstand.
Dan heb je een 1700 nodig, een 1800 kan niet met een ICR-stuurstand overweg.

Citaat
Of in Benelux-intercity kleuren.
Dan heb je juist een Benelux-stam nodig, die gaan alleen met een 11.8 van de NMBS.

Citaat
Het doet me steeds pijn aan mijn hart als ik hier op Den Haag CS de trein naar Eindhoven zie staan getrokken + geduwd (neem ik aan? of alleen getrokken?) door TRAXXen aan beide kanten maar dan een oude benelux-stuurstand ertussen
Wees gerust, dat zijn geen Benelux-stuurstandrijtuigen want die zijn gesloopt. Het zijn omgebouwde ICR, die ooit met 1700'n reden.
Titel: Re: Tips voor stuurstand schaal N
Bericht door: iljitsch op 20 October 2024, 17:47:32

Voor de rijtuigen zul je moeten kijken welke je het beste bevalt, ik heb een Brawa-stam met Rotlingen. Minitrix en Flesichmann hebben ook Duitse dubbeldeksrijtuigen in het assortiment.

Ik neig naar de Piko Wittenburger Kopf in DB-rood zodat ik er eventueel ooit nog een redelijk authentiek uitziende DB Regio-trein van kan maken.

Citaat
Dan heb je een 1700 nodig, een 1800 kan niet met een ICR-stuurstand overweg.

Misschien wel met een DB-lok?  ;D

Ik ben ondertussen te kippig om het verschil tussen 1600, 1700 en 1800 te kunnen zien op schaal 1:160 dus daar maak ik me maar geen zorgen over.

Citaat
Wees gerust, dat zijn geen Benelux-stuurstandrijtuigen want die zijn gesloopt. Het zijn omgebouwde ICR, die ooit met 1700'n reden.

Oh ja, dit heb ik verkeerd onthouden:

(https://www.iljitsch.com/2024/icrstuurstand.jpg)