BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 17 October 2024, 11:06:04
-
Hi,
In mijn verzameling modeltreinen heb ik ook een 3tal roco NS CHOK's. Klopt het dat deze op de duitse G10 gebaseerd zijn?
Hebben deze echt bestaan? Zijn er foto's van dit soort wagens in NS dienst?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
In de NVBS-beeldbank kun je een foto vinden van voor sloop klaarstaande wagens, waaronder een CHOK, de 14070, in september 1957. Het wagentype was een DB G10, na WO2 door NS in gebruik genomen.
https://www.nvbs.com/zoekresultaten-2/#/d/snr-images/NEG101093-042-18?term=cHOK&categories=*&rowIndex=0
De NS CHOK waren voormalige DR G02 en de typen Kassel en München, bij DB G10. Totaal 500 wagens die NS vanaf 1951 officieel van de DB overnam. De laatsten hebben tot 1958 bij NS dienst gedaan.
In de lettercombinatie CHO is de betekenis, van de DB overgenomen gesloten wagen.
Grtz,
Wim
-
Stond de O in CHOK niet voor oorlogsbuit of zoiets?
-
Goede middag,
De aanduiding G10 hoort bij de DB, dwz. vanaf 1949.
Tot dan waren het G-wagens naar Musterblad 02 en/of klasse Kassel & München met vlakdak.
'Duits' vooroorlogs (WO1) wagentype/klasse.
Langer verhaal (pré DR, DR ..) ingekort !
( > bij de Belgische Staatspoorwegen was dit Verdrag van Versailles-materieel, na WO1, dwz. herstelbetaling)
-
Er staat ook een goede foto van een G10 in NS dienst op oa Spoorhistorie.com;
http://spoorhistorie.com/goederenwagens-NSvoorUICnr.html (http://spoorhistorie.com/goederenwagens-NSvoorUICnr.html)
Even scrollen
Volgens mij is het:
CH= gesloten wagen ( van CHarette)
O = in / na de Oorlog verworven
K = Kunze Knorr rem
-
Gert,
Ik zie hem niet vrees ik :)
MVG,
Adriaan
-
Link openen, naar beneden scrollen naar nummer NS 10101 - 10175 en op het plaatje in die rij klikken. Een mooie gedetailleerde zijopname van een G10 (y)
-
Wel een aanvulling hierop:
De serie 10101-10175 was begin jaren 1920 door de kersverse NS nieuw gekocht bij de Duitse industrie. Ze werden aanvankelijk geclassificeerd als CHD, later in groepen verbouwd tot CHDG (wagens voor los gestort graan). Ze vormden dus een andere serie dan de na-oorlogse serie CHOK's.
Er zijn wel modellen van deze CHDG's verschenen, als kleurvariant van G10's.
Grtz, Ton
-
http://spoorhistorie.com/images/NS-10109.jpg rechts naast deze foto staat : (A°) 1922. (bouwjaar of in Nederland terechtgekomen?)
Indien dit jaar 1922 relevant is voor deze NS-wagen 1109, dan was er van de bekende, veelgebruikte aanduiding "G10" nog géén sprake.
"G10" is uit het DB-tijdperk, vanaf 1949 ...
-
Hi,
Dank voor de verduidelijking, Ton.
Voor de goede orde het gaat om deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X58125-163215-67115078dccf6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X58125-163215-67115078dccf6.jpg)
Utrechts archief: 163215 https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C0DA36579A055D28B4DA4B3E00897CF9 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C0DA36579A055D28B4DA4B3E00897CF9)
Dit is dus de CHDG broertje/neefje van de CHOK.
Helaas geen toegang tot de NVBS beelbank. Dus deze foto kan ik helaas niet aanschouwen.
Ik zie de CHOK reeks dus ook niet op spoorhistorie staan want ik neem aan dat dit in ieder geval bij NS 14000 begint?
Iets anders dat mij opvalt van de CHDG foto in ieder geval is de onderstel contructie van de roco's die erg afwijkt. Een hangend frame maar geen trede.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/67ca358171ac31b9e265b3c2c5f864af81676e27-6711561f18116.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/67ca358171ac31b9e265b3c2c5f864af81676e27-6711561f18116.jpg)
ter voorbeeld een plaatje van jagermodelspoor.nl
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Dit zijn Roco-budgetwagentjes, op hun H0-standaardonderstel. Alle door Roco voorzien van een driehoekig "Sprengwerk" (chassisversterking, onderstelverstijving)
Bij dit NS-wagentje is deze omgekeerde driehoek onderaan het onderstel niet van toepassing: wegknippen dus .
(evenmin bij de 'Duitse' varianten: G 02, G Kassel&München ...)
-
Hier nog een paar links.
https://sachsen.museum-digital.de/objects?tag_id=34616#infoBoxthesInfoHierarchy
En volgens mij de CHDG:
https://sachsen.museum-digital.de/singleimage?imagenr=21885
Bart
-
Herve,
Dat is een nuttige tip die ik recent al bij mijn GTMK had gedaan CHOK's zal ik nu ook aanpassen!
MVG,
Adriaan
-
Iets anders dat mij opvalt van de CHDG foto in ieder geval is de onderstel contructie van de roco's die erg afwijkt. Een hangend frame maar geen trede.
Tevens de diagonalen naast de deur, deze zijn na WO2 bij de ÖBB aangebracht. En deze kwamen dus niet bij de NS.
(ze kwamen wel als ÖBB-wagen naar Nederland)
-
Geen onderstelversterking (chassisverstijving, Sprengwerk), zie de Lenz 0 - versie van een "G Kassel" (werd later "DB G10", jaren 1950)
Kan er eventueel net iets anders uitzien dan een NS-variant (bijvoorbeeld flankprofielen e. a.)
https://www.modellbahnunion.com/modellbahn-union-de/prodpic/Gedeckter-Gueterwagen-G10-DRG-Lenz-42210-14_b_2.JPG
( > foto MBU, ter info)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/G102024-10-17-215026-67117165e9ae4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/G102024-10-17-215026-67117165e9ae4.jpg)
-
Een beetje (zeg maar een stuk) beter model dan dat Roco Ramschmodelletje is de Brawa (https://www.brawa.de/en/products/gauge-h0/wagons/freight-cars/49791-gedeckter-gueterwagen-chdg-der-ns)
-
Goede avond,
Dit is een oudere versie van de "G A2" of "G Kassel/München" , dan het voorbeeld voor de Lenz 0 (zie hierboven) .
Deze Brawa is nog voorzien van 'antieke stangbuffers'. Vanaf de jaren 1920 kwamen de 'moderne' hulsbuffers.
En de Lenz heeft reeds de extra flankprofielen ter versteviging (DR, vanaf jaren 1938)
-
Ook Roco heeft later een beter kloppend model uitgebracht met passend onderstel en los aangezette details
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/r67703-1-67116add5a4a3.jpg)
-
Helaas is bij deze Roco de maatvoering nogal mislukt.
De dakrand is ca. 1,5 mm te hoog, terwijl de totale dakhoogte (kruinhoogte) redelijk klopt.
Hierdoor is de wand te hoog (een plank teveel) en het dak te plat.
Het oude Hobbyline-model klopt wat dat betreft zelfs nog beter, het beste is een kruising van het nieuwe onderstel met de oude wagenbak, als ÖBB wagen.
-
De beste G10 of CHDG of CHOK is dat oude Roco model nemen, zachtjes op de grond leggen en dan HARD erop stampen met je voet. Daarna naar de winkel gaan en een Brawa kopen.
-
Hi,
Allen dank voor de informatie over de CHOK en de duitse wagen waar deze van is afgeleid.
Mijn streven is om ieder geval meer inzicht te krijgen in hoe de CHOK eruit ziet zodat ik zelf een keuze kan maken of ik deze wel of niet acceptabel vind.
Voor iedereen ligt die lat waarschijnlijk anders. Sommige hobbyisten zullen een mooie mogelijkheid zien het mes ergens in te zetten anderen doen spontaan afstand van wat ze hebben.
Mijzelf kennende zal ik wat aanpassingen doen :)
Nog een CHDG foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/urn-gvn-SPOOR01-KB-FOTO-4585-large-67121396600c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/urn-gvn-SPOOR01-KB-FOTO-4585-large-67121396600c9.jpg)
[4585], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Dat Brawa model komt qua looks sowieso het beste over. Ook omdat de diagonale steunen op de zijwanden hier ontbreken.
-
@Adriaan,
Mooie foto, maar het is geen CHDG. Aan de onderkant van de wagen zijn delen van een remwerk te zien en dat had de CHDG niet.
Wat voor wagen het dan wel is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Meest waarschijnlijk lijkt mij dat het een ex-NCS wagen is uit de serie CHEW 19741-19780. Ook deze serie was gewoon van een standaardmodel dat bij een Duitse fabriek van de plank werd gekocht.
Grtz, Ton
-
Deze drie wagens heb ik hier staan. Misschien brengen deze je op een idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2215-67122edabe6ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2215-67122edabe6ee.jpg)
resp Marklin, Piko en Roco (waarbij het spanwerk is verwijderd en een opstap trede is aangebracht)
-
Helaas is bij deze Roco de maatvoering nogal mislukt.
Daar is echter wel wat aan te doen:
http://www.modellbahnfrokler.net/umbau/g10-hp1.html (http://www.modellbahnfrokler.net/umbau/g10-hp1.html)
En dan is een Roco toch een veel goedkopere basis voor een ombouwproject...
-
Nog een CHDG foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/urn-gvn-SPOOR01-KB-FOTO-4585-large-67121396600c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/urn-gvn-SPOOR01-KB-FOTO-4585-large-67121396600c9.jpg)
[4585], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum
Onder de deur staat het NS-nummer. Dat ziet er vergroot zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/13565-Veendam-1-7-1947-foto-NS-GvN4585-d-671248902b6b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/13565-Veendam-1-7-1947-foto-NS-GvN4585-d-671248902b6b0.jpg)
Het enige passende NS-wagennummer is CHDK 13565. Dit was een van de "echte" buitwagens na WO2. Deze werden ca. 1948 alle aan Duitsland teruggeleverd.
-
Hans,
Die nummerserie kende ik niet. Ben het wel met je eens dat dit nummer past bij hetgeen op de stelbalk zichtbaar is. Juist dat en met name het derde cijfer was voor mij de reden om terughoudend te zijn ten aanzien van de mogelijkheid dat het een ex-NCS wagen was.
Ik ruil dus mijn idee in voor jouw betere.
Wel opmerkelijk dat men destijds de moeite heeft genomen om een "buitwagen" zo netjes over te schilderen, om hem een jaar later weer terug te geven.
Grtz, Ton
-
Ik denk dat toen NS die wagens compleet schilderde men er niet van uit ging dat ze snel teruggeleverd zouden worden... Het omschilderen van Duitse wagens naar NS gebeurede op veel plaatsen in het land, en bij de meeste bleef dat beperkt tot het aanbrengen van nieuwe maatschappijnaam en -nummer. Ik vermoed dat deze wagen sowieso geschilderd moest worden, dan maakt de kleur ook niet meer uit en is de NS-verf volop aanwezig.
- hans -
-
had deze week een roco setje (76134) gekocht en onbedoeld kwam ik in dit draadje terecht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241016-174015-6712670c647e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241016-174015-6712670c647e2.jpg)
dit model zou dan ook niet kloppen , maar op internet had dit wagonnetje spaakwielen , maar de mijne niet.
Ben er tevreden mee
mvgr Evert en Bas
-
Goede avond,
Wie niet genoeg kan krijgen van deze oerklassieke 'G-wagens van Duitse oorsprong', kan hiermee een tijdje verder. LS-Models maakte namelijk de meest correcte Belgische variant van de ex-GA2. Dit materieel kwam naar, of bleef in België na W01 ( vanaf +/- 1919, herstelbetaling na Verdrag van Versailles). Het ging dan over de Belgische Staatsspoorwegen, want de NMBS bestond nog niet. Deze LS-wagentjes zijn 'waarschijnlijk' de mooiste ooit gemaakt in H0.
Zie de foto's, wellicht nuttig om te vergelijken met de NS-versies.
https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/ls-models/ls-models-gesloten-goederenwagen-gklm (met dank aan CoolTrain)