BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Esperopt op 21 May 2008, 01:32:33
-
Piko heeft een setje van 3 bietenwagens. Nu heb ik deze ook van Roco gezien. Zijn de Piko wagens vergelijkbaar? Op het www staan wel enkele afbeeldingen maar in het echt heb ik ze nog niet gezien. Ook waren de afbeeldingen niet erg helder. Hebben deze wagens bv een kortkoppelings mechanisme?
-
Hangt een beetje af van wat je onder een bietenwagen verstaat: als het specifiek een nederlandse moet zijn, zou ik voor de Roco's gaan. Wat betreft kortkoppelmechanismen, doorgaans hebben de Piko's dat ook maar v.w.b. maatvastheid wil er wel eens iets niet helemaal op de millimeter zitten. Geldt ook voor Electrotren, Liliput. Soms zit een schacht hoger of lager, dieper of verder uitstekend. Soms wil een kortkoppeling niet koppelen omdat de buffers al tegen elkaar aanstaan. NEM-normen? Ahum!
-
Volgens mij is het vrij helder.
Die van Roco kloppen, die van Piko niet.
Die van Roco zijn fraai gedetailleerde recente ontwikkelingen, die van Piko gaan nog terug op de DDR-periode.
Om maar wat te noemen.
-
NEM-normen? Ahum!
Ja dat geldt idd ook voor de Roco wagens (van die mooie lange 1:87 personenrijtuigen Kuch!).
De piko's hebben kk althans dat staat netjes op hun site vermeld.
-
Detailering van huidige Piko modellen doet absoluut niet onder voor Roco Henk. (zelfs in de DDR tijd maakte Piko mooi gedetaileerde modellen van wagons ed).
Kees-Jan
-
De vraag ging over de bietenwagentjes Kees-Jan.
Vergelijk ze eens, een wereld van verschil.
-
Vergelijken kan ik niet omdat ik hier alleen maar een Roco bietenwagen heb staan. (ooit een keer gewonnen en staat dus als beker alleen "mooi" te zijn in de vitrine kast).
Kees-Jan
-
Tja, als je eigenlijk geen vergelijking kan maken tussen de Roco en Piko bietenwagentjes, dan dringt zich de vraag natuurlijk op welke bijdrage je in dit draadje aan de beantwoording van .... ;)
Ik ben het trouwens niet zo met je eens wat Piko in het algemeen betreft, maar daar gaat dit draadje niet over. ;D
-
Ja je hebt helemaal gelijk Henk. Dom van me waar bemoei ik me ook mee.
Kees-Jan
-
Pak me maar terug als ik me met Oost-Europese spullen dreig te bemoeien. ;D ;)
-
De Piko exemplaren hebben allemaal gebombeerde wand-delen, in tegenstelling tot het Roco (nieuwste!) exemplaar, wat 1:1 klopt met het rgote voorbeeld, de GTOW uit de jaren vijftig (vanaf UIC-1 E). De NS hadden eind jaren 60 ruim 2000 van dit type wagen in de omloop.
De Piko's zijn dus te lang en de wanden kloppen niet, als je van de echte GTOW uitgaat. Desalnietemin een redelijke vervanger.
-
Wijktrein, waren er eigenlijk ook buitenlandse exemplaren in de kolen- en bietentreinen in Nederland te vinden?
-
Op www.scaletrading.nl onder Piko -> Nederlandse modellen staat onder nummer 58077 een "Set NS bietenwagens met lading suikerbieten (tijdperk IV / V)".
Op de - volgens mij wel duidelijke - foto zien de wagens er wel aardig uit. Of ze 100% kloppen weet ik niet.
-
Volgens de info hierboven kloppen ze dus niet helemaal. Misschien stom, maar ik kan nergens de roco bietenwagen vinden in de catalogus. Heeft iemand een nummer?
-
Volgens mij 68019 voor de GTOW.
-
66295 voor de roco (zeker te weten want dat staat op het doosje wat voor me ligt).
kees-jan
-
Wijktrein, waren er eigenlijk ook buitenlandse exemplaren in de kolen- en bietentreinen in Nederland te vinden?
Kolen waren een product wat internationaal verhandeld werd, ook naar het buitenland werd getransporteerd. Wagens van de gangbare maatschappijen kwamen (met een 'T' opgeschilderd van TRANSITO-verkeer) dus zeker voor in kolentreinen. Voor beieten was het een ander verhaal. Dit was een seizoensproduct en hier hier werden meestal (!!) eigen wagens voor gebruikt. Uiteraard zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn geweest, maar in de regel dus NL wagens. Laatstelijk werden ook blauwe Eanos wagens gebruikt (te zien geloof ik in een filmpje over een van de laatste echte bietentreinen vanuit Nuth, getrokken door de SSN 52 ....).
-
In de laatste jaren van de bietentreinen reden soms ook buitenlandse wagens mee, heb foto's gezien van Duitse wagens type Es.
In het allerlaatste seizoen reden ook een hele sloot ex-Belgische wagens, voorzien van een klein NS-logo in het midden van de wagen. Deze wagens hebben dan ook slechts 1 seizoen dienst gedaan.
-
Kloppen alle Piko versies niet? Heb laatst nog een zwarte openbak wagen gekocht van Piko, zonder logo omdat Roco die volgens mij niet heeft.
Dit lijkt me een redelijk nieuwe versie want hij heeft NEM-schachten en je ziet aan alles dat het een nieuw model is (verf, details)
Gr, Willem
-
De laatste uitvoering is idd de Roco bietenwagen 66294 die met een lading suikerbietjes komt.
zie:
(http://nsinmodel.com/roco/66294.jpg)
http://nsinmodel.com/roco/66294.jpg (http://nsinmodel.com/roco/66294.jpg)
grote broer maar dan met bruin onderstel:
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/BietenwagenNS514.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/BietenwagenNS514.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/BietenwagenNS514.jpg)
Jammer is wel dat de opschriften wat aan de kleine kant zijn. Daarintegen is het model met de grote oranje S beter gelukt.
Het wachten is nog op een set van 3 met bruin onderstel. Hoop wel dat deze uitvoering snel zal komen.
Jeroen
-
bedankt voor het nummer. 3xroco is ongeveer 7 euro duurder dan de piko set. Denk dat ik toch maar voor de roco's ga :).
Nog twee vragen;
- Roco brengt zeker geen verschillende nummers uit?
- uit hoeveel van de wagens bestond zo'n bieten trein getrokken door een 1000 ongeveer?
-
Roco heeft nog maar 1 nummervariant uitgebracht; Zit zelf ook te wachten op wat meer varianten ;)
Een bietentrein bestond al gauw uit zo'n 40 wagens; Als je in model zo'n 20-25 wagens inzet, heb je volgens mij wel een aardig treintje (je moet zo'n lengte ook wel kwijt kunnen)
Groet, Edwin
-
Ja 250 wagens is niet niks :o ;)
-
Ik heb ooit eens gemeten en toen kwamen de Piko E'tjes meer in de buurt van de juiste lengte dan de Roco's.
Maar dat was toen... :)
-
In Railhobby 11/2005 staat een artikel over de (toen net nieuw uitgekomen) wagen van Roco. Grootbedrijfverhaal plus tekening van Hans Nahon, Rob Ellerman bespreekt en vergelijkt kort de gangbare modellen (waaronder de oude Märklin wagen, de Piko en de oude Roco).
-
Die Roco-bietenwagens met oranje vlakken op de zijwanden en een grote 'S', die je overal in grote getale aangeboden ziet/zag, is dat het nieuwste model?
-- Peter
-
Dat vraag ik me ook af. Als ik het nummer (elders in dit draadje verkregen) van de roco bietenwagen in tik krijg ik toch een ander wagentje.
Ben er nog niet uit. Ga binnenkort maar eens bij een treinenboer kijken. Een locale treinenboer is hier helaas niet, kan dus nog wel even duren.
-
Kijk even op mijn site, daar staan in ieder geval
alle nieuwe wagens op ....
groet,
marco-
-
Hoi Peter,
Het een na laatste model is de bovengenoemde bietenwagen met bietjes
Roco 66294. De open E wagen met oranje S en oranje deuren die bestemd waren voor Special vervoer (waaronder schroot en alminium broodjes) komt met artikelnummer 66295. Deze kwam nog voor de bietenwagen uit. Roco kwam als eerste met de open E wagen in tijdperk 3 uit met artikelnummer 66290. Waarbij tevens deze wagen uit tijdperk 3 in een 3 delige set met nummervarianten nu als laatste verkrijgbaar is met artikelnummer 45966.
Het wachten is dus nog op tijdperk IV bietenvervoer nummervarianten met hopelijk een bruin onderstel en dus NS logo.
-
Heb even op je site gekeken (complimenten!), het is toch wachten op een setje met meerdere nummers of de piko's.
-
Ah, kijk eens aan, dankjewel. Ik wil nog namelijk ooit een kolentrein samenstellen, maar dan liefst met verschillende bedrijfsnummers. Dat wordt nog een probleem...
- Peter
-
Inderdaad wordt dit een probleem. Hoe komen we aan een trein van bv 20 bietenwagens met verschillende bedrijfsnummers.
-
Ah, kijk eens aan, dankjewel. Ik wil nog namelijk ooit een kolentrein samenstellen, maar dan liefst met verschillende bedrijfsnummers. Dat wordt nog een probleem...
- Peter
Kijk eens in het assortiment van de diverse fabrikanten. Sowieso rijden er in zo'n trein niet alleen NS wagens, maar ook NMBS, SNCF, DB, ÖBB, DR, etc. in het kader van de EUROP-pool. En als je tijdperk 3 rijdt, dan kunnen houten en stalen open wagens makkelijk gecombineerd worden.
-
De vraag van Peter zette me aan het denken. PIKO heeft ook zo'n setje van 3 bietenwagens maar dan van de DB gemaakt. Valt dat in één trein te combineren met de Nederlandse uitvoering? Dan heb ik nl al drie extra nummers.
-
Weet ik eigenlijk niet. Volgens mij werden die E-tjes in hun nadagen voor het bietenvervoer gebruikt en stonden ze de rest van het jaar gewoon ergens op een zijspoortje, omdat er verder geen emplooi meer voor ze was. Maar het zou zo maar kunnen dat er een paar verdwaalde Duitsers ergens opduiken. Dat kun je lekker zelf bepalen, toch?