BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: MOVisser op 14 October 2024, 18:43:54
-
Afgelopen weekend is mij een vraag gesteld over genoemd onderwerp.
Er werd bij gezegd die bestaan nog niet.
Ik heb totaal geen verstand van onze spoorwegen., maar....
Ik zie echter dat ze er wel al zijn in model. Marklin bv.
Bij de modelbouwer heb ik een tekening ervan ontdekt?
Ik weet dat er eens een topic over geweest is. Ik heb toen ook gereageerd.
Ook heb ik net gezocht naar dat onderwerp , maar krijg er geen reactie op....
Dat kan ook niet want je kan niet meer via "zoek" zoeken...... in dit forum.
Wie o wie weet er meer van.
Ronald Visser
-
Je hebt toch wel eens van Google gehoord?
Binnen drie minuten vond ik:
https://www.nicospilt.com/index_kalktreinen.htm
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19185.0
https://www.nimmamodelspoor.nl/product/roco-47407-zelflosser-kalkwagen/
En er is nog veel meer.
Bor
-
Nee, nog niet in model.. Zie onder link met duidelijke foto's van beide types. Zwerft wel ergens een leuke bouwbeschrijving hoe je ze van Roco DB Tal 963 maakt (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48519.msg799287#msg799287
https://test.beneluxspoor.net/index.php?topic=111035.0
-
Kijk hier eens: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg21033/
Bor
-
Hallo,
Destijds had trawos een model. Weet niet meer hoe de kwaliteit was.
groeten jandcargo
-
Typisch Trawos. Het model klopte ongeveer, maar was wel herkenbaar als de Tals kalkwagen. Verder wilde de modellen weleens kromtrekken.
-
@ronald
Je hebt een PB
-
ik heb een aantal kalkwagens van Roco.
Artikelnummer 67731, grijs met opschrift Kalk in grote witte letters
Artikelnummers 67791 en 67792, bruin met opschrift Kalk in kleine letters.
Deze bruine zijn identiek, maar met verschillend wagennummer.
Alle met vishaken. Of zijn dit misschien fantasiemodellen?
-
Dank voor de reacties altijd goed om elkaar te informeren.
Veel van wat jullie hier aangeven heb ik uiteraard allemaal al onderzocht. Nico Spilt zeker.
Trawos zat naast me op de beurs, die ken ik dus ook. De laatste modellen heb ik van hem/ze overgenomen.
Bananen vormen, maar goed.
Ook heb ik foto's al gedownload van de duitse stations waar de kalkwagens stonden opgesteld.
Echter de vraag was naar een nederlandse wagon die er nog niet is en die wel gewenst zou zijn bij julie spoorders.
En daar zit hem de kneep. Welke wordt bedoeld. Tals, Tads,.....
Ik heb een PB tje. Nog niet gelezen, maar ik denk wel belangrijk.
Nogmaals dank voor de reacties.
Mocht ik nog meer info zoeken dan meld ik me wel weer.
Ronald Visser
-
Tot 1980 .Tads, daarna Tals. Zijn dezelfde wagens, alleen andere UIC-codering.
-
Vincent en Bor (y) (y)
Leuk.
Had ik nooit kunnen vinden.
Vooral de ombouw....
Ga me erin verdiepen.
Ronald Visser
-
Dat er eens in de zoveel tijd naar deze wagens wordt gevraagd geeft wel aan dat er behoefte is aan een model :angel:
Hier nog wat foto's: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111035.msg3222462788#msg3222462788
-
ik heb een aantal kalkwagens van Roco.
Artikelnummer 67731, grijs met opschrift Kalk in grote witte letters
Artikelnummers 67791 en 67792, bruin met opschrift Kalk in kleine letters.
Deze bruine zijn identiek, maar met verschillend wagennummer.
Alle met vishaken. Of zijn dit misschien fantasiemodellen?
Dat zijn Fals, ofwel open vierassige zelflossers. Die had de NS met het opschrift ‘kalk’ en dan bedoeld voor bijvoorbeeld kalkbrokken die gerust mochten natregenen. Deze Fals van Roco is een andere variant dan NS had aangeschaft, zoals vaak bij zelflossers in model het geval is.
-
Ik heb wel eens gepolst bij Kleinspoor of zijn interesse hadden, maar voor hun te risicovol; begrijpelijk.
Toch; de draaistellen heeft Roco, dus als we die op weg kunnen helpen met de bak.. Wie kan er 3D'en? Althans, beter dan ik :)
-
Juist dat laaste ben ik van plan.
3d tekenen en printen is geen probleem.
Ook de decals maken niet.
Echter het gaat om de details heb ik begrepen en wanneer wat.
Men is zeer zorgvuldig daarin heb ik begrepen......
Ronald Visser
-
In welke periode reden die Fals’en eigenlijk in de drie productentrein?
-
Ik heb geboden op de trawos kalkwagens aangeboden op Marktplaats.
Is een project wordt aangegeven.
Dus de vraag aan jullie.......... om niet ...... ;)
Dan heb ik al een beetje een basis.
Er zitten roco onderstellen bij.
Dan kan ik ze later ....... beurs...... :-X
Ronald Visser
-
In 1970 werden 30 wagens van het type Fads omgebouwd tot Tads zwenkdakwagens. In 1975 volgden er nog eens 30 stuks. Het betrof hier wagens die in 1961/1962 zijn gebouwd met wagencode 2510. De Tads zwenkdakwagens werden ondergebracht onder het regiem 2560.
De wagens die specifiek werden gebruikt voor het vervoer van kalk betreft aangepaste Fads wagens uit het regiem 2520/2530. In 1984 zijn diverse afdichtingsacties uitgevoerd om de wagens geschikt te maken voor het vervoer van fijnkorrelige producten ten behoeve van het vervoer tussen België en de Hoogovens. Gelet op de vervuiling als gevolg van het vervoer van kalk heeft de NS besloten de wagens grijs te schilderen met een blauw vignet. Op de eerste wagen werd prominent op de zijkant Kalk geplaatst. Een aantal wagens is ook voorzien van de tekst Kalksteen op de zijkant. Ik merk op dat het merendeel van de wagens nimmer het opschrift Kalk respectievelijk kalksteen op de zijkant heeft gehad.
Ik merk op dat de verbouwde Tads wagens een andere zijkant hebben dan de aangepast Fals kalkwagens.
Concreet kan gesteld worden dat de 3 productentrein van de NS ingezet kan worden vanaf 1970 tot 1984 met bruine Fads wagens en vanaf die tijd tot circa einde millenium in de combinatie van grijze Fals wagens. Uiteraard gecombineerd met de bekende bollenwagens en zwenkdakwagens.
De wens van de hobbyisten is bekend bij een aantal fabrikanten.
Overigens merk ik op dat de modellen van de kalkwagens zoals geleverd door Lima, Roco en Märklin Duitse varianten betreft, die tekort zijn. Een 1/87 model zal circa 15.5 cm lang dienen te zijn.
-
Ik ken die Trawos niet, maar wat ik zie is een (vermoedelijk Roco) Fad 159, met aangepaste bovenzijde met zwenkdak?
Lijkt in weinig op een NS Fals... Zeg maar niets. Draaistellen kloppen niet en staan te dicht op elkaar, bordessen kloppen niet en niet aan beide uiteinden, vorm bak/kleppen/dak ook allemaal niet zoals NS versie..
Waarom... als je er zelf 1 gaat printen?
-
Jullie bedoelen deze advertentie?
https://www.marktplaats.nl/l/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/q/trawos/ (https://www.marktplaats.nl/l/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/q/trawos/)
Dat zijn niet de Trawosmodellen waarvan ik er ooit eentje heb gehad, voordat hij krom trok. ;D
Ziet er meer uit als een ombouwproject met een onderste helft van Roco en een bovenste helft van Trawos.
Als je wel een Trawos te pakken krijgt, ook niet zonder meer nabouwen.
Een dergelijk model van Trawos kwam als volgt tot stand. Op basis van onderdelen van fabrieksmodellen, aangevuld met styreen en nog zo wat, werd een moedermodel gemaakt. Daarvan werd een mal getrokken en uit die mal werden dan de modellen gegoten. Het oogde zeker als een Tals van de NS, maar op details klopte het vaak net niet. Als ik me goed herinner had de Trawos Tals bijvoorbeeld een verkeerd aantal scharnieren in de kleppen, waren de hekjes net niet correct, dat soort werk.
-
Ik heb een basis model nodig om mee verder te discussieren.
Of het Trawos is of niet maakt me niet uit.
Vandaar niet meer dan het gevraagde bod.
Concreet dingen kunnen (laten) aanwijzen die anders moeten.
Aan een opmerking zoals deze heb ik niets
het aantal scharnieren klopt niet......
er zaten rubbers tussen ....
de afstand tussen de wielen is anders.
het model is tekort..... (15 cm is dan een goed gegeven)
Wat en hoe, dat is belangrijk.
Ik ga nooit zomaar iets kopieren.
Daar hebben jullie niets aan.
Tenzij iemand een zeer juist model kan aanleveren.
Dan is kopieer werk een mogelijkheid.
Ikzelf wil niet zo een model. Doe er verder niets mee.
Het is proberen een gat op te vullen.
Een behoefte aan een wagon die blijkbaar leeft bij de bezitters van andere kalkwagens.
Misschien kan ik er wel een messing bouwmodel van maken....
Er wordt naar tekeningen gezocht.
Ronald Visser
-
Hallo allemaal,
Ik post hier niet heel vaak, maar wilde deze wel even delen. Voor N spoor ben ik bezig met deze wagens en heb de bovenbouw al gereed in 3D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-10-15-124257-670e47ae3f747.jpg)[/url]
Het model is ontworpen in Blender. Ik denk dat voor een H0 versie wat details iets verfijnd moeten worden. Ook moet er een oplossing komen voor het onderstel. Voor spoor N maak ik hier een etstekening voor.
Ik ben bereid om met een serieuze partij die in H0 aan de slag wil mijn ontwerpen te delen. Zelf ga ik geen H0 model ontwikkelen vanwege de zeer beperkte tijd die ik in de hobby kan steken.
Met groet,
Casper
Toevoeging: ontworpen naar een tekening uit het boek van Hans Nahon, Spoorwegmaterieel in Nederland.
-
Tekeningen van de basis van de wagen kan gevonden worden op bladzijde 61 van https://modelbouwers.nl/catalogi/Catalogus%20spoor.pdf Uiteraard dient de verbouwing in 1970 hierin nog verwerkt te worden.
-
De reden dat wij zeggen dat ze niet kloppen is omdat jij ze wilt kopen :angel:
En mij nu niet meer duidelijk; als je niets hebt aan een model, waarom koop je ze dan..? Bovendien kan je zelf toch ook zien dat ze niet kloppen..? En wil je nu wel of geen voorbeeld model (fysiek exemplaar?)? Da's makkelijk, die is er niet. Trawos ken ik niet, maar hoor ik weinig goeds over, qua realisme. Wil je tekeningen? Constructietekeningen? Die kan je vermoedelijk wel vinden.
Eenvoudige maatschetsen sowieso online: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12414
-
Laat ik nou een nietweter zijn wat spoor betreft.
Ik kan alleen maar op jullie info afgaan.
Maar ontwerpen,tekenen en printen kan ik wel......
Ronald Visser
-
Een heuse Trawos als beginnetje is denk ik nog wel bruikbaar. Maar met die Roco/Trawos (nemen we aan) Frankenstein is het gat met een kloppend model nogal groot.
-
Even snel wat schets werk op basis van de opgestuurde tekeningen.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-b-670ec25953e4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-b-670ec25953e4c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-1b-670ec2594d380.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-1b-670ec2594d380.jpg)
-
Iets meer detailleren en dan 30 stuks graag (y) en ook de fal versie!
-
Ja zeker, veel meer details, en daar werken we dan ook naar toe.....
Kijk en wat dan een Fal is dat weet ik dan weer niet.
Iets met vierkante wielen.....
Groet
-
Zie de eerdere link (ook hieronder) en Reactie #17; de Fads/Fals is het type open zelflosser die verbouwd zijn tot de zwenkdakwagons Tads/Tals.
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12414
-
OK duidelijk.
Ronald Visser
-
Hier nog een link naar de fotopagina van HUA https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?mode=gallery&view=horizontal&q=Fads%20NS&page=1 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?mode=gallery&view=horizontal&q=Fads%20NS&page=1)met foto’s van de eerste Fads 2510 uit 1962 en exemplaren van de latere bouwserie 2520/2530.
Edit: bij die eerste serie Fads is dus begin jaren 70 de opbouw veranderd (want deze wagens kwamen door het teruggevallen kolenvoervoer vrij) en hebben toen daarbij een zwenkdak gekregen om vochtgevoelige stoffen te kunnen vervoeren, zoals kalk. Volgens mij is deze aanpassing/ verbouwing gedaan in de toenmalige Wagenwerkplaats in Amersfoort.
-
(y) (y) (y)
Ik ga de details wat meer combineren.
De voorzijde/achterzijde op de tek geeft niet alles juist weer.
Foto's goed bestuderen dus....
Ja dat neemt tijd...
Groet
Ronald Vissser
-
Zijn ze nog in levende lijve te zien?
Ronald
-
Zijn ze nog in levende lijve te zien?
Ronald
Neen, de wagens zijn begin deze eeuw gesloopt. Destijds is het vervoer van Kalk overgenomen door soortgelijke wagens van de DB.
Ze komen ook niet voor in het museale wagenpark.
-
Gezien de populariteit van de Receptentrein, zouden ze vast wel worden gekocht. Ik heb alleen geen idee hoeveel de ontwikkeling van een dergelijk model kost, maar ik vrees dat een ton eerst komt...
-
Echt niet in mijn geval. Blijft een hobby.
Als het een ton zou zijn, zou ik nu al stoppen....... (y).
Gewoon proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande delen/onderdelen etc.
En gefundeerde informatie.
Als jullie die aan mij doorgeven scheelt dat ontwikkelingstijd en dus geld...
Juist het verzamelen van info vergt tijd.
Ronald Visser
-
In de brochure "Voor elk vervoer een wagen" is ook het e.e.a. te vinden alsmede grote kleurenfoto's.
-
Die heb ik geloof ik al 3 keer geplaatst door de jaren heen :angel:
-
Wat voor draaistellen zaten er eigenlijk onder de Fads / Fals / Tals en wie heeft die dingen in model?
Rob
-
Volgens mij 1 op 1 wat er onder de Roco Tal zit. Gaten zitten wellicht iets meer naar buiten... Maar kniesoor :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/draai-670fc3b0d78e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/draai-670fc3b0d78e0.jpg)
-
Het gaat mij er ook om welk type het is en van welke fabrikant dat afkomstig is.
-
http://www.drehgestelle.de/3/ore%2020%2002%2000%20Ausfuehrungsvarianten.html
Die Niederlaende :) http://www.drehgestelle.de/3/ore%2020%2003%2001%20ORE-Drehgestelle.html
PS https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/bauteile-waggons/gueterwagen/5727/minden-dorstfeld-drehgestelle-bauart-931-bauform-2-3d-druck
-
Genoeg info gekregen op deze manier.
Dank daarvoor.
Opnieuw begonnen met de model studie.
Nu op schaal op basis van de maten van de tekeningen.
En wat meer in detail uitgewerkt.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-b1-670ffa7bd480c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kalkwagon-b1-670ffa7bd480c.jpg)
-
En dan is er een bestand beschikbaar gesteld door Casper.
Hartelijk dank daar voor.
Deze gaan we printen in N schaal. en is dus per omgaande beschikbaar (via casper)
Aan een onderzet met draaistellen wordt nog gewerkt (als messing ook via Casper)
Of is er al een donor beschikbaar?
H0 schaal is een vergroting als test. Wellicht zo hier en daar nog wat bijwerken.
Deze is dan nog niet beschikbaar.
Ronald Visser
edit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tek-n-6710c29b5a565.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tek-n-6710c29b5a565.jpg)
-
Ik ben wel benieuwd hoe die karren er in h0 en N uitkomen… (y)
-
Gisteren tijd besteed om het bestand van Casper te verkennen.
Vergroten naar H0 is te doen.
Er zijn dan nog wel aanpassingen nodig, maar niet onoverkomelijk.
In welke vorm zouden jullie de wagon willen zien?
Ik denk aan 3 modellen FALS die te maken zijn:
gesloten wagon zoals bestand.
open wagon met opzij gedraaid dak
gesloten wagon met geopende kleppen
Voor al de drie is uit tegaan van het verlengde chassis met de hekjes aan de beide zijden.
Wellicht geetst.
En eventueel een bestaand draaistel type (Rob duidde daarop)
Ronald Visser
-
"Ik denk aan 3 modellen FALS die te maken zijn"
Het is een Tals, geen FALS. Zie opschriften, alleen de eerste letter is een hoofdletter en een F-wagen is een open zelflosser en geen gesloten.
"gesloten wagon zoals bestand.
open wagon met opzij gedraaid dak
gesloten wagon met geopende kleppen"
De laatste 2 zijn eigenlijk alleen nuttig als je een kalkmijn in model hebt en de Hoogovens. Met alleen de eerste zal ook gereden kunnen worden, dus zal daar het meeste animo voor zijn denk ik.
-
Heb inderdaad liever een Tals én een Fals, dan iets met geopende kleppen...
-
Krijg ik een N-bestand genaamd FALS......
(gesloten wagon).
Dat is dus een Tals......... :angel:
Dat de dichte klep in de meerderheid zal zijn denk ik ook wel.
Ronald.
-
Krijg ik een N-bestand genaamd FALS......
(gesloten wagon).
Dat is dus een Tals......... :angel:
Dat zou ik maar even heel goed checken; dadelijk ben je de verkeerde aan het maken...
Bor
-
zie #44 (y)
Ronald.
-
Ik ben inderdaad schuldig aan het foutief benoemen van het bestand. Ik was daar al op gewezen door een clubgenoot (ik ben lid van de DMV uit Delft), maar had het niet meer aangepast. Sorry!!
-
Het is voor mij toch al verwarrend.
Maar gelukkig worden we gesouffleerd..... (y) (y)
Ronald Visser
-
Linksom of rechtsom: we komen er wel (y) ;D
-
Linksom of rechtsom...
Ik krijg een goede ondersteuning.
Als het meezit (en dat zit het ga ik vanuit) kan ik vrijdag al een geprinte versie van de bovenbouw laten zien.
Schaal H0.
Ronald Visser
-
Vandaag komt er een post-pakketje om de constructie van dergelijke modellen te tonen.
Wellicht een mooi voorbeeld om van te profiteren.....
Zouden jullie als modellen makers uit willen gaan van een standaard draaistel of van een geprint draaistel?
Van dat laatste maak ik in ieder geval een voorbeeld.
Ronald Visser
-
Hangt lijkt mij zoals bij alles af van afwerking, prijs en beschikbaarheid :angel:
-
De ton aan geld voor de ontwikkeling is bijna op.
Nu nog details.
Tekentechnisch past het allemaal, echter de praktijk wijkt nog wel eens af...... (y)
En er zijn nog wat compromissen te maken.
Ronald Visser
(blender en 3d builder)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-1-671921c5096fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-1-671921c5096fa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-2-671921c5063d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-2-671921c5063d6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-3-671921c52b246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-3-671921c52b246.jpg)
-
Ziet er heel goed uit Ronald (y). Ik snap dat er nog e.e.a. moet gebeuren, maar ik ben wel heel benieuwd naar een geprint exemplaar. Ik blijf je volgen ;).
Rob
-
Verder is het vrij stil hier.
Komt goed uit.
Had ik mijn noise cancelling op, die heb ik maar afgedaan.
Morgen de beurs Namac in Houten.
Sta ik met 2 tafels samen met Peter ook hier uit Wijchen.
Voordat ik wegga de print van de Tals opstarten. Bovenbouw, onderbouw en de draaistellen.
De kortkoppeling systemen (ik had ROCO) zijn op hoogte ingetekend en ondergebracht in de onderbouw.
Morgens eens zien of de draaicirkel voldoende is.
(edit) In een voorgaande post gaf ik aan dat er vrijdag een print zou zijn, die was er donderdag al.
Op basis daarvan de zaken dus al aangepast)
Ronald Visser
o ja, hekje handwiel en trapje worden messing etswerk (voornemen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Tals-H0-aangepast-met-koppeling-671bf8d6438fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Tals-H0-aangepast-met-koppeling-671bf8d6438fc.jpg)
-
Mooi (y) (y)
-
Waarom neem je trappetje niet mee met bordes? Of moet je dan boel 'steunen' printen omdat chassis dan omhoog komt..?
Je kan bordes met treden ook los printen en op chassis lijmen; met paar paspennen weet je zeker dat ze op goeie plek komen.
-
We zitten in een ontwerp proces en inderdaad is dat een mogelijkheid.
Het geheel van de voorbouw zou uit messing kunnen, maar daar denk ik nog niet aan.
Casper heeft het hele frame uitgewerkt in messing.
Loopvlak van de voorbouw als traanplaat, maar ik zie duidelijk hout...
Ook handgrepen zouden geetst kunnen zijn, net als andere details etc.
Daarom worden er steeds printen gemaakt.
Direct onder het bordes zit het kortkoppelingsmechanisme.
Samen met de koppeling is dat de verbinding met de andere wagens.
Hier komt "kracht" op te zitten. Dus moet constructief juist zijn.
Ook de hoogte en plaats zijn van belang.
En zo speel ik nog een tijdje door.
Steeds een stapje verder...
Dank, voor het meedenken...
Ronald Visser
-
Als je toch nog bezig bent met het bordes... de buffers ogen nog wat dik en uit verhouding. Ook hadden de Tals 'olifantenpootjes'; zie de eerdere foto's.
Over die kracht; de kk arm haakt in een 'holte', waar hij aan de wagon trekt. Zo lang die rand waar aan wordt getrokken onderdeel is van het chassis, kan je met het bordes doen wat je wil.
PS hieronder een sidebyside; de 'olifantenpootjes' zijn buffers waarbij de buitenmantel van de buffer aan de schotelzijde vast zit, niet aan de wagon. Verder gaat er nog iets mis met de verhouding tussen draaistellen en wielen..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-671cc3dbb2064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-671cc3dbb2064.jpg)
-
Goede raad en mooie foto.
maar dat zijn zaken die ik er ook bij gebruik.
Dit is pas mijn tweede print.
Kan nooit zo zijn dat het in één keer exact goed is.
Gaat ook om mogelijkheden van vervaardigen, kunnen anderen het ook in elkaar zetten, wat worden de kosten, is het niet te zwaar,
welke bocht straal kan eruit geperst worden, loopt het soepel, draait het soepel, is het model aan te passen wie dat wil, kunnen er andere modellen uit samengesteld worden etc...
Wielen zijn in het getoonde figuur niet opgenomen.
Zijn de standaard normwielen van 10 mm rond loopvlak en as lengte 24,75 mm.
Afmetingen komen van Roco...
Ik weet nu al dat er aanpassingen nodig zijn aan wat er vandaag is uitgeprint. Ik heb het nog niet eens gezien...
En dan komt er gewoon een derde print, etc.........Ontwikkelingskosten zullen we dan maar zeggen, evenals de kortkoppelingen, tijdelijk etswerk...
Ronald Visser
Edit: Wim M toont zijn 5e prototype.....
Ik heb zelfs nog geen 1 prototype.... alleen geprinte losse onderdelen..
-
Resultaat van de print:
3 stuks draaistel
2 stuks onderbouw
1 stuks bovenbouw
2 stuks onderbouw om wijzigingen een paar maal te kunnen uitproberen.
Helaas is bij het verwijderen de bovenbouw beschadigd geraakt.
Kwestie van een andere wijze van printen. Is wel te gebruiken voor de draaitesten en het op het chassis plaatsen.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
-
Tussendoortje
Het inelkaar schuiven van het onderbouw in de bovenbouw gaat goed.
Ik heb de zijkanten van draaistel versmald (de wandjes waren dik).
Hierdoor neemt de totale breedte af, waardoor de draaicirkel iets toeneemt.
De wielen lopen mooi soepel.
Het draaien van de boogie gaat mij nog niet soepel genoeg.
Ook heb ik de kortkoppeling anders gemaakt.
Andere details komen als laatste aan de beurt.
Buffers wellicht als bestaande te verkijgen onderdeel.
Maar kunnen ook geprint worden zoals op de foto`s.
9 november heb ik een model mee naar de beurs.
-
Dan kunnen we het in het echt zien (y)
-
Wel gaaf dit. Wil er nu zelf ook wel een paar tzt
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-671cc3dbb2064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals-671cc3dbb2064.jpg)
Hoe moeten we het bordes interpreteren? Worden dat bij jouw model massief eiken balken van circa 40 x 60 cm?
De foto laat immers iets anders zien, daar lijkt het hooguit enkele centimeters dik.
Bor
-
Ik denk dat die ‘box’ nog uitgewerkt moet worden
-
Kan nooit zo zijn dat het in één keer exact goed is.
.....
Ontwikkelingskosten zullen we dan maar zeggen...
Zie de eerdere reactie.. Zit blijkbaar geen management op om de ontwikkelkosten beetje laag te houden :)
-
Dank voor de reacties.
Management heeft het inderdaad onderschat. :-\
Eikenhout blijkt zeer kostbaar te zijn en moet van ver komen.
Dus daar gaan we vanaf nu op bezuinigen.
:laugh: :laugh:
Ook de ijzeren hekjes worden weggelaten. (y)(hadden we toch al gedaan)
Er komt een karabijnhaak waar de veligheidsunit van de losser aan vast gemaakt kan worden. ;)
Ik zit nog net niet op de 100.000 ontwikkelingskosten. :angel:
Verdeeld over het aantal verwachtte verkopen komt dat op afgerond € 3333,33
Inculsief de winst van 1 % (gereedmaken, verpakken, labelen, etc..) wordt een ongebouwd model € 3366,66
Kom op! Dat moet toch te doen zijn? (y)
Er komt ook een "doe het zelf pakket"
Nier zo duur en bestaat uit 250 ml UV hars,.... en een zakje witte kalkpoeder.
:laugh: :laugh:
We gaan lekker door.
Ik probeer er een zo goed mogelijk model van te maken.
UIteraard conform de info die er is en op basis van de foto`s
Nu eerst het rijden en de draaicirkel.
Ronald Visser
-
Nier zo duur en bestaat uit 250 ml UV hars,.... en een zakje witte kalkpoeder.
Zakje kalk :D :D gaat inderdaad om de exclusieve details!
PS over dat hout; op de foto's van het Utrechts archief lijken het inderdaad planken te zijn, die rondom zijn opgesloten in een hoekstalen rand.
Lijkt mij ook een logische constructie aangezien je dan niet alleen vertrouwd op bouten om hout vast te houden en zo is kopse kant van de planken ook mooi beschermd.
-
Staal profielen ga ik inbrengen. (y)
Ronald Visser
-
Eerste print testen.
En zijn nog in bewerking.
Veertjes voor de kortkoppeling ontbreken nog (worden stukjes elastiek voorlopig)
De samenstelling zoals op de foto`s wordt dit weekend op rijden getest.
Veel kan nog verbeterd worden, maar we zijn op de goede weg.
Op de komende beurs te bekijken.
Ronald Visser
(klep ontbreekt vanwege het printen, maar is later aan te brengen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183013-6723c8645672a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183013-6723c8645672a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183032-6723c86456724.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183032-6723c86456724.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183051-6723c86479876.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183051-6723c86479876.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183148-6723c8647ad05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20241031-183148-6723c8647ad05.jpg)
-
Leuk al!
-
Nice (y)
-
Alhoewel iets te modern voor mij, vind ik hem er top uitzien. (y)
-
:laugh:
-
Gaaf hoor! :)
Er lijkt alleen iets scheef met de verhoudingen..? Het draaistel lijkt erg groot en te lang; het loopt door tot voorbij de helft van het bordes, terwijl die bij 1:1 tot halverwege steekt. Ook zie je in 1:1 het veerpakket niet*, dus hij moet iets lager op de pootjes. Allemaal als goede en constructieve feedback bedoeld! En ja, je zit nog in het R&D traject, maar dan weet je dit alvast :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals1-672497bec8336.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tals1-672497bec8336.jpg)
PS )* = foto is gekantelde wagon, maar ook bij de rechtopstaande zie je het veerpakket.
-
Het origineel heeft zo te zien ook een ander type draaistel Minden Dorstfeld, met alleen maar ronde openingen in plaats van deels ook grotere afgeronde driehoeken
Lijkt dus meer op de Bauform 2, de variant met ronde openingen staat ook genoemd als 2e bij de exportdraaistellen voor Nederland (met in de opsomming van toepassingen ook de Fads genoemd)
http://www.drehgestelle.de/3/ore%2020%2002%2000%20Ausfuehrungsvarianten.html (http://www.drehgestelle.de/3/ore%2020%2002%2000%20Ausfuehrungsvarianten.html)
-
Was al genoemd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112878.msg3222499847#msg3222499847
Lijkt ook nog steeds dat er te weinig wiel uitsteekt... Kan optisch zijn.
-
Dat heb ik gezien, alleen is nu de bovenste eerste bouwvorm uitgewerkt met driehoekige openingen (dat hadden de Nederlandse varianten ook)
Ik ben het wel eens dat het draaistel wellicht iets te lang uitgerekt is, maar dat kan vertekening zijn.
Maar de bouwtekening staat ook online en heeft Ronald vast gebruikt:
http://www.drehgestelle.de/3/MD%202019%2002%2002%20DB%20Skizze%201092_04_80%20gd.gif (http://www.drehgestelle.de/3/MD%202019%2002%2002%20DB%20Skizze%201092_04_80%20gd.gif)
(wel de eerste bouwvorm met andere gaten, maar de hoofdafmetingen zullen gelijk zijn)
-
En zo komen we tot een ideaal model. (y) (y)
Ik heb originele tekeningen gekregen vanuit dit topic (Talbot). Waarvoor dank uiteraard.
Een ook gebruikt.
Kwestie van opmeten als de maat er niet bijstaat / verschalen naar 1:87 en intekenen.
Het is nu een kwestie nog van aanpassen, mm werk.
Draaistel 1 mm omhoog of richting het midden.
Rond gat of vierkante cirkel, dekseltje op de klep, gladde klep etc.
Dat maakt allemaal uit voor de interpretatie.
Maar moet ook technisch kunnen.
Wiel as is nu exact as pot. Deze lager maken? Alleen maar omdat de interpretatie zo is?
Geen probleem.
Dan maar een wiel van 12 mm? of toch maar die van 10 mm?
Voor de prijsstelling maakt dat ook uit.
4 stuks assen : rond de € 2 a 2,4 per as = ca € 8
kortkoppeling Roco 2 x 4,40 = ca € 9 (passen echter niet)
Hebben we al € 17
Dan maar plastic wielen eronder? Scheelt € 4 ongeveer.
Ge-etste draaistel van (komt..) is al € 37 etc...
Kom naar de beurs en kunnen we er over discussieren....
Hand modellen heb ik er staan.
Ik wil er een geaccepteerd model van maken. Voor jullie...
Ronald Visser
Ik zelf dacht altijd dat de leeuw bij de watervallen van Coo (Belgie) en enorme omvang had.
Blijkt dat jaren later even tegen te vallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-6724b618ebe56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-6724b618ebe56.jpg)
-
Eeeehm, volgens mij rond... zie link in link :angel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112878.msg3222499576#msg3222499576
Maar ik zie net je tekening; ff speuren :police:
PS interessant; tekening in link toont ook driehoekig gat, foto laat alleen ronde gaten zien.
PS angertalfoto's: ook rond. Ik denk rond :)
-
Bogies verwisseld?
Deze staat ook meer naar het midden?
Nee bordes is anders...
Kleppen zijn ook iets anders.. korter zelfs
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-6724c91de281a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-6724c91de281a.jpg)
-
Volgens mij kijk je weer naar verschillende wagons :angel: deze tekening lijkt serie 2520/2530: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12414
PS en een tekening kan ook gewoon verleerd zijn... :)
-
De originele tekeningen kloppen wel vaker in details niet met het uiteindelijke product.
Qua draaistel kun je qua hoofdmaten de tekening in mijn laatste bericht aanhouden, het draaistel met radstand van 2 meter, maar dan met ronde openingen.
De laatste tekening is inderdaad een ander type wagen, met ook een ander (korter) draaistel met een radstand van maar 1,8 meter.
-
Helemaal gelijk wat betreft tek en werkelijkheid. (y) (y)
Ik heb inmiddels een andere kortkoppeling van roco binnen gekregen.
Daar maak ik ook een concept ontwerp voor.
Als dat lukt wat techniek betreft.
Allemaal te zien op 9 november.
Ronald Visser
-
Dan maar een wiel van 12 mm? of toch maar die van 10 mm?
Voor de prijsstelling maakt dat ook uit.
4 stuks assen : rond de € 2 a 2,4 per as = ca € 8
kortkoppeling Roco 2 x 4,40 = ca € 9 (passen echter niet)
Hebben we al € 17
Dan maar plastic wielen eronder? Scheelt € 4 ongeveer.
Wielen kun je ook hier bestellen https://www.modellbahnradsatz.de/ als je een Duits afleveradres hebt, ze zijn bijna de helft goedkoper.
-
Ik laat spul uit Duitsland altijd via de Lottostelle in Ubach-Palenberg sturen. Haal ik het daar op. Heb ook al eens spul door gestuurd van een verkoper die alleen in Duitsland verstuurde, voor een forumlid hier. Geen probleem. Zal zeker lonen bij een grote bestelling ;).
-
Inderdaad Ruud,
Omdat ik familie in Voals 😀heb wonen doe ik het zelfde en laat het naar het dichtstbijzijnde DeutshePost filiaal bij de grens opsturen en dan wordt het daar voor mij opgehaald en komt het vanzelf bij mij.
Scheelt een stuk in verzendkosten of soms ook gratis.
Maar is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk.
Groet Cor Lageweg.
-
Dank voor de tip.
Die mogelijk heid ken ik wel en heb dat ook wel gezien...
Maar gaat om een buitenlands (Duits) aflever adres......
Dus....
Nu woon ik wel in Wijchen near the German border....
En het is pas de ontwikkeling van het model...
Ronald Visser
-
Hebben ze in Duitsland ook van die pakket ophaal automaten? Dan zou je dat evt kunnen doen…
-
Hoi Rob,
Die pakket ophaal kluizen hebben ze daar ook, maar volgens mij heb je daar een postnummer o.i.d.
voor nodig wat dan gebonden is aan een adres in Duitsland.
Groet Cor.
-
Hebben ze in Duitsland ook van die pakket ophaal automaten? Dan zou je dat evt kunnen doen…
Ja, vaak bij de Lidle staat een DHL automaat.
-
Gaan we eens proberen...
Ronald Visser
-
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de Huifkar verzendservice (https://www.huifkarverzendservice.nl/) wordt hier ook weleens genoemd.
-
Dank voor het meedenken.
Ik heb het model ook verkleind naar de schaal N.
Dat bestand is ook gegaan naar Casper.
Ik heb nog niet vernomen of hij er ook wat meekan.
Om jullie ook van die schaal N een model te laten zien zal ik er een stel bij me hebben.
Uitsluitend om te tonen (y)
Ronald Visser
-
Laat er nu intussen een H0 model helemaal verkleurd zijn.
Was schrikken dat er ook nog kalk opzat.
Zaterdag maar oppoetsen tot nieuw. ;)
Ronald Visser
Eens komt het goed (spreuk van Wim Vink)
-
Afijn, elders ook al gemeld, maar hier hoort het zeker thuis. Vandaag op de beurs in Houten waren modellen van kalkwagens in diverse stadia tot nu toe te zien. Er wordt nog druk gesleuteld en gefinetuned, reken ons hier niet op af. We houden jullie op de hoogte. Twee plaatjes van een exemplaar nog zonder kiepdak (wordt bij de definitieve versie waarschijnlijk meegeprint/ gegoten) aan twee kanten gefotografeerd: een nog ‘maagdelijk goederenwagenbruine’ kant en de andere kant een decente witte jas van kalk. Om een idee te krijgen dus, nog niet definitief:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1690-672f75605e633.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1690-672f75605e633.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1689-672f756067dc9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1689-672f756067dc9.jpg)
Wordt dus vervolgd ;).
Rob (ook namens Ronald)
-
(y) (y) (y)
-
Mooi project Ronald (y)
-
Koen, was een werkje, maar gaat de goede kant op.
Ronald Visser
(ook in schaal N getoond)
-
Wie weet in een sleep HO voor de Bnls baan, ooit.
Met een 1200 of 1300 ervoor.
In N een andere liefde voor zelflossers van de Donau en Rhein Kies ag. Ook niet verkeerd in een sleep.
Gr Koen
-
De Fads 2510 wordt/is als eerste geheel uitgewerkt.
Gewerkt wordt nog aan de decals.
Ik zal eerst de nummering gaan nalopen (via de eerder getoonde linkjes)
De decals zullen op transparant in wit worden geprint.
Messing hekjes, trapjes, etc worden bijgeleverd evenals andere kleine onderdeeltjes.
De kortkoppeling zoals ik heb uitgewerkt wordt toegevoegd.
Echter de mogelijkheid tot het plaatsen van een symoba koppeling is het alternatief.
Ik probeer medio januari dit model als uitgifte bouwpakket (geprint) te bewerkstelligen.
De andere modellen worden nu in behandeling genomen..... en zullen wellicht een maandje later worden aangeboden.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/def-fads-2510-67347ad4ca67e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/def-fads-2510-67347ad4ca67e.jpg)
-
Zoekende naar de nummers zijn dit degene die ik ben tegengekomen.
(Bron uit voorgaande posts: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12414 )
2510:
Fads NS 59500-59699 (200 nummers, incl 0)
Fads NS 31 84 678 9 100-307 (208 nummers, incl 0)
Fals NS 31 84 665 0 000-155 (156 nummers, incl 0)
Welke hebben de voorkeur voor een eerste serie van de 2510 modellen?
En is de decal/opdruk uitwerking volgens de markt modellen Fleishman, Roco, Marklin etc... juist?
Ronald Visser
-
In reactie op de laatste vraag: ik denk dat je grootbedrijffoto’s moet gaan verzamelen van de gevraagde wagens. Het zijn per slot van rekening Nederlandse wagens die op een behoorlijk aantal punten afwijken van de Duitse. En dan aan de hand van die foto’s je opschriften gaan maken…
De eerstgenoemde in het rijtje hoort thuis in tijdperk 3 tussen 1962 en 1968/69, de rest in tp. 4 (en 5). Als er forumleden en -lezers zijn die hierover beschikken: graag de foto’s in deze draad plaatsen of anders graag een pb naar Ronald.
Rob
-
Inderdaad op zoek gaan naar.
Op internet is veel te vinden, maar wijken per foto wel eens veel af.
Daar ben ik uiteraard al een veel aantal uren mee bezig geweest.
Soms is het een rondje en kom je bepaalde info elders ook weer tegen.
Dank alvast.
Boeken inzake (bv Nahon) zijn ook al onderweg naar me.
Ronald
-
OK. Dan maar zelf aan de gang gegaan.
Ik had een paar foto`s van Fads volgens mij.
Deze decal eruit geventileerd.
Lijkt me wel te kunnen.
Eventueel kan NS logo er nog bij....
Groet
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads-decal-2-673a6b5a9c766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads-decal-2-673a6b5a9c766.jpg)
-
Hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg21136/#msg21136) zijn de opschriften anders
-
Ongetwijfeld. Die wagens hebben zowel opschriften van voor en na de introductie van het computernummer gehad.
Ronald laat een foto van net na de verbouwing zien, ofwel uit de jaren zestig. Ik zou daar geen logo bij plaatsen.
Jakop heeft een tijdperk 4 model gemaakt met het oog op de drieproductentrein.
-
Op de beurs had ik deze decals bij me.
Van foto's in één van de genoemde draadjes.
En het verhaal van Jakop de Bruin.
Die worden zowiezo uitgewerkt voor de dichte wagons.
Groet
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decals-1-673aff3ca83b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decals-1-673aff3ca83b6.jpg)
-
Het lettertype lijkt me wel te modern voor tijdperk III, de cijfers horen qua vorm langs de rand van een rechthoek met afgeronde hoeken te lopen
Dat verschil valt met name op bij de linkerbovenhoek van de 5, zoals bij deze open wagen:
Foto Utrechts archief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ebdf9514-34ee-50b1-b5c6-3b885c661a47/media/867fe599-3c66-ed23-6803-48369c519b33?mode=detail&view=horizontal&q=goederenwagen&rows=1&page=22&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19600000%20TO%2019630000%5D)
Op het forum heeft vast wel iemand het juiste lettertype voor tijdperk III
-
In 1970 werden 30 wagens van het type Fads omgebouwd tot Tads zwenkdakwagens. In 1975 volgden er nog eens 30 stuks.
Tijdperk III wordt 'm dus niet ;)
Geen interesse in de wagon, maar uiteraard kunnen we je wel helpen :angel: nogmaals: er zijn Fads en Tads... Je hebt de opschriften overgenomen van een foto van de open zelflosser, zonder dak: de Fads. Maar je print er 1 met zwenkdak toch? Tads dus. Die bestaan dus vanaf (net) tijdperk IV; dan heb je nog verschillende opschriften afhankelijk van de periode. Dus welke ga je maken?
Herstel: zie dat je eerst voor Fads gaat.. Niets gezegd :angel:
PS voor lettertype NS tp III, zie bijv hier: https://www.floodland.nl/aim/info_blokschrift.htm
-
Dank voor de informatie.
Ja, eerst maar de Fads en dan doorlopend in de tijd de echte: Tadsikidee`s
Ronald Visser
-
Misschien een wat rare vraag maar hoe groot is de kans dat de Fads achter een bruine 1200 heeft gehangen? Dat is dan pré computernummer neem ik sowieso aan.
-
Die kans is nul, aangezien de eerste variant Fads pas in 1961 in dienst kwam
-
De letters die ik heb gebruikt voor de tekst op de Fads zijn eigen samengestelde.
Het lettertype van de laatste jaren/decennia is namelijk speciaal voor NS ontworpen.
En is dus niet vrij verkrijgbaar.
In de hiervoor geplaatste link wordt verwezen naar letters conform DIN 1451.
Die zijn het echter niet.
Ik heb zelf al jaren geleden gezocht naar de juiste.
Per letter heb ik gekeken welke het beste overeenkwam en deze opgenomen.
Zo is bv de 8 een Arial die in de hoogte verkleind is tot een overeenkomend beeld.
Op het forum heeft in 2009 en later aangevuld in 2020 ook de discussie over lettertypen gespeeld.
Ronald Visser
-
Het NS Blokschrift uit de jaren zestig kun je o.a. downloaden op de site van Maaskant: https://www.floodland.nl/aim/info_blokschrift.htm
In het huisstijltijdperk 4 werd het Univers65.
-
………
PS voor lettertype NS tp III, zie bijv hier: https://www.floodland.nl/aim/info_blokschrift.htm
Die link stond ook al op de vorige pagina… ;)
-
Het NS Blokschrift uit de jaren zestig kun je o.a. downloaden op de site van Maaskant: https://www.floodland.nl/aim/info_blokschrift.htm
In het huisstijltijdperk 4 werd het Univers65.
op diezelfde link staat dan weer dat het nu DIN-lettertype 1451 is.. dus wie heeft er nu gelijk ;D
nu heb ik alle 3 die fonts op mijn pc staan met bij de univers 65 bold de opmerking dat dit het officiële NS font is. waar ik de info vandaan heb dat dat zo is weet ik niet meer ;D
-
Dus, gewoon zover verkleinen dat je het niet meer kan controleren.....
(y) (y)
testje.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/test-lettertyp-673c35b18613f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/test-lettertyp-673c35b18613f.jpg)
-
Maar je ging toch voor tijdperk III...? Daar slaat Arial de plank compleet mis, met name bij de cijfers.
Mocht je het met MS Word willen doen; snel testje.. Bahnschrift Condensed komt mi in de buurt? Alleen de dikke diagonaal van de N ontbreekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bahnschrift-673c4fe48ac5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bahnschrift-673c4fe48ac5b.jpg)
-
Inderdaad tp III.
Maar ook aan het voorbereiden voor de andere perioden.
Eénmaal het programma open dan gaat het andere even snel mee.
Dank voor het uitvoeren van de testjes.
Ik gebruik MS word niet voor het maken van de decals.
In zoverre dat ik wel de lettertypen eruit haal die mogelijk kunnen scoren.
(Bahnschrift komt me inderdaad zeer bekend voor...)
Verder snap ik niets van de nummeringen.
Mijn voorbeeld van de geetste plaat laat 066 zien.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar in de nummerlijsten die ik gevonden heb staat nergens 066.
Wel bv 31 84 665 2 455-6
Ronald Visser :angel:
edit:
dit worden mijn stappen:
Voor het vervoer van vochtgevoelige stoffen ontstonden de Tads 31 84 583 5 000-062, omgebouwd van Fads 2510 met gesloten dakopbouw, dit werden later Tals 2560.
-
En baseer me op deze tekening:
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-1-673c743b9f976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-1-673c743b9f976.jpg)
-
Tijdperk III dus.
Kwam een vraag in ne op maar het antwoord stond er al.
Daar kan ik dan wel 3 bruine 2200en voorhangen.
(Wou ik eerder met NS1200 doen....)
Sleepje al naar gelang budget strekt ;D
Gr. Kown.
Gr Koen.
-
Correctie van eerder geschrevene: Deze kalkwagens horen in tijdperk 4, zie infoblok rechts onderin, waar staat 1970. Kregen dus ook een UIC nummer.
Uit de eerste serie Fals van 1961/62 (2510) werden eind jaren zestig 30 exemplaren omgebouwd naar gesloten wagen (Tals).Volgens mij is dat gebeurd bij de werkplaats in Amersfoort.
-
Het wordt steeds interessanter. :o
-
Een zeer leerzaam traject.
Betekent dus dat we met zijn allen zoveel mogelijk materieel moeten vastleggen.
Niet alleen in de lengte van de stammen, maar dus zeker loodrecht op zijkanten. ;)
Dan is er later voldoende info voor discussie....
Ronald Visser
-
zoiets?
Fals 665 0 041-6 te Amersfoort, 11-06-87
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/871217-673ca747c6ce4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/871217-673ca747c6ce4.jpg)
Mvg, Erich
-
Zeker goede informatie.
Dank.
Nu een zijkant zonder knik maar met een vlakke klep.
Ik heb ook nu meer info in huis gekregen over het bouw en verbouw traject.
Daarbij ondersteund met het boek Spoorwegmaterieel in Nederland.
Ook zijn er veel meer "officiele foto's" zoals die van Deetrein via PB binnengekomen.
Aan de slag maar weer.... (y)
Ronald Visser
-
Meer info druppelt binnen.
Dank.
Ronald Visser
-
En dat is een bijdrage in dit topic waard?
Vertel!
-
Is via PB binnengekomen en niet geplaatst op de site.
Dan ga ik ervan uit dat het eigen foto's zijn, die ik dus niet zondermeer ga verspreiden.
Net als de echte journalistiek: wel een bron, maar geen info........ :angel:
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/info-Fads-673e2d39d9eeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/info-Fads-673e2d39d9eeb.jpg)
-
Op basis van de foto's, het boek Spoorwegmaterieel in Nederland, de foto's, typlogie etc.. tot het volgende decal gekomen
NS met een wagennummer. daaronder Fads.
Tabel met de laadgegevens (S staat voor 100 k/h of hoger)
Inhoud van de wagon en dan het gewicht van de wagen.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-klein-6740f8b661ec5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-klein-6740f8b661ec5.jpg)
-
NS is geslaagd, maar je cijfers zijn mi nog te modern...
PS de F mag ook iets groter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads-6740f9b3d146b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads-6740f9b3d146b.jpg)
-
OK Dank.
Dit alles is wel aangereikt door anderen.
Ik ga er nog eens naar kijken....
Ronald Visser
-
Dit alles is wel aangereikt door anderen.
Daar kan een leverancier zich hier toch niet achter verschuilen... ? :D :D was goed bedoeld overigens; jouw project, dus jouw lat.
-
Ja op het model ziet het er anders uit dan op het scherm.
En een ander neemt soms genoegen met bijna goed....
Niet getreurt....... ;)
De letters NS zijn goed. (y)
OK dat is Arial Bold, maar dan versmald...
De cijfers zijn te modern. Dat zag ik ook, de nullen te rond (Arial versmald)
De F wat goter. Dat had ik niet gezien.
Volgende test: NS laten staan.
De F en de cijfers gezet met NS Blokschrift.
Mijn oude ooit nagetekende cijfers en letters er bij gehaald (was even zoeken naar de backup)
Zit nog iets in (de 5) maar scoren toch wel heel goed.
De F van Fads met NS Blokschrift en Arial versmald.
Geen typewerk dus, maar dat wordt net als de eerste kranten, letter en cijfer, stuk voor stuk zetten.
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-aanpas-6741a2a2f2e75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-aanpas-6741a2a2f2e75.jpg)
-
Met alle inzet kan het niet anders dan dat het heel mooie wagens worden (y)
-
Voor de cijfers: ik heb Univers Condensed op mijn computer staan en die lijkt goed overeen te komen.
-
Joz,
In Word en in de diverse teken programma's, die ik heb staat, die er ook op uiteraard.
Maar in iedergeval dank voor de tip.
Ook heb ik al diverse typelogiën gedownload inmiddels de afgelopen weken.
Nog maar weer eens stoeien ermee.... (y)
Groet en dank.
Ronald Visser
-
Dat lettertype ingevoerd, maar toen gelijk in de hoogte aangepast (knip en plak) en in de breedte vergroot.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-aanpas-a-6741b2972fc32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/decal-59500-aanpas-a-6741b2972fc32.jpg)
-
Maar deze klopt toch..? Iig beter dan de rest en zeker dan Arial. Of is die niet zelfgemaakt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads1-6741c310e0ce9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fads1-6741c310e0ce9.jpg)
-
Dank, inderdaad,
Die ga ik dus gebruiken. (y) (y)
En ja, dat is de zelf gemaakte, die van jaren terug.
Is deels gebaseerd op de blokletters en deels bijgesteld op het oog.
Wordt dus een eerste basis decal met letter voor letter gezet.
Neemt wat tijd, maar dan heb je ook wat.
Daarna, voor de doornummering, cijfers deels vervangen.
Eerste bouwpakket wordt geprint. :D
Het messing werk wordt voorals nog, als proefpassing, gelaserd uit karton.
Ronald Visser
edit Dit stond in een van de genoemde links.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/info-blokschrift-2-67420e3e5f821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/info-blokschrift-2-67420e3e5f821.jpg)
-
Benieuwd; heb je 'm nog lager op zijn poten gezet? Zag iig wel olifantenpoten (y)
-
Van de week is grijze hars binnen gekomen die al een tijdje bij mij niet voorradig was.
Vanmiddag de/het eerste bouwpakket/proefprint opgestart.
Net de printplaat verwijderd en in de wasser gespoeld.
Ziet er bewonderenswaardig mooi uit. ;)
6 delen:
- 2 draaistellen
- 1 chassis
- 2 onderbouw
- 1 stuks bovenbouw.
Wielen met assen zijn aanwezig, draailagers ook.
Symoba kortkoppelingen zijn te passen.
Hekwerk etc.. nog te laseren (proefpassing voordat messing etswerk wordt aangevraagd).
Kortom, morgen........ (y)
Ronald Visser
(nee morgen in Mechelen, sta ik op de beurs...)
(wordt het toch weer volgende week)
-
Heel benieuwd Ronald, je bent er maar druk mee om ons iets te leveren!
-
Dank,
Ja, en dan komt er nog de opmaak en samenstelling van het programmaboekje van Nijmeegs Mannenkoor etc....
Sinterklaas surprise is bijna af.
Maar goed , bijgevoegd mijn decal voor de wagon.
Ik heb de foto van Benelux795 er deel over heen gedaan, als vergelijking.
Nu weergegeven met een bruine achtergrond, maar definitief wordt deze geprint in wit.
De eerste 2 wagons zijn gisteren samengesteld en gekleurd.
Vanmiddag de draaistellen etc eronder fabriceren.
Deze waren voor kolentransport begreep ik ??
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/test-decal-1-674836e8de4da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/test-decal-1-674836e8de4da.jpg)
-
Ziet er niet onaardig uit!
"Deze waren voor kolentransport begreep ik ??"
Zie voor het sluitende antwoord de 20-11 door jouzelf geplaatste afbeelding (y)
-
Zo zie je maar weer.
Lees ik helemaal overheen. :angel:
Wel voor kolen en storten etc maar niet voor de plaatselijke kolenboer. (y)
Ga ik zelf ook nog op zoek naar koolstukjes.
Ik heb mee gelezen met het topic "Echte kolen of niet".
Ronald Visser
-
Kool? Steen kool? Anatraciet?
Ik heb inmiddels iemand gevonden hier rond Wijchen die speciaal kooltjes voor me gaat maken.
Dan kan ik er in iedergeval de voorbeeld wagons mee vullen.
En wellicht is er genoeg over om ze in gripzakjes te stoppen.
Het laseren van de messing onderdelen (hhmmm nu dus van 0,7 mm karton) is goed gelukt.
Het hekwerk, het handwiel en een raster erachter zijn aangebracht op een gekleurd model.
Met "secondenlijm" hecht het zeer goed en wordt het karton daar, door de lijm, zeer hard.
Messing is dan wellicht niet nodig........
Morgen worden de trapjes in beeld gebracht.
Ook worden de decals die vandaag geprint zijn aangebracht.
Maar het geeft nu al een realistisch beeld.
Ronald Visser
(door een tekenfout is de linker vlakke buffer niet goed vastkomen te zitten en dus op de foto`s hierna verdwenen) :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-4-6748e3551219a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-4-6748e3551219a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Tads-1-6748e35510d0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Tads-1-6748e35510d0b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-5-6748e35521ee5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-5-6748e35521ee5.jpg)
14660
-
Hoi,
Ik zeg Wow, kalkwit en kolenbruin.
Is karton niet erg licht van gewicht.?
Denkend aan een behoorlijke sleep tot minstens 15/20 denkende wil je wel wat stabiliteit denk ik tot achterin de laatste wagen.
Gr. Koen.
-
Koen,
Het hekje etc is een "versierings" onderdeel.
Er komt geen kracht op te staan.
De koppelingen zijn het verbindende krachts-element daarvoor.
Ronald Visser
-
Oooo, dan komt het wel goed. ;)
Gr, Koen.
-
Decal/transfer direct op het model.
Nog geen nabewerking gepleegd.
Daarbij net iets te groot, dus verkleinen nog.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-6-674a2926dda7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-6-674a2926dda7e.jpg)
-
Nu al mooi (y)
-
Met Wim eens 8)
Gr. Koen.
-
Gisteren is het model getest op een spoor met R2.
Vergeten een foto van te maken, maar dan was dudielijk te herkennen, waar de foto gemaakt was.
Ik denk niet dat deze dan op de kalender verschenen zou zijn.... :angel:
Volgende week op de beurs in Houten zijn er een paar modellen aanwezig.
Groet Ronald Visser
-
Kun je pinnen bij jou Ronald? :D
Ziet er mooi uit ik kom zeker ff kijken.
-
Pinnen? Jazeker.
Ronald Visser.
Bij afname van 10 stuks...... :angel:
-
Gisteren was ik op de vrijemarkt in Wamel.
Met bouwplaten op mijn stand.
Koen(Frijling) was daar en heeft 2 wagons (Trawos en proefmodel) meegenomen.
Als test. Eens kijken wat zijn bevindingen zijn.
Hij neemt ze zaterdag mee naar de beurs in Houten.
Echte trekkers voor een dergelijke sleep heeft hij nog niet.
Komen zaterdag binnen begreep ik.
Overgenomen van een BNLS lid.
Ook Wim V kwam langs (en aan).
Gezellig even koffie gedronken
Ronald Visser
-
Hoi,
Onder verdachte omstandigheden gespot bij de kathedraal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0003-6751c484881f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0003-6751c484881f6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0005-6751c4847d1af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0005-6751c4847d1af.jpg)
Gr. Koen.
-
Hoi,
Ik kan zeker wel wat puntjes aangeven.
Ik wil niemand het idee van deze wagens ontvreemden.
Maar ik ken Ronald toevallig en kon ze even proefzetten op de Werkspoormodule en bekijken van het resultaat tot nu toe.
Vooropgesteld dat ik geen technische kenner ben van printen en materialen daarvoor dat zal allemaal verschillende uitwerkingen hebben.
Verder ben ik net zo enthousiast als iedereen als er weer iets bedacht wordt.
Ik lees wel eens wat over de ontwikkeling van modellen. En ben dan wel van mening dat Ronald nog veel dingen moet doen om tot een strak model te komen.
Optische bevindingen:
- textuur resin op sommige vlakken bordes en draaistel nog
wat ruwig. Dient dat nog nabehandeld? Of betere grondlaag?
- hier en daar wat krommingen aan de randen van de bovenkant 'trechter'.
- wagon staat goed op de rails.
- buffers zitten iets hoger dan (bv) een Roco Hippel.
- optisch gezien zitten de draaistellen aan uiteinden.
Dat zou problemen kunnen geven in wisselstraten, niet genoeg bewegings vrijheid.
- oppervlakten in sommigen delen wat ruwig, dat valt op.
Zal nog even wat fotos proberen te maken voor Ronald.
Voor de rest een fraaie ontwikkeling (y).
Kijkt U maar mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221027-6752186f70da4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221027-6752186f70da4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205220952-6752186f6c5c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205220952-6752186f6c5c9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221051-6752187265f74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221051-6752187265f74.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221038-67521872452bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221038-67521872452bc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221104-675218758a9e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221104-675218758a9e3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221158-67521875c84b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241205221158-67521875c84b0.jpg)
Over werkpaardjes gesproken:
Deze neem ik as za over van een forumgenoot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0009-67521a7e41eeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241204-WA0009-67521a7e41eeb.jpg)
bron:Nico Spilt, Langs de lijn.
Gr. Koen.
-
Koen leuk om ze al op je baan te zien staan. Zeker goede connecties met de fabrikant he? Mijn (niet bestaande) maatschappij zit te springen om die wagens, en nu zie ik ze al bij de concurrent.
Als je kijkt bij de foto van bovenaf, dus in de bak, dan zie je veel "rotzooi". Een foto van dichtbij legt dat beter vast dan je ogen dat kunnen zien.
Als je de resinmodellen eerst goed wast en eventueel als ze goed droog zijn nog afstoft met een kwast of penseel, dan wordt het al beter.
Bovendien zou je (loupe) kleine oneffenheden vooraf kunnen schuren. Dat laatste heel voorzichtig.
Verder helpt meerdere zeer dunne lagen verf (grondverf en lak) ook beter dan in een keer een dekkende laag.
Voor Ronald: misschien kun je nog kijken naar de horizontale kniklijn van die huif. Op de foto lijkt die niet recht. En de kopwand van datzelfde, is daar iets misgegaan? Liever geen detail of iets grover dan minder mooi.
Zeker een leuke toevoeging op de baan!
-
Zeker gunstig maar de rest ligt bij Ronald.
Hij bepaald hoe of wat verder.
Daar meng ik me niet in.
Miss mooi moment om eea te bespreken met hem.
Zeker wel een leuk item in de modelspoorwereld.
Gr Koen.
-
En ben dan wel van mening dat Ronald nog veel dingen moet doen om tot een strak model te komen.
Niets af te dingen op de inspanningen, maar die mening deel ik.. Sowieso al 1 suggestie: deze handgreep van metaal? wel weer 2 gaatjes boren, of wellicht kan je openingen meeprinten? Is nu een beetje formaatje regenpijp ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/handgreep-6752f21118cb0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/handgreep-6752f21118cb0.jpg)
En verf op bordes en treden, lijkt erg dik? En hoogglans? Daar werken meerdere dunne lagen wellicht ook beter? Mat of zijdeglans.
-
Etswerk is hier ..... karton..... ook de handvaten en de treden.
Als proef voor de passing.
Handvaten zijn al meegenomen in het etswerk.
en er komt een los messing draad bij.
Dan zijn er 3 mogelijkheden voor de bouwer (y)
Koen heeft ook de Trawos versie meegenomen (grijze huif met roco onderstel).
Neemt ze beide zaterdag mee naar Houten.
Het gaat mij nog niet om mooi, maar of het werkt.
Ronald Visser
Voorgaande foto uit #158:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-6-6752fd5195956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tads-6-6752fd5195956.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/messing-hekje-test-6752fd5fd9894.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/messing-hekje-test-6752fd5fd9894.jpg)
-
(y) (y)
-
Die reling is al een stuk beter, draad nog beter! (y)
-
Morgen ben ik op de beurs van Spijkspoor te Poortugaal.
Ik zal daar de wagons bij me hebben.
Schaal N, H0 en in 0 (voorzijde, test print)
Ronald Visser
-
Ga je ook in Rijswijk zijn in januari? (hoewel ik de proefversie al heb gezien en bewonderd).
-
Jazeker.
Wellicht met meerdere exemplaren. 5 of 6.
Er is wellicht wel iemand die deze achter een loc wil schakelen.
Koen misschein......
Groet
Ronald
-
Morgen weet ik meer of deze geschikt zijn op de baan met deze wagons.
Dan ga ik dat eens rustig bekijken.
Die locs schijnen een 'ongelukje' gehad te hebben.
Of er nog iets van te maken valt?
Is de vraag.
Zo ja, dan absoluut.
Gr. Koen.
-
Neem ze mee naar Schoonhoven morgen.
Dan kan ik er later naar kijken....
Of kom je alleen zondag?
Dan ben ik er weer niet.
Ronald Visser
-
Ik kom beide dagen.
Miss moet er eea aan gefixt worden technisch of optische reparatie.
Horen we morgen van Bert wel.
Gr. Koen.
-
Eind december heb ik het bestand van het etswerk aangeleverd en een offerte opgevraagd.
Een en nader kwam mij redelijk over en heb daarom opdracht tot etsen gegeven.
Na overleg het bestand van het etswerk aangepast naar een vector bestand.
Dit bestand ingediend en gelijk de betaling maar gedaan.
Afwachten wat het resultaat gaat worden.....
Ronald Visser
18325
-
Er zal een winterdip zijn bij de etser.
Vandaag bericht gekregen dat het etswerk onderweg is. (y)
Nou ja, opgestuurd is. :angel:
21 jan op en 28 af jan.
Afwachten wanneer het in de bus komt.
Ronald
-
Ik was in Houten op de plus beurs.
Gelukkig kon de deur thuis toch worden geopend voor het in ontvangst nemen van een bijzonder pakje.
Het etswerk is binnen.
Nu kan ik beginnen aan het samenstellen van de bouwpakketjes.
Maar eerst een paar handmodellen samenstellen voor de promotie.
Ronald Visser
19485
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250209-125726-1-67a89a080c02c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250209-125726-1-67a89a080c02c.jpg)
-
Ik ben benieuwd, Ronald. (y)
Gr. Koen.
-
Etswerk ziet er netjes uit. Veelbelovend…. (y)
-
Sorry, vaudje…
-
Dus nied nedjes???
Ronald Visser
-
En al tijd gehad om er 1 te maken?
Gr. Koen.
-
Koen,
de eerste "echte" komen deze week uit de printer.
Ik heb meer details aangebracht aan de onderzijde van het chassis en aan de bovenbouw
Het model komt wel met een eigen kortkoppeling.
Echter de mogelijkheid om er bv een Symoba onder te plaatsen is aanwezig.
Waarom?
Prijstechnisch verhaal uiteraard.
Ronald Visser
21225
-
Voor diegene die een Roco zelflosser heeft en deze wil ombouwen:
ik heb een ombouwset uitgewerkt.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/roco-67d2ea3776141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/roco-67d2ea3776141.jpg)
-
(y)