BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: BartvD op 13 October 2024, 17:11:40
-
In de winter komt de temperatuur in mijn hobby kamer meestal niet hoger dan 18 a 19 graden. Voor het printen van kleine objecten zoals mensen in schaal 0 of de fietsjes geeft dat niet veel problemen maar bij grotere objecten zoals de cabine van de NS hippel in 1:45 zie je dat er vervorming optreed. In de zomer als de temperatuur boven de 23 graden is komt dat niet voor.
Nu, met de huidige energie prijzen, ga ik niet mijn hele hobby hok opwarmen tot boven de 23 graden.
Van een Jysk vitrine kastje, een plexiglas plaatje en een 20 Watt kast verwarmer en een thermostaat aan het knutselen gegaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54063904713_a56e03a596_3k.jpg" width="2304" height="3072" alt="Resin printer warmkast"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Om de kap van de printer te halen staat hij op een uitshuifbaar plateau. Een klep aan de bovenkant van de printer zorgt ervoor dat je de kap rechtop van de printer kan halen. Op de foto zie je dat niet trouwens.
(https://live.staticflickr.com/65535/54064108230_23c30cb9c7_3k.jpg" width="2304" height="3072" alt="IResin printer warmkast"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
De 20 Watt verwarming is op de bodem gemonteerd. Ik gebruik geen geforceerde ventilatie. Gaten in het plateau en de plaat daaronder zorgen ervoor dat de warmte kan opstijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54064108240_66e718e5e4_3k.jpg" width="2304" height="3072" alt="Resin printer warmkast"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
De printer opstelling:
(https://live.staticflickr.com/65535/54063973279_52d1020390_3k.jpg" width="3072" height="2304" alt="Resin printer warmkast"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
-
Hoi,
Leuk bedacht. De draadprinter heeft het kastje van je volgens mij veel meer nodig in de winter. Of krijgt die ook nog een couveuse?
Mvg
Kees-Jan
-
Met de PLA printer eigenlijk nooit temperatuur problemen gehad.
-
Handig….
-
Anycubic verwarmen?
Ik gebruik ook de Anycubic printer (M5s) voor mijn gebouwen, AMS carrosserien, fietsen etc...
Net als Bart aan het begin gekeken naar de temperatuur tijdens en na het printen van de hars in het bakje.
Ondanks dat ik niet verwarm op de zolder (ook 18 a 19 graden) bereikt mijn hars een temperatuur van 22 a 23 graden zonder verwarmen.
De warmte door het belichten en die dus vrijkomt bij het aangaan van de leds is voldoende om te verwarmen.
In het begin zal de temp van de hars koud zijn, maar warmt blijkbaar toch genoeg op.
Nooit problemen ondervonden.
Ronald Visser
-
In de winter komt de temperatuur in mijn hobby kamer meestal niet hoger dan 18 a 19 graden. Voor het printen van kleine objecten zoals mensen in schaal 0 of de fietsjes geeft dat niet veel problemen maar bij grotere objecten zoals de cabine van de NS hippel in 1:45 zie je dat er vervorming optreed.
-
Voor zover ik weet is de temperatuur belangrijk om de resin dun en vloeiend te houden. Ik schonk aan de temperatuur nooit aandacht, want het printen ging eigenlijk wel goed. Dacht ik. Ik had altijd wel redelijk dikke supports nodig om geslaagde prints te krijgen. Sinds ik naar een andere resin ben over gestapt, heb ik pas gezien het verschil dat het maakt als je een vloeiende resin hebt. Met dezelfde temperaturen kan ik nu met Elegoo ABS like 3.0 de dunste supports van Chitubox aan mijn prints zetten en constant geslaagde resultaten te hebben. Dit resin is veel en veel dunner dan de voorgaande versie van het zelfde type. Misschien heb je wat aan deze info.
-
Sven je hebt gelijk.
Hoe dunner de resin des te beter resultaat en dunnere supports.
Echter het hangt er vanaf of de eerste laag goed aan de printplaat vastgebakken wordt.
Daar gaat bij mij de meeste aandacht naar uit.
Doe je dat niet, dan is de kans op opkrullende onderlagen groot.
Of helemaal geen model.
Lange supports willen een en ander nog wel eens vereffenen1.
De ene zijde de juiste lengte en aan de opkrullende zijde hele korte.
Model is dan meeste niet meegekruld.
De anycubic, die ik heb heeft, "vatcleaning".
Je kan kiezen na het printen het hele print oppervlak 20 a 30 seconden te belichten2.
Er ontstaat een vlies die je uit het hars kan trekken.
Alle ongerechtigheden die achtergebleven zijn worden vastgelegd in het vlies.
Geen geprut meer met spatels etc die het FET beschadigen of het helemaal leegmaken van het vat en schoonmaken.
Je kan dus ook kiezen voor een hele eerste laag die aan de printplaat bakt en dan de supports met model.
In plaats van achteraf te moeten cleanen (verlies van model en materiaal) doe je dat op voorhand.
Wel materiaal verlies (dat had had je wellicht toch al vanwege cleaning), maar een veel grotere kans op een goed geprint model.
Ronald Visser
opm
1 geeft langere printtijd.
2 het volstaat ook om in de testmode te kiezen voor "testen" van de leds gedurende 20 a 30 seconden.
Als er maar gedurende een bepaalde tijd het hars van onderen uit belicht wordt.
-
een vraagje tussen door
Ik kijk ook naar een resinprinter
Nu zie ik een die voor mij geod is
Maar dan in eens
Een dure reiniger kastje met reiniger
Een hardings kastje
Ik dacht
printer kopen
ultrasoon reiniger met water(en zeep)
De verkoper wil natuurlijk alles verkopen
Maar met een resin water afwasbaar moet het toch enkel de printer en ultrasoon reiniger voldoende zijn
-
Juist die ultrasoon reiniger heb ik niet in gebruik.
Ik heb van Anycubic de losse hardener/curer in gebruik op 2 manieren
1
Je kan de grotere onderdelen in een mandje doen en in water plaatsen.
Apparaat maakt schoon door een werveling aan te brengen in het water.
(ik gebruik hars te reinigen met water).
Tijd van spoelen is in te stellen.
2
de modelllen worden op een perspex schijf geplaatst. Deze draait rond bij UV licht.
Tijd van "curen"is in te stellen.
Ook de printplaat maak ik schoon. Daar zit hars aan na het printen.
1 bak voorspoelen en 1 bak naspoelen.
Na verloop van tijd wordt de naspoelbak de voorspoelbak. De andere bak wordt met vers water gevuld voor het naspoelen.
Afvalvloeistof wordt verzameld en ingeleverd bij verwerker.
Ronald Visser
-
Even inhaken:
De dikte van de resin is echt een dingetje. Als je een poos niet print kun je beter de resin weer terug doen in de fles. Dan verdampt het duidelijk minder snel. In mijn warmkast is dat helemaal nodig ::)
Reinigen van de objecten. Ik heb een grote container (dikke liter) met een hele grote draaidop. Ik vul die met een laagje gewone huishoud spiritus. Object(en) erin, dop erop en flink schudden. Dan er alles uithalen (de spiritus kan ontelbare keren gebruikt worden) en afspoelen onder de kraan.
Voor het uitharden heb ik een Ultraviolet lamp (405 nm) plus een goedkope draai display op batterijen. Ooit gekocht voor weinig bij Ali. 20 tot 30 minuten onder de lamp op het draai plateau en dan is het prima.
-
(y) (y) (y)
En zo doet ieder het op zijn eigen manier....
Ronald Visser
-
Ik heb een plastic boxje (circa 15x10x10). Standaard vol met isopropanol en daar gaat de print in. Dat zet ik de box in het ultrasoonbad. Wel even de deur dicht anders wordt je kierewiet van het geluid.
Uitharden: onder de nagelharder naast me als ik op de Pc werk. Telkens even aan/uit zetten en omdraaien. Ik hoef er niet eens voor op te staan.
Werkt ook.
Ieder zijn manier. ;D
En gereedschap, in dit geval de printer, moet altijd goed onderhouden/poetsen. Net zoals een airbrush. Doe je dat niet, dan mopper je de volgende keer dat je het nodig hebt. Discipline.
-
Inderdaad, ieder zijn eigen methode, doch allemaal de goedkope, zo te zien (y)
-
Vervolg op de vraag van Jerrytrein afgesplitst op verzoek (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112879.0).
Reinout-als-moderator