BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: FransW op 12 October 2024, 10:54:33
-
Hallo, ik ben redelijk nieuw hier op dit forum. Ik heb een aantal drie-assige Abteilwagen van Roco (cat.nr. 44206 C, 44207 C, 44208 C, 44511 en 44526). Ik wil die wagens voorzien van binnenverlichting met LED-jes. Helaas heb ik in de gebruiksaanwijzingen geen info aangetroffen hoe je die wagens moet openen. Moet de wagenbak worden losgemaakt van het onderstel en op welke wijze? Ik zie nl. aan de onderzijde van het onderstel ook geen schroefjes om los te draaien. En ik wil natuurlijk geen zichtbare schade achterlaten aan de wagenbakken...
-
De meeste roco s gaan los met klikverbindingen.
De zijwand iets uitbuigen met een tandenstoker ertussen.( Rondom) Dan zie je meestal de lippen wel waarmee het geheel vastzit
Dan voorzichtig aan de kap trekken.
-
Bij sommige coupérijtuigen zitten de stroomvoorzieningen al voorgemonteerd en hoeft alleen het dak afgenomen te worden.
Het is dan aan te raden eerst het dak eraf te halen (zit met een aantal klipverbindingen vast).
Als je de bodem met stroomvoorzieningen van de wagenbak loshaalt is het een eindeloos gedoe om het weer terug te krijgen...
-
@klusser en @grossraumwagen: bedankt voor jullie reacties.
@grossraumwagen: ik weet niet of je deze coupérijtuigen ook kent maar de grijze daken zijn ook nog eens voorzien van een lichtkap op het dak. Kijkend naar de onderkant van het onderstel zie ik een metaalachtig iets dat zorgt voor de verzwaring en op die verzwaring een interieur. Stroomvoorzieningen zie ik daar niet aangebracht. De modellen dateren van eerste helft jaren '80 van de vorige eeuw, Roco was toen nog niet zo bezig met stroomvoorzieningen.
-
https://www.stummiforum.de/t145922f2-ffnen-Roco-achs-Abteilwagen.html
Misschien deze? https://www.youtube.com/watch?v=_YZ7-JleQmo
-
@VAM65: bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik hier wel verder mee kan maar ik begrijp dat het wel een beetje een hachelijke operatie wordt. We gaan het proberen.
-
Voorzichtig met een schroevendraaier (mini) het dak losklippen. Dan zie je aan de binnenkant de 3 (of 4) nokken per kant die de bak en ramen vasthouden. De bak op die punten van binnen naar buiten buigen en de kap komt er simpel af.
-
@grossraumwagen: ik weet niet of je deze coupérijtuigen ook kent maar de grijze daken zijn ook nog eens voorzien van een lichtkap op het dak. Kijkend naar de onderkant van het onderstel zie ik een metaalachtig iets dat zorgt voor de verzwaring en op die verzwaring een interieur. Stroomvoorzieningen zie ik daar niet aangebracht. De modellen dateren van eerste helft jaren '80 van de vorige eeuw, Roco was toen nog niet zo bezig met stroomvoorzieningen.
Ik weet niet of de metalen strippen bij alle varianten aanwezig zijn.
Ik heb zelf een keer een Berlijnse Stadtbahn-coupéwagen geopend en daar zitten ze wel in.
En een gewaarschuwd mensch telt voor twee. ;D