BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bobos op 06 October 2024, 14:42:56
-
Ik ben me aan het inlezen over plaatsing van Duitse lichtseinen op mijn N baan.
Nu ga ik niet hele boekwerken doornemen, maar ik heb genoeg info kunnen vinden over de uitrijseinen en inrijseinen alsook de rangeerseinen bij het station. En over blokseinen en eventueel voorseinen bij de sporen. Korte artikelen zoals "alles over seinen aflevering 3" artikel van marklin en wat forumitems daarover. Toch heb ik nog een vraag over de plaatsing van een inrijsein.
Wanneer een trein na een lang recht spoor een tunnel induikt waarbij na de tunnel een station ligt. Plaats je dan voor de tunnelingang een enkel inrijsein met langzaam rijden verwacht. Na de tunnel al dan niet gevolgd door nog een inrijsein voor de station sporen.
Of plaats je dan voorafgaand aan de tunnel alleen een voorrijsein, na de tunnel gevolgd door een inrijsein voor de stations sporen
Staan er voor tunnels überhaupt altijd seinen ? Daarover heb ik nog niet veel gelezen, nog wat te doen dus :D
Maar omdat ik met ballast wil gaan beginnen voor bovengenoemde tunnelingang handig om alvast een sein neer te zetten daar, vandaar mijn vraag
-
Ik gok er op dat er een voorsein geplaatst wordt voor een tunnel. Normaal gesproken wordt een voorsein geplaatst x-aantal meter voor een hoofdsein of korter als er een lastige situatie is. Dus in mijn optiek is een voorsein gerechtvaardigd.
-
In Nederland hebben we gewoon seinen in de tunnels, ik neem aan dat dit in Duitsland ook zo is .
Voor je modelbaan is het natuurlijk mooier om ze “in beeld” te hebben.
-
Ja dat laatste is zeker waar.
Ik zat nog te denken.
Men wil natuurlijk nooit dat een bv een stoomloco of een reizigerstrein in een tunnel op wacht staat. Dus als het inrijsein bij het station na de tunnel om redenen op rood staat zal men de tunnel niet inrijden. Dan zou een voorsein geel/geel geven. Maar dan nog. Op een voorsein geel geel zal geen trein stoppen. . Dan zou een inrijsein dus logischer zijn.
Maar denkend aan het baantje wat ik heb en iTrain wat ik gebruik zal er altijd 1 van de 4 stations sporen vrij zijn. Dan is een voorsein groen/ geel inderdaad afdoende. Omdat het inrijsein na de tunnel dan ook altijd op groen/geel zou staan.
Het andere spoor wat er naast ligt wat dezelfde tunnel in gaat is gewoon een rijspoor volgens blokken. Gaat niet direct naar een station maar naar het schaduwstation. Sein daarvoor is dus gewoon een bloksein groen of rood. Maar dat brengt mij bij de vraag of er voor een tunnel altijd een sein staat ?
Ik bedacht later ook dat een inrijsein bij inrijden station voor meerdere sporen geldt dus dat voor elk inrijspoor een voorsein geplaatst zou moeten worden. Dat gaan we natuurlijk ook weer niet doen.
Moet inderdaad vooral kijken naar zichtbaarheid en naar wat ik heb liggen denk ik.