BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Huup op 03 October 2024, 19:39:45
-
Waarvoor staat de S ook weer? Steenkool?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241003-WA0002-66fed6bf72562.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241003-WA0002-66fed6bf72562.jpg)
-
Dit waren wagons 'uitsluitend voor speciale vervoeren' Dit waren schone wagons waarin diverse lichte metalen (aluminium, koper, tin) vervoerd werden.
Groeten,
Werner
-
Steinweg
-
Speciaal. Steinweg is niet juist ..
Zie ook
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112274.30#msg3222487295
-
Dank u!
-
De verwarring zit deels in de omstandigheid dat Steinweg er veel gebruik van maakte voordat ze overstapten naar Eanos'sen voor hun aluminium broodjes.
-
Nog even losstaand van het feit, dat het model natuurlijk verkeerd is en dat Roco een nette vervanger heeft. Maar dat wist je vast al Huup :P
-
Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken: de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)
-
Uiteraard. Uhm, nee. Dat eerste wel, t ding is van de jaren 70. Het laatste niet. Ik zal op zoek.
Overigens was I just asking for a friend, natuurljk.
-
Nou, voor die vriend dan de uitleg: hier (https://seinarm.nl) de GTOW natuurlijk
-
Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken: de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)
Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet. Vervolgens bouwen de fabrikanten van spoorwegmaterieel wagens die aan de die vereisten voldoen. Die lijken dan op elkaar, maar ze zijn ook weer net allemaal verschillend. Al of niet gebombeerde wanden, ander type veerpakket, net andere afmetingen, meer of minder vlakken, you name it. Dit model van Roco (de Piko trouwens ook) is een variant die niet door NS is gekocht en is in die zin fantasie. Een jaar of 20 geleden heeft Roco een GTOW uitgebracht die wel in een correcte Nederlandse versie kon worden geproduceerd.
-
Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet.
Nee. De GTO(W) is een NS benaming die een specifiek, door/voor de NS ontworpen wagen typeert, niet een generieke benaming. De SNCF variant was de Tow, de NMBS gebruikte niet een aanduiding, alleen een typecode. Daarom is na 1964 een UIC standaardisering van types uitgerold waar de E de basisvorm is voor een twee assige open bakwagen met >7,7m nuttige lengte, >=20t lading en klapbare kopeinden.
De Ommp die door Roco en Piko in de jaren 70 zijn uitgebracht zijn op basis van een Duitse poging om een ORE St type 3 te bouwen. In die tijd vast aardig, maar nu beter geschikt voor de vuilnisbak.
-
De oude Roco is gebaseerd op een wagen die begin jaren 40 in België in productie was en door de DR is "overgenomen" en daar als Om Ludwigshafen aan het park is toegevoegd.
De aanduiding Ommp op het Roco model is onzin, aangezien ze wel kopkleppen hebben en dus tipbaar zijn. (p=niet tipbaar)
Onlangs is een echt model (opnieuw) aangekondigd door REE Modèles.
De Piko is gebaseerd op een Franse wagen van direct na WO2 eind jaren 40. Ook de spoorwegen in Saarland hadden er een aantal.
Tot nog toe is hiervan geen "echt" model.
Beide modellen hebben echter de nodige compromissen, met name ivm de standaard onderstellen die gebruikt zijn.
Toen de modellen in de 60 op de markt kwamen was dat niet zo'n probleem.
Voor de echte knutselaars is er nog wel wat bruikbaars van te maken, echter geen NS-wagens.
-
Voor de geïnteresseerde liefhebbers, ter leerrijke vergelijking met de NS :
bij de NMBS gaat het hier dan ondermeer over het type 1214 of type 1215.
De letters achteraan het wagentypenummer verwijzen naar varianten en/of bouwjaren...
t1214: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157671728580135/ (ter info, met dank aan PeterVanGestel/WimMaes-collectie)
t1215: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157670907108412/
bij de t1215 horen dan, naast de 4-deurs, ook de jongere 2-deurs UIC2 en aanverwante + jongere, langere open 2-assige wagens ::)
( waarbij de NMBS UIC2 jonger is dan midden jaren 1950, dus alleen in het UIC-roodbruin, niet meer groen ...
niet te verwarren met NMBS type1222, met een nieuwe metalen bak omgebouwde ex-DR-Villach en andere ex-houten wagens)
-
Zo te zien zijn de 1214 types vooral de voorlopers uit de jaren 40 met een andere verdeling van de stijlen tov de ORE wagens, terwijl de 1215 types de ORE wagens zijn (UIC type 1 en 2).
In de jaren 60 zijn meerdere korte wagens verlengd tot (ongeveer) UIC-2 lengte met een grote asafstand van 6,6 m.
-
Hierbij een foto van NJvWJ genomen te Dz in februari 1974. Een open goederenwagen voor speciaal vervoer. Oranje deuren en een oranje S op de zijwand van een rood-bruine wagen .E-z 21 84 503 6 146-2 (ex-GTO 69021), uit de serie GTO 69001-69600.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img006-670027538d2c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img006-670027538d2c2.jpg)