BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BébertNL op 02 October 2024, 09:49:05

Titel: BR 89 ??
Bericht door: BébertNL op 02 October 2024, 09:49:05
Goedemorgen allen,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het zit met de BR 89 van de DR/DB?
Ik kom zelf 3 verschillende types met complete verschillende uiterlijk. De een als een "standaard" uitziende, hoog op de wielen met losse ketel, de tweede veel kleiner met die specifieke schuine zijden aan de voorkant van de ketel en de derde met een kolenbunker bovenop de watertanks.
Hoe komt dat? Verschillende bouwers of ex-privé spoorwegmaatschappijen. Andere series?
Misschien iets van gespecificeerde serie nummers in de aanbieding?
Alvast bedankt voor uw uitleg.
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Thom op 02 October 2024, 09:57:50
Daar zijn aardig wat subseries in nog;
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Baureihe_89
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Bahn-AG op 02 October 2024, 10:03:18
Het is heel eenvoudig.
Bij de oprichting van de Deutsche Reichsbahn werden alle tenderloks met de asindeling C ondergebracht in de bouwserie 89.
Het onderscheid zit in de appendix na het nummer; 89.x
Hier zat dan vanalles in; Pruissisch, Saksisch, Beiers, etc. Het .x gaf dus het oorspronkelijke type aan.

Bart

Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: BébertNL op 02 October 2024, 10:15:09
Wat een snelle reacties allemaal.
Erg blij hiermee.
Duidelijke antwoorden en site.
Had al een vermoeden van de ex-maatschappijen maar het is veel meer dan wat ik mezelf had voorgesteld.

Bedankt voor deze infos, heel interessant om uit te pluizen.
Ik ga er meteen mee aan de slag, super!
 
Een fijne dag toegewenst.

Bernard
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: odaoda op 02 October 2024, 10:46:48
Alle C-locs in de BR 89? Wat dacht je van de BR 80?
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Tjalling op 02 October 2024, 11:02:11
BR 80 is toch later gebouwd, als einheits lokomotive?

Bart had het over de machines die aanwezig waren tijdens de vorming van de Reichsbahn.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: meino op 02 October 2024, 11:06:51
Klopt, maar de BR89.0 II was ook een einheits loc.

Groet Meino
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Wies op 02 October 2024, 11:16:01
Klopt inderdaad, Meino. Ik was al op zoek naar een link. Deze dus: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_89.0_(1934)

De link naar de site werkt niet omdat het haakje-sluiten niet wordt meegekopieerd. Suggestie: naar de Duitse Wikipedia site en zoeken op: DR Baureihe 89.0 (1934)

Overigens zat er ook nog een loc met losse tender in de serie: de 89 6009.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Quinzeedied op 02 October 2024, 11:40:36
De Einheitslok BR89 is zelfs later gebouwd dan de BR80

Misschien zit het verschil er in dat de BR80 net als de BR81 puur als rangeerlocomotief was bedoeld? De naoorlogse BR82 past dan ook mooi in het rijtje...
Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: grossraumwagen op 02 October 2024, 12:58:56
Oorspronkelijk was de BR 89 bestemd voor alle Länderbahn C-locs.

Ttv de nieuwe BR 89 (Einheitslokomotive) had men de nummering wat aangepast, aangezien de hele reeks 80-89 was volgepland (niet allemaal gebouwd of pas veel later)
De meeste Länderbahnloks kwamen bovendien aan het einde van de levensduur, zodat tzt weer nummers vrij zouden komen.
Aangezien de oorspronkelijke BR 89.0 (Pr. T7) al was ausgemustert was dit nummer weer vrij.
Enkele T7 kwamen echter door deprivatiseringen weer bij de DR, maar dat ter zijde.

In de DDR kwamen rond 1949 alle Privatbahnen bij de DR en al het materieel werd in het DR-systeem hernummerd, locs met volgnummers vanaf 6001, Triebwagen vanaf 501. Ook rijtuigen kregen speciale serienummers.
De 89 6009 was er een van. Deze kreeg net als enkele andere 89ers in de jaren 60 een tender. Een omnummering in BR 53 is wel overwogen maar niet doorgevoerd.


Titel: Re: BR 89 ??
Bericht door: Bahn-AG op 02 October 2024, 13:40:57
Het is ook zo dat in het nummerschema de laagste nummers voorbehouden waren aan de eenheidsloks.
Bij de sneltreinloks dus 01, 02, 03 etc, terwijl de Länderbahnloks de hoge nummers kregen (16,17,18, 19).

Bart