BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Menno op 29 September 2024, 21:46:18

Titel: Plaatsing en soort seinen: controle gevraagd
Bericht door: Menno op 29 September 2024, 21:46:18
Beste,

Nadat ik recent een Yamorc centrale en wat randzaken gekocht heb om zelf een schakelpaneel te maken zodat ik zelf seinen en wissels kan bedienen, ben ik nu aan het uitzoeken hoeveel en welke seinen ik nodig heb, ook om te weten of ik misschien een tweede schakelmodule aan moet schaffen of niet.

Dit is het baanplan: het is simpel en klein (2300 mm bij iets van 1500 mm uit m'n hoofd) maar meer ruimte heb ik ook niet. Wat je ziet zijn straks 4 gescheiden gedeeltes, omdat ik het op deze oppervlakte toch niet voor elkaar krijg iets realistisch in elkaar over te laten lopen.

Ik heb de seinenspecial van Railhobby er op nageslagen, m'n eigen foto-archief en cabineritten op internet bekeken en laatst nog even goed opgelet hoe het seintechnisch geregeld is op Purmerend: hoewel dat geen halte op een enkelsporig traject is, staan daar (toevallig) wel seinen aan beide uiteindes van het perron in beide richtingen. Dat is de reden dat ik op mijn modelstation ook voor elke richting op beide sporen seinen voorzien heb (ook omdat die gewoon leuk zijn natuurlijk ;) ).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schematisch-sporenplan-met-seinen-66f9ae32c5948.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schematisch-sporenplan-met-seinen-66f9ae32c5948.gif)

Mijn aanname waardoor ik denk dat dit voor alle treinbewegingen correct is:
Allereerst: de toegang/inrijseinen tot het station zijn fantasie-seinen die er niet staan vanwege de erg korte afstanden.

- een trein die tegen de klok in rijdt en moet stoppen op het onderste perronspoor krijgt met een wissel te maken: maximaal 40 kilometer per uur dus en het dwergsein (4) aan het einde van het perron toont altijd rood bij binnenkomst.
Bij vertrek wederom een wissel, dus een dwergsein voor maximaal 40 km/u.

- een trein die tegen de klok in rijdt en moet stoppen op het bovenste perronspoor krijgt NIET met een wissel te maken, maar krijgt door de stopopdracht hetzelfde seinbeeld vooraf als voor het onderste perronspoor (immers, sein 2 toont rood bij binnenkomst). Echter, omdat bij vertrek met maximale baanvaksnelheid gereden mag worden, is sein 2 een hooggeplaatst sein.

- Een trein tegen de klok in die door mag rijden over het bovenste perronspoor kan zo elk seinbeeld 'beter dan rood' krijgen bij sein 2.

- een trein die met de klok mee rijdt en moet stoppen op het onderste perronspoor krijgt met een wissel te maken: maximaal 40 kilometer per uur dus en het dwergsein (3) aan het einde van het perron toont altijd rood bij binnenkomst.
Bij vertrek wederom een wissel, dus een dwergsein voor maximaal 40 km/u.

- een trein die met de klok mee rijdt en moet stoppen op het bovenste perronspoor krijgt NIET met een wissel te maken, maar krijgt door de stopopdracht hetzelfde seinbeeld vooraf als voor het onderste perronspoor (immers, sein 1 toont rood bij binnenkomst). Echter, omdat bij vertrek met maximale baanvaksnelheid gereden mag worden, is sein 1 een hooggeplaatst sein.

- Een trein met de klok mee die door mag rijden over het bovenste perronspoor kan zo elk seinbeeld 'beter dan rood' krijgen bij sein 1.

De seinen 5 en 6 beveiligen niets zichtbaars, ze staan er voor de leuk. Of het P-seinen of voorseinen (moeten) worden ben ik nog niet uit, maar boeit ook niet, het gaat om het aantal aansluitingen.

Mijn vraag: zit ik zo juist? Alvast dank!
Titel: Re: Plaatsing en soort seinen: controle gevraagd
Bericht door: Rick op 30 September 2024, 10:27:35
Dat er dwergseinen gebruikt worden bij snelheden tot 40 km/u klopt maar dat heeft niet met de wissels te maken, die kunnen ook voor bijvoorbeeld 80 of 120 km/u geschikt zijn.
Titel: Re: Plaatsing en soort seinen: controle gevraagd
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 September 2024, 12:35:19
Als je de inrijseinen overslaat mis je toch wel een essentieel onderdeel.
Titel: Re: Plaatsing en soort seinen: controle gevraagd
Bericht door: Menno op 01 October 2024, 17:16:03
Dat er dwergseinen gebruikt worden bij snelheden tot 40 km/u klopt maar dat heeft niet met de wissels te maken, die kunnen ook voor bijvoorbeeld 80 of 120 km/u geschikt zijn.
Ja, dat weet ik ;) maar dat is in mijn baanplan niet het geval.

@ Klaas: klopt, maar ik kan dat natuurlijk onmogelijk realistisch voor elkaar krijgen. Op beelden van Hoorn - Heerhugowaard zie ik dat er een voorsein voorafgaat aan een gewoon sein voor het inrijden bij Obdam: tussen voorsein en hoofdsein zit pakweg 1100 meter. Vanaf dat sein tot aan het wissel bij Obdam is nog eens zo'n 800 meter. In model krijg ik dat natuurlijk niet voor elkaar.

Nogmaals voor de duidelijkheid: wat je ziet is een baan die uit 6 delen die uit elkaar gehaald kunnen (moeten) worden, ik heb de luxe niet van een baan die kan blijven staan. Mede door de kleine oppervlakte heb ik daarom het idee om de 6 delen die ik heb als kleine wereldjes op zich te beschouwen. Alleen de grote delen boven zijn 1 geheel, net zoals de twee delen onder 1 geheel zijn. Echter is de rest in fantasie op kilometers afstand met elkaar verbonden, zo ook dus de inrijseinen voor het station.

De stippellijnen hieronder verduidelijken de opzet nog eens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schematisch-sporenplan-met-seinen-en-afmetingen-66fc11ebb63ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schematisch-sporenplan-met-seinen-en-afmetingen-66fc11ebb63ae.jpg)

@ Diegene die mij per PM een bericht stuurde: ik snap het, maar de kracht van een forum vind ik nou juist dat ook een ander nog wat van een antwoord zou kunnen leren, dus waarom niet gewoon hier in dit topic?