BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: PkAlfisti op 29 September 2024, 20:00:30
-
Hi,
Ik heb een probleem dat ik niet zo 1-2-3 gemakkelijk kan oplossen (mijn eigen schuld, maar toch :-)
Op twee van de zes baanstukken van mijn schaduwstation kom ik net één centimeter te kort. Een soort half artikelnummer 2204 van de Marklin K-rail.
Hoe dit aan te pakken? Iemand het juiste advies? (Ik vecht altijd met flexrail, dus dat is in de eerste plaats geen oplossing voor mij.
Thx in advance.
-
2207 en 2208 i.p.v. een 2200?
Bart
-
Vaak kan je met iets andere railstukken eerder die 1cm compenseren.
Een keer bv 2203+2202 en je hebt een extra 1.5 cm ruimte: die kan je dan opvullen met 2204 om het gat te sluiten.
Zo zijn er vele combinaties (denk ook eens aan de 2207 (bij te veel rail) en 2209 (bij te weinig rail)) die hierbij kunnen helpen ipv bv 2200.
Jan-Peter
-
kijk ook eens hier (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Geometrie), en bedenk dat er veel manieren zijn om het zelfde te bereiken. Bijvoorbeeld door los te laten dat de basisrekeneenheid een k=2200 is van 18 cm, en vanaf de andere kant te rekenen; stel ik heb in totaal .... cm rechtuit, hoe laat zich dat verdelen?
-
Thx. Ga er ook mee aan de slag.
-
Zeker ook het proberen waard. Gaan we testen! Thx.
-
Had al gekeken. Zal het nog eens wat secuurder doen!
-
Een railstuk gewoon op lengte zagen?
-
Aan de medestanders: heren het is uiteindelijk gisteravond gelukt met behulp van diverse hulpstukjes over de totale lengte van het schaduwstation. Begrijp eigenlijk niet dat ik het niet eerder gezien heb, maar het heeft toch te maken met 'mathematisch inzicht' ;-) en zo slecht was ik nu vroeger ook niet, maar goed. Dank aan allen! Op naar de volgende klus. Het solderen van een draad aan K-rail (massa) en de juiste keuze voor het soldeer...(daar zit hem kennelijk de oplossing) dus nu op zoek naar de juiste soldeer voor K-rail.
Las overigens in een draadje het volgende:
Zelf gebruik ik Sonderlot für Märklin Gleise und änliche Materialien, Art.Nr 02080 van Star Tec Products, Hützelstr. 18 / 20, 28329 Bremen / Germany, E-Mail: info[at]startecproducts.de
EUR 8,00 per zakje met ca. 25 g.
Wat is wijsheid...we gaan het zien!
Thx anayway voor alle bijdragen!
-
Beste voor k-rail is 99/1. Zelf proefjes mee gedaan en S-39 RVS als flux. Na solderen goed schoonmaken met een sopje. Een proefrail heeft nadien bij mij 3 maanden in weer en wind buiten gelegen en geen oxidatie van draad of loslaten van verbinding.
-
waarom solderen op de rails . Ik soldeer op de lipjes.Makkelijk en geeft even goed contact.
-
Dan moet het wel goed zijn (na drie maanden) We gaan de proeven op de som nemen! Thx.
-
idd....ga beide testen! Thx.
-
op de lipjes heb je helemaal geen flux nodig enkel goed soldeer (liefst met lood in 40/60)
-
Geen 40/60 maar 60/40.
En voorbewerken met S-39 RVS. Heel weinig, niet met het bijbehorende kwastje, maar met de punt van een cocktailprikker. Meer is niet nodig, en naspoelen is ook niet nodig.
-
juist 60/40 en heb er hier met flux in.Kom voor gans mijn leven toe met zulke rol van 500gr Datel 0.8 diameter (Sn60Pb40 Flux CA2)
-
Massa zoals Bellejt al aangeeft op de raillasjes. De middenrail kan dan gesoldeerd worden op de 'koper' overgang.
Die koper overgang is tegenwoordig ook zilverkleurig, 't zijn die zwaluwstaartjes onder de raillas.
Jan-Peter.
-
Ik zie dat ik 13 jaar geleden ook al zo'n antwoord heb gegeven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34867.msg526421#msg526421). ;D (Met plaatjes)
Jan-Peter
-
Hoi,
Ik slijp de koperen lipjes eraf en soldeer van onderen tegen de lasjes.
De midden leider slijp ik schoon en ik soldeer hier met lood tin een draad op.
Iedere flex rail een draad en iedere tweede gewone rail.
Bij de wissels slijp ik altijd de lipjes eraf omdat het dan gemakkelijker is om een wissel uit te wisselen.
Groet Jeroen
-
Wauw, dat is andere koek! Food for thought...:-) Zal toch eens wat gaan experimenteren met oude rail en wissel. Proefstukje > doormeten, etc.
Thx.
-
Dit is een heel duidelijk 'draadje' met diverse commentaren en heldere foto's. Geen begripsverwarring meer mogelijk. Ga sowieso dit weekend wat railstukjes als 'proef' solderen, want dat is mij allang duidelijk geworden dat de kwaliteit van het solderen bijna doorslaggevend is voor de juiste doorvoer van de stroom/ detectie. Oefening baart kunst ;-)
Thx!