BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sncf231e op 27 September 2024, 16:56:36
-
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk (https://youtu.be/zGSiHwJxVCk)
https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk
Groet
Fred
-
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt ;)
-
Daar heb je helemaal gelijk in :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo (https://youtu.be/3kDLgc8JHWo)
https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo
Groet
Fred
-
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)
Kees.
-
Mee eens Kees (y)
-
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?
Mooie treinen heb je, prachtig, (y)
-
Dank je,
Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.
Groet
Fred
-
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)
Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.
Groet
Fred
-
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?
Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian | 2-10-10-2 | 415ton | 778kN | ?kW |
C&O en Virginian | Allegheny (2-6-6-6) | 544ton | 489kN | 5593kW |
Union Pacific | Big Boy (4-8-8-4) | 548ton | 602kN | 4690kW |
Western Pacific | M-137 (2-8-8-2) | 487ton | 610kN | ?kW |
Norfolk & Western | Y class (2-8-8-2) | 449ton | 738kN | 4176kW |
PRR | Q2 (4-4-6-4) | 456ton | 515kN | 5956kW |
DM&IR | Yellowstone (2-8-8-4) | 566ton | 623kN | 4661kW |
Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).
Groet Meino
-
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
-
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails