BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Han Steenwijk op 19 May 2008, 17:24:59

Titel: Het ideale voorbeeld?
Bericht door: Han Steenwijk op 19 May 2008, 17:24:59
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatiƫ) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).

Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.

Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.

De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.

Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee Ć  drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.

Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!

Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.

Han
Titel: Re: Het ideale voorbeeld?
Bericht door: Bas Valkema op 19 May 2008, 17:59:47
Klik (http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=split,+kroatie&ie=UTF8&ll=43.505095,16.442971&spn=0.004093,0.009999&t=h&z=17&iwloc=addr)

Hier? Ziet er leuk uit...