BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Valéry op 20 September 2024, 20:01:32
-
Beste forumgenoten,
In welk jaar werd de laatste 2400-2500 overgeschilderd in bruin? De nummers 2401 t/m 2422 m.u.v. 2410 waren bij aflevering in 1954 grijsblauw met vermiljoenrode bufferbalken en grijze buffers. Hoe lang heeft de laatste die kleuren behouden?
Benieuwd naar antwoord van dieselloc-specialisten, groet jullie,
Valéry
-
Valéry,
Ik ben helemaal geen dieselspecialist, maar even Wikipedia opgeslagen.
Google Zoekterm: NS2400
De locomotieven 2401-2422, met uitzondering van de 2416, die als 2501 was afgeleverd, hadden bij aflevering de kleur lichtblauw. De voetplaat, opstaptreden en buffers waren grijs en de bufferbalken vermiljoenrood. Die kleurencombinatie droegen zij tot rond 1956. De rest kwam in het roodbruin op de baan, net zoals de meeste NS-diesellocomotieven in de jaren vijftig. Vanaf 1971 werden ze geleidelijk overgeschilderd in de NS-huisstijlkleuren grijs met geel. Een deel van de locomotieven (15 stuks) bleef echter tot het einde roodbruin. Van de locs 2415-2436 werden er 19 in 1981-1982 voorzien van een A-frontsein om op de grensbaanvakken met Duitsland te kunnen rijden
-
Is dat deze kleurencombinatie?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112417.msg3222494747#msg3222494747
Groet, Victor
-
Ja, inderdaad!
-
Ik ben geen dieselexpert, maar ik heb wel de dieselbijbel van Sicco en Davy.
De 2401-2403 werden in april en mei 1955 omgeschilderd. Ze kregen tegelijk wat kleine constructiewijzigingen om ze beter te laten aansluiten bij de rest. De overige blauw geleverde locs volgden bij de eerste revisie in 1956 en 1957.
-
Ook nog even in mijn bibliotheek gedoken. De 2410 is in het bruin afgeleverd, en heeft derhalve nooit een blauwe jas gehad.
-
Henk, VAM65 en Victor, dank voor jullie reacties.
Evenzeer dank aan FritsT. Maar «rond 1956» is me nog niet precies genoeg. Kan het zijn dat de laatste grijsblauwe 2400 pas in 1957, 1958 of 1959 bruin is geworden?
Ik zou het graag weten om te besluiten of Piko’s 40420 (https://www.piko-shop.de/de/artikel/n-diesellokomotive-rh-2400-ns-iii-25657.html) tot mijn jachtgebied (late tijdperk III, 1959-1968) kan behoren.
Groeten van Valéry
-
Dan moet je de CW's van de werkplaats na gaan lopen want niet iedere loc is op dezelfde dag overgeschilderd. Dat neemt tijd, mogelijk enkele maanden.
-
Henk, VAM65 en Victor, dank voor jullie reacties.
Evenzeer dank aan FritsT. Maar «rond 1956» is me nog niet precies genoeg. Kan het zijn dat de laatste grijsblauwe 2400 pas in 1957, 1958 of 1959 bruin is geworden?
Ik zou het graag weten om te besluiten of Piko’s 40420 (https://www.piko-shop.de/de/artikel/n-diesellokomotive-rh-2400-ns-iii-25657.html) tot mijn jachtgebied (late tijdperk III, 1959-1968) kan behoren.
Groeten van Valéry
Dat betwijfel ik ten zeerste. Zoals Henk schrijft, zijn de blauwe locs bij revisies tussem 1956 en 1957 bruin geworden. Dus als je in een zo laat mogelijk scenario een blauwe 2400 wil laten rijden, zit je redelijk vast aan 1957. En dan wel de loc flink vervuilen natuurlijk (y)
-
Nog afgezien daarvan: je bent de PD van jouw NS op jouw baan. Dus je kunt al het geschrevene met een korrel zout nemen en zelf bepalen wat je laat rijden ;).
Rob
-
De laatste twee blauwe 2400'n waren de 2407 en 2412. Deze zijn in het vierde kwartaal van 1957 gereviseerd en aannemelijk roodbruin geschilderd. Aldus het boek van Sicco en Davy.
-
:)
Vind dergelijke zeer tijdgebonden specifieke vragen altijd grappig/interessant... Vraag me dan af hoe relevant een en ander is mbt de rest van vragensteller zijn modelbaan.
Blijft de korrel zout dus achterwege en kloppen bijvoorbeeld de reclames op de stations?
-
Dank aan Eelco, Rob, Martin en R1954 voor de nagekomen reacties.
Met de laatste ben ik het zeer eens. Anachronismen, vloeken in de geschiedkundige zuiverheid, zijn (ook) mij een gruwel. Toch ontkom je niet aan korrels zout als je verzamelgebied een periode van tien jaar omspant. Heel strikt genomen, maar dan ook nogal zoutarm, zou je geen «peiltijdvak» maar een peildatum moeten hanteren.
De blauwe 2400’en waren in 1958 dus al passé. Alleen hun kleur herleefde nog even (1962-1968) in prototype 2801 (https://www.nicospilt.com/index_Diesel_2800.htm).
Groeten uit Alkmaar van
Valéry