BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 18 September 2024, 14:40:28
-
Voor een andere hobby moet ik twee kleine chassis vouwen van 1,5mm aluminiumplaat. Hoe zat dat ook alweer met het tekenen van de uitslag: als ik bv 40mm de bocht om moet dien ik dan nog de helft van de materiaaldikte extra toe te voegen aan de om te buigen kanten om die 40mm te krijgen of moet ik de hele plaatdikte er bij optellen?
-
Ik weet het ook niet, maar als zoiets aan de orde is maak ik een teststukje. Een strip van het materiaal nemen, om de centimeter een streepje er op en buigen. En dan nameten wat er van terecht is gekomen.
Plaat van 1,5 mm is geen kattenpis. Heb je een behoorlijke zetbank ter beschikking?
-
Nee, dat heb ik niet klaas. Moet op de ouderwetse manier met hamer en
sikkel blok hout. Als het niet gaat dan moet ik toch even in het netwerk duiken voor iemand met een zetbank!
-
1,5 mm dik aluminium is wel serieus. Dit zetten geeft grote kans op scheuren/scheurtjes. Ik zou zeker een metaalbedrijf in de omgeving zoeken, die dit wil doen. Mocht je echt staan op eigen werk, dan zou ik het aluminium wel gaan verhitten op dit plaatsen waar je aan het buigen bent.
Op mijn werk zetten we weleens 2 mm met de zetbank, maar dan zetten we de buigbalk op 2,2, zodat er een iets glijdende zetting is en de vouw iets rond is. Dan is er minder risico op scheuren.
-
Ik vrees dat er inderdaad een professional naar moet gaan kijken. Ik ga eens kijken wat hier in de buurt zit. Bedankt voor het meedenken beiden!
-
Ik heb een tijdje als Engineer in machinebouw gewerkt. Daar werkte we vooral met RVS, maar dat was te zwaar voor een bepaalde toepassing, dus aluminium geprobeerd. De eerste proef was gewoon de tekening met RVS uitslag gezet uit een aluminium plaat, echter ging de zetting inderdaad scheuren. Na wat onderzoek bleek dat aluminium een grote zet radius moet hebben dan RVS. Toen dat goed in de tekening was verwerkt ging het zetten wel goed. Wat precies die waardes waren weet ik niet meer.
Ik denk dat als je aluminium gaat ombuigen/hameren op een blokje je ook scheuren krijgt, met staal of messing niet. Misschien inderdaad wijs om een een metaalbewerkingsbedrijfje op te zoeken, die hebben dat zo uitgetekend voor je.
Groeten Edwin.
-
Ik denk dat als je aluminium gaat ombuigen/hameren op een blokje je ook scheuren krijgt, met metaal of messing niet.
Deze zin viel me op. Hiermee suggereer je dat aluminium geen metaal is.
-
Paul,
Is er een specifieke reden dat het aluminium moet zijn ?
Frits
-
Frits,
De voornaamste reden voor aluminium is omdat dat eenvoudiger te bewerken is. Het gaat om het nabouwen van een Philips versterker bouwpakket uit begin jaren '60. De originele chassis en behuizingen waren van 1 mm plaatstaal. Dat zou het origineel nog dichter benaderen. Ik heb ook aan messing zitten denken, maar dat wordt wel een duurdere grap.
Groeten, Paul
-
Deze zin viel me op. Hiermee suggereer je dat aluminium geen metaal is.
Aangepast, ik bedoelde staal
Groeten Edwin.
-
Paul, waarom 1,5 mm? Waarschijnlijk omdat je dat nog heb liggen.
Maar probeer eens aan 1 mm te komen, dat scheelt echt heel veel in het buigen.
Een trucje wat ik bij staalplaat wel eens heb toegepast: Op de vouwlijn boor je om de centimeter een gaatje van 2 mm. Daarmee dwing je het materiaal om op die plaats te buigen, en niet net er naast.
-
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik er uit ben. Ik ga uit van staal zoals het origineel. Dat laat ik lasersnijden want dan zitten gelijk alle gaten er al in. En daarna onder de arm op de fiets naar iemand met een zetbank voor de broodnodige knikken en vouwen :)
@Klaas: per chassis staat er een voedingstrafo en een uitgangstrafo op. Dat is serieus veel voor 1mm aluminium. Vandaar :angel:
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241024-150744-671a6fc6dfdb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241024-150744-671a6fc6dfdb1.jpg)
Ik kom nog even terug met het resultaat. Dat lasersnijden is ideaal. En stomtoevallig kwam ik een plaatsgenoot tegen die kon beschikken over een forse vingerzetbank. Zodoende dit vraagstuk ook weer opgelost. :)
-
Gokje, ga je Buizenversterkers bouwen?
-
Hallo .
Helemaal Off-topic ,maar welke versterker ga je bouwen?
Ik heb in de jaren 60 eens een stereo versterker van Philips gebouwd voor een kennis ,was een bouwpakke dacht ik,weet ik niet meer zeker.
Ik heb ook een commmunicatie ontvanger gebouwd de 2010. Was niet helemaal een sukses.
Peter ,voormalig zendamateur PA0PKN
-
Ik heb in de jaren 60 eens een stereo versterker van Philips gebouwd voor een kennis ,was een bouwpakket dacht ik,weet ik niet meer zeker. Peter.
't Was toch geen bouwpakket van MBLE-Philips ? Hiervan heb 'k meerdere LS-boxen in elkaar gestoken.
-
Nee, geen MBLE, al was dat een volledige Philips dochter. Dit was echt Philips. Typenummer: HF309
-
En inderdaad wordt het een buizenversterker :) twee keer mono
-
Dat HF 309 herken ik nog wel ergens..
Ik heb uit het boekje Luidspreker behuizingen twee luidsprekerboxen gebouwd met een Bombardon voor de lage tonen.
Zo was dat. ;)
Of ga je een Viddeleer versterker bouwen met speciale filters ? :D
Peter
-
Nee, geen Viddelleer. Gewoon twee mono eindversterkers zonder franje, toeters bellen of toonregeling. :)
-
Kan je nog aan alle onderdelen komen ,zoals buisvoeten montage bordjes ?
Conrad zal het allemaal nog hebben.
Sukses ermee.
Peter
-
Bijna alles wordt nieuw gemaakt en kan je online bestellen of uit het circuit van liefhebbers halen. Komt helemaal goed!
-
Ik ben op het stationsplein even een bouwdraadje gestart over deze dingen. Dat leek mij de aangewezen plek ;)