BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: R.C.Grootveld op 11 September 2024, 22:31:44
-
Het was me gelukt om een tijdslot te krijgen voor een bezoek aan het OC-Rail tijdens de raildagen.
Krijg ik vandaag dit bericht:
Goedendag,
Het bezoek aan het OCCR tijdens de Raildagen kan niet doorgaan.
Er zijn verschillende factoren die hebben geleid tot het nemen van dit moeilijke besluit.
We begrijpen dat dit een teleurstelling is, zeker gezien alle enthousiaste reacties die wij hebben mogen ontvangen.
We wijzen je graag op de andere deelnemende locaties tijdens de Raildagen.
Namens het OCCR,
Met vriendelijke groet
XXXXX
Dit is dus de 2e keer dat je je lekker maken voor een bezoek aan het OCR (waar je normaliter niet makkelijk in komt) en het vervolgens zonder opgaaf van redenen afblazen. want vorig jaar was het het zelfde liedje:
Groots aankondigen, aanmelden, bevestigen en een week van te voren afblazen.
-
Het Operationeel Controle Centrum Rail.
Moest het even opzoeken hoor. :)
Dat groot uitgevllen seinhuis nabij Utrecht CS?
Wel jammer.
-
Nee, omgeving Jaarbeurs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operationeel_Controle_Centrum_Rail
-
Dit ding (volgens mij),
https://maps.app.goo.gl/SgBNBWZZg5FsnEUe6 (https://maps.app.goo.gl/SgBNBWZZg5FsnEUe6)
-
Nee, zoals ik al zei, deze:
1 Admiraal Helfrichlaan
https://maps.app.goo.gl/2uUFGydG51idF2rw9?g_st=ac
8 Overste Den Oudenlaan
https://maps.app.goo.gl/a8t4YFa5iPKTXfEB6?g_st=ac
-
En voor wie zich afvraagt waarom het OCC niet zoals een traditioneel seinhuis bij het station staat (met goed uitzicht op het spoor), dat staat ook in het reeds genoemde wikipedia artikel en ik citeer:
Voor de huisvesting van het centrum is bewust gekozen voor een ligging buiten de onmiddellijke nabijheid van station Utrecht Centraal zodat een eventuele ontruiming van het station geen gevolgen heeft voor het functioneren van het OCCR
Hierbij wordt als bron verwezen naar het document wegwijzer.pdf met een hoop uitleg. Dat is (gelukkig) nog te raadplegen en downloden via
https://web.archive.org/web/20181011013841/http://www.occr.nl/sites/default/files/wegwijzer.pdf
Aanbevolen!
-
niet zoals een traditioneel seinhuis bij het station staat (met goed uitzicht op het spoor)
Logisch argument maar met de huidige techniek en gezien de opzet is dat ook niet (meer) nodig.
Dit soort centra hebben feitelijk geen zicht op de buitenwereld nodig en kun je overal op de wereld neerzetten.
Ik heb zelf in het OCC van de KLM gewerkt (wat deels model heeft gestaan voor OCC-R) en daar hadden we ook geen zicht op "het veld".
En bij de luchtverkeersleiding hebben ze ook geen zicht naar buiten, behalve dan "de toren" die het verkeer op (en dichtbij) de grond coördineert.
-
De nadruk in mijn verhaaltje moet dan ook liggen op traditioneel seinhuis.
Centralisatie en automatiseren maakt het inderdaad allemaal overbodig. Zoals dit futuristisch "controle centrum" van Charleroi Sud (nu Charleroi-Central). Het gebouw is vervolgens compleet afgebroken, wat in dit geval toch wel jammer is. Er resteert anno 2024 een enorme leegte.
(https://live.staticflickr.com/8304/7850100498_ee59633554_c.jpg) (https://flic.kr/p/cXFPoj)
Foto uit 2012. De ook zichtbare motorwagen 4603 bevindt zich sinds 2015 bij Stoomcentrum Maldegem.
-
En voor wie zich afvraagt waarom het OCC niet zoals een traditioneel seinhuis bij het station staat (met goed uitzicht op het spoor)…
Nog een reden: er zou alleen zicht zijn op (een deel van) Utrecht Centraal. Terwijl het OCCR het hele Nederlandse spoorwegnet bewaakt.
Trouwens: wat een prachtig seinhuis, van Charleroi Sud!
-
Een reden waarom het niet doorgaat en in de toekomst ook niet door zal gaan.
Denk aan terroristische aanslagen je weet nooit wie er binnen komt, ook al moet je een kaartje kopen
Als hier een explosief afgaat ligt heel het Nederlandse spoor plat.
Frans
-
Ja, maar dan ga je niet op voorhand daar ook geen aankondiging van doen, als dat het standpunt is doe je dat ook niet.
-
Je komt er niet zomaar binnen, het is behoorlijk beveiligd hoor.
-
Een reden waarom het niet doorgaat en in de toekomst ook niet door zal gaan.
Denk aan terroristische aanslagen je weet nooit wie er binnen komt, ook al moet je een kaartje kopen
Als hier een explosief afgaat ligt heel het Nederlandse spoor plat.
Frans
Logisch argument, bij "ons" kwam je ook niet zomaar binnen.
Maar doe dan niet alsof je iets organiseert . . .
-
Ja, maar dan ga je niet op voorhand daar ook geen aankondiging van doen, als dat het standpunt is doe je dat ook niet.
De context verandert natuurlijk wel door de tijd. Wanneer er meer (geopolitieke) dreigingen zijn neemt het risico toe en kan er een andere afweging worden gemaakt voor bezoekers dan bijvoorbeeld een jaar geleden.
-
Ben er zelf vaak geweest, maar vond het niet zo spannend. Het is gewoon een grote vloer met veel werkplekken met veel monitoren en telefoons en nog veel meer grote televisies aan de muur. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de verkeersleidingsposten.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
De opdracht om met de opendag te stoppen kan van hogerop komen van buiten prorail.
Zo'n opdracht leg je niet zomaar naast je neer.
Het kan je baan kosten.
Frans
-
De opdracht om met de opendag te stoppen kan van hogerop komen van buiten prorail.
Zo'n opdracht leg je niet zomaar naast je neer.
Het kan je baan kosten.
Frans
Als die kans bestaat, dan kun je daar als organisatie dus rekening mee houden en kun je je afvragen of je er dan überhaupt wel aan moet beginnen.
-
Zeker als je het voor de 2e keer last minute annuleert….