BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bantam op 10 September 2024, 20:40:24

Titel: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 10 September 2024, 20:40:24
De titel zegt t al,in het echt zie ik wel twee of drie locs voor een lange goederentrein.
Hoe kan dat op een baantje,want het vermogen van elke loc lijkt me anders.
Wie vertelt me daar wat over?
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bask185 op 10 September 2024, 20:57:40
Wat je moet doen:

- De maximum snelheid CV van al je loks dusdanig gelijk zetten dat ze op 100% gas even hard rijden. Over het algemeen is de verhouding snelheidsstapjes <> echte snelheid  redelijk lineair.

- Optrek en remvertraging dat moet uit staan of in ieder geval heel laag. Die CVs kan je op 1 of 2 zetten. Als de optrek en rem vertragingen teveel verschillen gaan loks elkaar tegen werken. Je kan het evt ook bij de functies uitzetten, maar als die per lok op een andere nummer zit, werkt dat niet.

- Dan moet je ze dezelfde adres geven tenzij jouw centrale multitracties ondersteunt, dan kan je dat gebruiken.

- En dan goed in de gaten houden hoe het rijdt. Als je je merkt dat 1 lok tegen gaat werken dan is het wellicht nodig om zijn lastenregeling/cruisecontrol uit te zetten.

Die treinen hebben cruisecontrol en ze zijn heel erg goed om hun snelheid constant te houden. Als loks een te groot onderling verschil hebben, dan gaan ze elkaar tegen werken. Dan kan je dat oplossen door dus die cruise control uit te zetten  of door de max snelheid CVs beter fine te tunen. Als de snelheden dicht genoeg op elkaar zitten, kunnen meerdere loks met cruisecontrol prima samen rijden... zo heb ik gelezen.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: HuubvG op 10 September 2024, 21:26:34
Ha die Bas, je gaat ervan uit dat vragensteller digitaal rijdt? Je had je het werk van een heel verhaal tikken kunnen besparen als je 2 seconden uit had getrokken om het profiel van bantam te bekijken.  :)
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 September 2024, 21:44:03
.... als je 2 seconden uit had getrokken om het profiel van bantam te bekijken.  :)
Wat zie je dan? Ik heb er meer dan 2 seconden aan besteed maar ik ze niet of hij analoog of digitaal rijdt.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bask185 op 10 September 2024, 21:49:48
Citaat
Ha die Bas, je gaat ervan uit dat vragensteller digitaal rijdt?
Yeah I did  ::).  Misschien dat iemands anders er ooit nog iets aan heb  :angel:

Op zijn 2e pagina zie je wel wat fleischmann dingetjes voorbij komen, als ik dat zo bekijk, is het geen gekke conclusie. Maar het is niet uitsluitend  :P

Analoog is het een ander verhaal. Als je zelfde soort modellen heb, dan kan je het nog proberen. Maar als de snelheden te veel verschillen, zou ik er niet aan beginnen. Of je moet inderdaad bereid zijn om er een tandwieltje uit te plukken.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 10 September 2024, 21:52:15
Dank voor de info,ik had niet vermeld dat ik analoog rij.Voordat er gedoe komt,ik ben blij met de info en begrijp dat t met analoog rijden niks wordt met twee locs!
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: HuubvG op 10 September 2024, 21:58:47
Klaas, in de eerste seconde kun je op het profiel klikken en op 'toon berichten' in dezelfde seconde.
De tweede en laatste seconde is voor het bekijken van de berichten.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 September 2024, 22:03:37
Nou Huub, dan kan jij heel snel lezen.

Wat de vraag betreft, het moet wel kunnen. Neem bij voorkeur identieke locs en laat ze een poosje achter elkaar rondjes rijden. Als het snelheidsverschil niet al te groot is kan je ze samen voor een trein zetten, met de snelste voorop.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: HuubvG op 10 September 2024, 22:05:46
Oké, ik geef toe dat ik er nog 1 seconde aan toegevoegd heb om het woordje 'trafo' tegen te komen. Toen wist ik het zeker.  ;) ;D

Ik heb de oude gietmetalen knollen, die gingen vonken bij de koppelingen, tenminste als je die in de verkeerde richting plaatste.  :-\
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 10 September 2024, 22:10:57
Ok,Klaas zal morgen proberen twee ongeveer gelijke locs te selecteren.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: HuubvG op 10 September 2024, 22:15:40
Wat Klaas zegt, zou heel goed kunnen.

Mijn zamac locs moeten dan wel beide in de juiste richting staan. Ik weet niet of dat bij latere Fleischamnn locs ook zo is.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 10 September 2024, 22:21:59
Nou ik denk dat t oude Fleischmann treinen zijn,uit 1963 en 64.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: RetroJack op 10 September 2024, 23:18:03
Hi Bantam. Heb ik analoog ook wel es gedaan: ovaaltje leggen en 2 locs bij verschillende spanningen laten rijden.
Kleine verschillen in snelheid zijn geen probleem.
De achterste gaat niet gauw duwen want die zit direct aan de sleep wagons.
De voorste gaat aan het hele zwikje trekken en beide locs verdelen het werk onderling.
Je moet er alleen geen trage starter bij hebben die pas wegspurt als de regelaar half open staat   :)
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: jandcargo op 10 September 2024, 23:29:00
Hallo,

Het eenvoudigst en met het minste gedoe is om dummylocs te gebruiken.
Zeker bij analoog.

succes jandcargo
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Ferdinand Bogman op 10 September 2024, 23:44:01
Ik heb de oude gietmetalen knollen, die gingen vonken bij de koppelingen, tenminste als je die in de verkeerde richting plaatste.  :-\

Dit lijkt me wel een heel specifiek probleem, dat weinig te maken heeft met de vraag. Ik heb met Piko-kolenbakken hetzelfde probleem gehad: het metalen onderstel en de koppeling waren verbonden met een van de railstaven, waardoor ze bij koppelen kortsluiting gaven als ze niet met de as-isolatie dezelfde kant op stonden.

Maar de vraag ging over het trekken van een trein met twee locomotieven. Als verstokte analoog-rijder weet ik dat het prima kan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DC5652DF-B48A-49BA-BD4E-5ECF47F6F0CF-6550be6cc3b71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DC5652DF-B48A-49BA-BD4E-5ECF47F6F0CF-6550be6cc3b71.jpg)

Kleine snelheidsverschillen zijn geen probleem. RetroJack legt het prima uit: als je een zware trein erachter hebt hangen, haalt een loc in haar eentje niet de eigen maximumsnelheid. De tweede loc haalt nog steeds niet de eigen maximum snelheid, want ook die trekt een trein. Een zware trein die wat lichter is doordat er al een andere loc aan trekt. Het maakt hierbij niet uit met welke loc je begint.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Pauldg op 11 September 2024, 10:27:53
De titel zegt t al,in het echt zie ik wel twee of drie locs voor een lange goederentrein.
Hoe kan dat op een baantje,want het vermogen van elke loc lijkt me anders.
Wie vertelt me daar wat over?

Ik proefde aan de dictie (locs, baantje vermogen) al duidelijk dat het een analoge kwestie was. Strikt genomen natuurlijk intuïtie, want de woorden an sich zeggen er niets over  :)

Ik heb het wel eens geprobeerd met meerdere Roco 2200'en. Het scheelt wanneer ze allemaal uit dezelfde serie zijn. Dus geen twee stokoude met veeraandrijving en dan een modernere met cardan en Chinese motor er tussen
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 11 September 2024, 17:30:25
Nou,geprobeerd,het is geen succes geworden.
De vermogens lopen nogal uiteen en ik moest locs omdraaien,dan kwam er weer een koppelingsprobleem,een kant Fleischmann andere kant Roco.
Maar goed.ik weet dat t kan,dus in de toekomst wellicht een keer beter.
Dank voor de tips.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Rick op 11 September 2024, 18:22:48
Yeah I did  ::).  Misschien dat iemands anders er ooit nog iets aan heb  :angel:
Ja, ik ga dat eens proberen.  ;)
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 September 2024, 22:49:16
De vermogens lopen nogal uiteen ...
Je hebt het steeds over vermogens, maar ik denk niet dat je echt vermogens meet. Bij modeltreinen gaat het voornamelijk om de snelheid, die wordt voor het grootste deel opgelegd door de spanning. Je hebt twee locs op dezelfde spanning, maar die kunnen dan een verschillende snelheid hebben. Als het verschil te groot is, dan zal de snelste er aan gaan sleuren en de langzaamste gaat tegenwerken. En dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling van dubbeltractie, je wil dat beide locs een aandeel leveren in de trekkracht.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: rjr op 12 September 2024, 08:44:53
Het hoeft niet z'n heel groot probleem te zijn. Zoals hiervoor ook al aangegeven moet de snelheid van beide loks niet te veel uit elkaar lopen. Bij de verschillende snelheden, maar met name bij de snelheid waarbij je de loks wilt laten rondrijden. Als bij optrekken/afremmen er even iets meer verschil zit hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Dat zijn korte momenten.

En die snelheid van de loks kun je aanpassen. Tot op zekere hoogte, maar daar heb je invloed op.
Voor het digitale tijdperk bracht ik de snelheid van de loks ook naar hetzelfde nivo. 1 of meerdere diodes in de draaden naar de motor brengt de snelheid van die lok omlaag. Even testen hoeveel je er tussen moet zetten om de snelheid nagenoeg gelijk te maken aan de andere lok.
(als het er veel moeten zijn is het grootste probleem ruimte hiervoor te vinden)
En dan zet ik de snelste lok altijd achteraan. Doordat die dan in elk geval de volle last van de wagens heeft remt hem dat ook nog een beetje af. Dan kan de langzaamste lok ook nog wat bijdragen aan de trekkracht.

Denk er wel om altijd in een paar van diodes te werken, parallel aan elkaar en andersom gepoold zodat de lok zowel vooruit als achteruit kan rijden.
Ik gebruikte hiervoor de 1N4004 voor omdat ik die veel opvoorraad had. Al is de 1n4001 ook prima te gebruiken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 12 September 2024, 14:03:35
Beste Bantam, Voorheen had ik een behoorlijke grote treinbaan. Ik had de hele zolder tot mijn beschikking. Een topic daarover noemde ik groot Bruntendijk. Ik had toen lange trajecten. Het analoog rijden met dubbele tractie heeft bij mij nooit problemen gekend. Twee gekoppelde rode Cargo E-locs van Piko trokken tezamen moeiteloos een stam van 32 kolenwagons. Ik had ook  6400den van Trix en KleiNSpoor. Deze afzonderlijke merken in drietal gekoppeld met een sleep van 30 tankwagons.  Een NS TRAXX 186 voor en een achter met tussenin negen "Belijn" rijtuigen.
Door omstandigheden (sommige BNLS vrienden weten daar van) heb ik groot Bruntendijk afgebroken en ben elders begonnen met klein Bruntendijk. Alhier kan ik met kortere treinen rijden. Zo heb ik twee Fleischmann NS Plan V ( beide gemotoriseerd ) gekoppeld rijden. Maar zoals gezegd, analoog.

Vriendelijke groet, klein Bruntendijk Friesland.
                            Kees.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: bantam op 12 September 2024, 14:54:50
Ok,nog eens geprobeerd,nu met twee simpele Fleischmann rangeerlocs en zie,het gaat prima.Tien tankwagons vlot erachter.
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: HuubvG op 12 September 2024, 17:35:56
 (y) :)
Titel: Re: Meer locs ervoor zetten?
Bericht door: R.C.Grootveld op 12 September 2024, 17:55:45
Ik heb dit in het grijze verleden ook wel eens gedaan: Een Märklin 85 met daarvoor een Roco 43
Die liepen min of meer even hard.

Een niet al te groot snelheidsverschil kun je wellicht opvangen door een begrenzer in de vorm van 2 (of een veelvoud daarvan) anti-parallel geschakelde diode's in de snelste loc te bouwen.
Zo heb ik ooit mijn E03 begrensd, want die leek op de nominale spanning ca 200 te rijden.