BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 18 May 2008, 14:14:56
-
Laatst maar eens aan een 2100 begonnen. Ik had er lang geleden al een van karton gebouwd maar die is niet zo briljant meer.
aandrijving:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-2.jpg)
stuk frame van een piko BR 55, beetje vertimmerd qua tandwielen, mehano-worm dr op, wat blik en onduidelijke klonterzooi en dan wielen van een BR01 eronder. Ja, tussen de assen zat eerst ook een wielas maar die is nu een soortment blinde as, zie je straks niet meer want er komt een zandkist voor.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-1.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-1.jpg)
tweede proefritje, nog met draden vanaf de trafo. De aandrijving is weer zoals bij de 1600, dikke motor in de tender, tender heel stug koppelen aan de loc en gaan met dat ding. Loopt tot zover heel aardig.
-
Dat belooft weer wat te worden, zo te zien!
-
er gebeurt nog wel wat aan... ben alleen te lui om te posten.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-4.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-4.jpg)
Ding loopt niet verkeerd, aandrijving alleen op de 2 drijfassen, geen bandjes, nu sleurt ie zo'n dikke 2 meter goederenwagentjes rond, niet slecht. Hij gonst wel flink, ben n hele tijd bezig geweest om te proberen dat te verhelpen tot ik er achter kwam dat de cardans uit een roco playtime-120 altijd wat gonzen, dus nouja... dan gonst ie maar lekker, rijden doet ie heel soepel dus ach.
-
Soms wil het gonzen afgelopen zijn na het plaatsen van een klein rubberen ringetje in de bus van de kruiskoppeling. Zo lost tamiya in ieder geval het rammelen der cardans op en dat werkt best effectief..
-
mja ik had er al wat groenvlokjes in gedaan maar dat hielp niet erg. Nouja, ik kan dr goed mee leven zo.
-
nou, dit draadje was alweer weggeëikeld naar de negende pagina... waar gaat dat heen, mensen....
Maar goed, nu is ie dan toch gespoten. In al die tussentijd is er nog wel aan doorgewerkt, maar hier zie je toch wel dat de motivatie wat wegkakt als je elke dag al aan het bouwen bent, vroeger bouwde ik een loc in een maand en vond ik het lang duren, maar een half jaar is wel weer heel ruig.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-7.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/2100-7.jpg)
een deel van die tijd is wel gaan zitten in een weerbarstige aandrijving (die nog steeds veel herrie maakt, maar ik negeer t verder maar) en wat detaillering die toch wel wat verder gaat dan vroeger. (een tenderaspot bestaat bij deze loc uit 20 losse stukjes styreen, bij de locjes zoals ik ze vroeger bouwde waren dat er maar 3.)
Maar goed, nu nog de laatste zooi erop: grijpstangen en zo, die spuit ik niet mee want ik maak ze van blank zilverdraad, das mooi van kleur. De oogjes waar die stangen in komen zet ik wel al op de loc voor t spuiten.
Dan nog ruitjes erin, kolen op de tender, personeel... alles bij elkaar duurt dfat nog wel minstens een week. ;D
-
Het is dat het een bouwverslag is waar is te zien dat je helemaal bij niks begonnen bent anders zou je me zo wijs kunnen maken dat die loc een serieproduct is :o
Echt knap gedaan!
Gr. Remco.
-
Fraai!
Spuit je de loc pas als je helemaal klaar bent met het styreen-bouwen? En zijn alle hoeken en gaten dan nog een beetje bereikbaar voor de verfspuit danwel kwast?
-
danku!
en ik spui locs inderdaad pas als t styreenwerk klaar is, alleen blank styreen kun je lekker lijmen... t enige wat ik voor die tijd schilder is het interieur van t machinistenhuis, dat doe ik vlak voor het dak erop gaat. Bij het spuiten prop ik dan bij wijze van afplak het hele machinistenhuis vol kleine stukjes pleepapier.
Verder haal ik dan voor t spuiten de loc zo ver mogelijk uit elkaar (om bij de aandrijving te kunnen maak ik de boel keurig demontabel moet schroefjes, een van de lastigste dingen tijdens het bouwen) en met een beetje gerommel krijg je t altijd wel voor elkaar, al kom je altijd wat lastige hoekjes tegen.
-
mooi ding, welke verf gebruik je voor het spuiten? kleinspoor door de airbrush, of ordi tamiya uit de bus? Eerst nog primer erop?
-
Nou, het is weer helemaal niks, zonde van de moeite... Je hebt je er ook weer Jantje van Lije van af gebracht, maar 1 dom, zeker te beroerd om een tweede te draaien? En met die zandkisten heb je zeker een lelijk tandwieltje hier en daar verborgen? Kan haast niet anders... ;D
-
Altijd fijn te horen dat je werk gewaardeerd word hè ;D ;)
Dit ziet er echt weer Perfect uit!! Zou meneer hier meer foto's van willen laten zien??? ::) 8)
-
Ziet er prachtig uit. :o
Gemaakt vanaf een tekening of schaal 1 : op het oog?
Las, dat Philotrain (even zoeken in het snelmenu (http://www.philotrain.nl/)) gebruik maakt van de tenderaandrijfing van een Fleischmann Br 24 (http://www.fleischmann-ho.nl/afbeeldingen/fleischmann2008/414001.0001.jpg).
Is dat, als aandrijving, ook een optie?
Verder lees ik op hun site, dat er een complete set loop- en drijfwielen voor de 2100 te verkrijgen zijn bij GMNS (http://www.gmens.nl/).
Is misschien wat voor zelfbouwers.
Gerrit F
-
de verf is van tamiya, olive green XF 58.
De BR24-aandrijving in de tender is niet zo heel handig, want die aandrijving is nogal hoog en past daardoor niet lekker. Deze heeft dus aandrijving door een dikke roco-motor in de tender die via een cardan naar de loc de 2 drijfassen aandrijft. De tender leunt grotendeels op de loc dus de trekkracht is niet verkeerd, hij trekt een stuk of 8 vierassers met 2 aangedreven assen zonder antislipbandjes. De drijfwielen aandrijven ziet er (vind ik dan) beter uit, omdat je toch in de rijeigenschappen van de loc ziet waar de kracht vandaan komt, een loc met tenderaandrijving slaat nooit door, je ziet de drijfwielen een beetje "erachteraan bungelen" en dat ziet er niet uit.
-
Erg mooi :o (zoals gewoonlijk :D)
Kun je de bouwbeschrijving naar Roco sturen, dan hebben wij er straks ook 1 op onze baan ;D
-
haha nou, k zou het ondanks al t werk dat in dit model zit helemaal niet erg vind en als roco met zo'n ding komt ;D
-
Floris?
Hoe ontvet je jouw kunstwerken voor het spuiten?
Met ultrasoon, naar horen en zeggen, schijnt dat wat niet al te vast zit er dan wel af te vallen. :-|
Sopje onder de kraan lijkt mij, gezien de detaillering, ook geeb beste oplossing.
Gerrit F
( die over een poosje, zijn 'grote sik' in de verf wil zetten )
-
ik ontvet helemaal niks. Bevalt me al tijden prima... Soms ga ik nog eventjes de grote vlakken langs met een stukkie pleepapier met wasbenzine en daarna n droog pleepapiertje, mar das alleen als ik wet dat er ergens veel vettigheid zit (vaak opgepakt met vette aandrijvingsknutselvingers)
-
Floris,
Wat zijn jouw ervaringen met ultrasoon en styreen bouwsel ontvetten?
Gerrit F
-
Ik denk 0,0... ;D
-
Afwachte...manne..... ;D
Gerrit F
-
inderdaad 0,0 zoals ik eigenlijk al zei, want in ontvet dus bijna nooit. Maar t zal vast prima werken... plasticlijm smelt 2 delen aan elkaar dus k zou niet weten wat dat voor problemen oplevert. Secondenlijm kan misschien loslaten, ook kan het zijn dat de reinigingsvloeistiof niet zo gunstig is voor plastic maar als t gewoon een boos soort zeepsop is valt dat wel mee.