BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: jerdenberg op 10 September 2024, 14:58:22
-
In 2008 hebben mijn vrouw en ik een rondreis door de USA gemaakt, met Amtrak behalve voor twee bestemmingen die niet per trein bereikbaar zijn. De rondreis was de vervulling van een lang gekoesterde wens.
In de jaren 1950 kregen mijn ouders een paar jaar lang National Geographic Magazines overgestuurd door een oom in de USA. Ik keek vaak verlekkerd naar de advertenties voor van alles en nog wat, waaronder ook de reclames voor de streamliners van diverse maatschappijen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2017-001-66e0425517f23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2017-001-66e0425517f23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2017-003-66e04255265ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2017-003-66e04255265ea.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Norpac-66e04255910d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Norpac-66e04255910d2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zephyr-66e04255cf9f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zephyr-66e04255cf9f4.jpg)
Aan mijn treinbaan was dat toen niet te merken: dat was allemaal Duits. Die baan heb ik in mijn studententijd verkocht, maar in 2000 ben ik opnieuw begonnen met Märklin Big Boy 2013. Naarmate ik meer modellen aanschafte kwam meer de wens terug om eens de USA te bezoeken; maar werk, kinderen, … Het duurde dus tot 2007 dat de planning serieus werd.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Wow, wat een reis, laat het verslag maar komen!
Groeten,
Jelmer
-
Een belangrijk element van de reis was de voorpret: Hoe gingen we de beschikbare tijd gebruiken (16 april t.e.m. 13 mei, mooi tussen alle werkprojecten passend)?
Uitgangspunten: Een Amtrak Rail Pass 30-day off-peak, de dingen die we per se wilden bezoeken – de redwoods en één van de overgebleven 4-8-8-4 UP Big Boys – en de wens zo weinig mogelijk heen en weer te reizen op eenzelfde traject.
Nu begon het puzzelen hoe we optimaal gebruik konden maken van de rail passen zonder dat we alleen maar in de trein zaten en zo dat we genoeg konden "samplen". Daarbij moesten we rekening houden met zeer ruime overstapmarges – aankomsten met uren vertraging waren heel gewoon. Bovendien moesten we bedenken waar we naar de redwoods zouden gaan en welke Big Boy het zou worden.
Zowel voor de redwoods als voor de Big Boy was het even zoeken. Uiteindelijk besloten we voor de redwoods de kust van de Stille Oceaan op te zoeken en daar een paar dagen te blijven in het (nu niet meer bestaande) Redwood Hostel een paar mijl onder Crescent City, CA. Om daar te komen wilden we een auto huren in Klamath Falls, OR, waar we dan onze reis met de Coast Starlight zouden onderbreken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0691-66e0824d16c86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0691-66e0824d16c86.jpg)
Om de staat van het treinreizen in de USA te illustreren: autohuur was ook nodig om het National Railroad Museum in Green Bay, WI, te bereiken, waar we Big Boy 4017 en nog wat ander bijzonder materieel wilden bekijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-1089-66e0843320a52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-1089-66e0843320a52.jpg)
Deze uitgangspunten brachten het aantal mogelijkheden alweer aardig terug. Toen we ook de Grand Canyon in de reis wilden opnemen betekende dat ook dat we de California Zephyr moesten weglaten omdat de Grand Canyon via de route van de Southwest Chief te bereiken is (met de Grand Canyon Train vanuit Williams, AZ).
Tegen eind 2007 hadden we een compleet schema bedacht, maar in januari moesten we dat gedeeltelijk herzien omdat een aardverschuiving een stukje van de route van de Coast Starlight had beschadigd. De uitstap/instap in Klamath Falls verviel, en we planden een autorit vanuit Sacramento, CA, en na het verblijf in het Redwood Hostel per auto naar Portland, OR.
Het uiteindelijke reisschema zag er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Amtrakmps-66e087b4dc3e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Amtrakmps-66e087b4dc3e3.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Geweldig Jeroen (y)
En laat het vervolg maar komen!
-
16 en 17 april: we gaan op weg!
We worden door onze dochter afgezet bij station Hoorn voor de treinreis naar Schiphol, waar we met British Airways zullen vertrekken naar Newark, met overstap op Heathrow. Het is nog spitsuur, dus nog aardig druk op het station. Leuk om ook nog even een blik te werpen op de museumlijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0096ps-66e15cb5ecb21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0096ps-66e15cb5ecb21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0099ps-66e15cb5dae40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0099ps-66e15cb5dae40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0101ps-66e15cb729af9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0101ps-66e15cb729af9.jpg)
We hebben ervoor gekozen zo licht mogelijk te reizen, dus alleen het maximum aan handbagage mee (lekker makkelijk bij in/uitchecken).
De reis naar Newark verloopt probleemloos, en zo staan we rond 17:30u plaatselijke tijd bij de enige onvriendelijke Amerikaan die we zullen tegenkomen – de beambte die ons op barse toon vraagt wat we hier komen doen. We blijven nu een nacht over op een soort industrieterrein in een typisch doorgangshotel, zodat we morgen op ons gemak kunnen beginnen aan onze reis op Amerikaanse bodem.
De 17de april begint met een ritje met de hotelshuttle terug naar het vliegveld; daar kunnen we de Airtrain Newark nemen naar Newark Liberty International Airport Station voor het oppikken van onze tickets en het ritje naar Penn Station, New York, het startpunt van de eerste langere treinreis. De beambte die onze tickets moet verzorgen kijkt even moeilijk: het blijkt dat bij het verwerken van onze reserveringen iets fout is gegaan, zodat hij ze allemaal opnieuw moet invoeren: 10 stuks per persoon; gelukkig hebben we ruim de tijd genomen, dus uiteindelijk kunnen we zelfs een trein eerder nemen dan gepland.
Helaas is Penn Station in 2008 niet de beste manier om kennis te maken met een groot station in de USA. Berucht is de sloop, in 1963, van het grootste deel van het oorspronkelijke monumentale gebouw, met als resultaat dat [citaat uit de New York Times, 2 november 2007] "Amtrak's beleaguered customers...scurry through underground rooms bereft of light or character". We kijken dus liever even buiten wat rond voordat we op de Lakeshore Limited stappen voor de rit naar Chicago, IL.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0108ps-66e1680c29e27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0108ps-66e1680c29e27.jpg)
Het eerste deel van de rit voert langs de Hudson, en we kijken onze ogen uit – geen moment denkend aan het maken van fotos. Pas bij de wat langere stop in Albany/Rensselaer pak ik de camera:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0112ps-66e16b4502da9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0112ps-66e16b4502da9.jpg)
Omdat deze rit verhoudingsgewijs niet al te lang is, en omdat we het ook weleens willen meemaken, reizen we dit traject in coach class. We hebben royale stoelen, genoeg ruimte voor bagage en voor de nacht zelfs een dekentje dat door de attendant wordt uitgedeeld. Zo komen we de nacht wel door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0116ps-66e16b4522edf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0116ps-66e16b4522edf.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Dat belooft wat!
Zelf in 1998 met mijn toenmalige vriendinnetje en huidige betere helft ook per Amtrak een groot deel van de VS doorkruist. Ik zal je draadje niet vervuilen met mijn verhaal.
Ik ga je met belangstelling volgen
Hendrik Jan
-
Ik zal je draadje niet vervuilen met mijn verhaal.
Ik ga je met belangstelling volgen
Hendrik Jan
Ha, een nieuw draadje USA met Amtrak 1998? Niet Ten Years After maar Ten Years Before ;)
Jeroen
-
17/18 april: op weg naar het zuiden.
De nacht in coach class valt ons niet tegen; nadat rond tienen de dekentjes zijn uitgereikt en het licht is gedimd dommelen/slapen we rustig tot de ochtend. Tegen achten zijn we helemaal wakker terwijl we door landelijk gebied in Indiana rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0119ps-66e45883a8b5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0119ps-66e45883a8b5e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0118ps-66e45883a0859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0118ps-66e45883a0859.jpg)
Tegen het eind van de ochtend komen we met een kleine vertraging aan op Union Station in Chicago, IL; dit station is nog min of meer in zijn oorspronkelijke monumentale staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0140ps-66e45b5f073d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0140ps-66e45b5f073d6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0137ps-66e45b5f257d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0137ps-66e45b5f257d4.jpg)
Hier zullen we overstappen op de Southwest Chief naar de halte Williams Junction, AZ, richting Grand Canyon; voor die reis hebben we een roomette geboekt zodat we lekker in een bed kunnen slapen, bovendien zijn dan de maaltijden inbegrepen. In de paar uur voor vertrek kijken we wat buiten rond (we kunnen de bagage achterlaten in de lounge voor slaapwagenpassagiers):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0126ps-66e46cc058386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0126ps-66e46cc058386.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0133ps-66e46cc05d3a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0133ps-66e46cc05d3a1.jpg)
De Southwest Chief vertrekt in de namiddag, dus we hebben nog een mooi gezicht op Chicago voordat we de stad uit zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0149ps-66e46e53c0f78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0149ps-66e46e53c0f78.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
18 april: met de Southwest Chief door Illinois
Voor deze reis heb ik, na meer dan dertig jaar fotos maken met een Nikkormat, de overstap gemaakt naar een relatief betaalbare digitale spiegelreflex, de Nikon D80. De kwaliteit van de digitale fotos is inmiddels zo verbeterd dat ik het lichte verlies ten opzichte van de Nikkormat voor lief neem. Het is ook wel comfortabel om meteen de gemaakte foto te kunnen zien, en door de SD-kaarten verlost te zijn van het kopen/wisselen/ontwikkelen van fotorolletjes. Door die enorme opslagcapaciteit is wel de verleiding groot om alles te kieken wat ook maar enigszins interessant lijkt, zodat er later flink moet worden geselecteerd.
De (voor Europese begrippen) niet al te hoge snelheid van de trein (maximaal 145 km/u, maar vaak langzamer) zorgt dat onderwerpen vrij dicht bij de trein nog aanvaardbaar scherp op de foto komen, dus de oogst van een dag treinen door Illinois is niet onaardig. In dit landbouwgebied veel fotos van boerderijen etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0169ps-66e6edfba2b81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0169ps-66e6edfba2b81.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0171ps-66e6edfba8a3e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0171ps-66e6edfba8a3e.jpg)
Die opbouwtjes op de stallen hierboven (cupolas) zijn blijkbaar onderdeel van het ventilatiesysteem. Af en toe een ruim opgezet dorp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0173ps-66e6edfcd8c7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0173ps-66e6edfcd8c7c.jpg)
en een kerkje dat eruitziet of het net uit een bouwdoos in elkaar is gezet; geen verwering nodig …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0174ps-66e6edfd1c813.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0174ps-66e6edfd1c813.jpg)
In Mendota, IL, passeren we het plaatselijke Railroad Museum; het is behoorlijk donker weer, dus de foto van CB&Q 4978 heeft duidelijk ruis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0177psk-66e6edfe79f29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0177psk-66e6edfe79f29.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0176ps-66e6edfe77dd9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0176ps-66e6edfe77dd9.jpg)
De winkelstraat is klassiek USA:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0180ps-66e6edff72c42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0180ps-66e6edff72c42.jpg)
Voor het modelleren van een vervallen huis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0181ps-66e6edffa501e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0181ps-66e6edffa501e.jpg)
En om een uur of zeven eten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0183ps-66e6ee00aa83a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0183ps-66e6ee00aa83a.jpg)
Nu uitrusten en op naar de nacht …
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
19 april: Wakker worden in Colorado
We hebben lekker geslapen in onze roomette als we rond zevenen worden gewekt door de stem van de attendant, die in sterkte toenemend van fluisterend tot conversatietoon herhaalt "bacon and eggs, bacon and eggs, …".
Het landschap is nu heel anders dan gisteren, zowel qua kleur als qua welvarendheid. We zien al gauw weer een verlaten homestead; dat zal niet de laatste zijn op deze hele dag in de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0196ps-66eac6c25b576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0196ps-66eac6c25b576.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0202ps-66eac6c3ed61c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0202ps-66eac6c3ed61c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0206ps-66eac6c3d17d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0206ps-66eac6c3d17d0.jpg)
Even na achten maken we een wat langere stop in La Junta, CO. Hier wordt ook de machinist afgelost. Het is een mooie frisse ochtend op hoogte: sinds Chicago zijn we van ongeveer 180 m boven zeniveau gestegen naar 1235m.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0212ps-66eac6c4e827a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0212ps-66eac6c4e827a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0214ps-66eac6c50cbcc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0214ps-66eac6c50cbcc.jpg)
De loc bewijst dat verwering best extreem kan zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0217ps-66eac6c65c162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0217ps-66eac6c65c162.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0220ps-66eac6c670181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0220ps-66eac6c670181.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
19 april [2]: Raton Pass
Van La Junta is het 81 mijl en ongeveer 600 hoogtemeters naar Trinidad, CO; daar doen we ongeveer anderhalf uur over. Weids landschap:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0223ps-66ec3147ad379.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0223ps-66ec3147ad379.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0226ps-66ec3147b2d36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0226ps-66ec3147b2d36.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0234ps-66ec314a1919c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0234ps-66ec314a1919c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0242ps-66ec314a348f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0242ps-66ec314a348f1.jpg)
We steken nu de grens naar New Mexico over en bereiken via Raton Pass (op 2388 m, hard werken voor de loc; over de 23 mijl doen we mee dan een uur) Raton; dan zitten we zo'n 2000 meter boven zeeniveau.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0246ps-66ec33f2b0abd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0246ps-66ec33f2b0abd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0247ps-66ec33f2c59c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0247ps-66ec33f2c59c1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0250ps-66ec361f990ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0250ps-66ec361f990ff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0253ps-66ec361f7e76b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0253ps-66ec361f7e76b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0254ps-66ec3623440d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0254ps-66ec3623440d6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0260ps-66ec370cbcc05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0260ps-66ec370cbcc05.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
19 april [3]: naar Albuquerque
Raton kan zo in een road movie met het rijtje bebouwing aan het plein bij het station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0256ps-66edb58118556.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0256ps-66edb58118556.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0262ps-66edb58102b1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0262ps-66edb58102b1a.jpg)
Na vertrek uit Raton is het al gauw tijd voor de lunch. Bij iedere maaltijd is het een verrassing met wie we een tafeltje zullen delen: Amtraks Community Seating zet mensen zodanig bijelkaar dat de beschikbare plaatsen zo goed mogelijk benut worden. Wij vinden het een leuke praktijk; zo ontmoeten we een Argentijns echtpaar dat de regio afspeurt naar antieke tractoren, een jongeman die enthousiast vertelt over de aloë vera-drank waarmee hij de wereld gaat veroveren, een gepensioneerde railroader die zijn vrije reisdag gebruikt om zijn kleinzoon mee te nemen in de trein, en ga zo maar door …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0269ps-66edb5824b120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0269ps-66edb5824b120.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0279ps-66edb58248390.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0279ps-66edb58248390.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0283ps-66edb58399191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0283ps-66edb58399191.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0287ps-66edb583db96d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0287ps-66edb583db96d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0289ps-66edb58539480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0289ps-66edb58539480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0298ps-66edb5854367e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0298ps-66edb5854367e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0299ps-66edb586852ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0299ps-66edb586852ff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0304ps-66edb5868dbcf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0304ps-66edb5868dbcf.jpg)
Het is een uur of vier in de middag als we Albuquerque bereiken; daar stoppen we drie kwartier, dus tijd om even rond te kijken.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
19 april [4]: Naar Williams, AZ
In Albuquerque wordt de langere stop ook benut voor het wassen van de ramen (fijn voor de fotograaf!):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0309ps-66f594344a9ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0309ps-66f594344a9ee.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0314ps-66f594343c4c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0314ps-66f594343c4c9.jpg)
We zijn in New Mexico:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0305psk-66f59528f1e14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0305psk-66f59528f1e14.jpg)
Buiten het station een stukje (bijna) vergane glorie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0307ps-66f594df952a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0307ps-66f594df952a0.jpg)
Tegen vijven vertrekken we uit Albuquerque; het zal donker zijn als we in Williams Junction uitstappen voor de shuttle naar ons hotel in Williams:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0321ps-66f5992b79f60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0321ps-66f5992b79f60.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0325ps-66f5992b6a267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0325ps-66f5992b6a267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0328ps-66f5992d2ea50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0328ps-66f5992d2ea50.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0338ps-66f5992d5002c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0338ps-66f5992d5002c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0344ps-66f5992e9680e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0344ps-66f5992e9680e.jpg)
Williams Junction was ooit een echt station, maar dat bestaat niet meer; anno 2008 is de stopplaats niet veel meer dan een perron met wat bouwlampen, waar passagiers worden opgehaald/afgeleverd met een shuttle van het Grand Canyon Railway Hotel (die shuttle service zal in 2017 stoppen) . We rijden door een donker bos naar het hotel, en liggen daar tegen elven in bed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0347ps-66f5992fabd87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0347ps-66f5992fabd87.jpg)
We hebben genoten van deze "kijkdag" in de zuidelijke USA.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
20 april [1]: Williams Depot.
Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt kijken we wat rond in Williams voordat onze trein naar Grand Canyon Village vertrekt. We hebben een arrangement geboekt met een overnachting aan de Grand Canyon, dus onze bagage wordt voor ons vervoerd en alvast naar onze kamer in de Maswik Lodge gebracht.
Williams zelf hebben we gauw gezien; grappig dat we heel even aan dat andere Amerikaanse icoon staan, Route 66:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0354ps-66fbe8afc48e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0354ps-66fbe8afc48e2.jpg)
Bij het station staat materieel uit diverse tijdperken opgesteld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0356ps-66fbe8afb7c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0356ps-66fbe8afb7c59.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0357ps-66fbe8b13d8ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0357ps-66fbe8b13d8ae.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0358ps-66fbe8b190b5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0358ps-66fbe8b190b5a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0359ps-66fbe8b28c9af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0359ps-66fbe8b28c9af.jpg)
Creatief gebruik van een wielstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0360ps-66fbe8b2effcb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0360ps-66fbe8b2effcb.jpg)
Voor de trein naar Grand Canyon Village (getrokken door gereviseerd Amtrakmaterieel) konden we kiezen uit meer of minder luxueuze rijtuigen; er rijden onder andere Observation Dome Cars mee, maar wij kozen voor coach class, de goedkoopste optie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0363ps-66fbe8b3b4d99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0363ps-66fbe8b3b4d99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0364ps-66fbe8b49cd9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0364ps-66fbe8b49cd9d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0365ps-66fbe8b509e8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0365ps-66fbe8b509e8a.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Geweldig mooie reportage, ik was ooit in New Mexico, als klu personeel
Met een DAF geprobeerd die diesels bij te houden met veel getoeter over en weer, uiteindelijk waren de loks toch sneller
Ergens aan de lijn naar El Paso gestopt om een paar railbouten als souvenir te scoren, komt er een douane mannetje aangereden en klimt in een paal, observeert de passerende trein, op minn vraag wat hij daar deed, vertrlde hij dat hij uitkeek naar verstekelingen uit Mexico
Er zijn er die zich met touw onder de wagens vastbinden om zo in hun droomland te komen
Dat daarbij veel mensen het leven laten is bij de douane bekend
Er blijft niet veel van over, er lopen genoeg coyotes !
-
Met een DAF geprobeerd die diesels bij te houden met veel getoeter over en weer, uiteindelijk waren de loks toch sneller
Ze zullen blij geweest zijn met dat spelletje op hun lange rit :)
-
20 april [2]: Nog even kijken bij die Shay, en dan op naar de Grand Canyon.
De Shay is niet eigendom geweest van Saginaw and Manistee (zoals op de tender staat), maar van de Anaconda Copper Mining Co., helemaal in Montana; op een Shay-fan site staat de geschiedenis van deze loc beschreven (met een gat tussen 1925 en 1962). Duidelijk niet meer operationeel …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0367ps-66fe6738989a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0367ps-66fe6738989a0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0368ps-66fe6738a757d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0368ps-66fe6738a757d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0369ps-66fe673a64a6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0369ps-66fe673a64a6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0370ps-66fe673aac40f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0370ps-66fe673aac40f.jpg)
Onderweg! We rijden al gauw een tijdje parallel aan Rodeo Road; de Quarter Horse Inn and Lodge is in er 2024 nog steeds, net als het kerkje met de spitse toren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0371ps-66fe673ca5acf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0371ps-66fe673ca5acf.jpg)
Vanuit onze coach class gezicht op de Observation Dome Cars in een van de vele bochten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0376ps-66fe673cef997.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0376ps-66fe673cef997.jpg)
Wat valt er nog te zeggen over de Grand Canyon … We zijn blij met de overnachting daar zodat we de sfeer in de avond meemaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0434ps-66fe673deaf69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0434ps-66fe673deaf69.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-----------------------------------------------
-
21 april: Dag aan de Grand Canyon en vertrek naar Los Angeles.
We hebben nog de hele dag aan de rand van de Grand Canyon – de trein terug naar Williams vertrekt pas aan het eind van de middag. We wandelen rustig wat rond, en dalen een heel klein stukje af op de Bright Angel Trail; zo hebben we twee perspectieven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0489ps-6703a546b9e0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0489ps-6703a546b9e0d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0463ps-6703a546ccf23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0463ps-6703a546ccf23.jpg)
Het Grand Canyon Depot is een National Historic Landmark; gebouwd door AT&SF in 1909–1910, een van de drie overgebleven "log depots" in de VS, en het enige dat is gebouwd met balken als dragende constructie. Hier stappen we weer op de Williams Flyer voor de terugrit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0495ps-6703a5487d57d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0495ps-6703a5487d57d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0496ps-6703a548ae3e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0496ps-6703a548ae3e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0497ps-6703a549b482c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0497ps-6703a549b482c.jpg)
Dicht bij Williams is een BNSF overpass, en net als wij eronderdoor rijden passeert een goederentrein. Omdat we recht in de zon kijken zijn de wagons alleen silhouetten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0498ps-6703a549e06ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0498ps-6703a549e06ff.jpg)
In de lobby van het Grand Canyon Railway Hotel wachten we tenslotte op de shuttle die ons naar Williams Junction zal brengen; ik bewonder het handwerk in een model van een ALCO stoomloc dat (helaas niet ongeschonden) staat opgesteld in een vitrine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0503psk-6703a57ba301e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0503psk-6703a57ba301e.jpg)
Terwijl de tijd verstrijkt is er nog geen spoor van de shuttle, en gaandeweg worden we onrustig, net als de andere passagiers voor de Southwest Chief – klopt dit wel? Nee dus, de ingeroosterde chauffeur van de shuttle is niet op komen dagen, en in allerijl moest een vervanger worden geregeld. We worden paniekerig het busje ingejaagd, en er volgt een woeste rit door het duistere bos [de Southwest Chief zal niet op ons wachten]. Als we bij het perron arriveren staat de trein er al, dus iedereen spurt naar de trein, die vertrekt zodra de laatste passagier is ingestapt.
Met een zucht van verlichting zijgen we neer in onze stoelen (voor deze korte rit hebben we Coach Class geboekt), maar dan realiseer ik me met een schok dat ik het tasje met papieren en de oplader voor de laptop in de shuttle heb laten staan. Gelukkig had ik de tickets voor de huidige rit apart bij me gestoken, dus dat zal geen probleem opleveren. De rest zien we morgen dan wel.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
20 april [2]: Nog even kijken bij die Shay, en dan op naar de Grand Canyon.
Leuk. Langs deze Shay ben ik in 2022 nog gefietst. Stond daar als 'artefact', in Columbia Falls (MT), iets westelijk van Whitefish.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20220728-080041-klein-6703ae0a11e03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20220728-080041-klein-6703ae0a11e03.jpg)
Vorig jaar heb ik een vergelijkbaar model van Rivarossi gekocht; de Heisler. Ziet er prachtig uit met mooie aandrijftechniek maar kwam op mijn baan snel tot een einde met een tot tweemaal toe oververhitte decoder. Overigens prima opgelost door Rivarossi Italië.
Rian
-
Leuk. Langs deze Shay ben ik in 2022 nog gefietst. Stond daar als 'artefact', in Colubia Falls (MT), iets westelijk van Whitefish.
Wat een apart ding met die tralies …
Jeroen
-
22 april: Aankomst in Los Angeles en dagje Pasadena.
Na een niet erg relaxte nacht [komt het verloren tasje nog terug?] rijden we langs lange files de skyline van Los Angeles tegemoet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0504ps-67051a980c4e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0504ps-67051a980c4e4.jpg)
Los Angeles Union Station is prachtig, maar we hebben nog niet de rust om op ons gemak rond te kijken zolang we niets weten over het verloren tasje. We zoeken de Lost and Found op (ver weggestopt ergens in een lange gang); we zien een waanzinnige hoeveelheid gevonden voorwerpen, maar het tasje is nog niet gemeld; men zal contact opnemen met Williams. Omdat we pas vanmiddag terecht kunnen in de B&B die we hebben geboekt kijken we nog wat rond. De veelgeroemde omgeving van het station valt ons tegen – veel commercie – en we keren al gauw terug naar het station. Ik maak een paar fotos, en er is afleiding in de vorm van allerlei activiteiten die milieuvriendelijk gedrag promoten; we krijgen ook een Bike to Work rugzakje, dat in 2024 nog steeds dienst doet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0505ps-67051a96c7d82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0505ps-67051a96c7d82.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0509ps-67051a96757b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0509ps-67051a96757b0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0510psk-67051ae746672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0510psk-67051ae746672.jpg)
De B&B die we hebben geboekt is in Pasadena, dus we nemen de Metro Gold Line (later L Line, die nog weer later is opgegaan in A en E lines) naar Mission Station (in 2024 bekend als South Pasadena Station, naar het verdwenen station van de AT&SF dat ongeveer op deze plek stond).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0517ps-67051a94c5ab2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0517ps-67051a94c5ab2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0518ps-67051a94a9b14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0518ps-67051a94a9b14.jpg)
Als we aanbellen bij de B&B wordt enthousiast de deur geopend met de mededeling dat ons tasje is gevonden, en dat we het morgen op Union Station kunnen ophalen voordat we op de Coast Starlight stappen. Een hele opluchting toch.
We kijken de rest van de dag nog wat rond in Pasadena (ik koop nog een SD-kaart bij Radio Shack) en stappen voldaan in bed. Morgen verder treinen …
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Leuk vervolg van het verslag! (y)
Wat een opluchting dat de tas gevonden is :D
Ik kan me niet heugen dat mensen wel enthousiast waren over de omgeving/het aanzien van LA. Misschien schop ik hiermee wel heel erg tegen het zere been van Andre (topic: baan in LA), maar hoorde mijn schoonzus vorige week nog klagen over haar bezoek aan LA. Haar commentaar was mede dat je zonder auto daar nergens komt.
Groeten,
Jelmer
-
Ik kan me niet heugen dat mensen wel enthousiast waren over de omgeving/het aanzien van LA.
Groeten,
Jelmer
Wij waren wel enthousiast over onze keus voor een B&B in Pasadena: leuke Metro-rit ernaartoe, mooie omgeving, en een fijne B&B [Artists' Inn, bestaat niet meer.]
Jeroen
-
23 april [1]: Terug naar Los Angeles Union Station voor vertrek met de Coast Starlight
Na een voortreffelijk ontbijt in de B&B stappen we op Mission Station weer op de metro, terug naar Union Station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0523ps-6710e2c02fb1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0523ps-6710e2c02fb1b.jpg)
We hebben de rust en de tijd nog het monumentale station te bewonderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0525ps-6710e2bf88889.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0525ps-6710e2bf88889.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0526ps-6710e2bccae00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0526ps-6710e2bccae00.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0527ps-6710e2bca8510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0527ps-6710e2bca8510.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0524psk-6710e32ff1ceb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0524psk-6710e32ff1ceb.jpg)
Het bord met aankomst/vertrektijden is mooi in stijl gehouden:
___________________________________________________________________________________________________
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0528psk-6710e32fefd77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0528psk-6710e32fefd77.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Wat een ontzettend leuk reisverslag,
ik heb ervan genoten,ik kijk uit naar het vervolg (y)
gr Tino
-
23 april [2]: Genieten langs de Pacific op weg naar San Luis Obispo
[Dankjewel Tino; ik geniet er ook van om de reis opnieuw te beleven, nu met het accent op de treinreizen]
Als we ons hebben geïnstalleerd in de Coast Starlight (coach class, we stappen vanavond laat uit in Sacramento) profiteren we direct van het feit dat je vanuit de trein een andere blik op de omgeving hebt dan vanuit de auto; grappig dat we in een buitenwijk een citrusboom in de achtertuin van een huis zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0530ps-67112a35d35e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0530ps-67112a35d35e9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0531ps-67112a35041da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0531ps-67112a35041da.jpg)
Er volgt een prachtig traject vlak langs de Pacific:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0537ps-67112a33c31d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0537ps-67112a33c31d6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0549ps-67112a32d0e6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0549ps-67112a32d0e6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0554ps-67112a31c1beb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0554ps-67112a31c1beb.jpg)
Als we de kust verlaten slingert het spoor tussen lage heuvels door – het gaat niet al te snel, dus de Amtrak-loc die ons tegemoet komt belandt redelijk op de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0594ps-67112a30b249f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0594ps-67112a30b249f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0597ps-67112a2f684cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0597ps-67112a2f684cc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0608ps-67112a2ed1a0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0608ps-67112a2ed1a0a.jpg)
In San Luis Obispo stoppen we wat langer, dus we kunnen een kijkje nemen op het perron:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0613ps-67112a2d27e8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0613ps-67112a2d27e8a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0614ps-67112a2d2b283.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0614ps-67112a2d2b283.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
23 april [3]: Crossing the hills
Nog een foto met een oud reisonderwerp: de begroeting …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0617ps-6714edb82e480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0617ps-6714edb82e480.jpg)
Bij San Luis Obispo staan Union Pacific helpers klaar om goederentreinen op het komende klimtraject te assisteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0618ps-6714edb77dbfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0618ps-6714edb77dbfc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0619ps-6714edb7134d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0619ps-6714edb7134d8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0620ps-6714edb5e398a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0620ps-6714edb5e398a.jpg)
We hebben riant uitzicht uit de panoramawagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0621ps-6714edb5bc4a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0621ps-6714edb5bc4a1.jpg)
Dan begint de klim over de heuvels. In Google maps zie je goed hoe bochtig dat traject is, zelfs met de Stenner Trestle en diverse cuts en tunnels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0623ps-6714edb32f009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0623ps-6714edb32f009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0624ps-6714edb49cda3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0624ps-6714edb49cda3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0625ps-6714edb4adb92.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0625ps-6714edb4adb92.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0628ps-6714edb32f4c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0628ps-6714edb32f4c0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0630psk-6714ededc1caa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0630psk-6714ededc1caa.jpg)
Bij Paso Robles is het bochtigste traject achter de rug.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
23 april [4]: Naar Sacramento
We rijden nu door de Salinas Valley, landbouw- en veeteeltcentrum:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0636ps-671cbc80d93a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0636ps-671cbc80d93a7.jpg)
In San Miguel passeren we de Mission, waarvan de restauratie een megaproject is (in 2024 nog steeds bezig). Op deze oude route van de Southern Pacific Daylight had San Miguel sinds 1886 een station, voornamelijk voor het vervoer van agrarische producten; dat depot is in 1979 gesloopt. [Voor liefhebbers van de Southern Pacific aan te raden boek: El Camino Real: US 101 & The Route of the Daylight.]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0638ps-671cbc827c3b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0638ps-671cbc827c3b7.jpg)
Bij Camp Roberts een aankondiging van open huis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0639ps-671cbc826f310.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0639ps-671cbc826f310.jpg)
Terwijl de middag verstrijkt passeren we olievelden en akkerland dat wordt beregend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0649ps-671cbc80eee52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0649ps-671cbc80eee52.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0658ps-671cbc7f92b20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0658ps-671cbc7f92b20.jpg)
Net voordat het donker is een laatste foto, en dan de tijd doden tot we rond middernacht in Sacramento arriveren. Daar haasten we ons naar het hotel en duiken het bed in. Morgen op tijd op voor de rit naar het Redwood Hostel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0662ps-671cbc7f9d036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0662ps-671cbc7f9d036.jpg)
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
24 april: Intermezzo 1, autorit naar het Redwood Hostel
We staan op tijd op om onze huurauto op te halen – we hebben een aardige rit voor de boeg (~350 mijl). Uiteraard krijgen we een automaat mee, en na tientallen jaren schakelauto's is dat letterlijk een schokkende ervaring: als ik gewoontegetrouw blindelings probeer te schakelen trap ik op het rempedaal in plaats van het niet bestaande koppelingspedaal. Gelukkig is de I5 vrij dichtbij, en de rest van de dag maak ik niet meer dezelfde fout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0665ps-6720af090a1ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0665ps-6720af090a1ba.jpg)
Voordat we de oversteek naar de kust maken pauzeren we bij de Whiskey Creek Bridge. Onze vrijwel nieuwe huurauto is een Chevrolet HHR, een grappig retro model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0668ps-6720af09444b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0668ps-6720af09444b5.jpg)
Na deze pauze volgt een mooi bochtig traject door de bergen. We stoppen even bij een parkeerplaats waar nog een brug van de oude weg uit 1923 ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0676ps-6720af0a589ec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0676ps-6720af0a589ec.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0680ps-6720af0aeae67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0680ps-6720af0aeae67.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0681psk-6720af7ccbd56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0681psk-6720af7ccbd56.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0684ps-6720af0bd7dfe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0684ps-6720af0bd7dfe.jpg)
Het laatste stuk, langs de kust, is nogal rommelig; we zijn blij als we het hostel hebben bereikt. Nu uitblazen en op tijd naar bed …
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
25–28 april: Intermezzo 2, lang weekend aan de Pacific
Na de autorit van gisteren nemen we er deze vrijdag ons gemak van. Vanuit het hostel hoeven we maar de weg over te steken, dan staan we aan de Pacific; fraaie zonsondergang daar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0691ps-672381b04636f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0691ps-672381b04636f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0734ps-672381b029300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0734ps-672381b029300.jpg)
Voor de zaterdag hebben we een kanotochtje met begeleiding voor beginnelingen besproken; het is prachtig weer op Stone Lagoon, maar ik laat de camera toch maar in de auto …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0755ps-672381def0cf1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0755ps-672381def0cf1.jpg)
De zondag is dan weer mistig – wel sfeervol:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0784ps-672381f4ef863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0784ps-672381f4ef863.jpg)
Op onze laatste hele dag bij het hostel nemen we de auto naar de Damnation Creek Trailhead; auto's vallen in het niet bij de hoge bomen langs de weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0827ps-6723825525c74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0827ps-6723825525c74.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0828psk-672382e883272.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0828psk-672382e883272.jpg)
De trail is de wandeling meer dan waard:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0843ps-6723825505501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0843ps-6723825505501.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0865ps-67238257392a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0865ps-67238257392a9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0866ps-67238257dc76a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0866ps-67238257dc76a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0883psk-672382e89cf6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0883psk-672382e89cf6a.jpg)
Voldaan keren we terug bij het hostel. Morgen inpakken en dan de autorit naar Portland, OR.
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
29 april: Intermezzo 3, autorit naar Portland, OR
Het wordt een aardig ritje naar Portland; omdat het vanwege eventuele sneeuwval niet zeker is of de kortste weg, via Grants Pass, berijdbaar is rijden we langs de kust tot Lincoln City en buigen daar af richting Portland, dat is ook een mooie route.
We krijgen onderweg afwisselend felle zon en flinke regenbuien. Na zo'n 180 mijl de eerste pauze, bij Oregon Dunes Day Use Area, gelukkig in de zon:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/PXL-20241105-134238368ps-672a217109995.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/PXL-20241105-134238368ps-672a217109995.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0900-672a21a06aca9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0900-672a21a06aca9.jpg)
Helaas, we hebben niets voor de Steller's jay die komt kijken of er iets te halen valt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0904psk-672a21a031fdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0904psk-672a21a031fdf.jpg)
De volgende stop is minder ver rijden. Voordat we van de kust afbuigen de laatste blik op de Pacific, bij Rodea Point:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0905ps-672a21a0e44e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0905ps-672a21a0e44e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0906ps-672a21a1d5f47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0906ps-672a21a1d5f47.jpg)
Fotos maken we vandaag niet meer, hoewel de gigantische porties (één portie ijs krijgen we samen maar net op) bij Calamity Janes in Dundee, OR bezienswaardig zijn (waren, want definitief gesloten in 2019).
In Portland is het dan zoeken naar ons hotel; na wat verkeerde afslagen staan we eerst bij de verkeerde Shilo Inn, maar daar worden we snel op het goede spoor gezet naar Shilo Inn Rose Garden. We stappen op tijd in bed; morgen een railroad-focused afspraak …
Wordt vervolgd.
Jeroen
-
Mooi verslag hoor.
Kees.
-
Hallo Jeroen!
Ik ben ook in Oregon geweest en ben naar 'Coos Bay', 'Florence', 'Lincoln City', 'Depot Bay' en ook verder naar het noorden geweest. Ik ging daar diepzeevissen.
Mvg Karel (Charles)
-
30 april: Buitenkansje Rail Heritage
Tijdens het plannen van onze reis zijn we in contact gekomen met een medewerker van de Oregon Rail Heritage Foundation (ORHF) in Portland, OR. Hij nodigde ons uit voor een bezoek aan het complex waar de ORHF op dat moment onderdak had – een Union Pacific yard die normaliter niet toegankelijk was. Vandaag is het zover. Om 9 uur komt Jim voorrijden bij ons hotel, en het blijkt dat hij een hele excursie heeft gepland.
Eerst naar het ORHF-complex. De stoomlocs van de ORHF hebben passende huisvesting in het Brooklyn Roundhouse; SP&S 700 en SP 4449 zijn tamelijk beroemd …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0930ps-67dbeab14ca9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0930ps-67dbeab14ca9d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0917ps-67dbe9fa1c323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0917ps-67dbe9fa1c323.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0909ps-67dbeaf96f2ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0909ps-67dbeaf96f2ee.jpg)
Indrukwekkende techniek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0908ps-67dbeaf952b9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0908ps-67dbeaf952b9b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0911ps-67dbe9f735ad1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0911ps-67dbe9f735ad1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0919ps-67dbe9fdaea47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0919ps-67dbe9fdaea47.jpg)
Ik mag even op de plek van de engineer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0913ps-67dbe9f736286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0913ps-67dbe9f736286.jpg)
Op de tender van SP&S 700 een peiltabel voor de stookolie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0916ps-67dbe9f9a4b96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0916ps-67dbe9f9a4b96.jpg)
Wordt vervolgd …
-
Super dat dit verslag verder gaat! (y)
Groeten,
Jelmer
-
Hier kijk ik mijn ogen uit. Wow! (y)
Ik ga je verder volgen hoor
-
30 april [2]: Een lelijk (geworden) eendje
We zijn nog niet uitgekeken bij de ORHF: op het buitenterrein staat allerlei materieel – in allerlei stadia van restauratie.
Een van de meest aftandse objecten is mijn favoriete Amerikaanse dieselloc: een Alco PA. Van deze SP&S 866 (in privébezit) is niet veel meer over:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0937ps-67dfcf7bf3624.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0937ps-67dfcf7bf3624.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0922ps-67dfce0cd7925.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0922ps-67dfce0cd7925.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0923ps-67dfce0ce95a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0923ps-67dfce0ce95a5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0924ps-67dfce0f962d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0924ps-67dfce0f962d9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0926ps-67dfce10bc179.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0926ps-67dfce10bc179.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0925ps-67dfce103b3b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0925ps-67dfce103b3b4.jpg)
Hoewel het er hier uitziet alsof men bezig is met een restauratie zal de loc uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan als de meeste andere PA's: in 2010 moet de Foundation naar een nieuwe plek verhuizen omdat Union Pacific de yard nodig heeft en het roundhouse zal slopen. De objecten in privébezit kunnen niet mee en worden elders opgeslagen, op een plek waar nauwelijks eraan te werken valt en die bereikbaar is voor vandalen; zo takelt de loc nog verder af. Uiteindelijk wordt de loc in 2024 gesloopt.
Wordt vervolgd.
-
Alweer een mooi fotoverslag. Hiermee vooral doorgaan!
-
30 april [3]: SP-kleuren en UP locs
De ORHF biedt ook onderdak aan een aantal objecten in privébezit, waarvan sommige ook gebruikt worden bij excursies. De trein op de eerste foto lijkt klaar voor zo'n excursie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0935ps-67e3b7b4ae29f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0935ps-67e3b7b4ae29f.jpg)
Helaas, de loc, nu in de beroemde Coast Daylight kleurstelling van de Southern Pacific, is niet rijklaar. In 1977 gebouwd en in gebruik genomen door Amtrak, in 2001 gered van de sloop door Chris Fussell en medestanders, in 2003 gedoneerd aan Friends of SP 4449 Inc. [vandaar de kleur], maar slachtoffer van de gedwongen verhuizing van ORHF, waarbij de loc in dezelfde vandalismegevoelige opslag terecht kwam als SP&S 866 [citaat: While in storage, its head-end power and traction motor cables were stolen by copper thieves, and its windshield was extensively damaged by shotgun.] Degenen die 231 hadden gedoneerd aan de Friends of SP 4449 redden de loc nogmaals, nu met het doel de loc weer rijklaar te krijgen in Amtrak-kleuren. En met succes: de herboren 231 is op Youtube in volle glorie te bewonderen. Voor meer info over 231 en zijn reddingen zie dynarail.org.
De kleuren van de Coast Daylight komen ook terug in deze fraaie rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0938ps-67e3be2d89ceb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0938ps-67e3be2d89ceb.jpg)
Links staat SP observation car 2955 James J. Gilmore; gebouwd in 1941 voor de Coast Starlight, later "ontkleurd" en uiteindelijk terecht gekomen bij de Friends of SP 4449 en in originele kleuren gebruikt voor excursies.
Het rijtuig rechts heeft een heel wat wildere geschiedenis: gebouwd in 1950 als diner-observation car Great Northern 1147 met 20 zitplaatsen in de lounge en 21 in de diner, in 1963 verbouwd naar 68 zitplaatsen, in 1970 na de fusie van Great Northern, Northern Pacific, SP&S en CB&Q omgenummerd naar Burlington Northern 6800, in 1974 naar Amtrak 6800. In 1978 verkocht aan Bill Gawzner, vervolgens (1980) aan Great Western Tours uit Yreka, CA [omgenummerd naar 568], en uiteindelijk in het bezit gekomen van de Friends of SP 4449.
Onze gastheer heeft ook nog een excursie in petto, weliswaar per auto … We rijden naar Multnomah Falls, waar we de beroemde waterval bekijken en de lunch gebruiken. Het hoogtepunt van dit tripje is voor mij de passage van een goederentrein van de Union Pacific; ook een fraai bord aan het bruggetje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0965ps-67e3c47302477.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0965ps-67e3c47302477.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0969ps-67e3c472dcf7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0969ps-67e3c472dcf7d.jpg)
Aan het einde van de rit komen we langs Union Station (ons vertrekpunt morgen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0973ps-67e3c55b673a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0973ps-67e3c55b673a6.jpg)
We brengen nog een bezoek aan de Oregon Zoo, om de Washington Park & Zoo Railway te bekijken. Intussen hebben we vandaag zoveel indrukken opgedaan dat ik te moe ben om nog fotos te maken, en er blijft ook weinig herinnering aan de Zoo over.
Dan halen we onze huurauto op om af te tanken en de auto in te leveren (wat maar een minuut of zo in beslag neemt), en worden door onze gastheer teruggebracht naar ons hotel, waar we afscheid nemen. We halen in een nabije seven-eleven nog een pizza om op te warmen in de magnetron op onze hotelkamer en stappen dan uitgeput maar voldaan in bed.
Wordt vervolgd.
-
1 mei: Vertrekdag voor onze langste treinrit
Vandaag stappen we in Portland op de Empire Builder (de naam door Amtrak overgenomen van de beroemde trein van de Great Northern Railway die dezelfde route volgde). Door een wonderlijke actie van het reserveringssysteem van Amtrak zullen we luxe reizen: we konden een family room (compartiment over de volle breedte van het rijtuig met slaapplaatsen voor twee volwassenen en twee kinderen) boeken voor minder dan de normale prijs van een tweepersoons roomette.
We hebben ruim de tijd: de trein vertrekt pas tegen het eind van de middag. Vanuit ons hotel nemen we de MAX light rail service naar het centrum
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0977ps-67e961f1f1e47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0977ps-67e961f1f1e47.jpg)
Vanuit het centrum wandelen we naar het station, zo zien we ook nog wat van de stad, zoals de imposante Steel Bridge: een tweedeks hefbrug uit 1912, in de jaren 1980 gerenoveerd, met tegenwoordig trein-, fiets- en voetgangersverkeer op het onderste dek en autoverkeer en light rail op het bovenste:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0979ps-67e961f1f3408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0979ps-67e961f1f3408.jpg)
Union Station is weer zo'n klassieker uit de glorietijd van de spoorwegen. Geopend in 1896 en vrijwel helemaal in zijn huidige vorm verbouwd in 1930.
De klokketoren hoort bij het originele ontwerp, inclusief de enorme klokken (uit 1898): wijzerplaten met een diameter van meer dan 3,5 meter, aandrijving door een zevendaags slingeruurwerk met een slinger van meer dan 4 meter en een gewicht van 450 kg dat in de loop van de zeven dagen ongeveer 14 meter zakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0982ps-67e961f35069a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0982ps-67e961f35069a.jpg)
Aan de buitenkant zou je niet zeggen dat dit een station is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0983ps-67e961f3d2a9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0983ps-67e961f3d2a9e.jpg)
De vertrekhal is al even imposant als de buitenkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0984ps-67e961f496771.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0984ps-67e961f496771.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0986ps-67e968289c2cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0986ps-67e968289c2cf.jpg)
We mogen gebruik maken van de wachtkamer voor slaapwagenpassagiers; ook een luxe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0989psk-67e962375cd1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0989psk-67e962375cd1b.jpg)
Zo is het geen probleem de tijd tot vertrek door te brengen.
Wordt vervolgd.
-
Schitterend. (y) Daar lust ik wel pap van.
-
1 mei [2]: Langs de Columbia
Tegen vijven vertrekt de Empire Builder uit Portland. Onze trein is één deel, het andere deel vertrekt uit Seattle; vannacht worden de twee delen in Spokane samengevoegd. Omdat het restauratierijtuig in het deel uit Seattle zit krijgen we een koud "dinerpakket" (smaakt best).
Na vertrek steken we al snel de Columbia River over; vanaf de brug een mooi gezicht op Mount Hood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0993ps-67f37962a4113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0993ps-67f37962a4113.jpg)
De eerste stop is al na twintig minuten: Vancouver, WA; We hebben ons net geïnstalleerd in onze luxe family room:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0995ps-67f37962d0ac9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0995ps-67f37962d0ac9.jpg)
Vanaf de noordelijke oever hebben we mooie uitzichten naar het zuiden; lekker dat we niet zelf hoeven te rijden.
In de buurt van Bingen, nog een keer Mount Hood, en iets verder de Hood River Bridge op de achtergrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1010ps-67f379657ae8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1010ps-67f379657ae8b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1013ps-67f379657db72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1013ps-67f379657db72.jpg)
Het is mooi weer, en de The Dalles Bridge licht op in de avondzon:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1019ps-67f37967c61de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1019ps-67f37967c61de.jpg)
Even later zien we aan de overkant een goederentrein op het oude traject van de Northern Pacific:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1026ps-67f3806e4158a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1026ps-67f3806e4158a.jpg)
Zelfs van genieten wordt je moe, dus ik maak nog een foto van een stel covered hoppers op een parallelspoor, dan is het mooi geweest voor vandaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1028ps-67f379681a689.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1028ps-67f379681a689.jpg)
Wordt vervolgd.
-
2 mei: Wakker worden in de Rocky Mountains, en dan de Plains tot de avond valt
Van de samenvoeging met het deel van de Empire Builder uit Seattle hebben we vannacht niets gemerkt; heerlijk geslapen in de luxe family room.
Als we wakker worden is het buiten nog winter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1043ps-67ffc54a31f98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1043ps-67ffc54a31f98.jpg)
Bij East Glacier Park zitten we op 1470m. Hoewel we op zich wel Glacier Park hadden willen bezoeken hebben we niet het risico genomen dat het niet toegankelijk zou zijn vanwege weersomstandigheden, dus we laten het aan ons voorbij gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1046ps-67ffc54a4ded1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1046ps-67ffc54a4ded1.jpg)
Ruige leefomgeving …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1051ps-67ffc54d0d306.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1051ps-67ffc54d0d306.jpg)
In Shelby maken we een pauzestop. Is dat een mus?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1054ps-67ffc54d349d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1054ps-67ffc54d349d4.jpg)
De weidsheid van de Plains is al te zien rond het station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1056ps-67ffc54f82b30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1056ps-67ffc54f82b30.jpg)
Daar staat onze car attendant. We zitten helemaal achteraan in het laatste rijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1057ps-67ffc54fbf1db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1057ps-67ffc54fbf1db.jpg)
De rest van de dag zullen we over de Plains rijden: onafzienbare vlaktes met hier en daar een boerderij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1058ps-67ffc55199288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1058ps-67ffc55199288.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1059ps-67ffc55211f6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1059ps-67ffc55211f6e.jpg)
Om de dag te breken is er voor de slaapwagenpassagiers een wijn- en kaasproeverij (intussen afgeschaft). Ik houd niet van wijn, maar de kaas smaakt best.
Af en toe een verlaadplaats voor landbouwproducten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1063ps-67ffc554b9f97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1063ps-67ffc554b9f97.jpg)
En om de dag te besluiten een geval van broken dreams:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1066ps-67ffc555500c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1066ps-67ffc555500c9.jpg)
Wordt vervolgd.
-
3 mei: Ander weer in Wisconsin
Tot vandaag hadden we op onze reis droog, en overwegend zonnig, weer; op veel plaatsen was het land (te) droog. Nu zien we bijna het tegenovergestelde: regenachtig weer en land dat eerder te nat dan te droog is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1070ps-6808d4a5e97ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1070ps-6808d4a5e97ce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1071ps-6808cf12b4d69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1071ps-6808cf12b4d69.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1075ps-6808cf10092a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1075ps-6808cf10092a8.jpg)
De Empire Builder heeft Chicago, IL, als eindbestemming, maar we stappen uit op Milwaukee Intermodal Station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1076ps-6808cf0fe80a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1076ps-6808cf0fe80a4.jpg)
Hier stappen we over op de Hiawatha voor het korte ritje naar Milwaukee Airport Railroad Station; daar brengt een shuttlebusje ons naar het hotel waar we zullen overnachten voordat we morgen een huurauto nemen om het National Railroad Museum in Green Bay te bezoeken (per trein is Green Bay al tientallen jaren niet meer te bereiken …).
Wordt vervolgd.
-
4 mei: National Railroad Museum, Green Bay, Wisconsin
Na het ontbijt halen we de huurauto op die we hadden gereserveerd. Wel apart dat we in de auto (Chevrolet Impala, vrij comfortabel maar beetje vaag sturend) moeten stappen om het National Railroad Museum te bereiken. Onderweg zetten we de radio aan, maar op deze zondagochtend lijkt het wel of alle radiostations religieuze bijeenkomsten uitzenden.
De reden dat we dit museum bezoeken is Union Pacific 4000 class (Big Boy) 4017: van de overgebleven Big Boys degene die het best in ons reisschema past.
Na aankomst bekijken we eerst een tentoonstelling over de Pullman Porters; indrukwekkende verhalen …
Dan stappen we de hal binnen waar 4017 staat. Het eerste icoon is een "immigrant": de fraaie Britse loc Dwight D. Eisenhower. Deze LNER loc uit de beroemde Class A4 loc werd gebouwd in 1937 en heette oorspronkelijk Golden Shuttle. Na de Tweede Wereldoorlog hernoemd, en in 1963/1964 cosmetisch opgeknapt en gedoneerd aan de VS. In het National Railroad Museum staat de loc nu tentoongesteld met twee rijtuigen uit de Command Train van Eisenhower. Die Britse vormgeving heeft wel wat …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1080ps-6817166f015ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1080ps-6817166f015ee.jpg)
Big Boy 4017 is als verwacht gigantisch:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1081ps-6817166ea9827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1081ps-6817166ea9827.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1083ps-68171670ee509.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1083ps-68171670ee509.jpg)
Het is interessant om de bedieningsorganen van de Britse en de Amerikaanse stoomlocs onder elkaar te zien (de Britse eerst):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1086ps-6817167152a6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1086ps-6817167152a6f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1088ps-681716734e6c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1088ps-681716734e6c1.jpg)
"Bewildering" past wel bij de overvloed aan kranen bij de Big Boy.
Een groot contrast met die van de stoomlocs zijn de bedieningsorganen van een ander beroemd type loc, de electrische GG1 van de Pennsylvania Railroad. Hoewel dit type geroemd wordt om het ontwerp van Raymond Loewy, heb ik het altijd een beetje vreemd gevonden dat de machinist net zo weinig (of minder) uitzicht naar voren heeft als in normale stoomlocs, in tegenstelling tot het ruime zicht naar voren in veel andere niet-stoomlocs. Een blik in de (weliswaar afgetakelde) cabine voelt nogal claustrofobisch:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1087ps-681716722e07e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1087ps-681716722e07e.jpg)
We keren nog even terug naar 4017. Ik pas met gemak in de cabine. Van daaruit een blik in de enorme tender, met de mechanische kolentransporteur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1089ps-68171673f029a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1089ps-68171673f029a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1090ps-6817167513e23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1090ps-6817167513e23.jpg)
Straks buiten kijken.
Wordt vervolgd.
-
Mooi verslag! Heel uitgebreid! (y) (y)
-
4 mei [2]: National Railroad Museum, Green Bay, WI; buiten kijken
Als we binnen voldoende hebben gezien stappen we het buitenterrein op. Bij Hood Jct., een 1:1-model van een klein stationnetje, staat het treintje klaar dat een rondrit over het terrein maakt. De locomotief is een als stoomloc vermomde diesel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1096ps-6821e90ecbdf5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1096ps-6821e90ecbdf5.jpg)
"Buiten" is niet helemaal correct: er is ook grote overkapping waaronder allerlei museumstukken beschermd staan tegen weersinvloeden. Een van de rijtuigen laat mooi de luxe van treinreizen in de hoogtijdagen zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1097ps-6821e90ecbdf6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1097ps-6821e90ecbdf6.jpg)
Het materieel verkeert in wisselende staat. Ik fotografeer het kapotte, maar fraaie bovenraam van een oud rijtuig. Helaas kan ik niet meer achterhalen van welke maatschappij het is geweest – te weinig letters van de naam op de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1100ps-6821e910c283d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1100ps-6821e910c283d.jpg)
We beklimmen de uitkijktoren van het museum voor een "modelspoorblik" op het terrein. De diesel vooraan op de tweede foto wordt in 2025 gebruikt voor de rondritjes over het terrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1102ps-6821e910f3463.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1102ps-6821e910f3463.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1103ps-6821e91290619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1103ps-6821e91290619.jpg)
We kijken nog even bij twee locs die nodig aan restauratie toe zijn. Ze staan niet toevallig bijelkaar: Janesville & Southeastern 52 was eerder Bangor and Aroostook 552, en beide locs zijn van het redelijk zeldzame type EMD BL2 (van BL1+BL2 zijn er slechts 1+58=59 gebouwd, want zowel ontwerp als betrouwbaarheid liet te wensen over – heel anders dan bij de opvolger, GP7).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1105ps-6821e912e116e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1105ps-6821e912e116e.jpg)
Al met al een geslaagd uitje, besluiten we terwijl we naar ons hotel aan de rand van Green Bay rijden voor een overnachting. Het kost even tijd om een restaurant te vinden om iets te eten (dat van het hotel is dicht, want wordt verbouwd). We vinden gelukkig een Iers restaurant waar we heerlijk eten.
Morgen terug naar Milwaukee Airport om de auto in te leveren, dan naar naar Chicago voor de volgende lange treinrit.
Wordt vervolgd.
-
5 mei: Naar Chicago voor de City of New Orleans
We worden op tijd wakker, en na het ontbijt – we nemen bruine boterhammen, een redelijk zeldzaam soort in de hotels die we hebben gehad – pakken we onze spullen in en checken uit. De I-43 naar Milwaukee is snel gevonden, en de cruise control kan weer aan. In Milwaukee leiden de borden ons direct naar de rental car return op het vliegveld, en we zijn nu niet zo verbaasd meer als in Portland over de snelheid waarmee de auto in ontvangst wordt genomen.
We zijn zeer ruim op tijd op het stationnetje bij het vliegveld. Geen probleem, want de zon schijnt lekker en er staan bankjes buiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1109ps-68453a5b47214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1109ps-68453a5b47214.jpg)
Voordat onze Hiawatha Service naar Chicago binnenrolt zien we de Empire Builder voorbijstuiven op weg naar Chicago.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1110ps-68453a5b30390.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1110ps-68453a5b30390.jpg)
Onze trein is op tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1113ps-68453a5ea5974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1113ps-68453a5ea5974.jpg)
Iets na half vijf zitten we in de Metropolitan Lounge van Union Station, Chicago, met een complimentary coffee en onze laatste koekjes uit Portland.
Hoewel de City of New Orleans om 20:00u zal vertrekken kunnen we al om 18:45u inchecken vanwege het diner. In deze trein is het eten anders geregeld, maar niet beter, dan in de eerdere treinen die we hebben gehad: terwijl daar iemand langskwam om te vragen of en wanneer je wilde lunchen of dineren, wordt hier alleen omgeroepen dat er gegeten kan worden, en dan geldt first come first served. Bij het diner zijn we de eersten omdat we het dichtst bij de diner zitten, dus wij hebben geen probleem, maar de mensen die binnenkomen als alle tafeltjes volzitten wordt gevraagd over een uur terug te komen.
Na vertrek valt ons al snel op dat we veel ruwer schommelen en bonken dan in de andere treinen. Waarschijnlijk een kwestie van achterstallig onderhoud aan het spoor, want de bonken vallen steeds samen met een overweg of een wissel. Eens zien of we goed kunnen slapen …
Wordt vervolgd.
-
6 mei: Hotsebotsen naar New Orleans
Ondanks het bonken over dit slechte spoor slapen we redelijk (hoewel het in het bovenste bed af en toe flink schudt), en om een uur of acht gaan we naar de diner om te ontbijten. Deze keer treffen we het niet. Of we over een uurtje terugkomen. Zo zitten we om half tien aan de French Toast (wentelteefjes zou je zeggen) en Waffle. Door het late tijdstip smaakt het wel extra lekker.
Dat het spoor enige verbetering behoeft blijkt ook wel uit het feit dat we meerdere ploegen spoorwegwerkers passeren die bezig zijn het parallelspoor op te knappen. Misschien zijn er ook wel overal kleine verzakkingen ontstaan door wateroverlast: veel akkers staan geheel of gedeeltelijk onder water, en het gebied lijkt over het algemeen (te) nat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1119ps-684fc3093d058.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1119ps-684fc3093d058.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1120ps-684fc3093d74a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1120ps-684fc3093d74a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1121ps-684fc30b90bae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1121ps-684fc30b90bae.jpg)
Tegen het eind van de morgen blijkt dat we intussen vertraging hebben opgelopen. Op zich niet erg, maar door de vertraging zijn we niet op tijd bij de volgende uitwijksporen (de lijn is voornamelijk enkelspoor), zodat we nog een aantal keren moeten wachten op tegemoetkomende treinen. Zo loopt de vertraging verder op. Op 50 mijl van New Orleans hebben we intussen meer dan twee uur vertraging, en dan moeten we wachten op een ploeg spoorwegwerkers die onze baan nog moet vrijmaken. Er komt een hele processie materieel voorbij, en als we eindelijk weer in beweging komen is het van korte duur. Weer wachten; gelukkig hebben we de tijd: het enige wat we vandaag in New Orleans hebben gepland is het inchecken bij ons Guesthouse.
In McCombe, MS, staat bij het stationnetje een oude loc: Illinois Central 2543. Door Lima in 1921 gebouwd als 2-10-2, maar in 1942 door Illinois Central omgebouwd naar 2-8-2. In 1960 buiten dienst gesteld en in 1962 zijn bestaan als museumloc begonnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1123ps-684fc30ba694e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1123ps-684fc30ba694e.jpg)
Na vele uren vertraging rijden we achteruit het station van New Orleans binnen, standaardprocedure bij dit kopstation. We passeren de niet te missen Superdome en hebben even een fraai gezicht op de skyline van de stad:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1138ps-684fc30da3447.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1138ps-684fc30da3447.jpg)
Als we voor het station staan zien we geen bussen, maar iemand vertelt ons dat we naar Canal Street moeten lopen en daar de bus pakken. Na een paar blokken vragen we aan een voorbijganger hoever het nog is naar Canal Street. Hij vraagt waar we naartoe moeten (French Quarter), kijkt bedenkelijk, en zegt dan dat hij ons wel even brengt tot in de buurt. Even later zitten we in de auto, en na enige omzwervingen vanwege de vele straatnaambordjes die nog ontbreken na Katrina, en nog een keer vragen bij een tankstation, belanden we in Barracks Street. We bedanken onze weldoener hartelijk (“No problem; I like to think that on another occasion someone will do the same for me”) en staan dan voor een dichte deur. Op de deur zit een envelop met “Jeroen” erop. We bellen bij de payphone op de hoek naar het nummer dat in het briefje staat en krijgen van Les de code voor de sleutelbox. Na enig gedoe staan we binnen.
Het is intussen half acht, dus we kijken of we in de buurt nog iets kunnen eten. Bij de eetgelegenheid die ons was aanbevolen staan de mensen buiten te wachten op een plaats; daar hebben we geen zin in. Als we aan de overkant een Minimarket zien kopen we daar wat eten voor morgenochtend (met gewoon brood en pindakaas) en besluiten dat ook maar vanavond te doen, als compensatie voor alle vlees dat we gegeten hebben. We zitten lekker buiten in de tuin van het guesthouse, terwijl af en toe uitgebloeide bloemen van de dadelpalmen op tafel vallen. Nu het donker wordt ruik je ook allerlei bloemengeuren. We weten wel dat we in de subtropen zijn beland!
Wordt vervolgd.
-
7–9 mei: New Orleans en voor het laatst instappen voor een lange treinreis
De zevende mei is het lekker weer in New Orleans, en we kunnen tot laat in de avond stad en haven bekijken.
Dat wordt al snel anders op 8 mei: het wordt bewolkt en zo drukkend warm dat we het Audobon Aquarium invluchten; met een combinatieticket bezoeken we ook het IMAX-theater voor een film over de wetlands rond New Orleans, orkaan Katrina, en de noodzaak om de wetlands te behouden als bescherming van het binnenland. Als tegen zessen de wolken verdwijnen eten we een pizza bij restaurant Mona Lisa, met aan de wand tientallen variaties op het thema van Da Vinci. Grappig: hier wordt ons bij het bestellen van koffie niet gevraagd naar regular of decaf, en de koffie komt in kop en schotel.
We vertrekken morgen om 7:10u naar Washington met de Crescent, dus we bestellen alvast een taxi en gaan op tijd naar bed met de wekker op 5 uur (we willen op tijd op het station zijn omdat we onze koffertjes deze keer als checked baggage naar Newark willen sturen zodat we er in Washington niet mee hoeven slepen – geen bagagekluizen o.i.d. in Washington).
We slapen niet al te best door de warmte, en het feit dat we zo vroeg moeten vertrekken helpt ook niet echt, dus we hebben de wekker niet nodig en staan om 5 uur naast ons bed. Keurig op tijd komt de taxi voorrijden, en om 6 uur staan we bij de baggage check op de Union Passenger Terminal. De Amtrak-employee kijkt verbaasd als we onze twee kleine koffertje inchecken – hij heeft net twee studenten verteld dat hun (gigantische) koffers te zwaar zijn; maar ja, die zijn dan ook een hele week op reis …
Bij het verlaten van New Orleans rijden we door het deel dat het zwaarst getroffen werd door Katrina. Nog veel dichtgetimmerde woningen en open plekken waar woningen hebben gestaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1189ps-689085da6b7cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1189ps-689085da6b7cc.jpg)
Het spoor is gelukkig een stuk beter dan tussen Chicago en New Orleans, dat reist veel comfortabeler, en we schieten aardig op.
De wolken verdwijnen, en als we tegen elven Meridian, MS, naderen schijnt de zon op de opslagtanks op het industrieterrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1201ps-6890856da9d79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1201ps-6890856da9d79.jpg)
We pauzeren op het station van Meridian. Het station combineert een gerenoveerd stuk van het originele station uit 1906 met een toevoeging uit de jaren 1990.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1206ps-6890856f73d63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1206ps-6890856f73d63.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1207ps-6890856f94033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1207ps-6890856f94033.jpg)
Vlakbij staat een rijtje materieel in diverse stadia van verval, wachtend op renovatie (het Meridian Railroad Museum zit in het voormalige vrachtstation van Meridian).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1205ps-6890856db544c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1205ps-6890856db544c.jpg)
In de middag pauzeren we opnieuw, nu in Birmingham, AL. Het station daar ziet er nogal rommelig uit na dat van Meridian. De glanzende tankwagon contrasteert flink met de opstelplek …
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1215ps-6890857134e19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1215ps-6890857134e19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1217ps-6890857169d7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1217ps-6890857169d7d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1218ps-68908572e9ce8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1218ps-68908572e9ce8.jpg)
Door het felle buitenlicht lijkt het in de diner nogal donker (en flits gebruiken doe ik natuurlijk niet), maar het voelt best gezellig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1231ps-689085734f333.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-1231ps-689085734f333.jpg)
Het schemert al als we in Atlanta, GA, stoppen; we stappen even uit, maar het station ligt half in een tunnel, half in een diepe gracht, dus er is niets te zien en we stappen al gauw weer in. Na de korte nacht van gister gaan we vroeg slapen in onze Viewliner roomette; die is moderner dan de Superliner roomette, met meer ruimte, een raam voor de passagier in het bovenste bed, en een toilet en wastafel (dat toilet vinden we niet echt geslaagd). De laatste overnachting in de trein …
Wordt vervolgd.