BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MarcoTrix op 09 September 2024, 14:51:48
-
Het is 1945, een langdurige oorlog is ten einde en de bevolking in Europa moet uit de puinhopen weer een nieuwe samenleving opbouwen. Bij de spoorwegen is de situatie al niet veel beter, als strategisch doel was zij vaak het mikpunt van vele bombardementen.
Na een trage en moeizame start komt er hulp van de Verenigde Staten in de vorm van het Marshall plan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan), één van de bekendste producten hiervan bij ons spoorwegliefhebbers zijn de AFB/NOHAB locomotieven, waar ik ook een groot fan van ben. Menig uurtje tijdens mijn vakanties in België en Luxemburg heb ik gespendeerd om deze locomotieven te fotograferen.
Tijdens mijn training voor de Vierdaagse in Nijmegen had ik het gelukt om in Viborg (Denemarken) deze locomotief te ontmoeten, die aan het rangeren was met een goederentrein. Helaas, het emplacement in Viborg is verdwenen, het station vervangen door een perron.
De AFB/NOHAB locomotieven waren gebaseerd op de F-units van de Amerikaanse spoorwegen. Zeker bij Märklin fans niet onbekend, vooral de uitvoering van de Santa Fe is een echte Märklin klassieker.
Over de AFB/NOHAB locomotieven ga ik het verder niet meer hebben, daar is veel over geschreven en gepubliceerd. Maar mijn inziens wordt daarbij één locomotief vergeten, en dat zijn de B Class diesellocomotieven van de Victorian Railways in Australië. Dit is echt een F-unit met twee cabines, en als je er naar kijkt valt gelijk de overeenkomst op met de AFB/NOHAB locomotieven. Mocht ik nog eens een wens uitspreken, dan zou ik hier graag een model van willen hebben in N-schaal. Tevens hoop ik dat ik uw interesse gewekt heb, door deze locomotief even in de schijnwerpers te zetten.
(https://i.postimg.cc/CLDrrqL3/temp-Images-Be2o-A.avif)
(https://i.postimg.cc/JhgbWppP/temp-Imagex-Bd-D7-K.avif)
(https://i.postimg.cc/QCjVL5Zf/temp-Imagep8-J6-W2.avif)
(https://i.postimg.cc/V6fcmF50/temp-Image0-AXc-HO.avif)
-
Leuk dat je deze laat zien! Bedankt.
Weet je ook voor welke spoorbreedte de loc is gebouwd?
-
Ik vrees dat je te laat bent met bestellen. Weliswaar H0, maar dat mag de pret niet drukken.
https://auscisionmodels.com.au/B_class_page.htm
Bart
-
/ / lapsus / /
-
Ik vind die foto van al die locs op - en rond de draaischijf geweldig (y)
Rob
-
In spoor N zijn er nog enkele leverbaar.
https://www.australianmodeller.com.au/collections/diesel-locomotives/n-scale?srsltid=AfmBOorKVjSYx85NpHX7mIdMUsYZ4LwPd50dv7_a6Wqe-BkP460Vbyvb
Bart
-
https://streamlinersaustralia.org.au/ (https://streamlinersaustralia.org.au/)
Als de site laadt, zie je een mooie foto van 4 diesels onder een regenboog.
Maar de site verder doornemen is ook leuk. Volgens mij is dit nl een vereniging/stichting? van die machinist die ooit eens op Discovery is geweest in een serie over Australische spoorwegen. Hij had twee beenprotheses.
-
Leuk dat je deze laat zien! Bedankt.
Weet je ook voor welke spoorbreedte de loc is gebouwd?
Oorspronkelijk geleverd voor 1600 mm breedspoor. Enige zijn door particuliere vervoerders verbouwd naar 1435 mm normaalspoor (en dat maakt de overeenkomst met de AFB/NOHAB locomotieven wel erg groot).
De twee museumlocomotieven rijden nog steeds op 1600 mm breedspoor.
-
Zoals Bart reeds vermelde, veel te laat met deze belangstellings voorstelling, deze zijn misschien al 12 jaar geleden begonnen met Ho modellen uit te brengen in alle kleuren en geuren. Zelf had ik er geen belangstelling in en nu nog steeds niet, je kan moeilijk "alles" willen. Hou me liever bezig met modellen van de "Nohab" in den Europa en das gek genoeg om er te maken.(die dan ook nooit in productie uitgebracht zijn) ;)
Eric