BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronald69 op 05 September 2024, 13:55:36
-
1. Titel
"Speelbaan" met rangeermogelijkheden.
2. Spoorwijdte & railsysteem
H0 Piko A Gleis
3. Baanontwerp.
3.1 Baanplan zichtbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-4-66d98410b3a5f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-4-66d98410b3a5f.jpg)
3.2 Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-4-Schaduwstation-66d97ce67598c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-4-Schaduwstation-66d97ce67598c.jpg)
4. Technisch.
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Speelbaan vs. rangeerbaan
4.2 Hoofdspoorbaan of nevenbaan
4.3 Minimale straal (zichtbaar/verborgen)
Zichtbaar R3 48.4 cm / verborgen R2 42.2 cm
4.4 Maximale stijging
3%
4.5 Hoogte
Hoogte is weergegeven in mm
4.6 Perronlengte
Onder: max 178 cm, boven: max. 170 cm.
4.7 Maximale treinlengte
Max. 4 á 5 rijtuigen (Umbauwagen, Eilzüge, 303 mm rijtuigen).
4.8 Schaduwstation ja/nee.
2 schaduwstations, weergegeven in rood en blauw.
4.9 Bovenleiding ja/nee.
Alleen doorgaand spoor
5. Besturing.
5.1 Analoog/Digitaal
Digitaal (Laptop/RocRail)
6. Thema
6.1 Tijdperk
Tijdperk 3 & 4
6.2 Stationsstype.
Doorgaand middelgroot station, klein eindstation.
6.3 Landschap
Gebergte zoals die voorkomt in het Zwarte Woud
6.4 Scenery (stad, voorstad, gebied; industrie)
Stad is een idyllisch stadje met vakwerkhuizen. Gebied bestaat uit een natuurlijk landelijk gebied.
Industrie bestaat uit een (grote) houtzagerij met afvoer van de goederen.
Klein depot voor (tender)stoomloks.
7. Bijzonderheden.
7.1 Voorhanden zijnde treinen.
Stoom, diesel, eloks en treinstellen uit TP 3 en 4
8. Het verhaal achter het plan
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met diverse baanplannen om te kijken voor als er bij mij thuis een ruimte vrij komt om deze te vullen met een vaste baan. Na lang wikken en wegen ben ik tot het volgende idee gekomen.
Tijdens mijn vakantie in het begin van de Coronaperiode(2020) in het Schwarzwald(omgeving Titisee) ben ik het gebied gaan waarderen qua landschap. Dit kwam nog meer naar voren tijdens de rit Schwarzwaldbahn Erlebnisfahrten 37 tunnel unter Dampf tussen Rottweil en Hausach met de EFZ.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20200802-132452-66d9811f1a722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20200802-132452-66d9811f1a722.jpg)
Tijdens mijn zoektocht voor geschikte treinsamenstellingen was ik gestuit op de diverse vakantietreinen(Turnuszüge). Intussen heb ik een 3tal samenstellingen in mijn bezit(Hummel Reise, Scharnow en Touropa) en deze kwamen o.a. ook in het Zwarte Woud.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85-001-und-Schiebelok-85-008-muhen-sich-mit-einem-Touropa-Sonderzug-bei-Hollsteig-ab-30-09-1955-66d9800a61154.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85-001-und-Schiebelok-85-008-muhen-sich-mit-einem-Touropa-Sonderzug-bei-Hollsteig-ab-30-09-1955-66d9800a61154.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/75-435-rangiert-im-Bahnhof-Titisee-zwei-Kurswagen-der-TOUROPA-11-06-1963-66d9809a19a5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/75-435-rangiert-im-Bahnhof-Titisee-zwei-Kurswagen-der-TOUROPA-11-06-1963-66d9809a19a5c.jpg)
Het fictieve plaatsje Altenberg vervult een centrale rol in het ontwerp. Het plaatsje ligt ergens in het Zwarte Woud en ademt de typische sfeer van deze streek uit. Altenberg ligt aan een doorgaande spoorlijn en heeft een bescheiden station met 2 sporen. Internationale treinen passeren Altenberg, maar stoppen er niet. Regionale treinen en stoptreinen stoppen er wel. Het 2de station heeft de naam "Steinheim" meegekregen en is een typisch landelijk station midden in het landelijk gebied. Ideaal voor vakanties en uitstapjes.
Mijn idee is dan ook dat de vakantietreinen een stop maken in het station Altenberg en waar een 2tal rijtuigen afkoppelt wordt en deze worden dan door een wachtende lok opgehaald en naar het eindstation Steinheim gebracht alwaar de reizigers naar hun vakantiebestemming kunnen gaan in het verderop gelegen dorp(niet zichtbaar). Ook pendelt er een treinstel(VT98 of ETA 150) tussen deze twee stations die reizigers naar Steinheim brengen die met de personentreinen aankomen.(3/4assige Umbauwagen, Eilzugwagen of Silberlinge) Korte personentreinen kunnen Steinheim ook aandoen, er is een omloopspoor aanwezig.
Het stadje is ook de moeite waard om te bezoeken wat blijkt uit de oude (romantische)vakwerkhuizen die het rijk is en de mooie omgeving die uitnodigt tot mooie wandelingen. Voor ontspanning is ook gezorgd want het stadje telt een paar Gasthäuser waar men voor de nodige versnaperingen terecht kan of zelfs kan overnachten.
De term speelbaan is gekozen omdat ik naast het automatisch rijden ook handmatig wil rangeren en rijden naar het bovenste station.
Modelspoorbaan is vanwege het zo goed mogelijk aankleden van de baan waar de nodige aandacht aan geschonken wordt, d.w.z. proberen het gebied zo natuurgetrouw na te bootsen.
Vragen en opmerkingen worden gewaardeerd en daar waar mogelijk toegepast.
-
Leuk plan, en fraaie foto’s van de sfeer.
Je hoofdstation lijkt wel heel erg compact in vergelijking met je zijlijn station.
Is het een optie in ieder geval het derde spoor over de hele lengte door te trekken?
En dan naast het hausbahnsteig een eiland perron tussen spoor 2 en 3?
Groeten,
Jelmer
-
Mee eens.
Ik neem aan dat de twee kopsporen in het hoofdstation bedoeld zijn voor een kleine goederenloods aan het hoofdgebouw en een losweg.
De Nahgüterzug van/naar Steinheim moet wel ergens kunnen staan om wagens uit te wisselen. Ook de goederenwagens voor Altenburg zelf komen ergens vandaan.
Gezien de hoeveelheid sporen in Steinheim zal dat zeker nodig zijn.
Ook de pendeltrein moet nog ergens staan.
Dan zijn twee doorgaande sporen wrs te krap, zeker als er op de hoofdlijn ook nog treinen moeten kunnen passeren.
-
Ik dank de heren voor hun input. Ik heb de voorgestelde opmerkingen in onderstaand plan verwerkt.
Tevens het geheel ingekleurd en de plaats van de gebouwen zijn globaal gekozen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-5-66da1d7c99948.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-5-66da1d7c99948.jpg)
-
Dit gaat mooi worden Ronald en ik blijf je lekker volgen :police:
-
Mooi plan geworden zo. Ben benieuwd naar de bouw.
-
Mooi! Maar je had toch een andere baan? Of is die niet meer?
-
Ja, zo komt de baan meer in balans, hoewel ik gevoelsmatig het eindstation nog fors vindt ten opzichte van de voorgrond.
Kan je daar misschien nog wat spelen met de perronlengte dat die wat korter kan? (tip, goederentreinen mogen wel langer zijn dan het perron)
En kijk nog eens bij het binnenrijden van het zijlijn station. Binnenkomende spoor is altijd via een aftakking. Kan je het kopspoortje rechts niet nog een spoor naar beneden halen?
Aanvulling, je schrijft zelf twee rijtuigen en een lok die overgaan naar de zijlijn. Als je met 3 rijtuigen rekent dan kom ik ca 120 cm max voor de lengte nodig van het perron op de zijlijn (lok met 3 rijtuigen van 30 cm).
Groeten,
Jelmer
-
Mooi! Maar je had toch een andere baan? Of is die niet meer?
Jawel, ben ik volop mee bezig. Deze staat gepland als 1 van de kinderen het huis gaat verlaten. Je kan beter eerst een gedegen plan hebben dat uiteindelijk helemaal goed is dan dat je het gaat doen wanneer de ruimte vrij komt. Ik had bij mijn vorige baan ook een goed plan gemaakt maar toen bleek de kamer daarvoor uiteindelijk te klein voor was en heb ik de baan afgebroken en de plannen voor een beursbaan gemaakt. Dit plan is klaar en staat in de wachtkamer. Hierna ben ik begonnen met het plannen van de Depotbaan en de bouw hiervan vordert gestaag.
Als het plannen klaar is kan ik rustig opzoek gaan naar de geschikte scenery en railmateriaal en andere zaken voor o.a. de aansturing van deze baan want daar ben ik wel even mee bezig maar daar is tijd genoeg voor. Rijdend materieel heb ik genoeg, voor dit plan meer dan voldoende dus hier hoef ik niet naar op zoek.
Dit gaat mooi worden Ronald en ik blijf je lekker volgen :police:
Mooi plan geworden zo. Ben benieuwd naar de bouw.
Zoals in de inleiding al geschreven gaat dit in de toekomst gebeuren. Kan een paar jaar duren want e.e.a. hangt af wanneer één van de kinderen het huis uitgaat en die kamer vrij komt.
Jelmer,
De trein komt via het wissel rechtdoor en dan afbuigend via de Engelsman op de Hausbahnsteig binnen.
Moet voor binnenkomende treinen geen probleem zijn want Vmax. is 40 km/u en ze zijn kort.(2 á 3 rijtuigen)
Het kopspoortje is bedoeld voor een VT98, ETA150 met ESA150 of VT25 met VS145.
Goederentreinen komen hier sporadisch, hooguit 3 wagens leeg of beladen met producten uit de houtzagerij of van de fabriek die misschien in de planning staat(ruimte is aanwezig) en/of aangevuld met een kolenwagen voor het depot.
Ik plaats gelijk een nieuwe afbeelding, de lengtes van de perrons staan nu ook vermeld.
Dat het eind station ietwat fors bemeten is komt wellicht dat er een klein depot is waar binnenkomende stoomtreinen weer kunnen worden voorzien van een versie voorraad kolen en water of er gewisseld kan worden van een "verse" locomotief.
Het onderste station is eigenlijk een doorgangsstation waar hoofdzakelijk personentreinen kort stoppen en gelijk weer doorgaan. Sneltreinen maken geen stop en rijden via sp.3 door het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-5-66db138e32f8e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-5-66db138e32f8e.jpg)
-
Wat voor hoofdlijn is de 'hoofdlijn'? Ik denk niet een Rheinstrecke oid.
Ik zie het stationsgebouw van Calw. De opzet heeft wel wat weg van de echte situatie ooit in Calw.
Het station Calw ligt aan de hoofdlijn Pforzheim - Horb met ooit een zijlijn naar Weil der Stadt.
Daarmee was het gelijk een van de belangrijkere stations aan de lijn waar door alle treinen werd gestopt.
Ik ben er ooit geweest in 1980, toen reden er vooral 212 of 216 met 3 rijtuigen, Bn + AByg + BDyg. Mobavriendelijke treinen.
In de spits versterkt met een tweede stam van 3 rijtuigen. Wordt dus wrs te lang...
Een enkele tussendienst reed met een Schienenbus. Deze stopte als enige (1x per dag!) ook in het station Weissenstein.
Af en toe reed er een koerswagen mee, een Bm of ABm.
Deze ging vanaf PF verder het land in, samen met een koerswagen vanuit Wildbad en enkele rijtuigen die PF begonnen.
Op de zijlijn naar WdS reed een Schienenbustrio 798+998+998.6.
-
Dit is zo'n beetje het beeld wat jij schets wat ik voor ogen heb. In die omgeving reden o.a. de Baureihen 38, 64, 75, 78 en 86. Qua diesel kan ik de V100, V160 en V 200 inzetten, deze hebben allemaal in het Schwarzwald e.o. gereden. Deze machines zijn allemaal bij mij aanwezig, ook de rijtuigen, Umbauwagen 3 en 4 assig, Silberlinge + Prototyp Silberlinge(groene), Mitteleinstiegswagen, Eilzugwagen Gr.30, heb ik in mijn bezit. Daarmee kan ik mooi mee variëren qua samenstellingen. Doorgaande D-treinen, Eilzüge kunnen ook door het station rijden.
Qua Turnuszüge(TP III, vakantietreinen met Couchetterijtuigen) kan ik uit deze kiezen:
D 964 Dortmund Hbf(1703)–Essen-Düsseldorf-Köln-Bonn-Mainz-Frankfurt(M)-Karlsruhe-Offenburg-Freiburg-Neustadt(Titisee)–Seebrugg(659)
En uit deze:
D 934 Dortmund Hbf(1938)–Essen-Düsseldorf-Köln-Mainz-Frankfurt(M)-Karlsruhe-Offenburg-Villingen-Freudenstadt(821)
Reizigerstreinen(TP III) die ik kan samenstellen:
E 4613 Neustadt(Schwarz.)(1015)–Donaueschingen-Tuttlingen-Sigmaringen-Ehringen(Donau)–Ulm Hbf(1341)
BR 75, B4ylwe-42, AByslwe-42, B4ylwe-42, Pw4ü-37
E 4684 Stuttgart Hbf(944)–Eutingen(W)–Freudenstadt Hbf(1131)
BR 38, B4ym-51, AB4ym(b)-51, Pw4ü-37
N 3915 Rottweil(1649)–Deißlingen-Schwenningen–Villingen(1722)
BR 78, B3yg-54, B3yg-54, B3yg-54, AB3yg-54, Pwi-28
E 4609 Neustadt(Schwarz) (845)–Donaueschingen (928)
V200, Pw4i-31, B4nb-58, AB4yswe-30/55, B4nb-58
Voor TP IV heb ik de BR 001, 051, 065, 220, 215 en met een knipoog kan ik een 104 inzetten.
Reizigerstreinen bestaan weer uit Umbauwagen 3 en 4 assig, Silberlinge - Silberlinge Prototyp(groen) - Silberlinge Oceanblau/Beige, Mitteleinstiegswagen (OB/B), Am, BDm, Bm Schnellzugwagen en Eilzugwagen Bye-667.
-
De keuze is reuze :laugh:
In tp. 3 kun je ook nog de bekende Donnerbüchsen laten rijden.
Tot 1962 nog een enkele houten wagen Bid 21 (Brawa), Bi-Wü (Brawa) of Bi-Bad (Liliput).
De BR104 is een eloc.
Bovendien reden ze in Bayern (jaren 60) resp. in NRW (jaren 70). Dat is wel een flinke knipoog...
Of is het een museumloc?
-
Op zich een leuk plan,echter:
Zo op het oog gaat bij A 1 spoor omhoog en de ander blijft vlak als lus/schaduwstation.
Dat ga je qua helling niet redden denk ik om voldoende hoogteverschil te hebben bij het gestippelde deel.
Hoogteverschil is ook maar 2 cm (150-130) volgens de tekening.
( net genoeg voor een paar vingers en zeker geen trein)
-
Hallo Bert,
Hierin heb je gelijk. Ik ga er zeker even naar kijken of ik dat anders kan oplossen. Dank voor je opmerking.
-
Misschien is het een oplossing om de binnenste boog omhoog te laten lopen en de buitenste vlak met de lus.
Dan hoeven de sporen niet over elkaar heen.
Maakt optisch in de eindfase dan ook niet veel uit.
Het meeste is toch onzichtbaar.
Vorm van de lus wordt dan wel iets anders.
-
Dan wordt het bijvoorbeeld zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scanaaa-66e2a20a91388.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scanaaa-66e2a20a91388.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scanbb-66e2a20a94ba2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scanbb-66e2a20a94ba2.jpg)
-
Een leuk baanplan, als ik het goed zie een enkelsporige lijn met 2 schaduwstations als keerlus.
Ik zou inderdaad voor Bert zijn aanpassingen gaan, daarmee heb je ook het gebogen wissel in het hoofdspoor vlak voor de tunnel niet meer in het zicht liggen. Of..... je zou daarna een stukje dubbelsporig paradebaan kunnen leggen, als je dat zou willen.
Groeten,
Rogier
-
Plan na de opmerkingen aangepast. Groen=Station beneden en boven. Blauw=keerlus links uit station. Geel= keerlus rechts uit station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-6-66e302905cd2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Altenberg-6-66e302905cd2f.jpg)
-
Ziet er al een stuk beter uit zo.
Gezien de waarschijnlijk steile helling van de zijlijn is rijden mmet korte treinen voor de hand liggend.
Het kopstation zou je denk ik kunnen inkorten daardoor qua perronlengte.
Geeft meer plek voor industrie of andere scenery.
-
Soms zit je de baanplannen die je hebt eens nader te bekijken en kom je tot de conclusie en blijkt dat het bovenstaande baanplan eigenlijk niet het" je van het te" zijn. ??? ja, het is zo'n dag. Ben al een paar dagen in de weer en heb het een en ander al gepost bij de Oosterburen(Stummi Forum) en daar zijn de nodige zaken de revue gepasseerd, waaronder een 4tal plannen met de nodige feedback en dito aanpassingen. Ik ben denk ik nu zo ver om het laatste plan met jullie te delen.
Blijft: de regio waar vorig baanplan zich afspeelt; Das Schwarzwald en en eigenlijk het zuiden van Duitsland, globaal gezien vanaf de lijn Hof - Würzburg- Karlsruhe - Freiburg, ongeveer in de regio Beieren/ Baden-Würtenberg.
Plaats: Acherntal(komt van Achern wat tussen Offenburg en Karlsruhe ligt maar in de verste verte er niet op lijkt qua station.)
Plan is afkomstig uit Railhobby 7/8-'85 met als bestaande plaatsen Kappelrodeck en Ottenhöfen en dat heb ik geprobeerd aan te passen naar mijn wensen.
Wij zijn nu bijna een jaar verder en is er aan materieel voldoende bijgekomen om die te laten rijden in zowel TP III als in TP IV. Het Plan(nog in het Duits):
(https://hosting.photobucket.com/0b0bbcf5-d193-4799-8283-8e0ec12979ae/ca075391-df6a-42f3-bfe5-5fa930580d4a.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/0b0bbcf5-d193-4799-8283-8e0ec12979ae/ca075391-df6a-42f3-bfe5-5fa930580d4a.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Het materieel wat er grotendeels gaat rijden:
Ep III
D 934 Dortmund - Freudenstadt 01 102, 5 x Bc4üm DB Liegewagen + 1 x BR4ywe
D 964 Dortmund - Seebrugg 01 223, 5 x Bc4üm Scharnow/Hummel Reise Liegewagen + 1 x BR4ym
D 988 Freilassing - Hamburg Altona V200 026 5 x Bc4üm Touropa Liegewagen + 1 x WR4üm
E 770 Karlsruhe - Freudenstadt Hbf 82 023, AB4üm, B4üm, AB4yslwe, B4ylwe, B4ywe, Pw4ye
E 4613 Neustadt(Schwarz.) - Ulm Hbf E 44 506, B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü
N 7543 Aalen - Achaffenburg Hbf 38 2964, D4üm, B4nb, AB4nb, B4nb(3 x Prototyp Silberlinge)
Nt 1432 Offenburg Hbf - Triberg VT 98 9744/VS 98 240
Ep IV
N 2814 Hof - Lichtenfels 001 111-4, Bm 234, BDms 273, ABue 334
N 3314 Miltenberg - Aschaffenburg 065 018-4, Bye 667, Bye 667. AByg 503, Dye 973
N 3924 Rottweil - Tübingen 051 628-6, Post 2a-14, BDyg 766, Byg 761, AByg 756, Byg 761
N 4537 Rosenheim - Freilassing 116 019-1, Bye 667, Bye 667, Bye 667, AByse 630, Dye 973
P 1033 Lichtenfels - Neustadt(b Coburg) 280 010-0, D 21e 876, AByse 630, Byg 515, Byg 514
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, reacties en/of verbeter voorstellen zijn welkom.
-
E 4613 Neustadt(Schwarz.) - Ulm Hbf E 44 506, B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü
Getrokken door een E44.5 zal deze trein niet ver komen, aangezien in de jaren 60 het gehele traject niet geëlektrificeerd was.
Het eerste stukje bovenleiding kwam pas in de jaren 70 als onderdeel van de Schwarzwaldbahn.
-
Klopt, deels werd het op het traject de trein overgenomen door een BR 754. Die heb ik niet maar wel een BR 75 10-12.
-
9960 en 9962,wat moeten dat voorstellen ?
-
Een houtzagerij en kraan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1-38d29ba844dce8a7426e1dbdd2e0dbb4-687b7b7e0c0a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1-38d29ba844dce8a7426e1dbdd2e0dbb4-687b7b7e0c0a4.jpg)
-
Hoi, lijkt me een mooi plan .
Kun je overal goed bijkomen? Ik zag een diepte van 1,30 mtr.
Als je daar net een omloop spoor of keerlus hebt en je wilt een mangat inbouwen....!?
Gr Koen.