BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BrightonBelle op 31 August 2024, 14:18:12

Titel: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 31 August 2024, 14:18:12
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Jeroen Water op 31 August 2024, 15:14:22
De vergelijking met de IC Berlijn volg ik niet helemaal. In het kader van sneller Internationaal treinvervoer is besloten dat de IC Berlijn tegenwoordig een aantal stations overslaat. Samen met een heel pakket aan andere maatregelen heeft dat geleid tot een half uur kortere reistijd.

In België zit het probleem bij het binnenlands treinverkeer, doordat het Internationale treinverkeer teveel spoorcapaciteit opslokt. Hier zie je dat het ontbreken van een apart tracé voor het internationale verkeer tussen Antwerpen en Brussel (HSL) de Belgen nu parten gaat spelen.


Jeroen
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 31 August 2024, 23:19:12
Ik vind het een vreemd verhaal. In de nieuwe jaardienst gaat er een IC Brussel rijden via de huidige route tot Rotterdam en komt er een snelle optie vanuit Lelystad die op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid stopt. Deze snelle trein rijdt in de vrije paden van Eurostar.
Voor beide verbindingen zijn geen reserveringen nodig. Ik zie het als een vooruitgang op het huidige aanbod en ben je als internationaal reiziger een stuk sneller tussen Brussel, Antwerpen en Amsterdam.

Naar Charleroi doorrijden zal niet snel gebeuren omdat je dan in Franstalig gebied komt en dan moeten wij Nederlanders ook Frans gaan spreken.
Komende week start het testbedrijf voor de nieuwe snelle verbinding. Later in de maand mogen 'doelgroepen' reizigers mee en daarna mag men gewoon al als reiziger mee is nu het plan. Dat gaat maar om vier slagen per dag die vanaf de nieuwe jaardienst in december dan elk uur gaan rijden.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Jeroen Water op 01 September 2024, 06:57:30
Naar Charleroi doorrijden zal niet snel gebeuren omdat je dan in Franstalig gebied komt en dan moeten wij Nederlanders ook Frans gaan spreken.

Dat hoeft op zich niet, men zou vanaf Antwerpen of Brussel de trein ook door Belgisch personeel kunnen bemensen.

Jeroen
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 01 September 2024, 07:38:14
Op IC Brussel zit NL personeel van Standplaatsen Amsterdam, Breda en Rotterdam. BE personeel rijdt vanuit de depots Antwerpen en Brussel. Ook niet alle Belgische collega's zijn Franstalig of mogen in Waals gebied rijden!
Het is ook niet de ambitie van NS om die kant op te rijden. Eerst maar eens kijken hoe de komende proefperiode met ICNG-B gaat en hopelijk kan er vlekkeloos gestart worden met de nieuwe jaardienst.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 01 September 2024, 10:08:46
Ik vind het een vreemd verhaal. In de nieuwe jaardienst gaat er een IC Brussel rijden via de huidige route tot Rotterdam en komt er een snelle optie vanuit Lelystad die op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid stopt. Deze snelle trein rijdt in de vrije paden van Eurostar.
Voor beide verbindingen zijn geen reserveringen nodig. Ik zie het als een vooruitgang op het huidige aanbod en ben je als internationaal reiziger een stuk sneller tussen Brussel, Antwerpen en Amsterdam.

De voordelen voor de reizigers tussen Belgie en Nederland zijn evident (mits de dienstregeling inderdaad uitvoerbaar blijkt :-\). Maar jouw eenzijdige reactie gaat volkomen voorbij aan de gevolgen zoals die beschreven worden door TTB

Grtz Gerard
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 02 September 2024, 21:40:19
Hoi Gerard,
TTB heeft geen eenzijdige mening dan? Er rijdt nu een IC Brussel en die blijft ook gewoon rijden alleen maar dan tot Rotterdam. Deze is ook gewoon toegankelijk voor nationale reizigers. En er komt een snelle verbinding bij die ook gewoon zonder reservering toegankelijk is. Hoe dat in december gaat uitwerken weet ik niet maar ik vermoed dat de Eurostar treinen die nu alleen tussen Brussel en Amsterdam pendelen, dus los van de ritten door naar Parijs en Londen, vervallen en worden vervangen voor deze snelle IC welke rijdt zonder reserveringsplicht en dus als normale IC die in België alleen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid aan doet.
Die paden zijn er nu ook al dus ik neem aan dat in België dat weinig gevolgen gaat hebben. Het is fijn dat er naar een internationale verbinding verwezen wordt maar denk dat TTB beter kan gaan kijken wat NMBS nationaal allemaal bekokstoofd. Want er zijn nu ook drie paden per uur voor HST en IC Brussel treinen en ik neem aan dat dit er niet veel meer worden. Maar daar ben ik niet van op de hoogte nog.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: saskia op 03 September 2024, 10:45:29
Chris,
lees eens het besluit van de NMBS goed.
Per 4 regionale treinen verdwijnt er één, ten voordele van de bijkomende internationale benelux, voor de enkele Nederlanders die snel naar brxl willen.
En dat op de zéér drukke lijn A-B waar de treinen nu al overvol zitten, en het regionaal spoorvervoer nu al zo beperkt is.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 03 September 2024, 11:20:27
Ik kan lezen... Maar de trein rijdt ook voor de Belgen snel van Antwerpen naar Brussel. Leuke is, ook andersom...
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: saskia op 03 September 2024, 18:47:09
Ja,
maar al wat ertussen en rond ligt krijgt wel slechtere verbinding, en dat is een hele hoop.
Maar ja , dat zijn we hier ondertussen al gewoon, de afbraak van het openbaar vervoer.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 03 September 2024, 22:17:02
Het is natuurlijk altijd een belangen afweging, en er reizen echt wel wat meer mensen tussen NL en Be dan enkele Nederlanders.
in ieder geval lijkt die belangenafweging hier niet heel transparant gemaakt te zijn.
In dit verband opvallend; de directeur van de NMBS reageert niet ontkennend, maar met:'het is nog niet besloten'
Dat lijkt er toch sterk op dat de vooronderstelling van TTB gegrond is.
Verder schrijft Chris dat NS niet geïnteresseerd is in Charleroi, ik denk dat de NMBS ook niet geïnteresseerd is in Lelystad, wat blijkbaar de toekomst moet worden?
Los hiervan lijkt mij de combinatie van in NL chronische problemen op de HSL en in Belgie een dichtslibbende corridor A-B een recept voor ellende, maar goed, dat is een andere discussie en starten in Rotterdam lost dat iig deels op.

Grtz Gerard
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 03 September 2024, 23:08:28
Door de verbouwing van Amsterdam CS moet de trein ergens anders heen en is besloten om naar Amsterdam Zuid te rijden. Er passen niet veel andere treinen meer op het stuk vanaf Schiphol want dat wordt redelijk vol gepland met Airport Shuttles.
Omdat keren of naar een opstelterrein wat lastig is vanaf Zuid gaat de snelle verbinding met Brussel doorrijden naar Almere en Lelystad. Kan het spul daar naar het opstelterrein. Maar of dat het ook echt zo er uit gaat zien weet ik ook nog niet...
Wat ik in België niet begrijp is het kopmaken van treinen op Antwerpen Centraal niveau -2. Als de huidige IC Brussel net wat laat is mag je achter de trein aan naar Gerards populaire bestemming Charleroi. En op de zijsporen houden treinen een flinke tijd het spoor bezet. Laat die leeg doorrijden en kopmaken op de bundel bij Noorderdokken. Zou al weer heel wat in de punctualiteit schelen en die treinen hoeven ook niet het spoor te kruisen. Dat zou ook allemaal ten goede komen voor het verkeer naar Brussel.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 04 September 2024, 09:46:18
Die achtergrond is me bekend Chris. Er is dus een specifieke reden om door te rijden naar Lelystad. Zo zou doorrijden naar Charleroi evengoed een specifieke achtergrond hebben.
Dit komt niet uit mijn koker, maar is reeds in de planningsfase door TTB gesuggereerd:
https://treintrambus.be/wp-content/uploads/2024/06/240626.TTB-nota-invoering-IC-Snel-voor-RvB-NMBS.pdf
En ik zou Charleroi ook niet als populaire bestemming willen labelen, hoewel er een erg fraai fotomuseum is.

Grtz Gerard

PS https://www.stephanvanfleteren.com/charleroi  ;D
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 04 September 2024, 12:57:17
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: laurent op 04 September 2024, 22:45:45
Er zijn volgens mij nog openstaande opties, dus die zou je kunnen lichten met extra treinstellen. Zou met het oog op de toekomst (schades, capaciteitsuitbreiding of dienstuitbreiding) niet eens heel erg overbodig kunnen zijn. We hebben gezien hoe het met de 17 stellen ICE 3M afgelopen is.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 05 September 2024, 09:20:28
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.
Het is natuurlijk  duidelijk dat langere rijtijden zou betekenen meer materieel.
Voor de rest geloof ik niet dat je die TTB nota echt gelezen hebt, want dat gaat over het door integratie vrijmaken van rijpaden en niet over waar kop gemaakt moet worden. Het is iig out of the box denken, daar staan treinvervoerders en infra beheerders niet echt om bekend.

Grtz Gerard
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 05 September 2024, 09:56:27
Het kopmaken was als reactie op jou en niet op het TTB stuk. Wilde aangeven dat kopmaken op Brussel Zuid heel mooi mogelijk is en dat is niet mogelijk aan de andere kant in Amsterdam. Vandaar dat de trein daar verder gaat rijden.

Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: MaraNCS op 05 September 2024, 12:58:39
Als zeer sporadisch Belgie rijder (alleen als er een modelshow ergens is:)) begrijp ik het niet zo goed.
We hebben binnenlandse treinen (zowel in NL als B) en internationale treinen (tussen Breda en Antwerpen)of zo u wilt tussen Amsterdam en Brussel en verder evt naar Parijs en Londen.
De hogesnelheidstreinen hebben in beide landen een beperkt stuk eigen baan, in Brussel doen ze de luchthaven aan (anders dan de oude Beneluxtreinen, die over bestaand spoor tussen Asd en Brussel zuid reden). Mijn ervaring is dat die laatst genoemde treinen behoorlijk bezet waren, op het laatst zelfs geregeld overvol waren.
In het kader van minder luchtverkeer op kortere afstanden (Amsterdam-Brussel) is de HSL aangelegd. Dat is dus een nieuwe doelgroep, los van de bestaande reizigers. Het viel me de laatste keer op dat je al moet weten dat er een andere trein dan de HSL rijdt, op de NS-site was dat niet/moeilijk te vinden. Die vervanger van de Beneluxtrein reed ook over Breda en daarmee over de HSL-lijn. Het oude pad van de internationale trein is dus blijkbaar opgeheven.
Hoe kan het zijn dat je een nieuwe verbinding bouwt (toch nog geen 30 jaar oud?) en dat de capaciteit nu al niet voldoende is? Ik weet niet wat de frequentie op die lijn is. De binnenlandse lijn over Essen zou toch gewoon de binnenlandse treinen aan moeten kunnen, want op z'n minst de oude beneluxtrein niet meer.
Als de HSL is aangelegd om vliegverkeer op de relatie Brussel - Amsterdam te vervangen, hoeveel vliegtuigen minder heeft dat opgeleverd. Is die doelstelling dan wel gehaald? Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein. KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Capaciteit is niet alleen de hoeveelheid rails of perronlengte maar vooral de mogelijkheid om aan het eindpunt te keren (op welke manier dan ook)
Politiek is keuzes maken, maar het geheugen is vaak bijzonder kort.
Blijkbaar als ik de discussie in dit draadje begrijp is die keuze nu gevallen op hogesnelheidsverkeer ten koste van de kwaliteit voor bestaande binnenlandse reizigers. Dat kan, maar wees daar eerlijk over. Zeg dan gewoon we gaan voor de gelikte nieuwe treinen en de zgn milieudoelstellingen en "vergeten" de huidige reizigers, want niet van belang.
Dat gebeurt in Nederland ook, Soest heeft in de daluren en in het weekend al een tijd een uurdienst. Voor de verbinding Utrecht - Baarn wordt je dan over Amersfoort of Hilversum gestuurd. Als je mobiel bent en makkelijk een trap oploopt is dat een alternatief maar het is vooral bedacht achter de tekentafel.
Overigens bij het checken op de reisplanner net leek de halfuurdienst op zondag en de avonduren hersteld. Ik ben benieuwd.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 05 September 2024, 22:25:49
Hoi Mara,

Je veegt een heleboel zaken bij elkaar, en ook over een lange periode.
Daarbij ga je uit van de aanwezigheid van een geïntegreerde visie op internationaal vervoer.
Maar die is er niet en is er ook nooit geweest.
Maar ik ben het dus met je eens dat afwegingen transparant moeten zijn.

Groetjes Gerard

(ik hoor trouwens net dat mijn vrouw weer gestrand is, dit keer in Antwerpen..... >:()

Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 05 September 2024, 23:21:09
Was een trein met een defectje wat te resetten was dus als het goed is kon je vrouw met wat vertraging weer door gelukkig.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: BrightonBelle op 06 September 2024, 00:07:43
Meestal is dat idd de oorzaak Chris, itt wat sommige collega's van je denken, maar volgens de omroep was het echt dit keer helaas een springer.

Grtz Gerard
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 06 September 2024, 00:24:05
Oei, dat is minder voor alle betrokkenen. Zie het nu in een Belgische app. Dacht door je bericht dat het verkeer op de verbinding van dit draadje was...
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Rick op 06 September 2024, 20:39:44
Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein.
Klopt, dat was om de opening van de Westtak in 1986 luister bij te zetten.

Citaat
KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Niet zo vreemd, de samenwerking tussen de NS en KLM in HSA is in 2015 beëindigd.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: henk op 07 September 2024, 09:19:03
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.

Maar volgens mij gaat het hier over het traject Antwerpen-Brussel. Daar is geen HSL gebouwd. Als ik het goed begrijo wordt een keer per uur een binnenlandse IC vervangen door een internationale trein. Die trein zal flink bezet zijn door internationale reizigers. Dan blijft er toch minder capaciteit over voor binnenlandse reizigers die ook willen instappen.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Ploeger op 07 September 2024, 10:33:06
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.


Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: grossraumwagen op 07 September 2024, 10:51:08
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?

Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 07 September 2024, 11:11:50
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.
Je vergeet nog de onbegrijpelijke omreis via station Breda. Dat kost bijna twintig minuten. De stop bij Zaventem helpt ook niet echt mee...
Dat binnenlands vervoer is er nu ook nog steeds hoor.
Titel: Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
Bericht door: Chris Westerduin op 07 September 2024, 11:12:28
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?
Niet alleen in de spits, de stoptreinen maken er nog steeds gebruik van waaronder de trein van Antwerpen naar Nijvel.