BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bobos op 28 August 2024, 21:33:33
-
Ik weet dat ik ooit een reactie heb gehad over dat er bij een opstelspoor 2 melders nodig zijn bij iTrain. Ik heb er naar gezocht, maar kan jammer genoeg het schrijven daarover niet meer terugvinden. Ik ben op 't moment nog bezig met de opstelsporen bij het station. Ik vraag mij af wat de meerwaarde is van 2 melders bij een opstelspoor. Je parkeert daar een loc of je koppelt daar goederenwagens af/aan. Dan zou toch ( als je geen goederenwagens hebt met geleiding/stroom detectie) een enkele melder bij een opstelspoor afdoende zijn ? Ik weet niet meer waarom degene toen 2 melders adviseerde.
-
Een korte melder aan het begin van het blok en dan de rest van het blok op een andere melder.
Als je wagens hebt neergezet en die wil je later met een loc weer ophalen moet iTrain wel kunnen zien dat de loc het blok heeft bereikt en dat kan alleen als er een bezetmelding wordt gedaan. Als je met 1 melder zou werken dan kan iTrain niet zien dat de loc het blok bereikt heeft omdat de melder al bezet is door de wagens.
Koos Jabaaij.
-
Ik weet dat ik ooit een reactie heb gehad over dat er bij een opstelspoor 2 melders nodig zijn bij iTrain. Ik heb er naar gezocht, maar kan jammer genoeg het schrijven daarover niet meer terugvinden.
Je bedoelt dit draadje? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111278.msg3222466438#msg3222466438 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111278.msg3222466438#msg3222466438)
Als je op je naam klikt kom je bij je profiel en kan je al je onder "Toon bijdragen" je eerdere reacties terug zien.
-
Nee dat heb ik natuurlijk allemaal al bekeken. Dat draadje is het niet, gaat meer om de lengte van een blok waarna de discussie gaat over.......... ik weet allemaal niet wat.
Een korte melder aan het begin van het blok en dan de rest van het blok op een andere melder.
Als je wagens hebt neergezet en die wil je later met een loc weer ophalen moet iTrain wel kunnen zien dat de loc het blok heeft bereikt en dat kan alleen als er een bezetmelding wordt gedaan. Als je met 1 melder zou werken dan kan iTrain niet zien dat de loc het blok bereikt heeft omdat de melder al bezet is door de wagens.
Dat begrijp ik wanneer je met goederenwagens werkt die gedetecteerd worden, maar mijn vraag was juist over wanneer dat niet het geval is
-
Als de wagons niet gedetecteerd worden kan je inderdaad met 1 melder volstaan, maar echt super handig is het niet. Stel: je rijdt dat opstelspoor getrokken binnen en je wilt de wagons afkoppelen en met een andere lok geheel of gedeeltelijk weghalen, dan kan iTrain niet registreren wanneer die 2e lok het blok binnenkomt. Ik zou bij de aanleg er in ieder geval 2 blokken van maken en die kun je dan in eerste instantie nog even met een draad onderling doorverbinden zodat het als 1 blok op 1 melder kan. Blijkt dan in de praktijk dat dit je toch teveel hinder oplevert dan kun je heel eenvoudig de doorverbindingsdraad weghalen en die op een andere bezetmelder aansluiten waardoor je er dan 2 blokken van maakt.
Groeten,
Bert
-
Als je wagens niet gedetecteerd zijn kan je ook de wagens niet goed neerzetten in dat blok want als je geduwd het kopspoor opgaat weet iTrain niet wanneer de trein het blok binnenkomt en waar die dan moet stoppen. iTrain werkt op basis van positiebepaling en dan moet je wel weten wanneer een trein het blok binnenkomt om de positie te bepalen. Dus minstens de eerste en de laatste as zorgen dat die gedetecteerd kunnen worden.
Maar waarom dit soort vragen niet op het iTrainforum, daar is toch meer specifieke ervaring en hulp.
Koos Jabaaij.
-
Als de wagons niet gedetecteerd worden kan je inderdaad met 1 melder volstaan, maar echt super handig is het niet. Stel: je rijdt dat opstelspoor getrokken binnen en je wilt de wagons afkoppelen en met een andere lok geheel of gedeeltelijk weghalen, dan kan iTrain niet registreren wanneer die 2e lok het blok binnenkomt. Ik zou bij de aanleg er in ieder geval 2 blokken van maken en die kun je dan in eerste instantie nog even met een draad onderling doorverbinden zodat het als 1 blok op 1 melder kan. Blijkt dan in de praktijk dat dit je toch teveel hinder oplevert dan kun je heel eenvoudig de doorverbindingsdraad weghalen en die op een andere bezetmelder aansluiten waardoor je er dan 2 blokken van maakt.
Groeten,
Bert
1 blok met twee melders en geen 2 blokken.
Koos Jabaaij.
-
Koos, dat klopt niet helemaal. iTrain werkt inderdaad op positie maar weet ook de lengte van de trein en als je geduwd het kopspoor oprijdt dan registreert iTrain wanneer de lok het blok binnenrijdt en weet het programma ook dat de rest van de sleep al in het blok is en stopt dan de lok zodanig dat de "voorste" wagon aan het eind van het blok is.
Bron: mijn eigen baan ;D
Groeten,
Bert
-
1 blok met twee melders en geen 2 blokken.
Koos Jabaaij.
Inderdaad, de formulering was niet helemaal juist.
Groeten,
Bert
-
Ja, maar wat is nou het probleem met het detecteerbaar maken van de assen. Een beetje weerstandslak over de isolatie en zorgen dat de weerstand ongeveer 7 á 10 K is.
Koos Jabaaij.
-
Dat is geen probleem maar een keuze. Voor mij valt de keuze op niet detecteerbaar maken, voor jou wellicht wel en voor Bobos weet ik het niet; dat mag hij zelf uitmaken ;).
Groeten,
Bert
-
Oké dank voor de respons. Helder 1 blok twee melders, korte melder begin blok en overige op de andere melder. Waarom niet de vraag gesteld op het iTrain forum. Wel dat is niet zo lastig als keuze. Laat ik maar zeggen dat het niet mijn forum is m.b.t. de communicatie. Detecteerbaar maken van wagons denk ik nog even over na, maar voorlopig even niet. Heel erg bedankt voor de reacties, kan ik weer verder