BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: MaraNCS op 23 August 2024, 23:16:25
-
Hoewel ik nog nooit een rijtuig bouwde, ga ik voor een (nieuwe) uitdaging.
Zoals overal in de wereld zagen de eerste rijtuigen er meer uit als een koets op rails.
Langzamerhand werden ze langer en zwaarder. Ee houten rijtuigen uit ca. 1870 lijkt me een grappig nieuw project.
Dankzij de zuinige maatschappij "Virginia & Truckee" zijn er nog rijtuigen uit die tijd bewaard gebleven.
White Jr heeft zowel over goederenwagens als passagiersrijtuigen geweldige boeken geschreven.
Met foto's en tekeningen. Maar de veelheid aan maatschappijen maakt dat er geen tekeningen instaan die iets lijken op wat ik wil. Ze zijn te oud of te jong, of er staan geen bruikbare maten bij.
Mijn rijtuig moet 1 balkon krijgen met toegangsdeur. Heeft dat ooit bestaan? Geen idee. Maar een balkon goed bouwen met de versieringen uit messing is een uitdaging op zich, dus 1 is wel ff genoeg.
Voor breedte, hoogte en lengte ga ik uit van een gok gebaseerd op een aantal tekeningen.
De trucks komen van een pas gekocht model en mijn rijtuig staat relatief hoog op de draaistellen, tussen bovenkant en de onderkant rijtuig kun je doorkijken.
De totale hoogte bovenkant spoor tot bovenkant rijtuig is 13'1" dat wil zeggen 3987.8 mm in H0 is dit 45.8 mm.
De breedte is smal 9'8" (foot en inch) in schaal 33.8 mm, terwijl de totale lengte 41'8" is, dus 145.9 mm
Uitgaande van de deur van ongeveer 2 meter bij 1 meter (de heren droegen vaak hoge hoed maar waren relatief klein ;)), maak ik een tekening op het oog.
Afgezien van de trucks zijn de koppelingen (Kadee) het enige waar ik echt rekening mee moet houden, bij de bouw van het houten frame.
De rest wordt ook hout voor zover ik nu denk in elk geval.
De grootste uitdaging (dat is precies waarom ik dit wil proberen) is het dak. Er moet een lichtkoepel komen en het dak loopt af in elk geval naar 1 kant.
Denk daarbij bv aan de ZHESM rijtuigen.
Wordt hopelijk vervolgd
-
(y)
-
We gaan het weer volgen :police:
-
Ik ga je bouw volgen Mara.
Veel succes er mee. (y)
Kees.
-
Hallo Mara,
Wellicht vind je nog iets bruikbaars in de beschrijving van de houten Amerikaanse rijtuigen die ik in spoor 1 uit een bouwpakket heb gemaakt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108958.msg3222425079#msg3222425079 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108958.msg3222425079#msg3222425079)
Ik zal nog eens in de boeken zoeken voor een voorbeeld van een rijtuig met één balkon.
Groet
Fred
-
Nee Fred dat is niet bruikbaar! ;D Veel te veel details die ik van z'n lang zal ze leven niet voor mekaar krijg.
Maar wel heel grappig want dat (het gele rijtuig) is dus van de genoemde maatschappij. Ze waren heel zuinig en waar andere maatschappijen nieuwe rijtuigen bestelden, was de Virginia & Truckee erg op de $ en repareerden ze de gebreken. Veel film maatschappijen hebben dankbaar gebruik gemaakt van de oude zooi.
Mijn project is vooral om dingen uit te proberen, voornamelijk hoe krijg ik zo'n dak een beetje knap.
We zijn met z'n allen onze eigen (modelbouw) wereld aan het maken dus mijn rijtuigen is van onze zelfbedachte maatschappij.
Voordeel is dat er nooit iemand kan zeggen dat het niet klopt.
Vandaag in Houten al 3 potjes verf gekocht. Het rijtuig wordt blauw, de binnenkant paars en heb ook al verf voor de belettering. Of wat mooie sierbandjes.
-
Kom af en toe maar eens langs.
Kunnen we er over bomen.
Het gaat perslotte over hout...
Ronald Visser
-
Ronald dat doe ik zeker. Hopelijk heb ik dit jaar (Houten in november) een stuk af.
Overigens is het voordeel van met de trein reizen naar Houten dat je mits pen en papier mee, al vast wat dingen op papier kunt zetten.
Natuurlijk kan ik je vragen om het (een) dak te printen maar je kent me langzamerhand, ik wil het eerst zelf proberen.
Als het echt niet gaat lukken in hout kan ik het eerst nog proberen met polystyreen, pas daarna klop ik aan bij je.
-
Eigenlijk geen weer om binnen te zitten.
Maar jah je bent verslaafd aan het worden of niet.
Blijkbaar is hout (latjes met minimale afmetingen) moeilijk te krijgen. Is er niemand die in hout bouwt?
Nou jah uit m'n vroegere woonplaats heb ik een prima voorraadje latjes. De prijs staat er nog op. Daar kun je nog eens wat voor verknoeien.
Ik zie 0.30 Euro, 0,50 en voor een nieuwere zijwand (voor minimaal 10 rijtuigen) 5 euro.
Op de pc een poging gedaan om een bouwtekening te maken. Dat dient in elk geval als een soort mal.
Eerst de onderkant. Alle latjes worden op het papier en tafel gedrukt in de hoop een redelijk vlakke onderkant te krijgen.
Dit wordt de bovenkant van de vloer, waar dmv een plaat met groeven een latjesprofiel op komt, de vloer van het rijtuig.
Zoals gezegd komt er 1 toegang. De andere kopkant is dicht.
Op de foto zie je links de uitsparingen voor de 2 trappen.
Eigenlijk wilde ik een zelfdragende constructie maken, dwz geen metalen versteviging om de bak te stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=9H8gSFQUkfI
Bij minuut 7 zie je wat ik bedoel.
Maar als het me lukt iets te maken van messingdraad dat een beetje lijkt maak ik dat misschien toch.
De donor draaistellen van de Rivarossi bak hebben geen remmen. De eerste rijtuigen hadden dat ook niet. Bij stilstaande rijtuigen werden er 2 blokken bij een wiel geslagen, tijdens de rit was de beremming die van de locomotief.
De conducteur was later de beremmer en moest dan via een aantal treden of later een trap op het dak klauteren.
De zo karakteristieke walkboards op het dak van goederenwagens waren natuurlijk gevaarlijk en zijn vanaf ongeveer 1960 langzamerhand verdwenen.
De handrem zit nu veel lager en de doorgaande treinrem is al sinds de uitvinding door Westinghouse gangbaar.
In model kun je natuurlijk mooie losse remdelen kopen, ik maak die van messing draad en de 3 onderdelen van spuitbomen van bv huisjes.
Maar als het draaistel geen remschoenen heeft, waarom dan een cylinder er onder maken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-houtkl1-66ce01833dae3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-houtkl1-66ce01833dae3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuighoutkl2-66ce01898b7a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuighoutkl2-66ce01898b7a2.jpg)
-
Veel denkwerk en weinig bouwen.
Resulteert dit in een bouw zonder aanpassingen? Nou nee niet echt.
De vloer is uitgesneden met uitsparingen voor de balken op de hoek en tussen in.
1 wand bestaat uit een hoekstaander, wand, middenstaander, wand en hoekstaander.
Als ik dit lichtjes aan elkaar lijm dan...past het niet.
Dat is geen ramp, er zijn 4 wanden, de andere 2 moeten dus iets korter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuigkl3-66e1a8a89e3ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuigkl3-66e1a8a89e3ca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuigkl5-66e1a8b366cde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuigkl5-66e1a8b366cde.jpg)
Het scheelt niet veel, maar 1,5 mm is teveel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuighoutkl4-66e1a90dabbbe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuighoutkl4-66e1a90dabbbe.jpg)
-
Je kunt natuurlijk de buitenkant met dunne stroken roerhoutjes bekleden, net als dat de roerhoutjes ook kunt gebruiken als vloer. Inkrassen met een schroevendraaier kun je nog smaller plankjes maken. ;D
Zelf heb ik hier ook wel eens een vloertje van gemaakt voor een seinhuis.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/fac55de6-ca24-451e-8cae-6aadf483b187.jpg)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/c66a6237-bee4-47f4-ba8b-d041bac9ea47.jpg)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/7749c349-0526-48f3-b92d-cfbb99261072.jpg)
-
Ja Cor, beetje geduld dat komt nog (dat inkrassen) :D
Zowel de wanden als de vloer. Maar eerst de raampartijen proberen netjes uit te snijden.
Dat balsahout is nogal erg dun en vooral taai. Dus je moet een vreselijk scherp hobbymesje gebruiken.
Anders snij je niet maar druk je vooral.
Eerst eens de indeling proberen te maken van de ramen.
Voor het inkrassen van de wand en vloer trouwens wel enorm voorzichtig, het is maar 1 mm dik.
-
Ow je bedoelt dat er nog een laag op moet. Nee dit is de buitenkant, dus planken moeten in het balsawandje.
In een grotere schaal zou je een dubbele wand kunnen overwegen, maar nu zou er weinig ruimte aan de binnenkant overblijven.
In het echt zou er een houten skelet worden gemaakt met aan beide zijden een wand.
-
Als de naden in het balsahout moeten, dan zal dat erg lastig gaan met dit dun spul. Dan ook niet inkrassen, maar in duwen met iets van een bot mes of zo. Je zou dan daarna het balsahout met een blanke celluloselak kunnen 'verstevigen'. Het effect van naden kun je dan wel versterken door daarna met een kleurbeits erover heen te gaan.
Ben wel benieuwd naar het resultaat.
-
Goede tip, ik gooi oude keukenschilmesjes nooit weg.
Als het ff kan slijpen en anders promotie tot de hobbyhoek.
-
Ondertussen heb ik een proefwandje met 2 lagen grondverf behandeld en daarna 3 lagen dun geverfd.
Dekkend ho maar. Cor die celluloselak lijkt me een goed plan want er zijn nogal wat kiertjes in het hout. Uiteraard in de verkeerde richting.
Maar vraag. Als ik die lak erop smeer, kun je het daarna dan nog verven? (met Vallejo en kwast). De plankenstructuur gaat trouwens naar mijn beleving best strak.
Er stond in dit forum wel een item over balsa verven, maar ik las daar niet over die lak in combi met verf.
-
Cellulose lak kan worden overgeschilderd met waterdragende verfsoorten. Balsahout laat zich lastig verven door zijn 'holle' en dus zuigende structuur.
Vroeger gebruikte ik bij zweefvliegtuigen spanlak. Laagje over de spanten en daarmee het papier vastkleven. Het papier nog drie keer in de spanlak en je had een mooi glad oppervlak. Maar ook geschuurde delen lieten het zich goed welgevallen.
Maar misschien meubellak proberen. Dit heb ik gebruikt voor mijn opklapbaar baantje. Drie lagen en het voelt behoorlijk glad aan. En verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkten.
-
Morgen nog een derde laag verf en dan zal ik het wel zien. Het is (wordt) een oude bak dus het hoeft niet superstrak te zijn.
Zaterdag anders een kijken in Amersfoort, of anders de wanden van triplex (1 mm heb ik in huis)
Try and succeed...
Cor bedankt voor je hulp.
-
Mooi project Mara, ben benieuwd. Balsa is een mooi materiaal, maar je moet er wel mee leren werken. Als tiener maakte ik van Balsa zweefvliegtuigen met papier beplakt op de vleugels. Die zijn helaas allemaal verwoest met spelen. Ik heb nog wel een riviera speedboot van balsa die ik vroeger heb gemaakt. Misschien 50-60cm lang. Het zal wellicht het oudste modelbouwproject zijn van mijzelf dat nog bestaat. Het ligt bij mijn zus op zolder.
-
Echt een mooi bouwproject (y)
Blijf het volgen want ik wil natuurlijk het eindresultaat zien.
-
Niet echt iets om te laten zien met een foto, maar vandaag een poging gedaan de scheurtjes te dichten met wat houtlijm.
Na schuren morgen eens kijken hoe dat resultaat eruit ziet. Maar zoals gezegd er mag best wat ouderdomsbewijs achter blijven.
Eigenlijk zou ik dan de bak ook niet strak mogen verven. Nou ja we zullen het zien.
Alternatief is mogelijk door een tweede bak te maken van styreen en als ik de moed bij elkaar heb geschraapt zelfs van messing.
Ooit maakte ik een drietal wc-hokjes uit die drie materialen. Een hele herfst en winter voor de boeg dus wie weet.
-
Mara
als je de houtlijm aanbrengt in de kier/kieren kan je direct al beginnen met licht schuurwerk van het houtoppervlak (P100 schuurpapier).
Het schuurstof wordt door de lijm afgevangen en zo ontstaat er "hout"lijm.
Na drogen nogmaal fijn afschuren (P600 bv).
Ronald Visser
-
Volgende fase.
Een (van de 4) wanddelen is nu geverfd en de vloer. Beide moeten nog een wash krijgen zodat de "planken" wat beter uitkomen.
Omdat de wand zo donker is overweeg ik juist een lichtkleurige wash, maar dat is gewoon proberen.
Volgende week helemaal geen tijd maar daarna ga ik door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-vloer-66f2d2ce6c1a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-vloer-66f2d2ce6c1a9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-wand-66f2d2d90e1b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rijtuig-wand-66f2d2d90e1b6.jpg)
-
Is die lichte wash niet heel erg blauw? :angel: ;D
-
Die blauwe kleur (Vallejo Blauw intensive?) moet de kleur van de wand worden. Ik heb ook nog een iets donkerder kleur, maar dan wordt het zo'n WL-achtige kleur. Prachtig natuurlijk maar die vroege rijtuigen hadden leuke bonte kleuren. Een soort poppenkasttreintje dus. Het moet niet te chicque zijn.
De wash zit er nog niet op. Dit is ook niet behandeld wb de irritante kieren. Volgende wandje heb ik ingesmeerd met houtlijm. Voldoet dat dan is dat het anders nog iets anders proberen. Het voordeel van die houtlijm is, hoop ik, dat de nepplanken minder schilverig worden.
-
Ah ok. Dat is de wand.
Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet na de behandeling met wash (y)
-
Waarschijnlijk de witbalans van m'n camera verkeerd ingesteld want zo'n felle kleur is het nou ook weer niet.
De kleur blauw is best beschaafd.
Elke wand bestaat uit 2 delen gescheiden door een middenstaander. In die laatste heb ik met de hand een uitsparing uit gesneden, waar die wanden in (zouden moeten) vallen. Dus 4 wanden de tijd om zaken uit te proberen. Dan moeten ook de ramen er nog uitgesneden worden.
2 x 8 raampjes uitzagen moet me nog lukken. Of het erna uitziet als een wand van een rijtuig is vers 2.