BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bobos op 23 August 2024, 20:55:22
-
Ik weet niet zo goed onder welk kopje ik dit moet plaatsen. Ik ben een beginner dus maar even hier. Ik ben zover met mijn N baan dat ik mijn locs kan gaan inregelen.
Ik rijd N spoor met de Z21 in combi met iTrain en modules van Yamorc. Voor iTrain is het van belang de locs na ijken ook nog af te stellen m.b.t. het stoppen in bijvoorbeeld stations.
Daarmee ben ik nu aan het stoeien. Ik heb een aantal locs van diverse merken (Brawa, Fleischmann, Hobbytrain en Kato) laten digitaliseren. Daar zit in elk nu een Esu 5 mini decoder in zonder geluid. Locs rijden er prima op. Met het echt nauwkeurig inregelen heb ik moeite.
Het inregelen van de ene (Hobbytrain) loc gaat prima met de andere (Hobbytrain) loc rare getallen. De Kato loc lukt ook goed. Dus aan iTrain ligt het niet. Het gaat mij om het volgende:
Traagheidssimulatie in combi met de reactie vertraging en de getallen erbij
Ik heb ergens gelezen dat normale locs vaak tussen de 200 en 500 ms zitten, locs met vliegwiel tussen 500 en 1000 ms en locs met geluid tussen 1000 en 3000 ms. Het gaat dan om de waarden reactie vertraging . Hoe de standaardwaarden zijn bij traagheidssimulatie heb ik nog niet kunnen vinden.
Met het inregelen van de ene Hobbytrain loc zit ik al met waardes van 2300 ms voor- en achteruit (reactie vertraging). Traagheidsimulatie ook aangepast, maar het effect van dit alles lijkt nihil. Het lijkt wel of de loc of de decoder geen respons geeft. Het gekke is dat de loc verder gewoon goed loopt. Stopt helaas te laat.
Moet ik nu denken aan de loc die moet worden nagekeken of is de decoder zelf of in combi met de loc het probleem ? Of moet ik toch met de waarden van de traagheidsimulatie gaan stoeien.
Ik kom er voor nu even niet uit. Hetzelfde ondervind ik met de Brawaloc. Vandaar mijn vraag.
-
Weet niet of het voor jou de oplossing geeft maar ik heb bij al mijn locs de optrek- en afremvetraging op 0 gezet.
Werk ook met iTrain en ik laat de optrek- en remvertraging door iTrain regelen.
-
Och oké voor mij weer nieuw, wist niet dat dat kon. En wat heb jij met de waarden van de traagheidssimulatie van de locs gedaan qua instelling ?
-
Beste bobos,
Ik gebruik ook iTrain en heb een excel waarmee je op basis van de snelheidsmeting in iTrain de optrek en afrem vertraging kan bepalen. Deze werkt best goed. Het enige wat je zelf nog moet doen is de fine tini gen met de reactievertraging. Das toch voor elke trein anders. Stuur me je mail in een privébericht en ik stuur je de excel.
-
Doe ik, dank. Maar blijf het toch gek vinden dat met die ene Hobbytrain loc zulke gekke waarden nog niet het effect geeft wat je zou verwachten. Het proberen met het op 0 zetten zal ik dit weekend ook eens uitproberen
-
Hoi samen,
Nadeel van de optrek en afrem vertraging op 0 zetten is, dat je in elk geval voor ESU geen remgeluid meer krijgt. Minimale waarde weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Ivo
-
Bobos,
Heb je ook gecontroleerd of de afstand van de eerste stroomafnemende as tot de voorkant van de lok wel klopt? Ik weet niet of die bewuste Hobbytrain lok op beide draaistellen stroom afneemt maar dat is een punt wat je nog kunt controleren.
Groeten,
Bert
-
Hoi samen,
Nadeel van de optrek en afrem vertraging op 0 zetten is, dat je in elk geval voor ESU geen remgeluid meer krijgt. Minimale waarde weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Ivo
Ik heb er geen geluidsdecoder inzittenBobos,
Bobos,
Heb je ook gecontroleerd of de afstand van de eerste stroomafnemende as tot de voorkant van de lok wel klopt? Ik weet niet of die bewuste Hobbytrain lok op beide draaistellen stroom afneemt maar dat is een punt wat je nog kunt controleren.
Groeten,
Bert
Och ging er vanuit dat dat bij beide draaistellen is, ik zal eens checken. Maar toch het is bij vooruit en bij achteruit dus denk niet dat dat een rol speelt. Lengte loc heb ik van buffer tot buffer genomen. Lengte eerste wiel tot buffer ook ingevoerd
-
Hallo Bobos,
Het zou best kunnen dat hierin geen oorzaak ligt maar checken is altijd beter dan aannemen. Je weet het: Assumption is the mother of all..... ;D.
Ik zou die waarde om te testen eens op 4000of 5000 zetten. Als je dan nog geen verschil merkt dan moet er wat anders aan de hand zijn; weet helaas alleen niet wat :(.
Groeten,
Bert
-
Ja daar heb je gelijk in, gecheckt. Maar dat is het dus niet. Het gekke is dat ik CV 53 flink moet verlagen om de loc op stap 28 al op 100 km per uur te laten rijden. Bij de standaardinstelling (althans zoals die stond) reed de loc zo een 400 km per uur. De snelheidsmeting een paar keer opnieuw gedaan geen effect. Ik denk dat ik de decoder moet resetten. Maar of je dat zelf kan doen op het programmeerspoor en hoe weet ik zo even niet.
Met de Brawa loc het excell bestand van Hugo geprobeerd. Werkt perfect ! Ik zal 'm even een berichtje sturen. Ik vraag me namelijk af of bij decoderprogrammeren de optrek en afremvertraging na de snelheidsmeting van 0 weer teruggezet moet worden naar b.v. 3 en 4.
Het op 0 houden heeft in ieder geval geen effect. Heb ook ergens gelezen (weet niet maar waar) dat niet iedere loc daarmee overweg kan.
Al met al wat uurtjes verder :laugh: ach ja
-
Ja daar heb je gelijk in, gecheckt. Maar dat is het dus niet. Het gekke is dat ik CV 53 flink moet verlagen om de loc op stap 28 al op 100 km per uur te laten rijden. Bij de standaardinstelling (althans zoals die stond) reed de loc zo een 400 km per uur.
Wat is hier vreemd aan? Dat is de eerste stap die je doet om een loc te ijken.
Uit de Lokpilot handleiding:
In CV 53, you set the EMF reference voltage generated by the motor at maximum revs
Oftewel je stelt eerst je maximum snelheid bij stap 28 af met CV53 in en gaat daarna met de overige CV's 51, 52, 54, 55 en 56 regel je de motor verder af zodat hij lekker soepel rijdt.
Zijn al vele draadjes hier op het forum over geweest.
En lees hoofdstuk 11 van de decoder handleiding hier maar eens op na.
-
Oké zal ik doen, ik zal ook eens de genoemde draadjes proberen op te zoeken.
-
Ingelezen en uitgeprobeerd. Decoder zelf de beste instelling laten programmeren in CV 53 t/m CV56. Door C54 op 0 te zetten en F1toets op programmeerspoor te gebruiken. Ik had daar zelf al ooit over gelezen, maar niet durven doen. Lang aangemodderd met afstellen :'( dat ik het dit keer maar gewoon heb gedaan. Tweemaal geprobeerd en de gemiddelde getallen ingevuld en opgeslagen. Werkt goed nu !
Het valt me op dat bij de snelheidsmeting tot en met stap 14 er nagenoeg geen verschil tussen voor- en achteruit zit. Super ! Dat was eerst wel anders. Na stap 14 tot 28 worden de verschillen wel groter. Soms ook wel een aantal keer een hoge stap moeten overdoen om de getallen wel afwijkend waren. Daarna met het excelbestand van Hugo alles ingevoerd. Loc rijdt en stopt nu prima.
Het enige waar ik nu nog mee stoei is het volgende:
Wanneer ik snelheidsmeting ga doen zet ik de decoder altijd Cv 3 en 4 even op 0. Na de snelheidsmeting zet ik die weer terug op 3 of 4. Is dit correct of maakt dat met het bovenstaande van CV 53 t/m 56 niet uit ?
Voor tot nu dank voor alle hulp en tips. Dat heeft me net als bij het programmeerspoor koppelen aan het rijspoor weer veel geholpen, top.
-
CV3 en 4 gewoon op 0 laten staan. Anders is je ijking voor niets.
Ik ken iTrain verder niet, ik gebruik Koploper. En die regelt dat lekker allemaal zelf voor je bij het optrekken en afremmen.
-
Maar bij Koploper raden ze toch ook af deze op 0 te zetten?
-
Een beetje vertraging van 3 sec. kan helemaal geen kwaad en zorgt er voor dat je geen schokjes ziet tussen de verschillende decoderstappen.
Gr, Ben.
-
Ik zet de waardes op 1. Werkt prima. Doet koploper de rest.
Maar na het ijken niet meer veranderen. Dat is de boodschap. Anders kloppen je ijkwaardes niet meer
-
Dan ijk je opnieuw ;)
-
Klopt.
Koploper advies is een lage waarde zodat het moment tussen de veranderende rijstappen wordt opgevangen.
In theorie rijd t dan minder schokkerig.
In de praktijk zie het niet of amper. Ligt er natuurlijk aan hoe langzaam je remt.
Zelf heb ik de waardes op 3 staan.
-
Dan ijk je opnieuw ;)
Lolbroek ;D
-
Iemand moet het doen hè ;)
-
Oké dus op 1 2 of 3 laten staan voor en na het ijken. (y)