BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biessendorf op 22 August 2024, 15:01:04
-
Als vervolg op de bekende MTB MPX wisselaandrijvingen, zijn er nu ook de DCC gestuurde MTB DP4 en DP10 wisselaandrijvingen met ingebouwde DCC decoder.
Volgens mij zijn beide types gelijkwaardig en is de DP10 slechts bedoeld om de Tortoise wisselaandrijvingen te vervangen.
Met de DPX zijn er geen wisseldecoders meer nodig en is de bedrading ineens een stuk eenvoudiger.
Ze zijn technisch verder vergelijkbaar met de MP5 wisselaandrijving en slechts zo'n 5 euro duurder.
Dit komt voor 8 wissels neer op zo'n 40 euro waar een losse wisseldecoder voor 8 wissels al snel 70 euro neergeteld moet worden.
Het lijkt mij een zeer aantrekkelijk alternatief. (y)
Heeft iemand er al mee geëxperimenteerd?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DP4-66c73680682a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DP4-66c73680682a8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DP10-66c736806b401.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DP10-66c736806b401.jpg)
https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=en&id=&meritko=&page=
-
Lijkt idd een goed alternatief. Maar ervaringen met de Cobalt leren dat het zomaar een gammel en onbetrouwbare decoder kan zijn die men in bouwt. Met die Cobalt was het nl drama. Ik zou zeggen, koop er wat en vertel ons hoe ze zijn ;D ;)
De uitvoering "10" heeft idd dezelfde voet als een Tortoise.
-
Maar ervaringen met de Cobalt leren dat het zomaar een gammel en onbetrouwbare decoder kan zijn die men in bouwt. Met die Cobalt was het nl drama. Ik zou zeggen, koop er wat en vertel ons hoe ze zijn ;D ;)
Laat dat nou net de reden zijn dat ik dit draadje heb gestart ;D
Ik verwacht eerlijk gezegd dat er nog weinig ervaringen zijn met deze apparaatjes.
We wachten het rustig af.
-
(y)
-
Ben al aan het kijken wie deze versie in NL verkoopt.. wil er wel een paar gaan testen..
-
Lijkt me vooral nuttig als je ergens in een uithoek van de baan een wissel hebt liggen en de bedrading vanuit een meer centraal geplaatste decoder lang wordt.
Tom
-
Slimme gedachte.
Ik denk even mee en neem aan;
Uw referentie is waarschijnlijk (veel) meer wissels dan b.v. 10 neem ik aan?
Mijn referentie zal hooguit 5 a 6 wissels zijn verdeeld over twee modules.
Maar vooralsnog ben ik geïnteresseerd in ervaringen.
-
Als test zou ik graag een H0-module met 4 peco wissels willen voorzien van DP4s.
Weet iemand waar ze te koop zijn?
Als het gelukt is, zal ik hier verslag uitbrengen.
grt
HJ
-
Dit is interessant.
mvg Henk
-
vind deze verkoper : modellbahn-schildhauer.de
-
"Liefertermin ist noch nicht bekannt, Vorbestellung ist ab sofort möglich"
-
oei , toen ik het vond waren er nog enkele beschikbaar
-
Iemand hem inmiddels al binnen? In Duitsland zie ik ze nog niet leverbaar, in de UK wel.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Kom ze ook alleen nog in UK tegen. En als ik dan de prijzen zie (tussen cira 26 en 34 pond) en hier verzend- en douanekosten bij tel is de decoder-loze mp 4 met losse decoder geen duurdere oplossing.
(Ps: de gewone mp4 is in UK ook rond de 18 pond terwijl ze aan deze kant van het water rond de 14 euro zijn. Wacht dus even tot ze hier ook te krijgen zijn)
-
Hi,
Zijn bij Fenn elektronika in Veendam te koop,
Mp4 16,95 € per 5 stuks 78,75 €
https://fennelektronica.nl/product-categorie/modelbouw-toebehoren/modelbaan-elektronica/mtb/mpx/
Grt, Jos
-
Ja, maar nu de DP4 nog ! ;)
-
Oeps, iets met " verkeerde bril ofzo "
-
Zie nu net op facebook eerste melding van nederlandse website dat ze hem hebben. Net geen € 23,00 per stuk. Dus scheelt wel met uk en is dus € 8,00 meer dan de mp4.
Is dan vergelijkbaar met mp4 met losse decoder (passen er 8 op een decoder dus 64,00 voor de decoder.)
Voordeel is dus afhankelijk van aantal op je baan en of je lose decoder eventueel nog voor andere schakelingen kan gebruiken.
-
een gewone DCC decoder voor wissels kost toch geen 64 euro
-
Huib Maaskant verkoopt ze ook:
https://magicaminiatura.com/collections/printplaten-voor-zelfbouw/products/mtb-dp4-dcc-wisselmotor
https://magicaminiatura.com/collections/printplaten-voor-zelfbouw/products/mtb-dp10-wisselmotor
-
Een yamorc yd8116 zit wel degelijk in de prijsrange.
Zal best wat goedkopers op het www te vinden zijn maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken.
@ben daar zag ik ze inderdaad ook …
-
Ah oké.
-
...maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken....
Dank Frank ! ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik heb inmiddels een DP4 en een DP10 binnen.
Gaan we de komende dagen eens testen.
Ik heb nog nooit eerder een wisselmotor van MTB gehad dus het hele concept is nieuw voor mij.
grt
HJ
-
Een DP4 en een DP10 zijn feitelijk precies hetzelfde.
De DP10 heeft slechts dezelfde inbouwmaat als de tortoise en is ook de enige reden dat het ding misschien bestaansrecht zou kunnen hebben als vervanger van de tortoise.
Waar ik vooral benieuwd naar ben of het DCC verhaal, waarmee het zich onderscheidt van de MP serie, volstaat binnen het DCC concept, zonder hier commerciële belangen in mee te laten wegen.
Ik kijk uit naar je bevindingen HJ (y)
-
Hallo mensen,
Hierbij een korte update over mijn nieuwe MTB wisselmotoren DP4 en de DP10.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met eerdere producten van MTB en kan dus niet zeggen waar de verschillen zitten.
Ik kan wel de DP4 en DP10 onderling vergelijken.
De motoren zijn behoorlijk compact uitgevoerd. Het idee van de eenvoudig verstelbare ruiter (zowel de uitslag als de posities links/rechts) vind ik slim gedaan.
Doordat er verder weinig speling in het aandrijfsysteem zit, heb ik volgens mij genoeg aan een uitslag van 3mm voor mijn peco H0 wissels. Dat betekent dat ze behoorlijk traag en gedecideerd de tongen omzetten. Ik vermoed dat ik het veertje in de peco wissels gewoon kan blijven zitten.
Als je de doosjes openmaakt ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-10-22-13-19-30-2-671c0335897a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-10-22-13-19-30-2-671c0335897a5.jpg)
Rechts de DP4 en links de DP10.
Verbazend eenvoudig gebouwd. Een soort nokkenas wordt door het motortje aangedreven en deze bedient alle schakelaars en via een wiel het ruitertje met de verticale naald.
de DP4 en 10 verschillen onderling alleen in de overbrenging en de robuustheid van de draaiende onderdelen. Het lijkt erop dat de DP10 mechanisch wat zwaarder is uitgevoerd. De motortjes zijn volgens mij identiek.
Ik heb zelf de kunststof pin waarmee het wiel de ruiter aandrijft vervangen door een messing exemplaar. Gewoon een stukje messingdraad van 1,8mm op lengte gebracht, het gaatje in het wiel iets geruimd en daar ingeprikt.
Het programmeren gaat zeer eenvoudig via een enkeltoets bediening. Zet hem in de programmeerstand en stuur een wisselcommando via de centrale en bam, hij heeft zijn eigen adres. Ook de werking van het commando omkeren gaat op soortgelijke manier. Ik heb zelf beetje zitten emmeren met het invoeren van het adres omdat ik ook een nieuwe centrale heb.
De DP4 lijkt me lekker compact en goed te monteren op een H0-baan. De DP10 zou ik kunnen gebruiken ter vervanging van mijn Cobalts (spoornulbaan), hij heeft dezelfde footprint en is een stuk kleiner en lichter dan de Cobalts. Maar oftie ook hetzelfde vermogen kan leveren weet ik niet en zou ik nog moeten testen. Niet dat mijn spoornulwissels zo zwaar omlopen maar je hebt best een grote slag nodig en aardig wat aandrukkracht om de tongen goed in het railprofiel te krijgen. Die stalen veren van de Cobalts heb ik het niet zo op. Voordeel is wel dat de Cobalts een middenpositie kennen die de montage onder de baan iets vereenvoudigt.
Met deze DCC motoren zie ik geen noodzaak meer om aparte decoders voor wissels aan te schaffen en te monteren. Scheelt ook een hoop bedrading!
Zo pff, hierbij mijn eerste ervaringen.
Iemand vragen of aanvullingen?
grt
HJ
-
Een aanvulling: kenmerk van de MTB aandrijvingen is dat de nokkenas altijd dezelfde kant op draait. Na een halve slag drukt de nok een microswitch in waardoor de motor stopt en klaar is voor positie 2. Laat je hem naar positie 2 draaien, dan laat de nok de microswitch weer los, de motor stopt en hij is klaar voor positie 1.
Dit betekent dat je hem altijd de tijd moet geven om naar het omschakelpunt te draaien. Je kunt je niet halverwege bedenken en hem terug laten draaien, want dat lukt niet.
-
Bedankt voor je review HJ.
Het argument voor minder bedrading vind ik wel heel erg positief bijdragen om losse wisseldecoders te vermijden.
Ook de simpele manier van adresseren klinkt als muziek in de oren.
-
Ik liep er toevallig gisteren op de beurs te Houten tegen aan en heb er 1 meegenomen om te kijken of het wat voor mij is.
Ik heb even los getest en ziet er goed uit. Programmeren is een fluitje van een cent.
Wat ik prettig vindt is dat je de richting eenvoudig door een druk op de knop kunt omdraaien. Scheelt een hoop gehannis bij inbouwen.
Vindt de prijs ook zeer schappelijk.
Ik ga deze een keer plaatsen voor proef. Mogelijk worden servo's op cruciale wissels op mijn modelbaan vervangen door deze aandrijving.
Mvg, Johan.
P.s. zonder dit forum had ik niet geweten van dit product!
-
@ HJ
Ik zou dat veertje van de Peco-wissels er maar uit halen. Doe ik zelf ook.
En dan het puntstuk elektrisch aansluiten op de wisselmotor van MTB. Dan ben je niet afhankelijk van stroomvoering via de wisseltongen (wat namelijk onbetrouwbaar is)
Groet, Bas
-
Johan, heb je problemen met servo's dan? Wat voor decoder gebruik je dan? Ik vind servo's altijd wel fijn. Lekker goedkoop en stilletjes enzo
-
@ Bas
Het veertje zorgt toch juist voor een degelijk contact tussen wisseltongen en railstaaf?
Als het niet echt nodig is, laat ik het liever zitten. Je weet nooit wat je nog eens met dat wissel gaat doen.
Voor mij is dat aanliggen echter niet zo belangrijk want ik soldeer altijd een verbinding tussen tongen en rail.
Het puntstuk laat ik sowieso spanningsloos. Kan deze ook geen kortsluiting veroorzaken en al mijn loks hebben voldoende stroomafnamepunten om een stroomloos stukje te overbruggen.
Bedankt voor je feedback!
grt
HJ
-
Het veertje zorgt toch juist voor een degelijk contact tussen wisseltongen en railstaaf?
Yep en het zorgt ook voor een klik geluid en snel bewegende tongen. Als je je tongen langzaam wilt laten bewegen moet dat veertje weg.
Het puntstuk laat ik sowieso spanningsloos
Dan voegt het veertje voor jou helemaal niks meer toe ;)
Bas
-
Dat veertje zorgt er voor dat de aandrijving harder moet werken om over het kantelpunt te komen. En dan klapt het wissel alsnog met een klap om. Terwijl je zonder dat veertje juist een rustig omleggen krijgt.
-
Pcies, dus dan is het een cosmetisch gebeuren.
Dat lijkt me een redelijk argument.
Ik ga in de praktijk kijken wat ik het mooiste vind.
In principe heb ik niks tegen het snel omklappen van een wissel.
De motor moet die tijdelijke extra belasting van het veertje wel aankunnen natuurlijk.
Maar dat vermoed ik van wel.
grt
HJ
-
Vandaag mijn eerste ervaring met de MTB DP4 DCC wissel motoren.
Ik gebruik deze in plaats van de huidige servo aandrijvingen die ik heb. voor mijn Peco wissels
Deze waren niet altijd even betrouwbaar, waarschijnlijk door de elektronica en niet zo zeer de servo zelf.
Wat ik zelf een hele fijne optie vind is dat deze aandrijving niet alleen contacten heeft voor het puntstuk van de wissel, dus geen relais meer nodig.
Maar ook nog een extra wisselcontact heeft, deze ga ik gebruiken voor terugmelding naar Train Controller, zodat de bedrijf zekerheid helemaal te goede komt.
-
Zijn die dingen een beetje stil?
-
Veeeeel stiller dan de Cobalt’s enigste nadeel vind ik dat de aansluitingen aan de zijkant zit en ik niet altijd genoeg ruimte had om draadjes er gemakkelijk er in te schroeven.
-
Ik heb ze ook onder mijn BMB module Bas.
-
Ik kan me niet herinneren dat die bijzonder stil waren. Ik zal op Rijswijk nog eens luisteren :)
-
Stil zijn ze niet maar ze werken wel goed en geluid vindt ik acceptabel.
-
Er zit inderdaad wel geluid in, meer dan de servo,s die ik heb.
Maar in dit geval vind in betrouwbaarheid dan toch belangrijker.
onderstaand een filmpje, weliswaar van een MP1, maar geluid is redelijk het zelfde.
Alleen gaat de DP4 volgens mij wel langzamer als in dit filmpje ;)
(overigens niet van mij afkomstig)
https://youtu.be/L_wXj-hmDXE?si=J9ou0DXgs6B-dNSr (https://youtu.be/L_wXj-hmDXE?si=J9ou0DXgs6B-dNSr)
-
Servo's krijg je stil door ze langzaam te laten draaien. Als zo'n ding er 3s over doet om 15 graden af te leggen, hoor je ze bijna niet meer. Sws alles met tandwielen is eigenlijk herrie ;D
-
Even een boost; zijn er mensen die de DP4 al langer in gebruik hebben? Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar de ervaringen.
-
Heb ze op mijn module baan zitten. Tijdens ontraxs 3 dagen probleemloos gewerkt.
-
Ok, duidelijk! Dank (y)
-
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.
-
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.
Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.
-
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Nee.
-
Er is ook geen enkele reden om te denken dat ze het gedrag van locs of verlichting beïnvloeden.
Het motortje in zo'n MTB aandrijving trekt 150 mA, dat is minder dan de meeste locmotoren.
-
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.
Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.
inmiddels zijn deze wel te verkrijgen
-
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.
Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.
Thijs
-
Interessant verhaal.
Ik wil binnenkort ook eens wat proberen met deze dingen.
Groeten
Hendrik Jan
-
Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.
Thijs
Hoezo?
-
soms willen mensen een wissel terugmelden om ze sneller vrij te kunnen geven voor het computerprogramma. Daartoe is nodig dat je het puntstuk ook meeneemt in de detectie. En daarvoor is het weer nodig dat de puntstukcontacten potentiaal vrij zijn.
Maar volgens mij hebben ze dat wel degelijk als ik naar de afbeeldingen kijk.
-
Bij de DP1 is het contact niet potentiaalvrij. Het is verbonden met de DCC voeding. Als je de DCC spanning direct van de spoorstaven van het wissel haalt, dan vormt de aandrijving een belasting waardoor het wissel continu bezet wordt gemeld. Haal je de DCC spanning direct van de ringleiding, dus buiten de detectie om, dan wordt het puntstuk niet gedetecteerd. (als je het contact gebruikt om het puntstuk te schakelen)
De DP4 en DP 10 hebben wel vrije contacten. De DP16 is een mengvorm, 1 vrij contact en 1 contact verbonden met DCC.
-
Klaas
Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Groet
Tjalling
-
Ik had nog niet meegekregen dat er inmiddels ook een DP1 is, is wat betreft aansluiten en kosten wel een heel mooi alternatief op de bestaande systemen (servo aandrijvingen en de MP1 in combinatie met losse decoder).
Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen (omdat de DP 1 maar 1 aansluiting heeft) maar dat is met verbruik dat Klaas eerder al melde geen probleem. Er gaan in de praktijk toch hoog zelden meerdere wissels tegelijk om.
Was voor volgende laag vaan mijn baan al aan het puzzelen waar alle besturingscomponenten het beste geplaatst kunnen worden maar de wisseldecoders kan ik nu dus schrappen. (y)
-
Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen(y)
Dat is bij de andere DP versies ook zo. Ik zie nergens dat je de voeding los van de DCC kunt aansluiten.
-
De Mtb wissel aandrijving met dcc lijkt mij een goed kosten besparende oplossing, maar welke te kiezen, er zijn 3 modellen, wie heeft ervaringen?
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112370.45
-
Opmerking slaat op de MT serie van MTB en de diverse servoaandrijvingen die er zijn.
Die worden op mijn baan allemaal vanaf een aparte stroomkring gevoed via de decoders die deze onderdelen aansturen. Alleen commando komt van de DCC ringleiding.
Dan kan bij de DP serie niet maar zoals ik al aangaf is dat “nadeel” wel te overzien.
-
Wat wil je? Simpel een aandrijving met een contact voor je puntstuk? Is de MP1 prima. Als je dat digitaal wilt bedienen neem je een DP1 (beide de grijs/rode aandrijvingen). De grotere hebben iets meer aan boord waaronder een extra contact. Ook die is er analoog bedienbaar als digitaal.
-
Kijk even naar mijn testje, ding hangt gewoon aan je digitale spanning. Dat beetje dat het ding vraagt kan op een niet al te grote baan prima. Je zou met veel van die dingen zelfs een aparte booster met alleen aandrijvingen kunnen gebruiken.
-
Opmerking slaat op de MT serie van MTB en de diverse servoaandrijvingen die er zijn.
Die worden op mijn baan allemaal vanaf een aparte stroomkring gevoed via de decoders die deze onderdelen aansturen. Alleen commando komt van de DCC ringleiding.
Dan kan bij de DP serie niet maar zoals ik al aangaf is dat “nadeel” wel te overzien.
De DP4 heeft wel een aparte DCC ingang en is niet verbonden met de schakelcontacten.
Thijs
-
Klopt Thijs maar de hele voeding van de wisselmotor en signaal naar de decoder gaan wel via zelfde aansluiting, (de DCC + /- aansluiting). Zie onderstaand aansluitschema ( van de website van MTD)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1068-68389281a1eda.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1068-68389281a1eda.png)
-
Met eventueel terugmelding op een old-school bedieningspaneel.
Liefst met NX bediening.
Dat lijkt me wel wat.
Groeten
Hendrik Jan
-
Ja, dus prima aan te sluiten op je aparte ringleiding.
Thijs
-
ja maar dan blijft mijn punt dus nog steeds overeind dat het verbruik van de aandrijving (0,15 amp) dan nog steeds ten laste komt van mijn 3 amp DCC voeding en niet van de 6 amp voeding waar nu de pakweg 40 wisselaandrijvingen mijn baan door gevoed worden.
Maar zoals al eerder gezegd: ik vindt dit nadeel niet opwegen tegen het voordeel van eenvoudige bedrading en ik heb op mijn modulebaantje al ondervonden dat de MP4 uitvoering prima functioneert. Dus de wissels die nog op het te maken deel van mijn baan gaan komen zullen een DP1 of DP4 aandrijving gaan krijgen, zeker omdat ik deze eenvoudig in mijn baan kan opnemen.
Foto’s van de MP1 aandrijvingen die ik nu heb icm digikeijs DR4018 decoders)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8263-6838a6e24c56c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8263-6838a6e24c56c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8264-6838a6e7ae334.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8264-6838a6e7ae334.jpg)
-
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.
-
Ik voorzie dat wij op de vereniging de 'gewone' MP04 gebruiken waar we meerdere wissels hebben en die dan met een decoder aansluiten. Als er ergens één wissel (of twee) zit is vooral deze DP04 interessant, om te voorkomen dat je voor één wissel een decoder moet plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.
Ik denk dat een 5A booster voor deze toepassing een beetje overkill is. 1A is al voldoende, dan kun je 6 of 7 wissels tegelijk aansturen, en dat zal vrijwel nooit voorkomen.
Daarom zie ik ook het probleem niet om die wisselaandrijvingen uit de gewone DCC ringleiding te voeden. Ze trekken die stroom hoogstens 3 seconden.
-
Je kan van 2 opto's en een L298 ook een 5A booster maken voor ~5€. Die heeft geen kortsluiting beveiliging maar voor accessoires heb je dat ook niet nodig. Dan kan je al je DCC decoders voeden en aansturen over 2 DCC draadjes.
Eh... als complete leek ;) Hoe dan? Schema etc?
-
Dat kan je hier terugvinden. Ik raad wel sneller opto's aan zoals een 6N137.
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=28701.0 (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=28701.0)
@klaas het ging niet om de 5A maar om de 5€ en de eenvoud. Bovendien weet ik niet wat er nog meer aan decoders onder die baan hangen. Er zijn ook andere lezers die bijvoorbeeld wel geinteresseerd zijn in de 5A omdat ze dan hun spoelaandrijvingen kunnen voeden vanuit een aparte DCC bus.
Mvg,
Bas
-
Bas, ik kende deze motordriver niet, maar dit is inderdaad een zeer eenvoudige manier om een booster te maken.
Het gebrek aan kortsluitbeveiliging kun je ondervangen door er een schakelende voeding voor te zetten van een passende stroomwaarde.