BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: meino op 21 August 2024, 13:50:23
-
Ik ben momenteel een DJH NS6000 aan het bouwen. Daar heb ik een paar vraagjes over. De kit wordt gebouwd zoals de NS6000 er na WW2 uitzag.
Ik liep tegen een probleem aan omdat de voedingswaterpomp die bij de kit zit aan de rechterkant van de lok moet worden gemonteerd. Alleen de uitvoering is er een die links gemonteerd wordt, dus eigenlijk verkeerd. Ik ben toen wat op het WWW gaan zoeken naar foto's en kwam deze foto van de NS6013 tegen.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/NS_6000_-_NS_6013.jpg) (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/NS_6000_-_NS_6013.jpg)
Met dank aan WIKI commons (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:NS_6000#/media/File:NS_6000_-_NS_6013.jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:NS_6000#/media/File:NS_6000_-_NS_6013.jpg))
Dit is een foto uit 1957 en toont de NS6013 zonder voorverwarmer. Toch ook maar eens "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" van H van Poll doorgenomen, en dan blijkt uit alle foto's van de NS6000 dat de voorverwarmer verwijderd is. Overigens blijkt dat het zelfde ook bij vrijwel alle 3700's (ook de NS3737) is gebeurd. Kortom eigenlijk is mijn 3737 (met voorverwarmer) ook niet correct voor de 50er jaren.
Nu mijn vraagjes
- Door de verwijdering is het injectiepunt op de ketel vanaf de voorverwarmer verwijderd. Ik heb geen duidelijk foto's van de 6000, maar wel van een 3700 en daar is dat afgedekt. Waarschijnlijk bij de 6000 ook. Maar omdat er een systeem voor water toevoer weg gevallen is, mijn vraag is er iets voor in de plaats gekomen en zo ja heeft dat geleid tot een zichtbare veranderingen op de ketel (nieuwe leidingen?)
- De voetplaat had onder de voorverwarmer verstevigingen (driehoekjes), zijn die nog aanwezig na verwijdering van de voorverwarmer?. Ik heb geen foto's kunnen vinden waarop dat zichtbaar is.
- Wat is de reden dat de voorverwarmers verwijderd zijn.
Groet Meino
-
Hoi,
Ik ga hem t.z.t. ook in de jaren 50 uitvoering bouwen, zonder luchtpomp en voorverwarmer.
Op jouw foto zie je een eventuele voorverwarmer niet want die zit aan de andere kant, je ziet aan deze kant de missende (dus je ziet hem niet) voedingspomp.
In de bouwbeschrijving staat bij 48: De voorwarmer (52) werd tijdens de tweede wereldoorlog bij een aantal locomotieven verwijderd, plaatst U hem wel dan ook klep (55) op de ketel aanbrengen.
Ik was trouwens ooit op zoek naar een jaren 50 NS 3700 mét voorverwarmer omdat ik er al een zonder heb en alle loks zien er anders zo kaal uit.
Stephan.
-
Ik raad je aan het gele boek over de 6000 te kopen dan weet je het antwoord op al je vragen.
De 6000 is in dienst gesteld zonder voorverwarmer en dus ook zonder voedingspomp, later zijn deze aangebracht en aan het eind, zeer waarschijnlijk om te bezuinigen op kosten en tijd van het onderhoud, weer verwijderd.
Stephan.
-
….zonder luchtpomp….
De luchtpomp zou ik laten zitten, anders wordt het remmen zo lastig ;D
Groeten Edwin.
-
Haha, ik had het al veranderd in voedingspomp (y)
-
Jaren 50 versie heeft een heel kenmerkend verschil wat je duidelijk aan de onderzijde van de rookkast kunt zien. Daar is heel wat verbouwd tov. de vooroorlogse versie. Daarom heb ik die ook niet willen bouwen.
Het gat in de voetplaat waar de luchtpomp doorheen steekt (dat zie ik niet in het model op dit moment), is heel kritisch van afmeting en best groot. Dat zit zowat strak tegen de buitenzijde voetplaat. Kijk en meet goed (er zijn geen foto's van) voordat je onherstelbare schade hebt.
Steunen weggehaald onder de afgenomen voorverwarmer ? Soms wel, soms niet.
Het gele boek van Paul Henken geeft veel antwoorden op je vragen.
-
Ik raad je aan het gele boek over de 6000 te kopen dan weet je het antwoord op al je vragen.
Helemaal mee eens. Er staan veel foto's in van na WOII, die je als voorbeeld kan gebruiken. Niet alleen voor de ontbrekende voorverwarmer, maar voor allerlei details.
Voor €37 ben je het heertje.
- De voetplaat had onder de voorverwarmer verstevigingen (driehoekjes), zijn die nog aanwezig na verwijdering van de voorverwarmer?. Ik heb geen foto's kunnen vinden waarop dat zichtbaar is.
Dat zijn de steunen waarop de voorwerwarmer rustte; twee stukken staal waarvan de bovenkant hol liep. Zonder voorverwarmer hadden die geen functie en zijn ook weggehaald.
Grtz, Ton
-
Op jouw foto zie je een eventuele voorverwarmer niet want die zit aan de andere kant, je ziet aan deze kant de missende (dus je ziet hem niet) voedingspomp.
Geen waterpomp betekent ook geen voorverwarmer. Dat is een eenheid. "dus je ziet hem niet" is niet van toerpassing als je de waterpomp afwezig ziet.
-
Dat zijn de steunen waarop de voorverwarmer rustte; twee stukken staal waarvan de bovenkant hol liep. Zonder voorverwarmer hadden die geen functie en zijn ook weggehaald.
Grtz, Ton
Ik heb foto's zonder voorverwarmer, maar met steunen.
En met L-vormige steun daar vlak naast (richting achterzijde).
-
Geen waterpomp betekent ook geen voorverwarmer. Dat is een eenheid. "dus je ziet hem niet" is niet van toerpassing als je de waterpomp afwezig ziet.
Weet ik, maar deze foto is niet handig om een missende voorverwarmer te laten zien omdat je een "eventuele" voorverwarmer niet kan zien, je weet dat hij er niet zit omdat er geen waterpomp op zit.
Ik zal een paar delen van foto's uit het 6000 boek hier posten om de loop van de leidingen te laten zien, stukjes foto mag wel toch wat betreft de copyright?
Stephan.
-
Ik heb foto's zonder voorverwarmer, maar met steunen.
En met L-vormige steun daar vlak naast (richting achterzijde).
De uitzondering bevestigt natuurlijk de regel.
In het meergenoemde boek staan veel foto's zonder die steunen. Wel zijn op een paar foto's metalen strips zichtbaar die op de plek van de steunen zitten.
Zullen we het erop houden dat de steunen geen functie meer hadden en daarom meestal werden weggehaald?
Overigens ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de foto die jij noemt. Kan je hem hier plaatsen of een bron vermelden waar we hem kunnen vinden?
Gtz, Ton
-
Kijk eens bij de fotocollectie NVBS in Amersfoort en in het boek van Paul Henken..
Ik zie die steunen o.a. op de 6002, 6005, 6006, 6008 en ook nog de 6015
Dit is de 6008 in 1957
Vlnr. 2 driehoekige steunen, L-profiel , hijsbak en zandkist.
(https://live.staticflickr.com/65535/53938317741_f4084400f5_z.jpg) (https://www.flickr.com/gp/71654212@N00/q2300qnq90)
-
Frits,
Gevalletje spraakverwarring: Jij hebt het over steunen onder de voetplaat, ik het het over steunen bovenop de voetplaat, onder de voorverwarmer.
Grtz, Ton
-
Ok, spraakverwarring.
Nee, die steunen heb ik na afname nergens teruggevonden. Komt natuurlijk omdat als je de voorverwarmer afneemt die ergens op moet staan en de bouten door de voetplaat losschroeven is natuurlijk appeltje-eitje.
Dus we zijn het nu roerend eens..... ;D
-
En het ging mij ook om de steunen onder de voetplaat. Het lijkt er op dat die zijn blijven zitten. Ik zie nu ook wat Frits bedoelde met dat de rookkast behoorlijk verbouwd is na de oorlog. Ik zit al te piekeren of en hoe ik dit kan verwerken. Het is een redelijk opvallende verandering.
Groet Meino
-
Ik heb geen diepgaande research gedaan na WO2, maar ik kan op dit moment geen loc vinden waarbij de voorverwarmer is afgenomen en tevens de driehoeken zijn weggehaald. Of je ziet ze zitten of het is een groot donker zwart gat op de foto's.
-
Was mij nog nooit opgevallen maar ze zitten overal nog op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-0F0E82FD-B2B5-4AEA-A4D7-4A7802A747B9-66c643706be33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-0F0E82FD-B2B5-4AEA-A4D7-4A7802A747B9-66c643706be33.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-65417882-DCF2-4CC2-ABAB-038AF28FD7F4-66c6438071480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-65417882-DCF2-4CC2-ABAB-038AF28FD7F4-66c6438071480.jpg)
Je ziet ook dat er bij sommige nog een kraantje zit daar waar de leiding de rookkast ingaat.
Deze is wel handig om de positie van de steunen te bepalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-F20F26F3-0A66-48EB-B409-4513E8FE2ADB-66c6448806502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-F20F26F3-0A66-48EB-B409-4513E8FE2ADB-66c6448806502.jpg)
Stephan.
-
En de andere zijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-9BDAE67D-07D0-4412-A331-A12828F6C25F-66c643f22126e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-9BDAE67D-07D0-4412-A331-A12828F6C25F-66c643f22126e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-588AFB89-8779-469F-9B06-AE75C9A3981B-66c643f6439b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-588AFB89-8779-469F-9B06-AE75C9A3981B-66c643f6439b3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-86F440DA-370F-4780-8255-2CC724856E49-66c64405b1b7b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-86F440DA-370F-4780-8255-2CC724856E49-66c64405b1b7b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-E1B59299-506B-4AFB-9046-DAC0F8A1E2CE-66c6440d5e7e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-E1B59299-506B-4AFB-9046-DAC0F8A1E2CE-66c6440d5e7e0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-D30A5F08-19CE-411A-B56A-5FCDFEE82F5A-66c644175234b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/processed-D30A5F08-19CE-411A-B56A-5FCDFEE82F5A-66c644175234b.jpg)
Leiding naar de luchtpomp is meestal er een beetje slordig aangefrommeld.
Stephan.
-
Laatste foto: zie je die schoorsteenkroon... Na-oorlogs, 1946.
-
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.
Stephan.
-
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?
Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19434241-66c6d2f22ca65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19434241-66c6d2f22ca65.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19371405-66c6d34674eca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19371405-66c6d34674eca.jpg)
-
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
Maar dan niet vergeten om de waterbakken van het DJH-model in te korten en nieuwe kappen over de voorste drijfwielen te maken ;)
Grtz, Ton
-
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?
Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
De kit die ik heb, bevat alles, dus schoorsteen met kroon, zonder kroon, maar ook alle onderdelen om de Franse versie te bouwen, zoals de afwijkende rookkastdeur en de verschillende appendages.
Groet Meino
-
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.
Stephan.
6025 kan ook, dan hoef je niet te klooien met de waterbakken ;)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3221737751#msg3221737751 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3221737751#msg3221737751)
Ik zie het.
Eelco, is hij al verbouwd?
Stephan.
-
Is dat een DJH kit? Het nummer klopt overigens niet, de 6003 had toch korte waterbakken.
OK, iedereen bedankt voor alle foto's en informatie, dat ga ik gebruiken voor de verdere afbouw.
Groet Meino
-
Nog een opmerking..... naoorlogs reden er veel met een 3700 ketel, die was bijna hetzelfde, alleen een pas/tussenstuk, te zien aan de onderkant van de rookkast, waar hij dan met een dikke rand vol met bouten op de cylinders zit. Aangezien dat nooit ergens in de kit zit, ben je genoodzaakt, ALS je het echt kloppend wilt hebben, om dan na te gaan (foto's) , op zoek te gaan naar een naoorlogse foto, zonder die rand.......
ff om het makkelijk te maken, het leven van een modelbouwer is niet altijd makkelijk ;D ;D
Succes
Edwin
-
Ze kwamen voor. Volgens mij heeft de 6018 (zie de foto hier in het draadje) het niet en ook de 6025 had het niet tijdens zijn einde.
Kortom ik neem waarschijnlijk wat vrijheid om dat niet na te bouwen.
Groet Meino
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19323451-66c8245916955.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19323451-66c8245916955.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19343409-66c8247453666.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img20181226-19343409-66c8247453666.jpg)