BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bobos op 08 August 2024, 21:59:09

Titel: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Bobos op 08 August 2024, 21:59:09
Ik werk met N spoor fleischmann piccolo, digitaal met een Z21 (zwarte versie) in combi met iTrain pro waarbij je locs kunt programmeren

Voorheen had ik altijd een apart programmeerspoor onder de tafel aangesloten op de Z21. De Z21 heeft een aparte programmeeraansluiting vandaar.  Op die manier kon ik locs programmeren zonder de andere locs op de vaste rijbaan te beïnvloeden. Onhandig, dat gewissel van locs van programmeerspoor naar rijbaan gebeuren.

Nu dacht ik een opstelspoor met genoeg lengte op te offeren en deze in te richten als programmeerspoor. Ik heb het opstelspoor van bedrading voorzien naar de Z21 en de rail naar de wissel (naar de rijbaan) van dubbele isolatie voorzien.

Programmeerspoor werkt, rijbaan daarnaast werkt ook. Alles werkt dus naar behoren.

Probleem nu is dat als een ik een loc van de rijbaan naar het programmeerspoor laat rijden  ( vica verca dito) deze bij het inrijden van het opstelspoor (programmeerspoor) kortsluiting op de wissel geeft. De loc staat als het ware met 1 been in het gewone rijspoor nog en met het andere in het programmeer gedeelte.

Of is dit een ander probleem en heb ik iets niet goed aangesloten ?

Met andere woorden kan dit wel zoals ik dat nu voor ogen heb, zo naast elkaar
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: MartinRT op 08 August 2024, 22:13:53
Nee, dat kan zo niet.
Programmeerspoor dubbel isoleren van het hoofdspoor.  PrSp met een schakelaar (2- polig om) aansluiten, zodat je kunt instellen of het stuk spoor op het hoofdspoor is aangesloten of op de programmeeruitgang.

Schakelaar op hoofdspoor zetten, loc binnen laten rijden en stopzetten.  Schakelaar omzetten, zodat het nu een programmeerspoor is. Programmeren.  Schakelaar op hoofdspoor zetten en de loc weer uitrijden.

Misschien verloopt alles makkelijker via het zogeheten POM-programmeren ?  Als je decoders dat begrijpen.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: spock op 08 August 2024, 22:27:14
Probeer eens de draden van het programeerspoor om te draaien.
Tijdens het programmeren mag er absolute geen overbrugging zijn tusen prog en hoofd spoor.

Wil je meer weten. Lees de secties over het programmeerspoor in de handleiding van de Esu ECOS en de Roco Z21.

mvg spock
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Remunj op 09 August 2024, 09:49:03
Voorheen had ik altijd een apart programmeerspoor onder de tafel aangesloten op de Z21. De Z21 heeft een aparte programmeeraansluiting vandaar.  Op die manier kon ik locs programmeren zonder de andere locs op de vaste rijbaan te beïnvloeden. Onhandig, dat gewissel van locs van programmeerspoor naar rijbaan gebeuren.
En hoe vaak wissel je nou echt een loc van programmeerspoor naar hoofdspoor. In het begin even om wat zaken in te stellen.

Je gaat nu moeilijk doen om iets wat niet vaak gebeurd "makkelijker" te maken.
Zoals de anderen ook al schrijven moet je het programmeergedeelte volledig isoleren en handmatig om schakelen van hoofdbaan naar programmeerspoor. Ook een extra handeling. En risico van verkeerd schakelen en dingen opblazen.
Ben je net zo snel om ven de loc op het programmeerspoor te plaatsen.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: spoorzeven op 09 August 2024, 11:56:09
Klopt, maar een treinstel is andere koek. Dus is het, als je treinstellen hebt of ooit denkt te gaan kopen, toch wel handig om het in te richten zoals Martin heeft aangegeven.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Bobos op 09 August 2024, 15:04:07
Ja klopt, ging je me nu juist om die treinstellen van onder andere liliput. Ik begrijp nog niet goed hoe dat dan moet met die 2 polige schakelaar. Maar zal me daar eens op inlezen. Is er een link naar eerdere post daarover met uitleg ?

Dat dubbel isoleren snap ik. Dat heb ik natuurlijk al wel gedaan, schreef ik al ook al eerder.

Voordeel vond ik ook dat ik op dezelfde stroomvoorziening van het Programmeerspoor de draden voor de Lux tafelmodel wielenreiniger kon aansluiten. Dat vond ik ook een voordeel. Een opstelspoor minder had ik daar wel voor over.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Biessendorf op 09 August 2024, 15:10:11


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-66b614b01fbe3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-66b614b01fbe3.jpg)

Uitgaande van een schakelaartje als deze (Dubbelle wissel schakelaar)

Voorste 2 lipjes naar Z21 programmeerspoor
Middelste 2 lipjes naar het programmeerspoor
Achterste 2 lipjes naar Z21 rijspoor
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: spock op 09 August 2024, 15:49:23
Heb je al geprobeerd om de draden van het programmeerspoor om te draaien?

Nogmaals de tip: lees de documentatie. Het is niet veel leesstof, en dan weet je hoe je het moet aansluiten.

mvg spock
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Mark D. op 09 August 2024, 22:08:06
met die dubbel polige schakelaar ben je tevens je opstelspoor niet kwijt.
tenzij je een lok gaat programmeren natuurlijk.

Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: BartvD op 10 August 2024, 11:12:28
Je kan toch met de combi Z21 en iTrain de DCC loks op de baan programmeren? Dan heb je alleen een programmeer spoor nodig voor het instellen van het lok adres en de rest kun je gewoon op de baan doen. En ik neem aan dat je de lok adressering maar 1 keer doet als ze uit de verpakking komen voordat ze ingezet gaan worden.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 10 August 2024, 17:52:41
Laat iTrain dit voor je regelen.

1. Neem een relais met 2 wisselcontacten
2. Sluit de twee draden van het opstelspoor aan op de COM
3. Sluit de twee draden van het programmeerspoor aan op NC
4. Sluit de twee draden van het hoofdpoort aan op de NO
5. Stuur het relais aan via een decoder
6. Maak in iTrain een relais aan type Aan/Uit en geef die het adres van het relais.
7. Voeg in het blokeigenschap het relais toe.

Nu zal het blok relaisgeschakeld worden. In uit toestand krijgt hij spanning van de prog. Reserveert iTrain het blok, activeert hij het relais en krijgt de spoor spanning van de baan.

Staat de trein stil, schakelt het blok uit en ook het relais en kan je programmeren. Ben je klaar, laat je iTrain de trein vertrekken, en activeert hij dus weer dat relais.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Bobos op 10 August 2024, 20:56:36
Oké een hoop gedachten en informatie. Ik zal alles eens op een rijtje zetten.

Voor nu

- Suggestie van omdraaien draden programeerspoor nog niet geprobeerd. Volgens mij blijf je daarbij het euvel houden van een treinstel met 1 been in het ene en met het andere been in andere stroomgedeelte. Dus niet gedaan

- De foto van de dubbele wisselschakelaar is mij duidelijk, ook wat betreft de aansluitingen. waarvoor dank.

- Het programmeren van andere CV's via het hoofdspoor (na programmeerspoor CV lokadres) had ik al geprobeerd, maar dat lukte niet altijd. Vandaar de gedachte van de combi hoofd- en programmeerspoor.

- Het laatste relais met 2 wisselcontacten moet ik nog even begrijpen.

Het relais zou ik dan kunnen schakelen met de Yamorc wisseldecoder YD 8008 die ik al heb en gebruik ?  Of is daar een ander type decoder voor nodig ?
Heb jij een link naar zo een relais ? Dan kan ik me nog even verder inlezen.
Toevoegen aan blok in iTrain en relais daar aanmaken kom ik wel mee uit. Althans  :D denk ik
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Hasenwald op 10 August 2024, 21:48:17
Ja, ik wil dit na de vakantie ook met iTrain gaan oplossen. Ik heb een aantal Digikeijs DR4018 in gebruik met nog wel een paar vrije uitgangen. Ik hoop dat het daarmee lukt.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 11 August 2024, 00:18:52
Hier een document, het is ontworpen voor Dinamo. Maar is ook toepasbaar voor dit soort DCC oplossingen.

Welke decoder je gebruikt ligt aan het relais. Voor een puksrelais de YD8008, voor een normaal monostabiel relais de YD8116.

https://domburgtrainsupport.nl/wp-content/uploads/2023/04/DTS-Tutorial-Relais-gestuurde-blokken.pdf
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Frank 123 op 11 August 2024, 08:30:56
 Heldere handleiding Martin  (y)

Off-topic: heb je zoiets ook (al dan niet icm met workshop) over het instellen van seinen in iTrain? Want daar loop ik eerlijk gezegd nog mee te kl……..
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Waalspoor op 11 August 2024, 11:53:12
Wat een moeilijk gedoe.
Het kan niet anders zijn dan dat de draden van het  programmeerspoor verkeerd om zijn aangesloten. Als het programmeerspoor niet in de "programmeerstand" staat dan krijgen zowel het programmeerspoor als het hoofdspoor voeding met dezelfde P/N polariteit vanuit de Z21 (in de programmeerstand (geen POM) wordt simpelweg de voeding naar het hoofdspoor uitgeschakeld).
Als je dubbel geïsoleerde programmeerspoor niet dezelfde P/N polariteit heeft als het hoofdspoor krijg je, ondanks de isolaties, kortsluiting in de door topic starter beschreven situatie.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 11 August 2024, 12:28:03
Ja een online training waar dit in behandeld word:

https://dtsacademy.skillba.com/
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Frank 123 op 11 August 2024, 12:32:44
 (y)
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Ronald Halma op 11 August 2024, 15:04:36
Wat een moeilijk gedoe.


Haha! :) Ja, ik lees met verbazing mee.... Gewoon, simpel op een zijspoor of zo, schakelaartje er tussen en klaar. Zo simpel kan het zijn  ;D
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 11 August 2024, 17:05:30
Ik snap het wel, krijg dit verzoek ook vaker.

Een schakelaar is weer een handeling, en niet iedereen vind het fijn een model telkens vast te pakken.



Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Monobrachius op 11 August 2024, 17:33:28
Het kan niet anders zijn dan dat de draden van het  programmeerspoor verkeerd om zijn aangesloten. Als het programmeerspoor niet in de "programmeerstand" staat dan krijgen zowel het programmeerspoor als het hoofdspoor voeding met dezelfde P/N polariteit vanuit de Z21 (in de programmeerstand (geen POM) wordt simpelweg de voeding naar het hoofdspoor uitgeschakeld).
Als je dubbel geïsoleerde programmeerspoor niet dezelfde P/N polariteit heeft als het hoofdspoor krijg je, ondanks de isolaties, kortsluiting in de door topic starter beschreven situatie.

Zelf heb ik een z21 open gehaald (had een gesneuvelde voor €2,50 gekocht met de hoop hem op te knappen) en kan het bovenstaande geheel onderschrijven.
De Z21 (zelfde printplaat als de z21, maar met veel extra dingen bestukt) heeft een relay zitten wat bij programmeren het hoofdspoor weghaalt.
Verder komen ze van precies dezelfde versterker. Kortom, als je kortsluiting hebt, zitten de polen omgedraaid, want daar beschermd je relay niet tegen.

- Suggestie van omdraaien draden programeerspoor nog niet geprobeerd. Volgens mij blijf je daarbij het euvel houden van een treinstel met 1 been in het ene en met het andere been in andere stroomgedeelte. Dus niet gedaan
Misschien dus toch wel proberen...

Het enige wat ik me kan bedanken, is dat als je ipv van met de Z21 hoofdtrack voeden, een booster pakt, het bovenstaande verhaal niet op gaat.
Maar als je dan echt wilt, kan je de hoofdtrack met een gelijkrichter aan een relay hangen die het programmeerspoor omschakeld.

Alles met I-train doen, tsja, het zal ongetwijfeld werken, maar zoals eerder gezegd, "een moeilijk gedoe".

Succes,

Henk
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Monobrachius op 11 August 2024, 17:37:25
Ja een online training waar dit in behandeld word:

https://dtsacademy.skillba.com/
Okay, nu snap ik hem niet meer.
Wat wordt hier precies uitgelegd? Hoe je een programmeerspoor integereert in je normale treinenbaan met de Z21 of hoe je met I-train je eigen programmeerspoorrelais realiseert? Heb geen zin om€24,95 te betalen om het te ontdekken.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Frank 123 op 11 August 2024, 18:26:03
Was reactie van Martin op (off topic maar wel gerelateerd in de context van eerdere Posts) op vraag van mij  :angel:
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Monobrachius op 11 August 2024, 19:42:09
Aha. Ja, nu is hij duidelijk.  ;D
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Dirk J op 11 August 2024, 19:54:32

... heb ik iets niet goed aangesloten ?


Inderdaad. De draden van het programmeerspoor zitten verkeerd om.

Wissel de beide draden om, en de centrale schakelt zelf het spoor om wanneer dat nodig is. Je hebt er niets extra voor nodig. Geen relais, geen schakelaars, geen iTrain.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Hasenwald op 11 August 2024, 22:42:29
Weet iemand of de IB2 dit ook doet?
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 12 August 2024, 08:05:02
Inderdaad. De draden van het programmeerspoor zitten verkeerd om.

Wissel de beide draden om, en de centrale schakelt zelf het spoor om wanneer dat nodig is. Je hebt er niets extra voor nodig. Geen relais, geen schakelaars, geen iTrain.

Even in het voordeel van de schakelaar of relais als je met software en Z21 rijd. Zoals in het geval van de TS.

1. Je kan het spoor dan ook voorzien van stroomdetectie. En het opstelspoor ook gebruiken in de automatisering.

2. Je programmeeruitgang alleen gebruiken, zonder detectie maakt dat er een spanningsverschil is van 1,2V tussen de blokken voor het opstelspoor en die van het opstelspoor. Dat vinden je decoders niet heel prettig.

Vanuit Roco geeft men aan dat het programmeeruitgang niet gebruikt kan worden in combinatie met detectie. Ik heb dit niet getest, iets met garantie, naar kan dit wel eens doen. Met de YD centrales kan het overigens wel gewoon. In dat geval heb je totaal geen relais of schakelaar nodig

Sidenote 1: het programmeerspoor levert maar 700 mA, wees voorzichtig. Deze uitgang is minder goed beveiligd dan de hoofduitgang.

Sidenote 2: als je het programmerspoor voed uit een bezetmelder, voed dan de groep melders op de module oom vanuit de programmeer uitgang.

Even verder filosiferend:
Wat er geschreven word, is absoluut correct in de situatie dat je het spoor handmatig bestuurd. Echter bij een geautomatiseerd traject vind ik dat geen fijne gedachte. Het verschilt ook per centrale (vermoed ik), dus combineer niet klakkeloos de prog en main.

Overigens programmeren met POM kan ook, al ben ik daar persoonlijk geen fan van. Zelf heb ik het liefst een los programmeerspoor, met een aparte programmer zoals de Sprog. Of een centrale als de YD7001. In tegenstelling tot de Z21 kan je tegelijkertijd de maintrack en progtrack gebruiken.


Wat ik zelf prettig vind werken:
Ik een nieuwe loc op het opstelspoor, laat ik DecodePro de loc alvast uitlezen, daarna doe ik een snelheidsmeting op de hoofdbaan. Terwijl die bezig is kan ik alvast verder met een volgende loc laten uitlezen.

Is die klaar laat ik hem alvast naar het ijkgedeelte rijden.

Ieder zo zijn voorkeuren.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Bobos op 12 August 2024, 10:10:57
Oké waar mijn vraag en gedachtesprong over de combi van programmeer en rijspoor allemaal niet toe leid ::) Ik vroeg me aantal dingen af waar ik nu als beginner een antwoord op heb gekregen. Ik ben er alleen maar blij mee, met al die suggesties. Dank daarvoor

De kortsluiting wordt dus veroorzaakt door het verkeerd om aansluiten van de draden op het progspoor en niet door de combi prog- en rijspoor en de Z21. Ik zat dus daarbij op het verkeerde spoor  :D

De overgang van rijspoor en programmeerspoor verschilt dan in voltage. Had ik niet bij stilgestaan en is natuurlijk waar. De blokken daarachter worden gevoed middels een bezetmeldersmodule van Yamorc en de wissels hebben een voeding met diode om de voltage gelijk te trekken.

Even buiten het geautomatiseerd rijden wat ik aan het inrichten ben op de andere sporen.

Als ik nu een diodeschakeling plaats bij draden naar de programmeerspoor ingang van de Z21. Dan heb ik het probleem van voltage verschil niet meer. Maar beïnvloedt dat het programmeren ? (het spanningsverschil)
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 12 August 2024, 10:15:46
Volgens Roco zou dat het programmeren kunnen beïnvloeden, zelf verdenk ik dat dit een indekken is voor de garantie.

Bij de YaMoRC centrale kan het gewoon, zou zelf niet weten waarom bij de Z21 dan noet. Echter is dat dan een kwestie van garantie.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Waalspoor op 12 August 2024, 12:34:28
Ik heb detectie op mijn programmeerspoor, zoals Martin aangeefr via een detector die niet in verbinding staat met de detectie van het hoofdspoor. Werkt perfect in de combinatie van Z21 en Rocrail.
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: spock op 12 August 2024, 14:29:42
Als ik nu een diodeschakeling plaats bij draden naar de programmeerspoor ingang van de Z21. Dan heb ik het probleem van voltage verschil niet meer. Maar beïnvloedt dat het programmeren ? (het spanningsverschil)

Nee

mvg spock
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Martin Domburg op 12 August 2024, 15:29:53
Ik heb detectie op mijn programmeerspoor, zoals Martin aangeefr via een detector die niet in verbinding staat met de detectie van het hoofdspoor. Werkt perfect in de combinatie van Z21 en Rocrail.

Fijn dat je dit kan bevestigen!
Titel: Re: programmeerspoor versus rijspoor
Bericht door: Bobos op 12 August 2024, 15:53:52
Zekers, dank allemaal voor de reacties, de beschrijvingen en de (on)mogelijkheden. (y) Kan ik mijn keuze maken en verder met het uitwerken van de opstelsporen, rangeergedeelte, plan sporen hoofdstation. Zit nu nog even te stoeien met het werkend krijgen van de ontkoppelrails in combi met automatisch en handmatig bedienen. Maar daar start ik wel een nieuw topic over. Eerst maar eens uitzoeken welk deel ik handmatig wil blijven bedienen en welk deel automatisch wordt ingericht.