BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: d.vanaalst op 07 August 2024, 13:48:06
-
Beste allemaal,
Ik heb een aanvullende vraag aan de gebruikers van MTB mp* motoren. Hoe hebben jullie die aan de baan gemonteerd? Ik heb er nu twee geprobeerd te plaatsen waarbij bij allebei een plastic "oogje" is gebarsten. En hoe goed deze motoren ook zijn, met 1 schroefje werken ze toch net wat minder stabiel. (ik merk enige speling)
Alvast bedankt!
Dennis
-
Een schroefje met een ringetje gebruiken en geen houtschroefjes gebruiken met een afgeschuinde kop. Het beste is een bolkopschroefje. De onderkant van die kop is plat.
-
Aan de kant van de aansluitklemmen is er misschien plaats voor een bolkop, maar aan de andere kant niet. Het oortje is te smal waardoor de schroefkop vastloopt tegen de behuizing.
Die bevestigingsoortjes zijn een zwak punt bij deze aandrijvingen, die hadden best wat breder en dikker gemogen.
Wat je kunt doen is de schroef naast het oortje draaien en dan het oortje vastklemmen met een sluitringetje.
-
Gewoon 2.5 x 12 (of 2.5 x 16) schroeven gebruiken en vast is vast. Dus laatste stukje rustige met de hand en niet met schroefmachine
Nooit last gehad dat er een kapot ging :angel:
-
En vast is vast!
Mvg Johan
-
Nog een ideetje wat ik voor onze club heb uitgewerkt. Daar was de wens om het geluid van de MP's te dempen. Iets wat ik persoonlijk wat overdreven vind, want door de herrie die er toch al is hoor je die dingen nauwelijks. Maar goed, als ze dat willen dan verzinnen we daar toch wat op.
Dat verzinsel is een stukje triplex met een paar sleuven er in. Op het gearceerde deel wordt de MP met een strookje dubbelzijdig schuimtape vast gezet. De naald die de stelbiels aandrijft steekt door de dwarse sleuf. Het geheel wordt met schroeven en ringetjes vastgezet door de sleuven voor en achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240807-164301-66b3a1f6e363c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240807-164301-66b3a1f6e363c.jpg)
-
Kijk!: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111605.msg3222484200#msg3222484200
-
Ronald, wat voor schroefmaat heb je gebruikt?
Morgen op de club nog eens goed bekijken, daar liggen er nog een heleboel te wachten op inbouw.
-
Och kerel, weet ik niet.. klein ;D Ik heb toen een zakje vol van Ronald Koerts gekregen in 2016 en die heb ik in een van de voorraadboxen liggen. Ik meet niks, ik pak uit dievoorraad en neem wat past en vooral wat niet te lang is en mogelijk door de plaat van in mijn geval 9 mm gaat.
-
beetje kit en bij het monteren twee saté prikkers tegen het verschuiven.
-
Ik neem een rond stukje pertinax waar de MP precies op past (uit het blote hoofd rond 53mm) en boor daar gaten in voor de bevestiging (2mm) en de stelnaald (8mm). Voor de bevestiging gebruik ik dezelfde schroefjes als waarmee de Märklin wisselaandrijvingen in een C-rail wissel worden bevestigd.
Dat geheel lijm ik met 2K-epoxy direct onder het wissel. dat heeft als voordeel dat je alle afstellingen gemakkelijk en eenvoudig comfortabel op je werkplek kan doen. Niks onder de baan wurmen. Om het wissel nu op de baan te leggen dient er een gat van rond 52mm geboord te worden met een komboor. Dat is even secuur uitmeten. Door de randen van het gat iets af te schuinen ligt het pertinax plaatje mooi glad in de baan. Met ballast er op zie je er geen barst meer van.
Bijkomend voordeel is de motor kan door het verwijderen van de schroefjes weer uitgenomen worden en een nieuwe bevestigd (afstellingen overnemen voor bevestiging!). Zonder het wissel van de baan te nemen. Gelukkig is er bij mij nog nooit een kapot gegaan, maar het kan gebeuren.
-
Ik heb ze met dubbelzijdige foam tape er onder geplakt.
Heel stevig. Als ik ze los moet halen met ik ze echt voorzichtig loswrikken.
Nog geen problemen mee ervaren op deze manier.
-
Dank jullie allen voor de reacties en suggesties. Ik ga als het iets is afgekoeld op zolder eens testen wat hier goed werkt.
Groet Dennis
-
Onder Schoonhoven zitten er 13 ter vervanging van de te grote Tortoises, gefixeerd met dunne schroefjes met bolle kop (aan de onderkant dus plat), geen probleem.
Je moet ze inderdaad zoals eerder gezegd met de hand rustig vastdraaien, met een schroeftol draai je het oogje aan gort.
Dubbel tape is leuk, maar er komt toch wel wat kracht op te staan, zeker als het warm is kan de boel verschuiven en krijg je ontsporingen. Dit soort componenten kun je echt beter schroeven.
-
Ik kan je verzekeren dat het met dubbel schuimtape rotsvast zit. Dat verschuift echt niet.
-
Voordeel van schroeven vindt ik dat je de aandrijving nog wat kan bijstellen/verplaatsen mocht hij niet helemaal goed zitten. Met dubbelzijdig tape moet je hem wel direct op goede plaats zetten.
-
Goed nagedacht Frank (y)
En ik herhaal Besselspoor
Je moet ze inderdaad zoals eerder gezegd met de hand rustig vastdraaien, met een schroeftol draai je het oogje aan gort.
Dubbel tape is leuk, maar er komt toch wel wat kracht op te staan, zeker als het warm is kan de boel verschuiven en krijg je ontsporingen. Dit soort componenten kun je echt beter schroeven.
-
En dat bij deze temperaturen :angel: