BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: janvanbemmel op 29 July 2024, 20:31:31
-
Een aantal jaren geleden heb ik op mp een Trix-lok (Mak SBB) gekocht, deze heb ik voorzien van een lokpilot-4 decoder. Echter start deze lok zeer moeilijk/langzaam op, maar soms ook niet.. Het blijkt dat er een Maxon A-max type 286133 motor in zit. Ik heb gezocht op de Maxon site maar kan het type nr. van de motor niet vinden. Nu zitten er tussen de positieve en negatieve motoraansluiting twee weerstanden , ik meet ongeveer 1 MOhm en er zit een kleine codensator tussen de plus en min. Mijn vraag moeten de weerstanden en de condensator worden verwijderd en zijn zij de oorzaak van het moeizaam opstarten? Of zijn de componenten noodzakelijk voor dit type motor en moet er ander type decoder in?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Mak-lok-66a7df4a3ec6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Mak-lok-66a7df4a3ec6c.jpg)
-
Ik zou ze weghalen. Die weerstanden, weet je zeker dat het geen spoelen zijn? Daar lijken ze mij wel op.
Esu's houden niet van die die condensator. Decoders hebben geen spoelen of condensatoren nodig in het motor circuit.
Mvg,
Bas
-
Volgens mij zijn het weerstanden (foto1 rechtsboven, bij de condensator) ik kon ze moeilijk meten, de meter op 200Mohm gaf de waarde 0,9. Het kunnen spoelen zijn?
-
Was het Mohm of mohm?
Dat maakt nogal wat verschil.
-
Het zijn spoelen. Weg ermee en de decoder instellen voor een klokanker motor.
Bart
-
Bedankt voor jullie advies, ik ga e.a. excommuniceren. Ik twijfelde vanwege de voor mij onbekende motor, bij digitaliseren sloop ik normaal deze zaken eruit, maar ik herkende ze niet als (smoor)spoelen.
-
Dat hoeft niet, er zitten vliegwielen op de motoras.
Groet Meino
-
Wat hoeft niet? Klokanker instellen of excommuniceren?
-
De klokanker instelling. Mijn ervaring met klokanker motoren met een vliegwiel is dat die het beste lopen op een reguliere instelling. Dat was in eerste instantie voor mij ook een raadsel, totdat ik mij realiseerde dat een kale klokanker heel weinig inertie heeft, dus veel sneller stopt bij het einde van de puls dan een reguliere motor. Vandaar de specifieke instelling. Maar door het vliegwiel zal een klokanker motor niet zo snel stoppen en dus veel langer een BEMF tegenspanning genereren, veel meer lijkend op het gedrag van een gewone motor met ijzerkern.
Groet Meino
-
Hij loopt nu als een zonnetje, ondanks de niet geselecteerde klokanker instelling. Reuze bedankt voor jullie expertise
-
Mosterd na de maaltijd maar toch: het is een bekend probleem Jan, het staat ook in de handleiding van Esu. De echte boosdoener is de blauwe condensator: wegknippen. De spoelen kunnen blijven.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/924/eMHx12.png) (https://imageshack.com/i/poeMHx12p)
Gr, Ben.
-
Gezien het warme weer hebben we maar even wat verkoeling in de vorm van een zamboni van stal gehaald en is er 1 en ander verwijderd.