BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 27 July 2024, 20:41:17
-
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4516494/tientallen-klanten-dinner-train-benadeeld-dit-ruikt-naar-oplichting (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4516494/tientallen-klanten-dinner-train-benadeeld-dit-ruikt-naar-oplichting)
-
Alweer?
-
Om nou van oplichting te spreken, notabene in de kop boven het artikel... Dat is echt stemmingmakerij. En met dit soort berichtgeving duw je een bedrijf wel extra in een neerwaartse spiraal.
-
Exact, dat dacht ik nou ook.
Recent de rit Rotterdam-Breda-Den Bosch-Utrecht-Rotterdam gedaan in 2 uur en een hele leuke ervaring. Het personeel is super vriendelijk en enthousiast en het diner onderweg is uitstekend. (y)
Zo'n krantenartikel doet meer kwaad dan goed.
Groet, Marco
-
Zo'n krantenartikel doet meer kwaad dan goed.
De krant i.c. Omroep Brabant brengt nieuws en citeert mensen met ervaringen en die worden ook gepubliceerd in quotes. Wie verstandig is leest niet alleen krantenkoppen maar het hele artikel. Het is niet de krant maar Dinner Train wat problemen veroorzaakt, zij geven toe dat er financiële problemen zijn en klanten niet kunnen terugbetalen.
Gr, Ben.
-
“Door problemen met ons materieel en financiële problemen door corona en de Oekraïne-oorlog hebben we het even zwaar”
Ik vraag me af hoe de oorlog in Oekraïne hen financieel benadeelt. Het klinkt allemaal niet fris. Jammer hoor.
Hier in Engeland kun je door de week, 3x per dag, van Londen naar Devon en Cornwall een “Pullman” diner in de trein hebben. Voor £40 krijg je uitstekend drie gangen menu en voor maar een paar pond heb je er een glaasje wijn erbij. Plus, je hebt een upgrade naar 1e klas. Klinkt alsof de Dinner train daar niet aan kan tippen.
-
"financiële problemen door corona en de Oekraïne-oorlog"
Zo jammer dat tegenwoordig echt alles daar op afgeschoven wordt. Lijkt wel een magische reden om je eigen falen goed te praten.
Blijkbaar is de bedrijfsvoering gewoon slecht.
En zoek je op recensies zie je een heel apart verschijnsel. Op hun eigen site alleen maar positieve ervaringen en 5 sterren. Hoe verrassend.
Kijk je vervolgens op de bekende recensie sites krijg je toch een heel ander plaatje te zien. Zelfs als je de recente reacties even buiten beschouwing laat.
-
Dit in vergelijk met de Hoftrammm en wij weer van de partij zijn, maar dat zal nog wel even duren.
*ohja, die stond nog op mijn lijstje*
Gelijk even gekeken om te reserveren, die is dus tot eind van jaar volgeboekt :'(
Edit:
Overigens heb ik heerlijk gegeten bij de Dinner Train, Maart 2024, maar was het wel aan de prijzige kant voor wat je ervoor terug krijgt..
-
Ik denk dat het nieuwe er een beetje vanaf is, en promotie/reclame er een beetje bij inschiet. Zet dat weg tegen het dure concept met behoorlijk wat vaste kosten plus een aantal negatieve ervaringen maakt dat je het al gauw zwaar krijgt, ook omdat je een alternatief wilt bieden voor een mislukte rit zoals bij een onverwachte stremming van de geplande route.
-
Zo'n stilstand onderweg op een station als Utrecht of Arnhem valt niet zoveel aan te doen, het is soms al een hele puzzel om het passend te krijgen tussen het normale treinverkeer door :)
De rijtuigen die je noemt met losse stoelen waren destijds de voormalige Buffet rijtuigen, die zijn inmiddels in revisie gegaan en vervangen door de later aangekochte voormalige DB restauraties waarbij de trein volledig uit één type rijtuig is gaan bestaan :)
-
Corona en Oekraïne oorlog een slap excuus?
Nou,
Door de corona jaren en het lockdown beleid van het kabinet is er in de horeca een aardverschuiving geweest qua personeelsbezetting. Veel mensen die in de horeca werkten moesten ander werk zoeken. Die wilden toch ook een soort van inkomenszekerheid. Nadien is het voor horeca bedrijven moeilijk om goed geschoold personeel te vinden. En dat is best begrijpelijk.
Ik zou zelf niet met de Dinner Train gaan, die trein rijdt toch een rondje? Ik zou alleen in de trein willen eten als ik ook ergens naartoe moet. Dat je op een langer traject kan kiezen tussen bijv. een intercity of Dinner Train. Met een toeslag. Nu spreekt men vooral spoorfanaten aan met dit concept, en die komen niet elke maand terug.
-
Zo'n stilstand onderweg op een station als Utrecht of Arnhem valt niet zoveel aan te doen, het is soms al een hele puzzel om het passend te krijgen tussen het normale treinverkeer door :)
De rijtuigen die je noemt met losse stoelen waren destijds de voormalige Buffet rijtuigen, die zijn inmiddels in revisie gegaan en vervangen door de later aangekochte voormalige DB restauraties waarbij de trein volledig uit één type rijtuig is gaan bestaan :)
2022 hebben we ook in Driebergen even de vrije baan gestaan en vervolgens Utrecht door. Was GE er nog maar... :P
Fijn dat het rijtuig in revisie is, hopelijk keert deze weer terug. Met de losse stoelen dan.
@Erik:
"Nu spreekt men vooral spoorfanaten aan met dit concept" O ja? Heb je net als ik mede-gasten gesproken?
"Nadien is het voor horeca bedrijven moeilijk om goed geschoold personeel te vinden" O ja? En die uitbreiding van 4 naar 6 rijtuigen dan NA de pandemie?
-
Ik heb ook zo'n ervaring gehad met de Hoftramm. Sta je 5 minuten stil op het Hobbemaplein. Binnen zitten we oesters te kraken, buiten is er allerlei levendigheid op en om de tramhalte. Het is een soort cultuurclash. Niet goed, niet slecht, maar je voelt toch een soort gene
-
Helaas was ook in dit topic de warmte sommigen teveel en er is dus het 1 en ander geveegd.
-
De krant i.c. Omroep Brabant brengt nieuws en citeert mensen met ervaringen en die worden ook gepubliceerd in quotes. Wie verstandig is leest niet alleen krantenkoppen maar het hele artikel. Het is niet de krant maar Dinner Train wat problemen veroorzaakt, zij geven toe dat er financiële problemen zijn en klanten niet kunnen terugbetalen.
En een verstandige journalist weet ook dat sensatiezucht serieuze gevolgen kan hebben en dat een citaat van zomaar iemand sterk gekleurd kan zijn door de eigen ervaring. Ja, het klinkt allemaal niet best, maar je had als redactie ook een minder stemming-makende kop kunnen bedenken.
"financiële problemen door corona en de Oekraïne-oorlog"
Zo jammer dat tegenwoordig echt alles daar op afgeschoven wordt. Lijkt wel een magische reden om je eigen falen goed te praten.
Ik vraag me af hoe de oorlog in Oekraïne hen financieel benadeelt. Het klinkt allemaal niet fris. Jammer hoor.
Tja, heb je al om je heen gekeken? In de supermarkt zijn veel zaken nog steeds veel, veel duurder, ook zaken die dat helemaal niet horen te zijn. Maar onder het mom 'want oorlog' slikken veel mensen die hogere prijs of kleinere verpakking wel.
De horeca kan ook daar moeilijk omheen: bepaalde grondstoffen zijn nog altijd veel duurder.
Hier in Engeland kun je door de week, 3x per dag, van Londen naar Devon en Cornwall een “Pullman” diner in de trein hebben. Voor £40 krijg je uitstekend drie gangen menu en voor maar een paar pond heb je er een glaasje wijn erbij. Plus, je hebt een upgrade naar 1e klas. Klinkt alsof de Dinner train daar niet aan kan tippen.
Tja, Nederland is dan ook wel een klein beetje kleiner dan het Verenigd Koninkrijk...
@ Arjan6511: rollend vastgoed en bedienend personeel zijn toch echt twee verschillende dingen. Als je ineens, om wat voor reden dan ook, een deel van je bedienend personeel kwijtraakt of je kunt daar praktisch niet aan komen, dan houdt het op. Dan kan je zeggen: 'dan moet je geen materieel kopen' en in zekere zin klopt dat. Maar als je wil uitbreiden gaat op dit moment echt niemand akkoord met een arbeidscontract waar in staat dat het nog onzeker is wanneer je gaat werken omdat het materieel er nog niet is.
-
En een verstandige journalist weet ook dat sensatiezucht serieuze gevolgen kan hebben en dat een citaat van zomaar iemand sterk gekleurd kan zijn door de eigen ervaring.
Van sensatiezucht is geen sprake. Het is niet zo maar iemand die geciteerd wordt maar één van de vele gedupeerden.
Geschrokken door de aandacht in de media laat de directeur van zich horen: https://www.bd.nl/oisterwijk/ook-britt-46-is-de-dupe-van-uitval-dinner-train-het-geld-klotst-bij-mij-ook-niet-tegen-de-plinten~a0b79f80/
De airco werkt niet goed aldus de directie en dat weten ze al maanden zegt de directeur. Toch werden gewoon tickets verkocht voor ritjes in de zomermaanden.......
-
"@ Arjan6511: rollend vastgoed en bedienend personeel zijn toch echt twee verschillende dingen" Ja. Heb ook niet anders beweerd.
"Als je ineens, om wat voor reden dan ook, een deel van je bedienend personeel kwijtraakt of je kunt daar praktisch niet aan komen, dan houdt het op" Heb ik ook niet beweerd. Is dat hier aan de orde dan volgens jou?
"dan kan je zeggen: 'dan moet je geen materieel kopen' en in zekere zin klopt dat." Dat heb ik dus al helemaal niet gezegd, en ook niet getypt.
"Maar als je wil uitbreiden gaat op dit moment echt niemand akkoord met een arbeidscontract waar in staat dat het nog onzeker is wanneer je gaat werken omdat het materieel er nog niet is." Graag uittreksel contract, want als je dit zo stelt ben ik wel benieuwd.
Toe aan een perenijsje of zo?
-
Het is nog erger dan gedacht...
Medewerkers Dinner Train niet betaald, wachten al maanden op geld - https://nos.nl/r/543726 (https://nos.nl/r/543726)
-
Oke, die staat op de glijbaan..... ::)
-
Volgens mij heeft die meneer Beltz een gigantisch bord voor zijn kop als ik zijn uitspraken zo lees.
Weet je gelijk waar je nu als klant staat. Achteraan in de rij. Oftewel bye bye geld
-
Als consument sta je inderdaad achteraan in de rij, maar dat (helaas) wettelijk ook vastgelegd. Eerst komt de belastigdienst, dan leveranciers en dan pas klanten. Jammer voor the Dinner Train, ik heb toch diverse positieve reviews gezien. Wat nu te horen is, klinkt niet best..... Geen geld nu is een timingsprobleem, wat normaal gesproken met de bank opgelost moet kunnen worden. Als dat niet lukt, lijkt er toch meer aan de hand.....
Groeten,
Rogier
-
https://www.nu.nl/economie/6324870/treinrestaurant-dinner-train-annuleert-ritten-vanwege-problemen.html
-
Jammer, dat het zo loopt, eind juli zouden we ook mee gaan, dat is verzet naar ergens in november. Hopen dat het nog door gaat.
-
Lekker vergeten en hopen dat je je geld nog terug krijgt.
Je mist er niet veel aan.
-
Zag van de week dat de lokken afgesteld staan op Watergraafsmeer.
Mvg Johan
-
Ja, maar dat heeft alleen niet zoveel met de problematiek bij Dinnertrain te maken hoor ;)
TCS heeft namelijk sowieso 5 16/1700 lokken, waar je er voor de Dinnertrain maar 2 nodig hebt.
Ik gok namelijk dat je wat lokken hebt zien staan op het viaduct boven de A10, en daar is gewoon één van de opstel sporen, aan de andere zijde staan er ook gewoon twee tegen een eventueel te verhuren Dinnertrain aan.
-
En dan is het nu definitief:
https://www.telegraaf.nl/financieel/1213733688/aanbieder-van-luxe-diners-in-de-trein-dinner-train-door-rechter-failliet-verklaard
Ze hopen op een doorstart...maar als je al geboekt heb ben je je betaling wel kwijt.
-
Zie ook: https://nos.nl/artikel/2534872-dinner-train-failliet-verklaard-klanten-wachtten-wekenlang-op-hun-geld
-
Een reconstructie van een ontsporing: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1472898635/rookgordijn-rond-rijdend-spoorrestaurant-klanten-krijgen-na-annulering-geen-contact-meer
-
Helaas, moet je abonnee voor zijn om het te kunnen lezen
-
Journalistiek in Nederland is alleen maar op sensatie belust, dus je mist niks. Er staat ook in de laatste links in dit topic niks anders dan een herhaling van "feiten" over hoe erg/ slecht het wel niet is.
Een journalist die eens met de directie van dinnertrain om de tafel gaat zitten is niet "des Nederlands". Stel je voor dat er een logisch verhaal uit komt... je moet er niet aan denken :(
Bart
-
Terwijl de directeur van Dinnertrain in tenminste drie van de hier gelinkte artikelen gewoon aan het woord gelaten wordt om te reageren op vragen. Dat haalt jouw anti-journalistieke betoogje toch weer onderuit. Maar ja, de tendens is onderhand wel duidelijk. Journalisten zijn fout. Doet me, als iemand die is opgeleid tot journalist, toch een beetje pijn.
-
Ik zou de journalistiek niet gelijkstellen aan De Telegraaf. In eerdere berichten in de pers kreeg de directie ruimschoots de mogelijkheid hun kant te vertellen. Alleen was die kant niet erg overtuigend. Het kwam er toch op neer dat er om allerlei redenen geen geld in kas was en dat klanten van afgezegde ritten en personeel maar een tijdje op hun geld moesten wachten. Dat kon de directie ook moeilijk ontkennen, want ze hadden het zelf zo aan klanten en personeel bericht. Tja, zo werkt het niet.
Denk eigenlijk dat het een activiteit met weinig marge is en weinig tegenslag kan verdragen.
-
Terwijl de directeur van Dinnertrain in tenminste drie van de hier gelinkte artikelen gewoon aan het woord gelaten wordt om te reageren op vragen. Dat haalt jouw anti-journalistieke betoogje toch weer onderuit. Maar ja, de tendens is onderhand wel duidelijk. Journalisten zijn fout. Doet me, als iemand die is opgeleid tot journalist, toch een beetje pijn.
Ach ik las vanochtend al dat de reden van falen is dat de maaltijden te 'woke' waren (wat dat ook mag betekenen). Je moet in 2024 nu eenmaal alles in je dagelijkse leven laten leiden door je eigen dogma's
-
Ik zou de journalistiek niet gelijkstellen aan De Telegraaf. In eerdere berichten in de pers kreeg de directie ruimschoots de mogelijkheid hun kant te vertellen. Alleen was die kant niet erg overtuigend. Het kwam er toch op neer dat er om allerlei redenen geen geld in kas was en dat klanten van afgezegde ritten en personeel maar een tijdje op hun geld moesten wachten. Dat kon de directie ook moeilijk ontkennen, want ze hadden het zelf zo aan klanten en personeel bericht. Tja, zo werkt het niet.
Denk eigenlijk dat het een activiteit met weinig marge is en weinig tegenslag kan verdragen.
In deze vorm blijkbaar helaas
De media zal een en ander vast in een stroomversnelling hebben gebracht ja. Is dat de media, zelfs Telegraaf, te verwijten? Punt is dat er al veel consumenten gedupeerd waren en er een tijdlang gewoon nieuwe boekingen aangenomen werden en volop geadverteerd werd (ergens is dat te begrijpen, geen bedrijf in zwaar weer zal zeggen: bestel niet bij ons, want we kunnen wel eens failliet gaan). Maar dat heeft volgens mij geleid tot het aan de bel trekken bij de journalistiek en dat is volgens mij zoals het werkt. Uiteindelijk heeft dat de boel vast versneld, maar ook onnodig nieuwe gedupeerden voorkomen.
-
Het nadeel is, als het niet smeuig is, dan is het al snel saai nieuws. Kortom, er moet wat aan de hand zijn. Aan de andere kant, op deze manier kunnen klanten wel de issues aan de kaak stellen en anderen behoeden voor eventuele problemen.
Het is jammer van the Dinnertrain, een leuk initiatief wat echter al eerder het lastig heeft gehad (2019, al voor Corona). De reden weet ik niet, maar dat de boel nu weer failliet gaat is misschien een teken. Of het onderhoud (materieel) echt een issue is weet ik niet. Ik kan mij wel voorstellen dat de kosten van het trein rijden relatief hoog zijn en dat een keer niet rijden al een forse impact heeft in het financiele plaatje.
Groeten,
Rogier
-
Nog op te merken dat in het krantebericht wordt verwezen naar een financieel geschil tussen de inmiddels failliete Train Charter Event (TCE), de exploitant handelende onder de naam "Dinner Train" en Train Charter Services (TCS). Ik citeer: "TCS beweert dat Dinner Train schulden heeft, wat heeft geleid tot het annuleren van hun service".
-
Journalistiek in Nederland is alleen maar op sensatie belust, dus je mist niks.
Wat een onzin. Het is de directie die er een bende van maakt, niet de journalist.
-
Het is de directie die er een bende van maakt...
Even de vraag over de waarde van de Nederlandse journalist daargelaten, ik voorzie nog een (lange?) juridische discussie waar het probleem is ontstaan.
Als enerzijds Train Charter Services (TCS) als eigenaar van rijtuigen en tractie beweert nog geld van Dinner Train exploitant TCE te krijgen, maar anderzijds TCE zou stellen dat TCS niet aan de verplichtingen heeft voldaan een bruikbare trein ter beschikking te stellen (zie uitval in het voorjaar, en de communicatie van TCE deze zomer over onvoldoende airo waardoor de ritten gecancelled moesten worden) dan voorzie ik nog een lange discussie. En dan zal het antwoord op de vraag wie er "een bende" van gemaakt heeft in de rechtszaal wordt gegeven.
-
Als dat de discussie is dan is het oerzonde dat partijen dan onderling niet tot een compromis zijn gekomen. Er was een gemeenschappelijk belang om daar samen uit te komen. Het faillissement is een strop voor iedereen. Ook voor een partij die een eventuele doorstart gaat ondernemen. Een van de kostbaarste assets van een bedrijf is vertrouwen bij het publiek en dat heeft nu natuurlijk toch een deuk.
-
Ik zou de journalistiek niet gelijkstellen aan De Telegraaf. In eerdere berichten in de pers kreeg de directie ruimschoots de mogelijkheid hun kant te vertellen. Alleen was die kant niet erg overtuigend. Het kwam er toch op neer dat er om allerlei redenen geen geld in kas was en dat klanten van afgezegde ritten en personeel maar een tijdje op hun geld moesten wachten. Dat kon de directie ook moeilijk ontkennen, want ze hadden het zelf zo aan klanten en personeel bericht. Tja, zo werkt het niet.
Denk eigenlijk dat het een activiteit met weinig marge is en weinig tegenslag kan verdragen.
Ook de Telegraaf heeft anders netjes een gesprek gehad met de directeur anders;
https://archive.is/7MZDo
En daar staat het boven genoemde geschil tussen beide ook al in benoemd en uitgelegd.
-
En daar staat het boven genoemde geschil tussen beide ook al in benoemd en uitgelegd.
Ik zou echter niet te veel afgaan op de weergave door een journalist. Dat er een procedure voor een rechter zou lopen, en die rechter in die procedure "plotseling" een faillissement zou uitspreken is niet correct. Het faillissement wordt uitgesproken hetzij op verzoek van de schuldenaar, hetzij op verzoek van een of meer schuldeisers. In dat laatste geval is één vordering en één schuldeiser niet voldoende, maar moet er sprake zijn van een of meer zgn. steunvorderingen om aan te tonen "dat de schuldenaar in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen". Dat is een eigen procedure, én niet op initiatief van een rechter.
Maar de grote lijnen lijken mij duidelijk. TCE kon niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Hoe en waarom het mis is gegaan lijkt me iets voor juristen en bedrijfseconomen met kennis van het dossier.
-
Dat kan dan toch, een faillissement word sowieso uit gesproken door een rechtbank, en in dit geval liep er dus al een procedure door een schuldeiser.
Het klinkt niet alsof het moeilijk geweest is om meer schuldeisers te vinden in deze zaak helaas.
-
RTVDrenthe heeft een aardig stuk proza (https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16786118/dinner-train-trekt-spoor-van-financiele-vernieling) en wat beeld materiaal online gezet.
Jan-Peter
-
Ja, een foto van een rijtuig wat al enige tijd niet meer gebruikt word in de Dinnertrain, en vervangen is door rijtuigen van een ander type :p
-
Och jee. Ik denk dat dat pre iets 0 relevantie heeft...
-
En een jaren 20 moordspel. Was dat een recente optie? Ik had er nog nooit van gehoord of gezien bij onze boeking twee jaar terug
-
Dat kan dan toch, een faillissement word sowieso uit gesproken door een rechtbank, en in dit geval liep er dus al een procedure door een schuldeiser.
Het klinkt niet alsof het moeilijk geweest is om meer schuldeisers te vinden in deze zaak helaas.
Die journalist schrijft letterlijk:
Woensdag trok rechter De Kroon ineens aan de noodrem. Hij zag, in een lopende procedure tussen Dinner Train en Train Charter Services (TCS) – dat de treinstellen beschikbaar stelde – geen andere mogelijkheid dan het bankroet over Dinner Train uit te spreken.
Dat kan dus niet.... Dat TCS het faillissement van TCE heeft verzocht is best mogelijk, maar het verhaaltje zoals de journalist heeft opgeschreven is niet mogelijk. Maar dit is geen juridisch forum. Ik wil alleen zeggen dat krantestukjes altijd met enig voorbehoud gebruikt moeten worden.
-
Dan is hoe het exact hier gelopen is op juridisch vlak toch ook niet zo relevant als het toch geen juridisch forum is :p?
-
En een jaren 20 moordspel. Was dat een recente optie? Ik had er nog nooit van gehoord of gezien bij onze boeking twee jaar terug
Er is in de afgelopen jaren wel meer aangepast en fine getuned aan het concept, dat maakt dat een ervaring van 2 jaar terug misschien ook niet echt een goed beeld geeft van hoe de beleving geweest is op het eind.
-
Ok. Was me niet bekend.
En de beleving op het eind? Denk dat daar wel genoeg over gezegd is :angel: ;D
-
Resultaten uit het verleden....etc. Er zijn heel wat recensies uit de beginperiode die gemeend positief waren, in dat opzicht is het niet anders dan een gewoon restaurant waar door bv verloop onder het personeel of de koks de beleving snel achteruit gaat met een vergelijkbaar einde. Het concept op zich was echt niet slecht.
-
Aangezien mijn 2 (behoorlijk positieve) recensies op pagina 1 van dit draadje kort na plaatsen zonder notificatie werden geveegd kunnen we ons denk ik de moeite besparen persoonlijke ervaringen hier te plaatsen, dus volsta ik met de melding dat het concept inderdaad niet zo slecht was.
-
Aangezien mijn 2 (behoorlijk positieve) recensies op pagina 1 van dit draadje kort na plaatsen zonder notificatie werden geveegd kunnen we ons denk ik de moeite besparen persoonlijke ervaringen hier te plaatsen, dus volsta ik met de melding dat het concept inderdaad niet zo slecht was.
Hetzelfde geld voor mijn niet zo positive recensie.
-
Misschien is het concept toch wat lastig, omdat je meer dan bij een gewoon restaurant afhankelijk bent van anderen. Niet alleen het materieel (eerst eigendom, later verkocht en terug gehuurd), maar ook de plek op het spoor (in de spits? Lastig bij verstoringen). Dat zijn zaken die bij een regulier restaurant niet spelen. Voordeel is dat je wel weer flexibel bent en met 1 investering het concept op diverse locaties (stations) kan aanbieden.
Ik vind het nog steeds een leuk concept, maar 100 euro pp voor een maaltijd vind ik persoonlijk een forse prijs. Voor iets meer eten wij met het hele gezin in een all-you-can-eat restaurant. Het zijn toch keuzes die gemaakt moeten worden :). Ik ben benieuwd of een doorstart gaat werken.....
-
De dienstregeling word al tijden van te voren gepland, en een enkele keer verstoort er op de dag zelf iets waardoor er wat aan het plan bijgestuurd moet worden.
Maar gelukkig komt dat niet zo vaak voor en word er op zo'n dag dan met ProRail alsnog vaak een prima alternatief in elkaar gezet
-
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340309/gedupeerden-dinner-train-blijven-met-lege-maag-achter-op-station-hilversum
-
Hoe vervelend het ook is voor die mensen maar dan vraag ik me af of ze het nieuws niet gevolgd hebben. Was volgens mij niet echt te missen. Misschien een tikkeltje naïef om dan toch te gaan?
-
Naïef of niet, je minacht je klanten als je een half uur voor het geplande vertrek een mailtje stuurt dat het niet doorgaat terwijl je al bijna 2 weken failliet bent.
-
Absoluut waar. Dat had ook gelijk na de uitspraak kunnen gebeuren. Al dan niet via de curator voor zover hij die info gelijk heeft.
-
Vind niemand het toevallig dat nhnieuws net daar is als er twee diner train gedupeerde komen aanwandelen zich afvragend waar die trein dan blijft? Beetje merkwaardig.
Groeten Edwin.
-
Absoluut waar. Dat had ook gelijk na de uitspraak kunnen gebeuren. Al dan niet via de curator voor zover hij die info gelijk heeft.
Dat is sowieso een taak van de curator, want de kans dat er nog personeel aanwezig is en aan het werk is bij Dinnertrain is bij een faillisement als dit enorm klein.
Het kan zijn dat een curator beslist om het bedrijf nog even door te laten draaien als daar enige aanleiding toe is (inkomsten, afbouw van het bedrijf of continuïteit voor een doorstart) maar gezien de trein al niet meer reed (of kon rijden omdat ze daar de huur niet meer van konden betalen) lijkt mij dat hier zeer onwaarschijnlijk en heeft het personeel waarschijnlijk hun ontslag gehad.
-
Kan me voorstellen dat de curator ook zijn prioriteiten heeft. Die zal ook niet direct het totale plaatje compleet op zijn netvlies hebben.
Maar lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er hier nog sprake van zou zijn nog "even proberen".
Was toch al een tijd bekend dat er ritten geannuleerd waren.
Vind niemand het toevallig dat nhnieuws net daar is als er twee diner train gedupeerde komen aanwandelen zich afvragend waar die trein dan blijft? Beetje merkwaardig.
Kan natuurlijk toeval zijn als ze wisten dat die rit gepland stond. Of dat de gedupeerden alsnog snel NH nieuws gebeld hebben ;D
Maar een klein gevoel van doorgestoken kaart hangt er wel om heen :angel:
-
Dat berucht suggereert inderdaad dat bij de regionale pers het uitmelken van deze zaak nog niet beeindigd is. De komkommertijd zou toch ook in Noord-Holland inmiddels voorbij moeten zijn? Of is er sprake van een stukjesschrijver die zelf het slachtoffer is geworden van het faillissement en nog even zijn gram wil halen? 8)
-
Kan me voorstellen dat de curator ook zijn prioriteiten heeft. Die zal ook niet direct het totale plaatje compleet op zijn netvlies hebben.
Maar lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er hier nog sprake van zou zijn nog "even proberen".
Was toch al een tijd bekend dat er ritten geannuleerd waren.
Kan natuurlijk toeval zijn als ze wisten dat die rit gepland stond. Of dat de gedupeerden alsnog snel NH nieuws gebeld hebben ;D
Maar een klein gevoel van doorgestoken kaart hangt er wel om heen :angel:
Voor de afwikkeling van een failliet BV kan de curator zonden jaar verder zijn voor zij het hele verhaal van A tot Z uit gezocht hebben, dus dat zal ook nog wel even gaan duren
-
Dat is bekend Thom. Bij V&D heeft het 9 jaar geduurd en er zijn zat voorbeelden te vinden waar het ook vele jaren heeft geduurd.
-
Ooit begrepen dat Ketelfabriek Ten Horn uit Veendam daar bijna 25 jaar over heeft gedaan en dat er toen nog een batig saldo was.
-
Dat klopt, maar bij de Dinner Train zal dat niet zo'n vaart lopen denk ik (eerder een paar maanden). Kijken of een doorstart haalbaar is en zo nee of er iets verkocht kan worden. Dat laatste lijkt mij al lastig als het materieel gehuurd werd. Het eerste zal dus de focus zijn, vooral de oorzaak van het faillisement.
Groeten,
Rogier
-
€820.000 aan door klanten betaalde maar niet uitgevoerde etentjes aldus de curator.
https://www.bd.nl/oisterwijk/potentiele-opkopers-melden-zich-voor-failliet-dinner-train-staan-klanten-en-leveranciers-met-lege-handen~a09450d2/
-
https://www.nu.nl/economie/6329742/3420-klanten-van-failliet-dinner-train-blijven-met-lege-handen-achter.html
François
-
Een beetje voorbarige conclusie dat niemand wat terug gaat zien van zijn geld, ondanks dat de kans weleenswaar enorm klein is, is dat helemaal niet definitief nog in dit stadium van het faillissement.
-
Ik zou die conclusie wel durven trekken ::)
-
Ik ook wel. Als de grootste schuldeisers langs geweest zijn blijft er echt niets over voor de gedupeerde reizigers. En in het onwaarschijnlijke geval dat er nog een (klein) potje over is wordt de spoeling wel erg dun met 3420 gedupeerden.
Conclusie: geld weg.
-
Als er genoeg geld zou zijn om iedereen terug te betalen waren ze niet failliet…. ::)
Groeten Edwin.
-
Tuurlijk, trek de Corona en Oekraïne kaart maar weer.
modbreak: regel verwijderd, graag wat normaler taalgebruik
-
Zeggen dat Corona alleen een slecht excuus is, is natuurlijk ook iets waarvan je zelf kunt bedenken dat dat niet waar is.
Het hele bedrijf heeft bijna een jaar stil geleden want ook in de periode dat er horeca toegestaan was met 1,5 meter afstand heeft de Dinnertrain niet kunnen rijden omdat dat gewoon fysiek niet mogelijk was aan boord.
Ondertussen liepen oa wel de kosten van vast personeel door en
De huur van een bedrijfspand, zonder dat er ook maar een cent binnen gekomen is. Niet moeilijk om te bedenken dat een bedrijf daar niet beter van wordt.
Ik ook wel. Als de grootste schuldeisers langs geweest zijn blijft er echt niets over voor de gedupeerde reizigers. En in het onwaarschijnlijke geval dat er nog een (klein) potje over is wordt de spoeling wel erg dun met 3420 gedupeerden.
Conclusie: geld weg.
Het gaat mij er alleen om dat er nu nog niet definitiefs aan is, en blijkbaar wordt er alleen aan de optie geld terug gedacht hier, maar bij een eventuele doorstart zou er best nog wat gedaan kunnen worden voor de mensen die eerder geboekt hadden.
-
Thom daar ben ik het mee eens. De roverheid heeft met de lockdowns de hele sector een slagaderlijke bloeding gegeven en daarna een tissue om het bloeden te stelpen in de vorm van een lening.
Wij hadden een prachtig Grand Cafe bij het CS sinds 1884. Goed het liep al niet geweldig dat moet ik wel zeggen. Nu jaren na de lockdowns zit er nog altijd geen vervanger in het schitterende pand.
-
Kletskoek. De Coronacrisis is heel anders uitgepakt. Nederland kende ruime steunregelingen voor bedrijven die verplicht moesten sluiten: loonsteun, steun voor vaste lasten als een bedrijfspand, tijdelijk geen btw afdragen, etc. Volgens evaluaties acteraf zelf te ruim, maar helemaal goed wat mij betreft. Daarmee zijn gezonde bedrijven en de bijbehorende werkgelegenheid gered. Het is echter ook zo dat de ruime steun zwakke bedrijven overeind heeft gehouden die onder normale omstandigheden waren verdwenen. Dat werd ingecalculeerd in de veronderstelling dat die zwakke bedrijven na de crisis en beëindiging van de steun alsnog zouden omvallen. Dat proces is nu bezig.
Nu kan ik niet in de boeken van Dinnertrain kijken. Geen idee in welke categorie het bedrijf hoort. Maar dat Corona vaak als excuus wordt gebruikt is helemaal waar.
-
Het gaat mij er alleen om dat er nu nog niet definitiefs aan is, en blijkbaar wordt er alleen aan de optie geld terug gedacht hier, maar bij een eventuele doorstart zou er best nog wat gedaan kunnen worden voor de mensen die eerder geboekt hadden.
Ja en toen werd je wakker. De gewone consument staat op de laatste plaats. Daar blijft echt geen ruimte over om die nog ergens tegemoet te komen.
Sorry hoor maar ik proef een grote betrokkenheid van je bij Dinnertrain waarbij je geen tegenspraak kan accepteren.
Denk je echt dat er weer een doorstart komt? Kom op. Dan moeten ze wel met zo'n goed plan en kwaliteitsverbetering komen dat het onbetaalbaar wordt.
Leer er mee leven. Het is echt over.
-
En nu nog het gezeur over dit onderwerp over laten zijn.
-
Ja en toen werd je wakker. De gewone consument staat op de laatste plaats. Daar blijft echt geen ruimte over om die nog ergens tegemoet te komen.
Sorry hoor maar ik proef een grote betrokkenheid van je bij Dinnertrain waarbij je geen tegenspraak kan accepteren.
Denk je echt dat er weer een doorstart komt? Kom op. Dan moeten ze wel met zo'n goed plan en kwaliteitsverbetering komen dat het onbetaalbaar wordt.
Leer er mee leven. Het is echt over.
Je snapt werkelijk niet wat ik bedoel te zeggen, ik heb ook duidelijk geschreven dat ik de kans klein acht maar dat heb je blijkbaar niet gelezen.
Punt is dat ik bedoel dat je pas iets met zekerheid kunt zeggen als iets echt definitief uitgesproken en afgerond is, en niet eerder op basis van allerlei gevoelens die je daarover hebt.
-
Ik snap prima wat je bedoelt. En ja theoretisch is er een kans dat de gedupeerden op de een of andere manier nog iets van een vergoeding of regeling krijgen. Maar ik schat de kans dat ik de jackpot in de staatloterij win hoger in.
Als, en ik zeg als want die kans schat ik heel laag in, er een doorstart komt dan zal een nieuwe exploitant met een schone lei willen beginnen. Die zit dan echt niet te wachten om ruim 3400 gedupeerden klanten alsnog een rit aan te bieden of tegemoet te komen in een vergoeding.
Maar als je er zo nauw bij betrokken bent kan je je misschien beter van verder reageren onthouden. Want je vat het allemaal wel heel persoonlijk op.
-
Volgens mij ben jij degene die de discussie hier naar mij persoonlijk maakt, ik sta er neutraal in en laat gewoon de curator zijn werk doen en wacht af wat het resultaat ervan gaat worden.
Bij de vorige doorstart had de doorstartende partij ook niets hoeven doen voor de mensen die eerder geboekt hadden bij de gefailleerde, maar toch is daar toen wat voor georganiseerd.
-
Voor de liefhebbers: het faillissementsverslag is te raadplegen via https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/details/02.zwb.24.337.F.1300.1.24
TCE heeft dus zelf het faillissement aangevraagd.
-
Altijd interessant die verslagen. Corona en de energiecrisis zijn door Dinnnertrain als belangrijke oorzaken genoemd. In zo’n eerste verslag wordt dat braaf opgeschreven met de mededeling dat de curator verder onderzoek doet naar de oorzaken.
-
Kletskoek. De Coronacrisis is heel anders uitgepakt. Nederland kende ruime steunregelingen voor bedrijven die verplicht moesten sluiten: loonsteun, steun voor vaste lasten als een bedrijfspand, tijdelijk geen btw afdragen, etc. Volgens evaluaties acteraf zelf te ruim, maar helemaal goed wat mij betreft. Daarmee zijn gezonde bedrijven en de bijbehorende werkgelegenheid gered. Het is echter ook zo dat de ruime steun zwakke bedrijven overeind heeft gehouden die onder normale omstandigheden waren verdwenen. Dat werd ingecalculeerd in de veronderstelling dat die zwakke bedrijven na de crisis en beëindiging van de steun alsnog zouden omvallen. Dat proces is nu bezig.
Nu kan ik niet in de boeken van Dinnertrain kijken. Geen idee in welke categorie het bedrijf hoort. Maar dat Corona vaak als excuus wordt gebruikt is helemaal waar.
Mwah, dat is wel een beetje kort door de bocht. Het hangt heel erg af van de definitie van gezond. Een bedrijf dat opereert met hele lage marges heeft vaak geen reserves en kan ook achteraf de verkregen steun niet makkelijk terugbetalen indien nodig, of überhaupt niet in aanmerking kwamen door opzet regeling.
Ik heb als accountant veel bedrijven gezien die op die manier opereerden en het al tientallen jaren zo deden. Dus ja, er zijn 3 categorieen: bedrijven die het 'prima' hebben overleefd, bedrijven die al onderweg waren naar de uitgang en de exit verlengd hebben, maar ook zeker bedrijven die op die scheidslijn zaten en het zonder de pandemie echt wel hadden gered.
-
Daar zijn we het dan snel over eens. Mijn post was een reactie op Thom die suggereert dat Dinnertrain helemaal geen inkomsten had. In werkelijkheid kon een bedrijf dat de activiteiten wegens Corona volledig moest stilleggen de loonkosten (NOW) en de vaste lasten (TVL) voor een groot deel vergoed krijgen. Toen Corona langer duurde dan eerst gedacht werd de vergoeding van de vaste lasten zo’n beetje 100 procent. Bij deze regelingen kon alleen sprake zijn van terugbetaling als de steun bij nader inzien te hoog was geweest, meestal omdat het omzetverlies lager uitviel dan van te voren door het bedrijf ingeschat. Het lijkt me sterk dat Dinnertrain geen gebruik van de regelingen heeft gemaakt. Anders hadden ze het eerste kwartaal niet eens overleefd. Terugbetalen zal ook niet aan de orde zijn geweest, wegens correct inschatten van 100 procent omzetverlies. Neemt niet weg dat de lockdown het bedrijf vast geen goed heeft gedaan. Ben best benieuwd naar de volgende rapportages van de curator.
Ik reageer misschien wat heftig op dergelijke posts. Namens mijn werkgever heb ik de totstandkoming van de regelingen van nabij kunnen/moeten/mogen volgen. Ik heb gezien hoe een paaar dozijn ambtenaren van het Ministerie van SZW en van het UWV (ik werk niet bij die organisaties) de regelingen binnen enkele weken ontwikkelden en ten uitvoer brachten. Een topprestatie waar die mensen te weinig publieke credits voor hebben gekregen. Ja, het moest snel, dus perfect zullen de regelingen niet zijn geweest. Macro-economisch gezien waren ze wel zeer effectief.
-
Wel is handig om er bij te vermelden dat, als je gebruik wilde maken van die regelingen, je al een wat langer bestaand bedrijf moest zijn omdat je de derving had moeten aantonen op basis van de voorgaande jaren. Er zijn genoeg startende ondernemers geweest die om deze reden de handdoek weer in de ring hebben moeten gooien.
Ik denk overigens dat het vorige faillisement en de doorstart van Dinnertrain hier een probleem zijn geweest.
Oja, ik ben geen accountant maar heb in de zeer nabije omgeving een tweetal startende ondernemers om die reden ten onder zien gaan.
-
Er is ook nog zoiets als "ondernemersrisico". De overheid is er niet voor om iedereen onder elke omstandigheid in de lucht te houden
-
Wel is handig om er bij te vermelden dat, als je gebruik wilde maken van die regelingen, je al een wat langer bestaand bedrijf moest zijn omdat je de derving had moeten aantonen op basis van de voorgaande jaren. Er zijn genoeg startende ondernemers geweest die om deze reden de handdoek weer in de ring hebben moeten gooien.
Ik denk overigens dat het vorige faillisement en de doorstart van Dinnertrain hier een probleem zijn geweest.
Dat dus. En zo zijn er dus wel wat meer bepalingen die generiek wellicht werken, maar er best een hoop zijn die tussen de kieren door vallen.
En of we het nu over ondernemersrisico hebben hier......
Nu ja, voordat het een algemeen corona dit en dat draadje wordt: ZUllen we het proberen te houden bij Dinnertrain?
-
Tja, de situatie was nogal acuut. Overigens hebben we het over omzet voor 1 maart 2020. Dat mensen niet gaan denken dat een bedrijf heel lang moest hebben bestaan om in aanmerking voor steun te komen.
-
Daar zijn we het dan snel over eens. Mijn post was een reactie op Thom die suggereert dat Dinnertrain helemaal geen inkomsten had. In werkelijkheid kon een bedrijf dat de activiteiten wegens Corona volledig moest stilleggen de loonkosten (NOW) en de vaste lasten (TVL) voor een groot deel vergoed krijgen. Toen Corona langer duurde dan eerst gedacht werd de vergoeding van de vaste lasten zo’n beetje 100 procent. Bij deze regelingen kon alleen sprake zijn van terugbetaling als de steun bij nader inzien te hoog was geweest, meestal omdat het omzetverlies lager uitviel dan van te voren door het bedrijf ingeschat. Het lijkt me sterk dat Dinnertrain geen gebruik van de regelingen heeft gemaakt. Anders hadden ze het eerste kwartaal niet eens overleefd. Terugbetalen zal ook niet aan de orde zijn geweest, wegens correct inschatten van 100 procent omzetverlies. Neemt niet weg dat de lockdown het bedrijf vast geen goed heeft gedaan. Ben best benieuwd naar de volgende rapportages van de curator.
Ik reageer misschien wat heftig op dergelijke posts. Namens mijn werkgever heb ik de totstandkoming van de regelingen van nabij kunnen/moeten/mogen volgen. Ik heb gezien hoe een paaar dozijn ambtenaren van het Ministerie van SZW en van het UWV (ik werk niet bij die organisaties) de regelingen binnen enkele weken ontwikkelden en ten uitvoer brachten. Een topprestatie waar die mensen te weinig publieke credits voor hebben gekregen. Ja, het moest snel, dus perfect zullen de regelingen niet zijn geweest. Macro-economisch gezien waren ze wel zeer effectief.
De Dinnertrain heeft ook nog een ruime tijd niet gereden op het moment dat de horeca wel weer open mocht maar met de 1,5 meter beperking nog in acht nemend.
Dat is op de trein natuurlijk niet mogelijk geweest, en daarmee heeft ook in die tijd de trein niet gereden, en dat maakt het dat de Dinnertrain nog langer last heeft gehad van Corona dan de 'vaste' horeca.
Ook dat zal niet echt geholpen hebben denk ik zomaar.
-
https://www.gelderlander.nl/brabant/dinner-train-heeft-schuld-van-1-2-miljoen-euro-ruim-3400-klanten-zijn-waarschijnlijk-geld-kwijt~ad0d645b/ (https://www.gelderlander.nl/brabant/dinner-train-heeft-schuld-van-1-2-miljoen-euro-ruim-3400-klanten-zijn-waarschijnlijk-geld-kwijt~ad0d645b/)
François
-
Ik heb geen abonnement op de Gelderlander...
-
3420 klanten met een gemiddelde claim van 250 euro (dus 2,5 tickets) levert een totale claim op van 870.000 euro. Daarnaast nog 300.000 euro voor o.a. Belastingdienst en andere leveranciers. Dat is een hoop voor een bedrijf waarvan ik betwijfel of er veel bezit is....
Groeten,
Rogier
-
Ik heb geen abonnement op de Gelderlander...
Staat niets nieuws in. Dezelfde informatie over de schulden en de verklaring van het bedrijf zelf gebaseerd op de eerste rapportage van de curator. De Gelderlander is alleen een beetje laat.
Ik heb trouwens ook geen abonnement op De Gelderlander. Wel een abonnement op De Volkskrant en dan kan je in zowat alle dagbladen van DPG-Media, inclusief alle regionale kranten. Best handig.
-
Ik op het AD en dan geldt hetzelfde. Inderdaad heel handig.
-
We gaan wat off-topic, maar als je een account aanmaakt kan je tot 3 artikelen per maand gratis lezen. Maar goed, het levert niet heel veel informatie extra op in dit geval ;D
-
Ik kreeg per pb een tip dat die site blijkbaar illegaal is :-X
Vanzelfsprekend wil ik jullie niet op het slechte pad brengen, dus bericht verwijderd.
-
Dat is echt een hele goede tip! :D
-
En het is dus nu helemaal over:
https://www.nu.nl/economie/6333474/dinner-train-stopt-definitief-met-rijden-duizenden-tickets-zijn-nu-waardeloos.html (https://www.nu.nl/economie/6333474/dinner-train-stopt-definitief-met-rijden-duizenden-tickets-zijn-nu-waardeloos.html)
Geen overname kandidaat.
Jeroen
-
Voortaan gewoon weer de picknickmand mee in de trein dus.
Groeten
Hendrik Jan
-
Is misschien ook een leuk verdienmodel: verzorgde picknicks in de gewone trein ;D
Groeten,
Jos
-
Voortaan gewoon weer de picknickmand mee in de trein dus.
Of de airfryer ;D
-
Deze bedoel je zeker ;D
https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5353285/frituren-trein-airfryer-frituurpan (https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5353285/frituren-trein-airfryer-frituurpan)
-
Een beetje humor moet natuurlijk wel kunnen, maar in dit geval zijn er een hele boel die mensen die best wat (zuur verdiende) geld kwijt geraakt zijn en ook nog wat mensen die hun werk zijn kwijtgeraakt waar best wat passie in kan zitten.
Ik weet niet of ik het helemaal zo op zijn plek vind dan hier.
-
Is misschien ook een leuk verdienmodel: verzorgde picknicks in de gewone trein ;D
Groeten,
Jos
misschien is het een idee om met wagentjes door de trein te rijden zodat reizigers daar eten kunnen kopen. en als je wat meer wil een echt restauratie deel in de trein.. :angel:
-
Dat is toch iets uit de vorige eeuw? ;D
-
Yep terug in de tijd 8)
Mvg Johan
Ps inderdaad zuur dat 3400 mensen hun geld kwijt zijn.
-
Irm was toch voorzien van een lift voor de railtender?
Mvg Johan
-
Gaat dit nog over DinnerTrain of voer voor Stationsplein?
-
Irm was toch voorzien van een lift voor de railtender?
Yep.
En vaak geholpen in Eindhoven om de railtender de trein in of uit te tillen. Als dank wel altijd een gratis bakkie pleur ;D