BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: PeterR op 15 May 2008, 13:41:48
-
Aangezien ik me net heb voorgesteld leek het mij aardig om mijn nog niet helemaal voltooide baanplan te posten.
Even een paar gegevens. De buitenmaten zijn 3,75m bij 3,75m met een gat in het midden. Dat gat in het midden komt omdat de trap daarop uitkomt bij mijn zolder. De baan loopt dus voor een gedeelte over het trapgat. (uiteraard gaat dit zo beveiligd worden dat er geen trein een verdieping lager gaat bezoeken.)
Ik rij met Roco Geoline op de grootste gedeeltes. Op het gedeelte dat industrieterrein moet voorstellen rij ik met normale RocoLine zonder bedding.
Het baanplan moet voorstellen een grote grensstad gelegen aan een rivier, met verbindingen naar het achterland. Er kan een ronde gereden worden, en er kan ook op twee plaatsen worden uitgeweken naar twee schaduwstations met keerlussen. (linksboven en linksonder)(hier heb ik nog geen plan van gemaakt). Tevens bevind er zich een kleiner station met een goederenloods. Het industrieterrein bevat een containerterminal, een chemische vloeistoffen overslag (a la Vopak) en een klein goederenrangeerterrein met loodsen.
Over de exacte indeling van het grote station en het industrieterrein ben ik nog niet helemaal uit. Misschien dat iemand wel een leuke handreiking kan doen?
Misschien zien jullie ook mogelijke problemen die ik over het hoofd heb gezien?
Ik weet dat er linksboven in een boog een klein gat zit, maar dat is met een beetje buigen en forceren ook zo opgelost. (forceren kan niet zo goed in Drail).
Het eerste plaatje is een kaal plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanprr.jpg)
De groene sporen rechts zijn sporen die ook daadwerkelijk al liggen en moeten blijven liggen, daar is al scenery en alles omheen gebouwd. De groene sporen linksonder moeten ook in deze opstelling blijven liggen, maar kunnen wel op een andere plaats komen, omdat deze onderdeel zijn van mijn Vopak-module die ik al grotendeels af heb.) Scenery maken en dan nog niet helemaal een goed sporenplan hebben, tja ;D
Hier hetzelfde sporenplan maar dan met wat kleurtjes om aan te geven waar ik welke scenery in gedachten heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanprr_kl.jpg)
De kleuren geven het volgende weer:
Lichtgroen - polder/agrarisch
Lichtrood - dorp/stad
Lichtgrijs - Industrie
Het plan is nog niet perfect, en ik zit er nog wat op te broeden, dus mocht je opbouwende kritiek hebben, ik sta er voor open!
Groeten,
PeterR
-
Kan je nog wel in de hoeken links en rechts boven komen?
Harm
-
Wat is het gestippelde links onder?Bram
-
Hoi Peter,
Forceren in AnyRail (was DRail) kan door de optie 'Automatisch passend aanleggen' uit te zetten. De rails verspringt dan niet meer bij het neerleggen. Als de toleranties groot genoeg zijn wordt de rails gewoon verbonden met de rest van het plan. Uiteraard kun je de rail ook eerst wat draaien voordat je 'm ertussen past.
Maar over het plan: misschien kun je het station wat natuurlijker schuin in de hoek leggen, of in een flauwe bocht (m.b.v. flexrail). Dat ziet er vaak veel fraaier uit. Het is ook wat jammer om zoveel van de 3,75 meter op te geven aan wisselstraten in het station.
David.
-
@Harm
Ik kan van alle kanten bij de sporen komen.
Rondom heb ik nog ruim een meter vrije bewegingsruimte.
Dat komt omdat er o.a. nog een dakkapel, een wasmachine en een combigeiser op de zolder aanwezig zijn.
@Bram
Dat gestippelde is een verborgen stuk rails.
De rails die over dat witte vlak gaan lopen over een brug. Die gestippelde lopen onder dat spoor door uit het zicht naar een schaduwstation/keerlus.
Bij het industrie terrein loopt het spoor langzaam op om over een brug over het water te gaan. Het spoor komt dan uit tegen een 'berghelling'.
@David
Dat is te overwegen. Alleen is de flexrail van Roco voor GeoLine volgens mij nog niet in de handel. Kan eventueel ook een ander merk daarvoor gebruiken. Ik zal mijn licht eens op dat idee laten schijnen.
Bedankt.
-
waar ga je dan stijgen cq dalen,om over het spoor te komen heb al
gauw 9 cm nodig.Dat is toch minstens 3 mtr.Bram.
-
@Bram
Het is nog maar een idee, dat rond gaande spoor. Met een iets grotere hellingshoek, want zulke hele lange treinen zullen er niet rijden, dus dat moet net gaan.
Ik kan daar ook vanaf zien, en de baan 'rond' laat gaan via de twee keerlussen. Dan kan ik die ruimte van het spoor door het industriegebied gebruiken voor het schuinleggen van mijn station. Daar ga ik eens aan werken.
PeterR
-
Eindelijk tijd gehad om enkele wijzigingen via Drail/Anyrail toe te passen.
Op dit moment heb ik dit opgetekend als baanplan.
Het station bovenaan is veranderd in een kopstation. Misschien moet ik er alleen nog een omloopspoor in aanbrengen, als hoewel ik niet veel met alleen trektractie zal rijden. De bovenste drie sporen zijn perron sporen. De onderste twee sporen zijn goederen-omloop sporen.
Het rechterspoortje is een straatspoor.
Het middelste spoortje is een containerterminalspoor
En het meest linkse spoor loopt naar een olie/gas/chemicalien opslag.
Onderaan loopt het spoor weg naar een keerlus die onder bovengenoemde spoortjes ligt. Tevens bevind zich hier ook het schaduw station.
Uitleg kleuren:
rood = bebouwing
Groen = Agrarisch/polder
Blauw = water (tevens ook loopruimte)
Zwart = industrie
lichtgrijs = wegen, heb de wegen tussen bebouwing maar niet ingetekend.
heb je tips of opmerkingen? ik hoor ze graag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbadenv21.jpg)
-
een klein tipje: zet je wel een snorkel op tijdens het "spelen" ;).
-
*blub*
-
Om alvast wat vragen voor te zijn:
Het witte is dus de loopruimte, en rondom heb ik ook nog aan de linker, rechter en -bovenkant nog min 50 tot 100cm beweegruimte.
het bruingekleurde is de zoldertrap, dus je komt middenin de baan boven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbadenv21_1.jpg)
-
peter,
was net even een flauwe reactie.
denk dat dit wel een baanplan is met veel mogelijkheden.
als je de getrokken reizigerstreinen afhandeld op het
middelste perronspoor, en je gebruikt de ruimte tussen
de 4 inrij-wissels als opstelplaats voor een nieuwe lok,
heb je op het station geen extra wissels te plaatsen.
je hebt dan meteen een leuke beperking in de treinenloop
op het moment dat er daadwerkelijk een lok wacht op zijn
nieuwe trein.
misschien alleen nog de sporen van de haven iets verlengen
door de wissels iets te verplaatsen.
tinus.
-
Is wel een goed idee.
Wilde eigenlijk de havensporen niet langer maken dan de twee onderste sporen bij het station zodat de loc daar kan omlopen om de wagons naar de haven te duwen. En dan de wagons over de twee havensporen te verdelen. Maar ik kan natuurlijk ook de sporen bij de haven net zo lang maken als de omloopsporen en dan met twee treinen rijden.