BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rob Ellerman op 19 July 2024, 14:10:29
-
Vorige week gespot op de site van Uquilair en gelijk maar besteld. Het werd een soort van ‘men vraagt en wij draaien’, want het viel vanochtend al in de bus. Cock Koelewijn tekende voor de samenstelling, dus alles in vertrouwde handen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1579-669a576a603aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1579-669a576a603aa.jpg)
Ik ga nu gauw beginnen met lezen (en kijken, want boordevol foto’s ook minder - en nog niet bekende foto’s).
-
Als hij het heeft gemaakt zit het wel goed (y)
-
Auteur Cock Koelewijn gaat terug in de tijd met een 100 pagina’s tellende speciaalnummer over de NS in 1961. NS heeft in 1961 het herstel van de oorlogsschade al meer dan tien jaar achter de rug. Net als de grootschalige modernisering van het bedrijf, waarbij de stoomtractie definitief wordt uitgerangeerd en plaats maakt voor diesel- en elektrische locomotieven, treinstellen en moderne stalen rijtuigen. Het bedrijf maakt in 1961 nog een bescheiden winst, maar krijgt vooral op sociaal terrein te maken met grote veranderingen. In het najaar van 1961 gaan de Nederlanders door invoering van de 40-urige werkweek korter werken. Er komt een vrije zaterdag. Dit betekent voor NS dat het vervoer van reizigers en goederen voortaan wordt uitgesmeerd over vijf in plaats van over zes dagen. Hiervoor zijn meer materieel en personeel nodig. Dat personeel is er echter niet. Aan het eind van 1961 heeft NS circa 2000 vacatures en het aantrekken van Belgische spoorwerkers kan dit probleem maar voor een klein deel oplossen. Het personeelstekort heeft grote gevolgen voor het spoorboekje van 1961. NS begint in 1960 met een ingrijpende verbetering van de dienstregeling, die treinen vooral sneller moet maken. In 1961 wil NS de tweede fase van dit plan doorvoeren, met onder andere lustreinen tussen Amsterdam en Maastricht en Venlo. Voor het overwerkte en onderbetaalde NS-personeel is de nieuwe zomerdienstregeling van 1961 echter de druppel die de emmer doet overlopen. Met name de lustreinen moeten het ontgelden. Het personeel maakt lange diensten op deze treinen, met nauwelijks tijd om koffie te drinken of brood te eten. Het leidt tot stiptheidsacties, waarbij de dienstregeling van de lustreinen, die toch al gevoelig zijn voor vertragingen, volledig in de soep draait. Met de winterdienstregeling 1961/’62, die eind september ingaat, zet NS daarom een punt achter de lustreinen en keert de winterdienstregeling van 1960 terug.
Ook het goederenvervoer ervaart de gevolgen van de kortere werkweek. Het zaterdagse goederenvervoer valt grotendeels weg, waardoor het op de overige dagen drukker wordt. NS zet zoveel mogelijk materieel in en huurt zelfs extra DB-goederenwagens om aan de vraag te voldoen. Tegelijkertijd stroomt nieuw goederenmaterieel in, dat meer aan de moderne eisen voldoet.
Er valt dus inderdaad veel te vertellen over de NS in 1961. En door de foto’s van diverse fotografen en het Utrechts Archief ook veel te zien…
-
:)
Wat zijn lustreinen.
Term is op internet bekend, zonder uitleg!
-
Lustreinen reden Maastricht - Eindhoven - Utrecht - Amsterdam - Haarlem - Den Haag - Rotterdam - Tilburg - Eindhoven - Venlo en terug en de ander Maastricht - Eindhoven - Tilburg - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Venlo en terug. In Amsterdam werd van treinnummer gewisseld en ze ontmoetten elkaar altijd in Eindhoven. Het idee was niet zo gek, want er ontstonden zo veel meer rechtstreekse, dan wel met alleen een overstap te Eindhoven, verbindingen. Helaas bleek de praktijk weerbarstiger en dus werden ze al snel weer opgedoekt. Ik zou zeggen: lees het verder zelf.
-
Vergelijkbaar met "rondje om de kerk" ?
-
meer rondje door het land...
Groeten Arjen
-
Lag hier ook in de brievenbus vanmiddag erg leuk nummer met veel info , ook nog het ongeval in Zuidbarge op blz 95 net aan de andere kant van de voormalige haven waar wij mee bezig zijn met een module hier op bnls.
mvgr Evert en Bas
-
Vandaag ook bij mij binnen.
Fraai leeswerk, met name de goederen.
Het stuk over de pierverlenging is te kort ;D.
-
Maar vandaag de dag hebben we toch ook een soort van lustreinen? Pas gereisd van Schiedam naar Amsterdam Zuid. Trein kwam uit Dordrecht en ging na Amsterdam Zuid door naar Venlo.
-
:)
Zoiets...
Gekke gewaarwording als je dan in Dordt op de trein wacht die vanaf de Moerdijkbrug komt en als bestemming Venlo heeft.
-
Nee, die trein naar Venlo begint in Dordrecht.
-
heel informatie en prima leesbaar. Aan te bevelen.
spoorfan
-
Heren,
Bedankt voor de positieve reacties!
Wat achtergrondinformatie: tijdens de voorbereiding van het boek over de Benelux-treinen (Amsterdam - Brussel), ontdekte ik dat er veel interessante informatie is over allerlei ontwikkelingen bij de NS in de jaren vijftig en zestig. In overleg met de uitgever kwamen we op het idee om een speciaalnummer te maken over de NS in 1961 - mijn geboortejaar.
Het was een interessant jaar, zoals uit het nummer blijkt: treinstel TT, Plan U, de lustreinen, veel ontwikkelingen bij het goederenvervoer, en allerlei andere leuke dingen.
Ik vind het wel leuk om in allerlei archieven documenten en afbeeldingen uit het verleden op te diepen. Je leert er ook veel van.
En natuurlijk is er het prachtige fotomateriaal van de heren Ankersmit en Van de Meene. Die treinen met 1200'en en lange slepen Plan D- en E-rijtuigen zijn een lust voor het oog. Nog afgezien van allerlei bedieningen van spooraansluitingen die er al lang niet meer zijn.
Ik heb er in elk geval met plezier aan gewerkt. En wie weet, komt en een vervolg...
Cock Koelewijn.
-
Ik zou zeggen, doe eens 1968 ;D.
-
Nee, niet te hard van stapel lopen, kalm aan. Stapje van 2 jaar: 1963? (En nee, dit is niét mijn geboortejaar ;D).
-
Rob,
Je kunt niet om 1962 heen. Op 8 januari was de ramp bij Harmelen...
Groeten, Cock.
-
Rob,
Je kunt niet om 1962 heen. Op 8 januari was de ramp bij Harmelen...
Groeten, Cock.
Inderdaad.
Ruim 90 slachtoffers.
-
1961 is mijn geboortejaar... dus ja...
Ik heb hem ook inmiddels in de bus gekregen.
Leuk om over de stand van zaken in dat jaar te lezen.
mvg.
Ad
-
Ik moet ergens een krantenknipsel hebben met als titel iets van 'met 174 km/h door het land met Treinstel Toekomst'. Zal wel 1961 kunnen zijn en was in Limburg.
-
Rob,
Je kunt niet om 1962 heen. Op 8 januari was de ramp bij Harmelen...
Groeten, Cock.
Je hebt helemaal gelijk. Het zou op zich wel een mooi iets zijn om een serie te maken over de NS in de sixties….
Overigens: ik zag op pagina 23 in het artikel over Treinstel Toekomst op de foto rechts boven en links midden twee verschillende 2e klasse borden. Wel bijzonder als dit op het zelfde treinstel gefotografeerd zou zijn…..
Groeten,
Rob
-
Overigens: ik zag op pagina 23 in het artikel over Treinstel Toekomst op de foto rechts boven en links midden twee verschillende 2e klasse borden. Wel bijzonder als dit op het zelfde treinstel gefotografeerd zou zijn…..
Groeten,
Rob
De foto met de dubbele jalouzieën (en de schuifdeuren!) is een Plan U ;)
-
Nu je het zegt valt dat inderdaad op. Bedankt Hans (y)
Rob
-
Komt dit speciaalnummer er ook nog in hardcover-uitvoering?
Bor
-
Je kunt je vraag denk ik het beste bij Uquilair, de uitgever, neerleggen.
-
Hallo,
Hoe is het goederenvervoer vertegenwoordigd in dit boek. Met name de fotos?
groeten jandcargo
-
Gezien de tekst op voorzijde zal het niet bij een enkel plaatje zijn gebleven ;)
-
Je kunt je vraag denk ik het beste bij Uquilair, de uitgever, neerleggen.
Hoezo? De auteur leest hier toch mee? Die weet dat vast wel, of niet Cock?
Bor