BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jerrytrein op 14 July 2024, 19:55:11
-
Ikzit vlak bij de croatische grens
dacht dat er in lublijana eenspoor weg iets zat
croatie is aan de andere rivier oever
Zit daar ook iets
en misschien een stoomloc traject wat nog spoort
-
zelezniskimuzej.si
Railway Museum Železniški muzej
Gaat dinsdag open
-
Het museum in Ljubljana ben ik 15 jaar geleden wel geweest, een typisch ouderwets spoorwegmuseum met een hoop oude zooi op het buitenterrein en opgeknapte treinen in de 2 ringloodsen. Maar wellicht is het inmiddels wat anders geworden
Slovenië heeft ook zeker een aantal spoortrajecten die zeker de moeite waard zijn, zoals de hoofdlijn naar Koper en de en spoorlijn Nova Gorica - Jesenice (ook met de normale trein, deels nog met ARKO in plaats van airco ;))
"Vlak bij de Kroatische grens" zegt niet zo veel qua locatie alleen, maar de verschillende regio's Slovenië zijn goed best te bereizen binnen 1 dag.
-
Hallo Jerry,
Het spoorwegmuseum van Ljubljana is nog een echt spoorwegmuseum zoals je dat zou verwachten en geen dependance van de Efteling.Overigens is het station van Ljubljana ook al erg mooi.Ik schreef hierover vorig jaar het volgende verslag op het spoor nul forum:
Het station van Ljubljana is gebouwd in 1848 en heeft uiterlijk weinig wijzigingen ondergaan :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010694129_3633b3e4f0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLnEuZ)20230621_144926 (https://flic.kr/p/2oLnEuZ) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53009940337_0b45a19699_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLiNqz)station Laibach (https://flic.kr/p/2oLiNqz) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Ljubljana is nu de hoofdstad van de onafhankelijke republiek Slovenië.Toen het station gebouwd werd heette de stad Laibach en was deze de hoofdstad van de provincie Krain van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie.Voor de Oostenrijkers was Laibach een tussenstation op de belangrijke spoorweg Wenen-Triëst.Deze spoorweg was aangelegd door de kaiserlich und königlich privilegierte Südbahn-Gesellschaft.Een bekend onderdeel van deze lijn is de Semmeringbahn, de eerste spoorweg die in de Alpen werd aangelegd.De hele lijn was in 1857 gereed.
Triëst was voor de Oostenrijkers zo belangrijk omdat het hun enige zeehaven was en daarmee de thuishaven van de kaiserliche und königliche Kriegsmarine, de Österreichische Lloyd, die vooral op Azië voer en de Austro-Americana Line, die in 1895 was opgericht door de Oostenrijkse transportondernemer Gottfried August Schenker (dezelfde onderneming als de partner van DB Schenker) en de Schotse reder William Burell.De Austro-Americana Line heeft eind 19e en begin 20e eeuw 3 miljoen emigranten van Triëst naar New York vervoerd.
Nu komen er weer Oostenrijkse locomotieven in Ljubljana :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010529681_dbfb8e28f6_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLmPBF)20230621_150625 (https://flic.kr/p/2oLmPBF) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Op het terrein van het spoorwegmuseum van Ljubljana staat nog een Bo'Bo'Bo' elektrische locomotief die in 1932 voor de Italiaanse FS gebouwd is.Deze is in Slovenië gekomen omdat de Italianen dit gebied in de Tweede Wereldoorlog veroverd hebben en daarmee hier ook 3000V DC geïntroduceerd hebben.Overigens is de ophanging van de bovenleiding ook geïnspireerd op het Italiaanse systeem (zie foto van ÖBB loc hierboven).
(https://live.staticflickr.com/65535/52992183815_96c09ad8de_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oJJN2D)20230620_150538 (https://flic.kr/p/2oJJN2D) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
De belangrijkste reden voor mij om dit museum te bezoeken was locomotief 73.372 van de kaiserliche und königliche Österreichische Staatsbahn .Ik wil hiervan nog eens een model gaan maken en heb er dan ook vele foto's van gemaakt zoals deze :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010211692_6bc50da4bc_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLkc67)kkStB73jpg (https://flic.kr/p/2oLkc67) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
op de tekening van 1893 ziet deze er zo uit :
(https://live.staticflickr.com/65535/53011211665_7fd79a92ac_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLqjm2)LokRh. 073 Bl. 07 Lf. Nr. 11291 Zusammenstellung 1893 (https://flic.kr/p/2oLqjm2) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Interessant is dat de bakschuiven op de zelfde hoogte liggen als de assen :
(https://live.staticflickr.com/65535/53011006714_8881b0c140_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLpgqo)LokRh. 073 Bl. 98a Lf. Nr. 52579 Steuerung (Längsschnitt) (https://flic.kr/p/2oLpgqo) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Zoals te zien is heeft men een een creatieve oplossing bedacht om te voorkomen dat de excentriek- en schuifstangen in de weg zouden zitten voor de assen.Dat is ook op de loc in het museum te zien :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010749039_d68e72c593_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLnWPH)P1000850 (https://flic.kr/p/2oLnWPH) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Helaas ontbreekt er een stangetje aan de onderzijde van de schuifstang.
Overigens hebben deze locomotieven een stoomverdeling volgens Gooch.
Ik was vooral ook geïnteresseerd in de oliestookinrichting die enkele van deze locomotieven gehad hebben.De kkStB Reihe 73 was de standaard goederentrein locomotief in het Oostenrijkse deel van de dubbelmonarchie.Deze locomotieven werden echter vooral ook gebruikt in Galicië en Bukowina, zgn. Kronländer van het Habsburgse rijk, die resp bij de Eerste Poolse Deling van 1772 en de verovering van Bukowina op Moldavië (toen een vazalstaat van het Ottomaanse rijk) in 1775 deel van de dubbelmonarchie werden.Nu is West Galicië weer deel van Polen en Oost Galicië (hoofdstad Lemberg/Lviv) met Bukowina deel van Oekraïne.Halverwege de 19e eeuw werd er aardolie ontdekt in Drohobycz en Borysław twee steden in Oost Galicië.Dit leidde tot een enorme toestroom van ondernemers die de omgeving bezaaiden met honderden boortorens.Omdat er zo'n overvloed aan petroleum was besloten de spoorwegen dit ook als brandstof voor de locomotieven te gaan gebruiken.Men koos voor de oliestookinrichting volgens het systeem dat James Holden, Chief Mechanical Engineer van de Great Eastern Railway met succes bij deze maatschappij in Engeland toepaste.
Nu heeft locomotief kkStB 73.372 op de tender, die volgens het Oostenrijkse systeem een eigen nummer heeft te weten 66.289 een tank voor stookolie :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010947805_ed8b4ad909_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLoXUH)L1000944 (https://flic.kr/p/2oLoXUH) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Op de tekening ziet het er zo uit :
(https://live.staticflickr.com/65535/53011232875_e50c6fae6e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLqqDH)Tender Reihe 66, 2.002, Bl. Nr. 002, Lf.Nr.52425, Zusammenstellung (https://flic.kr/p/2oLqqDH) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53010853096_8c43ef619f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLotKN)Tender Reihe 66, 7.22, Bl. Nr. 022, Lf.Nr.53331, Heizleitungen-Verschraubungen (https://flic.kr/p/2oLotKN) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Op de onderste tekening staan ook verschillende buizen voor de verwarming van de tender.Men gebruikte zware stookolie.Deze werd vloeibaarder gemaakt middels verwarmingsspiralen in de olietank waar stoom door geblazen werd.Deze verwarmingsbuizen ontbreken op de tender die in het museum staat.
Op het ketelfront is eveneens niets te zien van de oliestookinrichting:
(https://live.staticflickr.com/65535/53010938030_18b59f7c39_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLoV1b)L1000526 (https://flic.kr/p/2oLoV1b) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Op de tekening ziet de oliestookinrichting volgens Holden er zo uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/53010281572_e179e2a64f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLkxRW)00066531 (https://flic.kr/p/2oLkxRW) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53011245955_ccbe4307c1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLquxe)00066532 (https://flic.kr/p/2oLquxe) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53011024174_f86ba42a3f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLpmBq)00066533 (https://flic.kr/p/2oLpmBq) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
De stookolie wordt met stoom in de vuurkist gesproeid.
Het is dus onduidelijk of locomotief 73.372 ooit oliestook gehad heeft.Tot aan de Eerste Wereldoorlog was deze locomotief gestationeerd in het depot of zoals de Oostenrijkers zeggen Heizhaus Wien Nord.Dit was het zuidelijke eindstation van Kaiser Ferdinands Nordbahn.Het noordelijk eindpunt van die lijn was Krakau in West Galicië.Dan toch weer Galicië....
Een andere interessante locomotief staat buiten wat weg te roesten :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010529791_bc57f16500_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLmPDz)20230620_150918 (https://flic.kr/p/2oLmPDz) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53010529821_6f314add2d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLmPE6)20230620_150839 (2) (https://flic.kr/p/2oLmPE6) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53010915420_736bbf4688_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLoNhm)20230620_150810 (https://flic.kr/p/2oLoNhm) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53010529861_5e2929d737_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLmPEM)20230620_151020 (https://flic.kr/p/2oLmPEM) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53010530006_557fdb0cc1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLmPHh)20230620_150856 (https://flic.kr/p/2oLmPHh) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Dit is het inloopstuk van de tandstaaf.De bladveren onder de tandstaaf zorgen ervoor dat deze naar beneden kan uitwijken wanneer de tanden van het tandwiel onder de locomotief en die van de tandstaaf op elkaar staan en nog niet naast elkaar.
Dit is een locomotief op 760 mm spoor van de spoorwegen van Bosnië en Herzegowina.Dit gebied was tot 1878 deel van het Ottomaanse Rijk.In 1878 werd nadat Rusland de Turken verslagen had tijdens het Congres van Berlijn overeengekomen dat Oostenrijk het bestuur over Bosnië en Herzegowina kreeg.In 1908 annexeerden ze het gebied.In 1914 was de moord op de op de Oostenrijkse troonopvolger in de hoofdstad Serajevo de start van de Eerste Wereldoorlog en aan het einde daarvan moest Oostenrijk dit gebied weer afstaan.In de periode waarin ze het land bestuurden hebben de Oostenrijkers 1500 km 760 mm spoorweg aangelegd.Van wege het bergachtige terrein gebruikte men meerdere tandstaaf trajecten volgens het systeem van Abt.De Oostenrijkers hadden wel plannen om de smalspoorlijnen te vervangen door normaalspoor, maar hadden niet meer de tijd om de daarvoor benodigde tunnels en viaducten aan te leggen.Dat gebeurde pas na de Tweede Wereldoorlog in de tijd van de Joegoslavische republiek.
Er staan nog veel meer locomotieven in dit museum.De best bewaarde exemplaren staan in de halfronde locomotievenloods en er staan ook vele buiten weg te roesten zoals deze
(https://live.staticflickr.com/65535/52992277843_07994d6c8e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oJKgYP)20230620_150717 (https://flic.kr/p/2oJKgYP) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Het is een beetje zoals in het spoorwegmuseum Das Heizhaus in Strasshof bij Wenen, veel slecht onderhouden materieel , waarvoor kennelijk de financiële middelen ontbreken om deze goed te conserveren.
Verder hebben ze in dit museum nog een compleet ingerichte blokpost uit de tijd van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk :
(https://live.staticflickr.com/65535/53010915315_174481866b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oLoNfx)20230620_145441 (https://flic.kr/p/2oLoNfx) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
met ook nog een Morse seintoestel :
(https://live.staticflickr.com/65535/52992185215_5cde86edfe_k.jpg) (https://flic.kr/p/2oJJNrM)20230620_145454 (https://flic.kr/p/2oJJNrM) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Nog een prettige vakantie ,
vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Museum is zo te zien nog weinig veranderd dus :)
Paar kleine correcties op het historische verhaal:
De BoBoBo-locomotief op de foto (serie 362) is een stuk jonger dan 1936, deze zijn namelijk begin jaren zestig gebouwd voor de Joegoslavische Spoorwegen. Locomotief is wel gebaseerd op een Italiaans ontwerp. De eerste serie elektrische locomotieven die in Joegoslavië heeft gereden (de 361) was wel na de oorlog overgenomen van de FS, dat zijn voormalige FS E626-locomotieven.
De Italiaanse herkomst van de bovenleiding in Slovenië ligt ook ook iets eerder, de regio rondom Triëst (inclusief het westelijke deel van het huidige Slovenië) was namelijk al vanaf de Eerste Wereldoorlog toegewezen aan Italïe (als een van de overwinnende geallieerde landen). De spoorlijn van Triëst naar Postojna werd door de Italianen voorzien van bovenleiding. Na de Tweede Wereldoorlog werden de meeste gebieden (met uitzondering van Triëst) toebedeeld aan Joegoslavië (dit keer moest Italië boeten). Bij verder uitbreiding van de elektrificatie heeft men toen in Noord-Joegoglavië verder gebouwd op het reeds aanwezige Italiaanse systeem.
-
Mannen bedankt
Ben met kleinzoon hier en die wil ook nog naar venetie ;Dwater trappelen
maar ik heb nu wat om te zien of daar tijd voor is
Zal zeker 1 bezoek aan lublijana worden
Is heir heeeeeeel heet
tegen de 35 /40 graden in de schaduw
-
Toen ik er een paar jaar geleden was, reed er een treintje over het terrein. Toch leuk voor die kleine als dat nog zo is. En toch nog modelspoor. :)
Persoonlijk vond ik de enorme loods zelf zeer de moeite van het bekijken waard. Het pand is al van veraf te zien. De inhoud werd in mijn herinnering niet al te boeiend gepresenteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2951-669578e88f17b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2951-669578e88f17b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2949-66957a6798434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2949-66957a6798434.jpg)
-
Niet te ver bij jou vandaan zit volgens mij ook nog de MEHANO fabriek.
Wie weet hebben ze wel een rondleiding of een factory shop...
LIVE MEHANO d.o.o. Polje 9, 6310, Izola Slovenia
In het station van Novo Goricia zit ook nog een klein museum over de geschiedenis van het station. Het stationspleintje daar was in april erg in verbouwing, maar daar hebben ze een herinnering er aan dat de grens vroeger niet zo eenvoudig overgestoken kon worden als nu.
Groeten,
Jelmer
-
Ik zit in vinica
maar volgende week genoeg keuze om te kijkendus
-
Op het terrein van het spoorwegmuseum van Ljubljana staat nog een Bo'Bo'Bo' elektrische locomotief die in 1932 voor de Italiaanse FS gebouwd is.Deze is in Slovenië gekomen omdat de Italianen dit gebied in de Tweede Wereldoorlog veroverd hebben en daarmee hier ook 3000V DC geïntroduceerd hebben.Overigens is de ophanging van de bovenleiding ook geïnspireerd op het Italiaanse systeem (zie foto van ÖBB loc hierboven).
Aha, staat deze loc nu op het terrein van het spoorwegmuseum. Toen ik in 2015 in Ljubljana was stond deze nog bij de werkplaats SŽ Vleka in tehnika te Ljubljana Moste.
(https://live.staticflickr.com/569/23131402881_1432743ce5_h.jpg) (https://flic.kr/p/Bf3uc4)SŽ 362-037 + 342-035 te Ljubljana Moste (https://flic.kr/p/Bf3uc4) by dh3201 (https://www.flickr.com/photos/dh3201/), on Flickr
-
Hier is nog wat informatie te vinden over de JZ 362, later SZ 362 en HZ 1061 locomotieven.
https://en.wikipedia.org/wiki/H%C5%BD_series_1061 (https://en.wikipedia.org/wiki/H%C5%BD_series_1061)
De museumloc 362 037 blijkt echter niet in 1932 maar in 1967 te zijn gebouwd.
De Italiaanse 'voorouders' E636 zijn gebouwd tussen 1940 en 1962.
-
Van de Italiaanse E626 staat er ook nog een Joegoslavisch exemplaar bij de werkplaats SŽ Vleka in tehnika te Ljubljana Moste op een sokkel:
(https://live.staticflickr.com/5790/22278825194_3f312f3ef8_h.jpg) (https://flic.kr/p/zWGNxL)ex-JŽ 361-001 te Ljubljana Moste (https://flic.kr/p/zWGNxL) by dh3201 (https://www.flickr.com/photos/dh3201/), on Flickr
De 361 106 staat bij het station van Ilirska Bistrica en de 361 201 behoort tot het spoorwegmuseum in Zagreb.
-
Va mniddah naar lublijana spoorweg museum
€ 8 per persoon ???
leuk om te kijken
jammer je mag op 1 na nergens in
Ook leuk om die oude locs te zien
het sein museum deel,kleding deel
Ook bven de schilderijen leuk en best fraaie schilderingen
de modelbaan op de wagon van de ex directeur(prive verzameling)
de receptie was berid met veel lol om dat te laten rijden
Jammer dat de leden van de mini buiten trein er niet altijd zijn om de stoomlocs te laten rijden
wel leuk maar prijzig voor wat je kan zien