BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Jan Bennink op 14 July 2024, 14:18:25
-
Goedendag allemaal.
Na lange tijd een nieuw bericht. Er is aanleiding toe. Ik zoek iets om in ons nieuwe appartement mee bezig te zijn. Ik zal jullie niet vermoeien met het waarom, maar ik denk aan een kleine trambaan waarop de HTM PCC ingezet kan worden. Op dit moment staat er nog een RhB diorama in de woonkamer met de afmetingen 70 x 300 cm.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifPyXoI73iHV0LD4fmJ-bsh47QCoZFLmL5qGv5ENdKzeEYhY0Ag9F7lb5Tt8yCz6fgopLI3lOHYK6pwa3ALU7sYOayZkqUm1l08Yr3PbwjhwSsSbaGmNKYx11r1CKF_nL84jtzEwe2Y0aqWmti2m_o40jBYnAOOORT7l9bZhd7zwO87ALHqrZDg2jltz3P/s4624/2023-12-29-2%20Diorama.jpg)
Een nieuw project mag niet groter zijn. Ik ga het alleen starten als het idee uitgevoerd kan worden.
Het idee is een eenvoudig dubbelsporig traject door een groene laan. Daarbij lijkt het me weer aardig als een tram terugkomt uit de richting waarheen hij ook gereden is. Dus geen rondrijdend trammetje dat telkens hetzelfde kleine rondje maakt in dezelfde richting.
Een basisontwerp is eenvoudig, maar dan blijft het rond rijden in dezelfde richting, min. radius 25 cm:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhP6XiDYwS7vTsnw-Jo64DjVEUJtDGF_gOAn9KNMytbPlio72QS_qNr9MUDxrI0QtuOtuP1HfeOoX3gmldLFH5GI1jv1IJk1dsweb3kdpErxZ9hT4loASJxUJZiTbW0iQd_8__lDZhK1z927PatDLghqr9LjlPNU6BUSGxy6bHqup9HqoZ6P_a7P0t7Rt9K/s1133/Tram0.jpg)
Door het toevoegen van een tweetal lussen achter een huizenfront is veel ruimte nodig. De tafel zal 90 x 310 cm worden en de lussen achter een woningwand wegwerken wordt lastig:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjV59fIjbFZbq6sTiMEvLm76GQcCmmaq1pC6NMacQ3artnptklNqUDgVMvkueTACTBFpDmvsmRytojAdeOEAyHu_NooNLnWAtEAdoucYuuyDrCHNSbTBCRlNPa5TqOR9qXE2HDiTyVrdLge18Dy2v10ySW2ULXkvPS4rMmt6vBZZMaRB0_hL9z4Q6jpCBYY/s1171/Tram1.jpg)
Een andere mogelijkheid is om de sporen achter het huizenfront naar beneden te laten lopen zodat de lussen onder het zichtbare niveau worden aangebracht.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbGZxH_qYJFFy4HHEudoevbzB6-s5IClcb6Zf_68RYRbMmpxM1FIkLfkhx4pjM-PMPgtIYyS-RE8yXCt6GKoTm_vj1BkiUrCU4aVxrBJDwldClZc6psdo21-CLSd0KfgoobfjI9nNP8gKPwMg1NGYgA8sWU5nyTTGUY4GXoR5sAmYrxiNJhJxMaGJPHEmi/s1133/Tram2.jpg)
Maar kan dit wel? 3% helling levert slechts ca. 6 cm ruimte op.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Er komen meer vragen bij me op zoals welke rails, welke voeding, noem maar op. Bovenleiding wil ik weer zelf gaan maken. Maar dat komt alles later wel een keer. Nu eerst maar eens kijken of het idee wel kan.
De modeltramwereld is volledig nieuw voor mij. Ik hoop wat hulp te krijgen, alle info is dan welkom.
SKIPtram en WeKra zijn mij bekend.
Met groet, Jan Bennink
-
Jan! lang niet gezien! Mooi project, laatste plan is zeker aantrekkelijk. Of 3% voor trams teveel is weet ik niet, heb daar te weinig kennis van. Iets meer diepte zou je wat winst kunnen brengen, echter weet ik niet of je die ruimte hebt. Je zou dan het geheel rolbaar kunnen houden zodat je goed bij de achterkant kunt.
Goedendag allemaal.
Na lange tijd een nieuw bericht. Er is aanleiding toe. Ik zoek iets om in ons nieuwe appartement mee bezig te zijn. Ik zal jullie niet vermoeien met het waarom,
Mag best hoor, we kennen je al langer hier dus geen vreemdeling ;) We worden allemaal ouder en soms moet je dan "downsizen" ofwel kleiner.
Leuk project, ga je volgen!! (y)
-
Je kunt een keerlus creëren via een aantal zijstraten, zoals vroeger het eindpunt van lijn 8/9 op de Stationsweg, lijn 1/16 op de Turfmarkt of lijn 10 in het Statenkwartier, Voorburg of Stuwstraat.
Of een keerlus op een "echt" plein, zoals ooit lijn 6 op het Stuyvesantplein. Of om een gebouw, zoals vroeger lijn 16 in Moerwijk of lijn 3 bij station Laan van NOI.
Een keerdriehoek is nog een extra uitdaging, zeker als je dit gaat automatiseren. Handmatig moet je er altijd bij blijven, maar mss is dat juist de bedoeling.
Ik neem aan dat in de hiervoor getoonde sporenplannen niet alle sporen in het zicht blijven.
Er is in dat geval wrs een groot deel onzichtbaar. Wellicht kun je hier nog wat besparen.
Bij variant 2 zijn twee keerlussen aanwezig, hiervoor heb je keerlusschakelingen nodig.
Kruisingen zijn in de praktijk vaak storingsgevoelig, dus extra risico in de bedrijfszekerheid, zeker als deze verborgen liggen (Wet van Murphy...)
Bij variant 1 zie ik een soort schaduwstation. Gaan er meerdere trams rijden, die ook nog in rijvolgorde variëren?
Anders volstaat wellicht een enkel wachtspoor (FIFO) achter de coulissen. De trams (PCC) zijn niet erg lang, dus er passen wel een paar trams achter elkaar.
Tramrails zijn als straatspoor met asfalt- en kinderkoppenbestrating verkrijgbaar van Tillig (Luna), zowel in h0 als in h0m/TT.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...
-
Even al reageren op Grossraumwagen:
- Keerlus via zijstraat ga ik nog naar kijken. Maar dat heeft wel invloed op het beeld wat ik wil hebben. Die groene laan. Een eindlus met halte, zoals in die
tijd mijn favoriete stek in Duindorp, van lijn 12, lijkt mij leuk. En dan met zo'n oud hok erbij! Wordt ook een variant. Ik wil bijna zeker
automatiseren.
- De bedoeling is dat alleen het spoor op de voorgrond in het zicht blijft. De rest zou moeten verdwijnen achter een huizenrij of groenbeplanting (duinheuvel?)
- Keerlusschakeling is niet nodig bij deze kruisingen, het zijn geen engelse wissels, maar wel dank voor dat punt van aandacht. Ben dan ook erg benieuwd naar
ervaringen van gebruikers van kruisingen. Eigenlijk vervalt daarmee de 2e tekening al.
- Verdekte opstelsporen komen er zeker.
- Groefspoor zou wel mooi zijn. Zelfs in gazon is dat toegepast. Straatsteentjes in een eventuele zijweg wordt natuurlijk zelf leggen :)
Met dank voor deze aandachtspunten!
Mag best hoor, we kennen je al langer hier dus geen vreemdeling ;) We worden allemaal ouder en soms moet je dan "downsizen" ofwel kleiner.
Ach Ronald, het diorama leeft niet meer, ik wil een andere uitdaging. Ik ben Achterhoeker, maar mijn grootouders woonden in Duindorp en opa stond (letterlijk) op de tram! Daar zijn nog foto's van in de familie, ga ik achteraan.
-
:)
Als de bovenleiding functioneel is, heb je geen keerlusschakeling nodig.
Keerdriehoek bespaart geen ruimte. Okay, je hebt geen plein nodig zoals bij een lus, maar drie wissels en twee kopsporen kosten ook ruimte, zeker als je langere trams wil laten keren.
Winst van 6cm bij 3% helling. Snap ik niet, leg eens uit!
Je bedoelt dat de kelder 6 cm hoog is?
-
Winst van 6cm bij 3% helling. Snap ik niet, leg eens uit! Je bedoelt dat de kelder 6 cm hoog is?
;) Ja! Ik meet 2 m voor de stijging, met 3% dus 6 cm ruimte plaatselijk onder het bovenliggende spoor. Maar met maar 1 keerlus in de kelder kan dat nog iets meer worden. Moet kunnen, ontwerp volgt deze week. Met dank, Jan
-
Maar 6 cm is toch vrij krap voor H0-rail plus tram inclusief panthograaf plus bovenleidingsijsteem?
-
Zie bouw beschrijving in topic TRAMBAANTJE door Marc tramt.
Tunneltrambaan.
-
De keerdriehoek was niet zozeer als ruimtebesparing bedoeld, maar meer als extra (speel)element.
-
Keerdriehoeken worden soms om die reden wel aangelegd. Of bij gebrek aan ruimte, bv lijn 11 Hollands Spoor.
-
Het ruimtegebrek ontstaat vaak omdat men ander materiaal gaat inzetten en de rest van de omgeving al 'in gebruik' is.
Zoals bij lijn 11, maar ook elders, van tweerichtings- naar eenrichtingswagens.
Bij 2R-wagens volstaat een omloopspoor (in geval er met bijwagens wordt gereden), of slechts een extra kopspoor (bij enkele voertuigen), bij 1R-wagens is een keerpunt nodig.
Dat kan een keerlus zijn of een keerdriehoek. Afhankelijk van de situatie wordt dan bekeken wat het beste uitkomt.
De instroom van het nieuwe 2R-trammaterieel heden ten dage maakt keerlussen en -driehoeken weer overbodig en de keerpunten worden/zijn inmiddels (weer) verwijderd.
In model spelen andere argumenten, zoals het speelelement van een keerdriehoek ;).
In tegenstelling tot het grote voorbeeld wordt in model echter de omgeving aangepast aan het sporenplan...
-
Zie bouw beschrijving in topic TRAMBAANTJE door Marc tramt.
Tunneltrambaan.
Dan maar even een linkje: Mark Tramt: Trambaantje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12375.0). De hellingen zijn bij hem inderdaad wel wat aan de steile kant.
-
Hallo allemaal, een nieuwe variant, door de reacties van gisteren:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiM123d5N_u9czUwAPdTgHfpO_YdJmkrP-fUEdA_dW2R-2fAOKa22cte9O0dLWywpkatQNHz6WaITx31t-ndlRSmSybMG3m3QDXrlEzUcjx1FN1HrRxXHjbG0o1UAYT2miaSyq16c9BX118-H4rgUmHgw6Rh0DAbc_8DSUCq93C-PhPmld_TASDRcL_J-h4/s1133/Tram3%20Duindorp.jpg)
Alles nog zeer globaal opgezet, keerlus krijgt twee sporen, achter de huizen een opstel mogelijkheid.
De keerlus is er dus in getekend. Eindpunt lijn 12 Duindorp, maar niet de werkelijk situatie, want die vind ik wat triest. Ik wil aan de groene laan vasthouden en die blijft op de voorgrond. Kijken of MBR mooie iepen levert. Aan de rechterzijde buigt de lijn om het huizenblok heen. Ik denk dat ik daar iets neer moet zetten waardoor het laatste deel van de boog afgeschermd wordt. Bijvoorbeeld een viaduct naar idee van het nu verdwenen ZHESM viaduct (over de N44). Daar daalt de lijn al naar beneden en dat geeft wat meer lengte dan in het eerste ontwerp en daardoor meer beschikbare hoogte "in de kelder". Schiet er maar op :)
De eerder genoemde 6 cm "in de kelder" kan best, maar met tunnelbovenleiding. Profiel van vrije ruimte HTM omgerekend: 4,5 cm boven spoorstaaf bij laagste stand pantograaf, 6,3 cm bij normale stand pantograaf. Daar kan ik wel wat mee. Volgende week ga ik kijken wat de PCC modellen kunnen wat betreft de helling.
Een ook genoemde keerdriehoek kan niet. Daarvoor is de tafel te smal.
Modeljaar hou ik op ca. 1975. Een eerste 1300 in het OV-geel, de rest nog beige met groene bies. Geen lange trams, hoogstens een koppelstel.
Ik zag op foto's nog enkele details waaronder de typische "Berlage" lantaarnpaal. https://www.urbanplan.nl/map/berlagemasten.htm (https://www.urbanplan.nl/map/berlagemasten.htm) Die moeten er komen!
Wordt vervolgd, Jan.
-
Zomaar paar suggesties:
De keerlus die uit het zicht ligt verplaatsen naar andere kant van de baan, hellingbaan nog wat verder doortrekken door de bocht (rood ingetekend). Kun je op de schadduwlaag ook nog paar opstelsporen uit het zicht maken (blauw aangegeven). Kom je wel richting de 3 meter helling en 9 cm hoogte verschil.
Eventueel in zichtbare bocht al gaan dalen zoals je zelf al aangaf. heb je er weer een centimeter of 2 bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0779-6695481878e2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0779-6695481878e2e.jpg)
Leuk plan (y)
-
:)
Zou het met het rijden niet snel vervelen?
Sorry.
-
:)
Zou het met het rijden niet snel vervelen?
Sorry.
Het gaat om het bouwen Walter, zo weer vijf jaar verder. :D En ehh, beter iets dan niets: op wat er nu staat rij ik helemaal niet meer ......De keerlus die uit het zicht ligt verplaatsen naar andere kant van de baan, hellingbaan nog wat verder doortrekken door de bocht (rood ingetekend). Kun je op de schadduwlaag ook nog paar opstelsporen uit het zicht maken (blauw aangegeven). Kom je wel richting de 3 meter helling en 9 cm hoogte verschil.
Goede opmerking Frank, maar ik denk dat het niet veel aan hoogte oplevert onder de zichtbare keerlus. Het tweede spoor is daar nog niet ingetekend. Ik wil ook overal goed bij kunnen, wat ouder, wat strammer, dus maar geen trammetjes verstoppen "in de kelder". De keerlus houdt aan de onderzijde een ronde opening voor als er wat gebeurt. Aan de voorzijde van de bak komen geen deuren of zoiets. Ik denk aan opstelsporen aan het dalende spoor. Dat zal niet overdekt worden, maar wel achter de huizenblokken verdwijnen, die meer volume krijgen dan de tekening nu weergeeft.
-
Van RhB naar tram.
Momenteel roepen veel hobbyisten juist dat de RhB meer trambedrijf is geworden met de Capricorn's
Maar je plan. HTM en dan vooral zo'n mooi stuk grasbaan met laanbomen.
Super idee.
Kijk is bij de baan Waelstede (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48076.0)
Daar heeft Rob ook een mooie laan gemaakt.
Je zou om de laan een beetje te breken er een splitsing in kunnen maken.
Wordt het wat speelser.
Automatisering is een must bij trams. Kan het lekker druk doorrijden met netjes halteren.
Losse PCC en Koppelstellen is leuk.
Eventueel nog een verdwaalde 2 asser.
Bedenk dat je lekker krappe bogen kan hanteren. 250mm radius is prima. 220 moet ook gaan meen ik.
Maar dat kan Wes je beter vertellen.
Groeten Martijn
RhB en GVB tram
-
Dan maar even een linkje: Mark Tramt: Trambaantje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12375.0). De hellingen zijn bij hem inderdaad wel wat aan de steile kant.
Hoi Marc hier. 8)
Hellingen waren rond 6%, uitgetest en wel wel Roco-trams.
En daar meteen hét kritieke punt: alleen gelede Roco-trams kwamen er tegenop. Tweeassers: kansloos. Halling lagevloertrams: kansloos. Kortom, al het materieel dat niet getest is daarvan weet je niet of het wel tegen de helling op komt.
Ik zou hellingen alleen in rechte baanvakken toepassen. Bogen vooral vlak leggen.
-
Goedemiddag, ik heb het plan nog wat verder uitgewerkt en heb twee vragen aan jullie. Eerst de plaatjes:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhStBhZ_mA-IAF_XbetO4xAq6c7bUZYJCyYTeukW6Pws0l0-3F6UI-fVdCuys8L3H8F-1y267CIeVpyqcoPXlMZGpqAXBJydWHjZHUfq2LEWE7aslj8km-fgzSvkMAbnOP-qNhsuzefNcXzNZ1bzeDuVQ-i8dxnNqDCjL_x7HmLzy9bVO0AxsAVTPPpb4PY/s1114/Tram4%20Duindorp.jpg)
Het doorzetten van de trambaan onderlangs de voorzijde heb ik ook uitgewerkt, maar ik ga dat niet doen. Behalve de bereikbaarheid geeft dat problemen met het bouwen van wat er boven komt, denk aan wisselaandrijvingen, licht- en bovenleidingmasten, noem maar op.
Even tussendoor iets over de keerlus: Wat zouden jullie doen met de perrons? Ik wil liever geen perron aan de straat omdat de volgende halte al zo dichtbij is. Maar in de keerlus is niet 2x rechtstand beschikbaar..... Weer hetzelfde plaatje, nu de verborgen sporen niet afgebeeld:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmNqzPcDNTVu_ItdUHzTdHp45GoVm2ynvdk_17W8Q_L9ueJpnFPbl7I1reNPGWqXbHmSvz5NDTHiBrmX7YXzjFJXVKeK8O5pZ9z3GvAPFx-bJ34NAsJhoWwCCTq8HHtE7v5Q8uVTvBrioPhQJE8pQ-yxiS00UksxgwAogJ0IrybYpExXczShqaehYAZkZB/s1114/Tram5%20Duindorp%20kelder.jpg)
Een variant:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZooBJSKKXC9l6lQS9iel7xsUmOWJf8DFacd2rVIS1qln4k9tm_nWECvKIBVOfHLXuABNDDi6VRoZMl0-KAOmjrIRUlX-Pp-xhO72Ig578bxjYFYdEI_JOrdal8cbqzIvkaE9DaBd6fPgUbzMD0Iyi7PCc_HBPchNXP7zhb_3pWYJf_i7uzHsmsNoWNSdw/s1114/Tram6%20Duindorp%20simpel.jpg)
De keuze maak ik later wel als alles door gaat en ik aan het bouwen ben. Nu eerst een belangrijker punt:
Ik denk aan Roco line of Peco code 100. Maar hoe maak ik de bogen met de 25 cm boogstraal en het 4,5 cm daarbuiten liggende parallelspoor?
Standaard is de 25 cm boog geen eens meer leverbaar, dus:
- Flexrail? Lastig door de kleine boogstraal, maar moet toch te doen zijn? Door bv. de flexrail tussen van te voren aangebracht passend plaatmateriaal.
- Zelfbouw door solderen? Zie ik niet zo zitten.
- Luna van Tillig? Nog kleinere boogstralen en vele reviews zijn niet best.
Ben benieuwd wie daarover een goed advies kan geven. Naast het materieel geeft ook dit een beslispunt voor het laten doorgaan.
Met groet, Jan
-
Flex buigen on 250mm radius gaat prima hoor. Eventueel de bielzen los van elkaar snijden. Wordt het flexibeler
-
Flexrails buigen tot 250mm is inderdaad geen enkel probleem. Roco (zonder bedding) en Peco kunnen dat probleemloos aan.
Perron om een boog zou ik niet aan beginnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-027-669685b399413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-027-669685b399413.jpg)
Hier staat een tram aan een halte waarbij de boogstraat 25cm is. Het gat tussen tram en perron oogt niet fraai. Tram staat trouwens op Roco-flex.
Je zou kunnen overwegen om rechts een uitstap- en instaphalte te maken en de trams "leeg" door de keerlus te sturen zodat de bestuurder daar zijn pauze kan houden. Situatie die nu ook bestaat, geen idee of dat vroegâh in Den Haag ook gebeurde.
-
Jan, zoals Martijn al aangeeft; alle nokjes losmaken en je hebt een soort van elastiek flexspoor ;D Misschien kan iemand een 25 cm radius mal maken die je tussen de staven legt om zo je radius mooi strak te houden. Of ze moeten commercieel verkrijgbaar zijn maar dat weet ik niet.
Of echt bouwen; pertinax bielzen en solderen of houten bielzen en spijkeren ;)
-
:)
Het buigen van flexrail gaat prima, bijvoorbeeld rond een plantenpot van de gekozen diameter, of ander keukengerei...
Ik zou juist wèl de haltes in de bogen maken. Mijn favo beeld van trameindpunt.
Bijvoorbeeld Amsterdam Hoofddorpplein, Europaplein, Stadionplein en Rotterdam Blijdorp, Mijnsherenlaan, Molenlaan, Honingerdijk... Lijn 11 te Scheveningen aan Zee!
Ik zou als opstapplaatsen kiezen uiterst links van de baan. Een lange halteplaats met ruimte voor twee trams. De vertrekkende en de aankomende, welke laatste ruim na vertrek van de eerste een stukje doorrijdt.
Twee haltes, want wat is anders het doel van de binnenlus?
Bovendien, maak het een eindpunt van twee lijnen, de een berijdt de binnenlus, de ander de buitenlus.
Suk6.
-
Ik zou juist wèl de haltes in de bogen maken. Mijn favo beeld van trameindpunt. Bijvoorbeeld Amsterdam Hoofddorpplein, Stadionplein en Rotterdam Blijdorp, Mijnsherenlaan, Molenlaan, Honingerdijk... Lijn 11 te Scheveningen aan Zee!
Ja was ook mijn gedachte bij het ontwerp van mijn Trambaantje. Maar ja, het smoelde niet vond ik, zie bovenstaande foto.
Misschien kan iemand een 25 cm radius mal maken die je tussen de staven legt om zo je radius mooi strak te houden. O
Kleine moeite als je iemand kent die kan tekenen in CAD en het vervolgens laat laseren. Kan ik ook nog wel wat in betekenen als dat wenselijk is.
-
Kijk eens aan, midden in de zomer en direct een berg antwoorden!
Dank je wel Marc, dat geeft moed. Plan komt dichterbij. Ik zag mij ook geen Luna plastic leggen. Over dat perron ben ik het met je eens.
En Martijn, ook bedankt! Verrassend voor mij dat jij gisteren reageerde. En ja, bijna alleen nog treinstellen bij de RhB, maar waar niet? Overal trammenland.
De HTM uit 1975 zat nog ergens heel diep in mij, veel verder weg dan de RhB uit 1990, maar als je ouder wordt denk je meer aan vroegâh ;D
Met deze reacties wordt het flexrail. Roco of Peco zien we later wel.
Walter, ik ben geen specialist in tramstructuur, ik bouw na, maar de extra lus lijkt me handig als er iets aan de kant moet. Zoals op de modelbaan een te showen trammetje :D
Ja Ronald, wij kennen wel iemand..... ;) Maar met mijn figuurzaag kan ik veel! Komt ook later wel.
Groet, Jan
-
:)
Jan,
Ik ging op zoek naar plaatjes van je huidige baan en constateerde dat heel wat van je foto's op dit forum foetsie zijn... ???
-
Ik volg natuurlijk!
Betreft de keerlus: Ik zou het wissel pas net voor de boog leggen, dus net na of op de uitstaphalte. Anders moet je 2x2 haltes aanleggen (er vanuitgaande dat er ook een instaphalte voor de binnenboog moet zijn.) Een goed voorbeeld is keerlus Duindorp of Leidschendam Noord.
-
Dat wordt voor Jan zelf een wissel bouwen..
-
Ja Walter, en ook alle plaatjes waarmee ik "25 jaar geleden" gestart heb. Storm in de cloud en alles is weg. No photo's in the bucket meer!
Ik dacht trouwens dat ik het zelf maken van bovenleiding wel op dit forum gezet heb, zie ik nou ook niet meer. ???
Ik zal daar morgen nog even naar kijken.
Mijn oude baan: https://www.rhb-modelbaan.nl/ (https://www.rhb-modelbaan.nl/) website verdwijnt in februari, blog blijft staan: https://rhb1op87.blogspot.com/ (https://rhb1op87.blogspot.com/)
Aan Wes: Komen we op terug! Duindorp ken ik, zie reactie #3.
Wordt vervolgd, Jan
Toegevoegd om 19:55 uur: Geen hoge perrons in de keerlus Duindorp in 1975: https://hellevoetsetramwegmaatschappij.blogspot.com/p/mijn-inspiratie.html (https://hellevoetsetramwegmaatschappij.blogspot.com/p/mijn-inspiratie.html) Dus: lekker in de boog met tussenperron!
-
:)
Thxs.
Was ook beetje reactie op nieuw forum.
Ik zag gister ook andere draadjes met blinde plekken.
Zou zonde zijn als dat over het hoofd wordt gezien.
Mooie RHB-baan, Jan.
Dank nogmaals..
-
Wat is het om het sporenplan te spiegelen?
De lus ligt dan rechts. De uitstaphalte wordt instaphalte (in het schuine stuk van de lus), de instaphalte wordt uitstaphalte.
Bij variant 3 kun je dan volstaan met 1 uitstapperron net voor het wissel.
-
Je zou kunnen overwegen om rechts een uitstap- en instaphalte te maken en de trams "leeg" door de keerlus te sturen zodat de bestuurder daar zijn pauze kan houden. Situatie die nu ook bestaat, geen idee of dat vroegâh in Den Haag ook gebeurde.
Gebeurd nu nog, bijv. eindpunt lijn 11 bij het strand.
-
Als je rails zo strak gaat buigen, moet je het wel voorbuigen. Als je dat niet doet, dan blijft de spanning er op staan. Onder meer is dan een probleem dat het op de stukken waar de rail op elkaar aansluit mis gaat. De overgang krijg je dan nooit mooi en heb je een storingspunt. Ik had het niet gedaan op mijn eerste diorama en kleine locs blijven op het punt staan, omdat bij het aansluitpunt de rail daar te ver weg van de wielen staat.
Voorbuigen heb ik met zo'n zelfgemaakt apparaatje gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=gw_xGtsHJtw
-
En een eilandperron?
-
Als je rails zo strak gaat buigen, moet je het wel voorbuigen. Als je dat niet doet, dan blijft de spanning er op staan.
Die spanning is ook mijn grootste zorg Sven. Ik heb op vorige modelbanen wel eens alleen het spoorstaafeinde voorgebogen. Maar dat betrof grotere boogstralen. Bij voorbuigen is het wel oppassen dat er geen knikken in de spoorstaaf komen, want die krijg je er nooit meer uit. Het zal nog wel een flexje extra gaan kosten ;). Ik ga in ieder geval de rail tussen stroken lijmen. Dat voorkomt spattingen tijdens het leggen. En maar eens kijken of aansluitingen in een rechtstand kunnen komen. Mijn ervaringen zal ik hier delen.
En een eilandperron?
In de hele keerlus? ;D Tussen de sporen wordt het dicht gestraat, moet voldoende zijn. Hoogte is afhankelijk van het voertuig. De spoorruimers van de PCC's zitten laag en de bak van een PCC steekt in scherpe bogen verschrikkelijk veel over. Een hoog perron maak ik hier niet, had men op eindpunt lijn 12 in 1975 ook niet.
-
Jan, als je zo'n railbuiger maakt, dan komen die aansluitingen wel goed. Ik heb het succesvol toegepast op een H0e diorama met een cirkeltje van 22 cm in doorsnee.
(https://tramfabriek.co.uk/images/2/img_2784-900.jpg)
-
De titel van dit draadje is al beantwoord, het vraagteken kan weg!
Ik ga het RhB diorama afbreken en op dezelfde tafel een modeltrambaan opbouwen. Naar voorbeeld van de HTM in 1975. De eerste bestelling is gedaan. Het afbreken begint pas in september. Het duurt dus nog wel weer even voordat ik iets kan laten zien. Ik wil hier nog wel even kwijt dat ik heel veel heb gehad aan de contacten met Wes (Wekra) en Paul (Skiptram). Zonder hun had ik deze beslissing nooit kunnen nemen. Met dank aan hun en aan dit forum.
Afbeeldingen uit 1975 zijn op internet te vinden. O.a. Gerard van Vliet heeft in Flickr een grote collectie neergezet. Heel waardevol, ook voor een goed beeld van alles in de directe omgeving van de tram. Ook daarvoor dank! En nog nooit heb ik zo veel in een pas gekocht boek gekeken als in:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_xgjHktKcTSGo5ufRpHeB4ma-PvPmZPDLj19Qf7R0k8YSgDxdOU0XIsL2Xl7l4gn_lugbuJP-J_iRQSWr_blgQEG-Dhh76NyaQ3gSolQ6hSS0G1-fWKvhGp8kIFMsxfZNKnCFBnfO9amOjyz9-24DmjmRlkPiBiAksfm6vDdizFAO89d6YnXy5JAsnJDu/s4104/Boek%20Haagse%20PCC.jpg)
Het voorlopige plan voor de baan blijft in hoofdzaken zoals in de vorige berichten beschreven. De details komen later wel. Het voorlopige ontwerp:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3ccRD_p-CC6t7FlP5GICgS3rZYUmL4YY-PSKPBXVlnL-7czu_9LwXRh-jHZ01W3aPkLrT3IOFGJvtTp-8-GetZzcw7nesR7QHgoXHEtWlKpDV6bnQKDBIfVcoN4Osimr8JcpXKzhv_3mE8h-eDY4vcICGR0Rtx7Eenw1b2eVa5YIrfoS-9MzzJZziv7iR/s1114/Tram7%20PCCmodelbaan%20alle%20sporen.jpg)
De trammetjes zullen niet zo maar kunnen rijden. Er zal veel uitgeprobeerd moeten worden. Wellicht met grote aanpassingen tot gevolg, mogelijk ook in het materieel. Ik ga met een analoge PCC van Riess al tijdens de bouw het rijden testen. Ik verwacht nog heel wat uitdagingen aan te moeten gaan. Maar dat maakt het juist weer zo interessant. Ik neem jullie mee in dat proces!
-
Leuk plan.
Ga je ook naar het Modeltramweekend in het HOVM 17 en 18 augustus?
Toch wel een must voor de (Haagse) tramliefhebber.
Groeten Martijn
-
Het PCCboek van Johan Blok is echt een must-have (y)
-
Leuk om te zien en de volgen (y)
-
Hallo allemaal,
De proefwagens zijn gearriveerd en nog "spoorzoekend"
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjulKMNvqraplCiU2ezDXqk1rPiivYu9ObUsRHuufmA2tD3BBayct7YpuJcwP79tB3q-ir-dtV553EpixLCTVLsnsb5cdZwM1Rh_SLR3C5JO5MviQBAgaLevUpSJpNpuIQT8dAZUpv422fua-zhyphenhyphenlCvEFUEDamEHFI3jmwfSbYOFbmSzrOg6W4A_l2xb20P/s5075/Img_0294.jpg)
De wagens van Riess, nu met metalen interieur en daardoor goed van gewicht. Ik vindt ze prachtig, maar ik moet wel afscheid nemen van het fotograferen van heel dichtbij! De afstand op deze foto blijkt ongeveer de grens. Van nog dichterbij zie je het ruwe materiaal. Heel anders als bij modellen van hoge druk spuitgietwerk. Met het oog valt het gelukkig niet op. De wagens rijden zacht en stil. Door de cardanoverbrenging heeft het draaistel geen weerstand, de scherpe 25 cm boog mag geen probleem zijn. Ik moet ze nog gaan testen op de beoogde Roco wissels.
Wat ik wel wil gaan wijzigen: Koppelingen (te groot), Plaatjes op de wielen (grof en niet zuiver in het midden), verlichting aanbrengen en digitalisering.
De pantograaf steekt hoger dan gedacht. De helling op mijn trambaan wordt toch 3%. Niveauverschil minimaal 7 cm en tunnelbovenleiding.
Dan heb ik besloten om met reed contacten te gaan werken. Geen isolatielasjes in de scherp gebogen flexrail. Ook niet bij standaard rail als die er al zou zijn.
Mijn digitale systeem wordt dan IB 2neo met LDT S88 terugmelders en op de laptop Koploper. Lenz Digital gaat na 23 jaar de deur uit :-\
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjAeH2of-funcaFmHHs-Z9siMUoGS1MUJFo5pxZxyYhuoeImoBm9cnHPV3wEu6B_BPc6JdfAV5sXYXzw_S-AP3XH2nobt36cdmOhPQSSyH-qjlVwvsCiycc78bZOQb46J-OAzvCREMjNb9FMx7-qIWnOSpP0kpSpvawGcyRE5ARylETsJ1oTO7qn8E_RJkX/s1116/Intellibox%20-%20LTD%20S88-N.jpg)
Nou, heel wat te doen. Te beginnen met de afbraak en de verkoop van wat er nu staat aan RhB in augustus-september. Daarna volgt de bouw van de baan.
Maar eerst het Modeltram-weekend in Den Haag. (y) Ik ga er met Martijn naar toe op zaterdag 17 augustus.
-
begin is er
ben benieuwd
-
Ha, mooi de PCC besmetting neemt vorm aan. ;D
-
De laatste ontwikkelingen:
Ik kreeg van Menno bogen Roco R1. Daardoor twee halve cirkels minder flexrail buigen. Dat gaf mij aanleiding om bij een test ook maar eens te kijken wat isolatielasjes in scherpe bogen doen. Vanmorgen maar eens een testbaantje aangelegd:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsEZMSV48tYG13mQaKfQFGw8P696C4sS6NtwW0jceV-ofJOedv-Y-jmKGIMIGCOKx7bl8HmOdicfYN51FAYPXX1QkJGUXSJphYGqO8xdTAE38Wl-hCYGm2WpARHTpJgsLKkgh2EN4nS6wLrIMBRV0-EZfoemk7nIs0aU9th7K114BdCXjJhPAPYMIFsHWp/s4624/20240803_091145.jpg)
De Riess tram rijdt absoluut vloeiend overal overheen. Alleen moet ik geen code 83 zonder overgangslasjes op code 100 gaan aansluiten. Met die overgangslasjes is het geen probleem. De verkregen R1 bogen zijn nog code 100. Ook een isolatielas in de scherpe boog heeft geen negatief effect. Ik blijf nu toch bij stroomdetectie.
Nog iets bijzonders: de tram reed de losliggende wissel(tongen) niet open maar liep op tegen de wisseltong. Niet erg, ik zet overal toch een wisselmotor onder vanwege de stroomschakeling van het hartstuk.
Verder heb ik nog gekeken of ik de eindlus kan maken zoals in werkelijkheid op het Markenseplein. Enkel spoor binnenkomen en dubbelspoor uitrijden. Maar dat gaat niet lukken. Als een tram stopt bij het "uitstapperron" zou hij al op het wissel staan. Het blijft helemaal dubbelspoor zoals in het voorlopige ontwerp. Nog iets bijgewerkt met twee meegebogen wissels:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_0lposrQWKDZAatClddN3Vbw6Ceb_vvKY0ze2tYSMeALopcS26BJXNSzDt6eP7c5TFMiY_HS9SjwgC8kJDDkdnGqD2vHZevsRCO0fHHPsd-2TSIBQUhAczYMW2wVXSnN2F9KdQwx_87n9jRh5buC_QzxLZFGKauSYLD0bIrYSVzFeCq4-bizfEfL3hiyk/s1393/2024-07-31%20Tram%2011.jpg)
In de komende weken eerst de ontmanteling van het RhB diorama. In september begint de bouw. Ik heb er nu al zin in! Trammetje in tegenlicht:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjy_mu2fbBBN5xRmfRiAVuUYryopcuEpROrjkaToIdl3QssVp7JEfS6t5KehMqEfWiBVMcc4lvubmK7r0R1w4-QBhQ-ufcRLfvAfuufYSJFliATbQcHYYR92Ogm2GzG8GEkjL7cF5ATSNn93VH83vM9CRw-MDrT02hoHoaWRiYRQMpAQ8_ZNvMaHEZst7kk/s4624/20240803_091228.jpg)
-
Dag Jan,
Leuk weer iets van je te zien en te horen. "jammer" van Filisur, maar ik snap het. Wordt zeker weer leuk. Ik ga het volgen. Heel veel plezier en succes met je nieuwe project.
Groet Aad
-
Hallo allemaal,
Ondanks het zomerweer is de bouw van de modeltrambaan gestart. Zowel de opgedane inspiratie tijdens bezoekjes aan Den Haag als de voortvarende verkoop van overgebleven modelbaanzaken hebben hier flink wat invloed op gehad. Het oude dioramaoppervlak voordat dit naar het plaatselijke recyclingplein ging:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjijtBz56n4JgZYk2TQj_ha4xm96DxrObWN32soczMmN04ldkf1bHR9lsMlLs2C8bB6lTmckzxcn55-RpmTApum6JXv5tAjnbWzSJQQAfQNTPtBmkgkDIqCfhpgnA94hpRWbbXFK2Qi_oGCE7PmxDKv1oBovm9crLZZLCm0ooG-EUY-LaUnTAEhBiPZJoTd/s4624/20240829_083242.jpg)
De onderbouw bleef staan en is wat opgeknapt:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXN5Pjo6bQ6YqX8u_WO__Xtfj4zL14sSBBaB14C6QJqUJfYEb88oXfzlvz7ZIKvcIdnFIJPPiWg66NiNWOZTnv0gcDRthYGAsDC1UiOtNN7J2Rc5Jqnda2R4m18OpMj8lssQImDLfznyFB1IXHx1xSr3ML9jpSRbe7cQp4_Z5ZZjhuuvwC2HmvBPwbpYJ6/s4624/20240901_074230.jpg)
Op de tafel zijn twee (blijvend) uitneembare raamwerken gezet waarna er verder gebouwd werd:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiy6IWvAmTF31IEhdkAWMIlZv1qr7D_v_eLnUcnqAeWhZ2eph82utOXA49tebKGGJy6_GXbY0qRhlGpsuqeH4hgkrercpsn0LVwbRfAwOTNMGdcMGIxHKr9IKcV6CBmQva-3MKQFzAZpZsVdTpK87XgwlWI5Bvi4ul3Yrg6xxfEXToBU9Bhyphenhyphenw_FSdMOmQMh/s4624/20240908_074200.jpg)
Het hoogteverschil tussen onderliggende keerlus en zichtbaar gedeelte wordt 8,8 cm, het hellingspercentage 3,5 %.
Eerst ga ik de keerlus helemaal afmaken en aansluiten. Pas daarna kan de bovenliggende plaat er op. Wordt vervolgd!
Met groet, Jan
-
Dag Jan
Heel veel succes. Iets heel anders als Filisur. Maar het zal zeker ook mooi worden.ik blijf je volgen. Groet Aad
-
Bouwen in de woonkamer heeft zo zijn voorwaarden... :-\ Ik probeerde het altijd al netjes te houden, maar nu moet er nog een schepje bovenop. Gelukkig kan bewerken van losse onderdelen in de berging. Hoe vaak ik al de trappen opgelopen ben.... maar er is ook een lift.
Ik had de achtergrond van de modeltramtafel al bijgewerkt, de panelen aan de voorzijde hebben ook direct een kleurtje gekregen. Zwart wil ik in de woonkamer niet, zelfs het donkerbruin van de RhB modelbaan vond ik nu niet meer mooi. Groen leek mij passend. "PCC in het groen"! Ik heb eerst RAL 2006 (biezen op de beige trams) gebruikt, maar dat werd in het volle licht van de kamerbrede ramen veel te fel en te licht. Uiteindelijk is het het rustige en donkere RAL 2009 geworden:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0FUhAZQH_vc1zQFjwK5ZTAYv7r1hvm78cIFNxiTbCzVCBVEfMpacJK8ZX9ocK_vOXKyTRRONWIAzM1uQfXglC-N5iaVRpoi1kZbMqpbus0FcXgZ5DtCiR3eNHw1my6Q6RI9bghqzdv5BTRCvCV3SByZTPaxsOeWa3lHz1KOMHEf35_8mrWrVQIP-Qnrz0/s4624/20240916_144347.jpg)
Op het grootste gedeelte is de kurk al verlijmd en nu kan de railbouw beginnen. Alleen de zichtbare keerlus moet nog wachten op het gereed komen van de daaronder gelegen verdekte keerlus. Pas na proefrijden, met tunnelbovenleiding, zal "het deksel erop" kunnen. De "tunnelbovenleiding" zal gaan bestaan uit een voorgebogen railstaaf, direct tegen het hout van de daarboven gelegen plaat geschroefd. Railstaaf als tunnelbovenleiding beviel op mijn vorige modelbaan uitstekend. Of heeft er iemand nog een alternatief?
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHYs4k3Wmy4dLS4aXKiPY8k0R7Ds9zaExXMvtsqwHtk4L0EmxXKjUbsdIJsROJQnfApCb2lzhQanJ0GrTYlSfV0TxLxuQ53ZzdVCH0-LhMCP0qwIzvQEh2ZrJ2fi-k5arRtkbyEyxgouaB_AbZsNuNkHb_7nER2kHN_TAuTngm2JMlZfu2VhKHDMTExxlK/s4624/20240916_144001.jpg)
Aan de onderzijde wordt gepuzzeld met de ruimte. Nadeel van een compacte modelbaan. De op het plaatje al gemonteerde terugmelder zal wat moeten opschuiven in verband met ruimte voor een meerpolige stekkerverbinding tussen de twee uitschuifbare tafels. De onderzijde van het multiplex blijft vrij voor alles wat met de bovenbouw te maken heeft.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0k0p1-1m4kYC0x137qVPfSOBLmXZ6z2LYKrcGZqdh2dLomJUBPx5cuw6CnoCbaZUwUsoKZ-aSWQtMGLNrU4WId1Ivuq1iDKwyJ5HUYIti-HFE_B83EC4NezAKHX4wxtCq_EVyhnGkjKzhGAp11jius5sFv4HXDnntMcma1TPn6M7gZdFRRm3hucILBV61/s3728/20240916_160121.jpg)
Met groet, Jan
-
Hoi Jan,
Even snel doorheen gescrolled. Leuk! Succes met de PCC-ers...
Eddy
-
Inmiddels is het buiten echt herfst geworden en dat draagt zeker bij aan een hoog modelbouwtempo :)
De eerste tram is van een decoder voorzien en verzorgt de proefritten op al aangelegde sporen. Ondanks zorgvuldig bouwen is er altijd wel ergens iets vergeten of is een railaansluiting nog net niet helemaal goed. Maar over het algemeen verloopt alles zonder problemen. Tram in de verdekte keerlus:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2GLN4O11EnL-HjLLwFJPlIs0M_vuzz3efoC7LCe6qCaBp-kj3o8hPiyDcR7gGOX0ZA7ErFTmFaGOOOGaEV3G5gZDRaIhjwrhZq2m-9dhRPbmQN4YbZjNrQUxAQoial0g9Dqxu5qUkA9JnFeyKfXmdvJ_XottbWUSMStQGg9uDycrTkFTQSA2wxZ1JODZA/s4624/20240929_123406.jpg)
Vanwege de beperkte ruimte bestaat de tunnelbovenleiding slechts uit een spoorstaaf die rechtstreeks op de bovenliggende plaat is geschroefd. Niveauverschil is 88 mm. Tussen rails en bovenleiding blijft daarvan 65 mm over. "Buiten" neemt een afgespannen rijdraad de pantograaf verder mee. Bevestigingspunten voor veertjes zijn ook al op die plaat aangebracht. (o.a. de twee schroeven op de voorgrond op bovenstaande foto)
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgzOxnjIe-FukdaHvKD_copp8lyuTNFZMs6e8l1GgxCO7teTbXvL7cMyuPqm-SAvJplnomYY13zx5LaDT8GqolYBW9b4YmIve1ut6hSjGIaP3rrhPrTtgu5MiZPgKAO1ylIZ8qjv8vBe0bZVFTfwIvq_xt8GpNUaoUhSIa-fIOfvNBTlnmgvtiSg89TvOuH/s4624/20240923_112721.jpg)
Het leggen van flexrail is beperkt tot twee grote bogen, parallel aan de oude Roco R1 boogjes. Exact vloeiend voorbuigen vond ik moeilijk. Voorgesneden grijs karton van 2 mm dikte geeft een juiste ligging tijdens het verlijmen. Omdat er toch een opvulling moet komen heb ik het karton ook maar gelijk vastgelijmd. De flexrail bleef ook zonder het karton in een boog staan. Alleen de lasjes vragen om extra aandacht.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXAUzUun82b7HvAj1WbCizJPurPbfH3ol2Zr2RqX0XJj5IFUXileOczJGKCHAE_LXlg6POTBHT7cjMk-Wau5L5mFckXJAjTV_eY5SP8nSumwgsXDr7vCPlI4sbg02vyu2LiQtR15bxceCFn2ZfUhD1hGAQXVnelZQdDFhxWhRpgYozvRyk8hyphenhyphenr_SPr_Iu1/s4624/20240929_114803.jpg)
Het digitale werkt nu ook. Communicatie tussen baan, IB en laptop met Windows 11 en Koploper gaat prima. Ook de installatie was eenvoudig. Alleen het via de WiFi downloaden van een driver voor de USB verbinding vroeg wat geduld :-X Tijdens het proefrijden is het trammetje nu mooi te volgen op het beeldscherm.
De op het beeldscherm zichtbare seinen komen natuurlijk niet op de baan. Ik heb ze in het programma gezet om de korte blokken nog beter te onderscheiden. De seintjes geven ook aan of een tram moet vertrekken. Mogelijk haal ik ze later weer weg.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOxYEXNFH5SkxX9iukzgcMI0BLpL2QDqiFlECJUSAt5xB-cDPNDYfnvTYzIBprxaaYFHGO3eCpLNNSNmLpkeTb86c2F7bY-MgIFkDptcBsgfr_8yV7DFSXNvSBhYgBpcW5CB0kTuWeGo36WQsP-fEQx4WH0eUVsh1VnQsOaughq0HBZ3chcjk8oJeQWl2p/s4624/20240929_115319.jpg)
Deze week nog bezig met de bovenliggende keerlus en dan ligt de rails er op.
Met groet, Jan
-
Mooie progressie! Hoe heb je die railstaven op je plafond vastgezet? Kan het niet goed zien.
-
Hallo Ronald,
De spoorstaven zijn vastgezet met telkens twee bijna tegen elkaar gezette kleine houtschroeven. Spoorstaaf er tussen door gedrukt en de schroeven aangedraaid. De schroefkragen klemmen tegen het lijf en op de flens van de rail. Zit muurvast!
Ik heb vandaag nog met goed resultaat een flexrail omgetoverd tot echt (voor)gebogen rail. Was nodig voor de eindlus. Die bevat veel isolatielasjes. Komt nog plaatje van.
Met groet, Jan
-
Op 3 oktober was de railbouw op de modeltrambaan klaar. Omdat de tafel in de woonkamer staat gelijk maar wat aan de aankleding gedaan. Ik had daarvoor bij Bentink al een rijtje MBR bomen in huis gehaald. Het plaatje wat ik in gedachten had wordt zo een beetje zichtbaar:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTQLslxKjZ0Q2il3-W4wEyL0TBfv0gPNiICv8BAnovOqHcO6-vDH3VM6-2xNIcNe3yIa1_-eOEIB8ya-MUVkJUGyXhBsyRfC5jr5SketuKWRBzPSfNVGIbbYuEo38lvkuxJYGy1-BK3zyhQoI7PHVaWD0BlnODeQxPib0qOR87eN6YuaE9ABIaeFZkNWGE/s5184/2024-10-04-02.jpg)
Ik melde in het vorige bericht het voorbuigen van flexrail. Op de volgende foto een eenvoudige methode die goed werkt: de spoorstaaf redelijk snel langs de schroeven halen. Na twee keer al klaar. Hoe bestaat het! Zo hadden de R1 boogjes ook wel van flexrail kunnen ziin. Maar het verwerken van de standaard boogjes blijft nog makkelijker.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirL-pPg1w1db839PY_NIUtULColu1vmMBjG1LuvC9oUNdjx0dHVedouFdn1V9s0K7zgOm-hAIkx9Nj2T75-cxX5B_Vf1ptML7wgxdHg8YPQDWRGMnmvZMToSEtlkSscll0VLsDdSqYiuYCXXOOcsDyR3KpXf_6n-B6VmjJF57ZkGs9ylo8YGD1x01BRf5X/s4624/20241002_075226.jpg)
Nog een paar plaatjes, ik hoop hier later een mooie invulling aan te geven.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEN3vc3ywqiZ5zhzsxmeFeRUSzPfJ4r1OvXvkSGOOSydps9ce8SUbkPx6e5IpTQl4YNCZ60KjQ0c9FvELTFLVarqMV2yE0YeqInIP4Y7JF1donuH856kQ8ynB-bVYVH7C1sXUTZKyZmvM21yRXLJ2UHNSA0NcKAqChlQblbPhSLOPkj6f6DSJx-fuHtikc/s5184/2024-10-04-04.JPG)
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj4e8Z710LUBPG1cBV3YHBIzt_h3pJgr6UIkXi46VBf1Y1n4nfJCOi74YNY-jQS8P0Z_R6IUCVA6Rwd_5lgvi_2QXu1MHwOt6hmS4UgElBTSfJFqmLKBPdeLrquLWtdqGHG6JhlerfM6Ard6rA6XfCUy8ydxl8AERtCTJ1yLsz4Y6p3YMWl3aTC9FVgMf9a/s5184/2024-10-04-07.jpg)
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKyQTl0mgSw0BuiICcQKoznC5wiHmuOEWb4OR6I49vc7vfxv543e1yFkA0-nPZp-dGmLQethyE7q_SOTq40Z5DEEGx3sD3IN5w3B_Hr1gljbBQeMWZZdCGah8kvtbtQxbhx1c2_2tbLeI20JDQCV19bvJo3X3fNn-URnw6OJcn358TFzERvOXuPrZKzx8Z/s5184/2024-10-04-01A.JPG)
Ik ga in de winter verder met de verhardingen. Nu eerst aandacht voor het computerprogramma en het afstellen van de decoders in de trams.
Met groet, Jan
-
Hallo Jan,
even korte vraag wat type boom is dat van MBR in schaal 1/87 die jij bij Bentink gekocht heb zien op de foto erg mooi uit. Zelf ben ik begonnen met een 1/87 baantje en heb daar over een tijdje ook wat MBR bomen voor nodig.
tot zo ver mijn reactie
groeten van Bernhard
-
Dag Bernhard,
Kort antwoord dan maar ;)
3 stuks Plataan 18-22 cm art.nr 51 2311 (lichte stam en iets lichter blad)
7 stuks Ahorn 18-22 cm art.nr 51 2312 (donkere stam, i.p.v. de in Den Haag veel aanwezige Iep (in het Duits Ulm) die MBR niet heeft.
groet, Jan
-
Hallo Jan,
Heel erg bedankt voor jou antwoord leuk dat je bezig bent met trams is weer eens heel iets anders. Daar kan je ook heel iets moois van maken. Wens jou heel erg veel bouwplezier zal je draadje af en toe eens bezoeken,
MBR bomen zijn erg mooi heb op mijn spoor nul baan aantal Italiaanse populieren staan van MBR ben tot nu toe erg te vrede over deze bomen.
Groetjes van Bernhard
-
Voordat ik begin met de aanleg van de bestratingen heb ik eerst een proefstukje gemaakt. Na weken van speuren, bestellen en uitproberen hoop ik die fase nu afgerond te hebben.
In mijn Blog ga ik er uitvoeriger op in, maar ik wil hier toch een paar zaken noemen die ik gemist had. Ik heb duidelijk in de laatste jaren niet echt op de Nederlandse modelbouw gelet en heb veel in te halen. Mijn ontdekkingen:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6yQ4cVc0Bkqzfc2dBlUzqcais_hyphenhyphenxxXJml4URgYo2w1vUk2gRw6Tz2IP3Ej1pokXqho7qs1eVM_XKmUOiY-DiZl9YnuxTCF1Wz2G70WBUrWT8Dm-P3lAu3bAOEaIpeR7ho30nbvT2N5JvH3VRWt5yDnI7sOCoT96suFm-xF-Bll4zSXDkerEv5Kj0EPOf/s5184/2024-11-1-2%20proefstuk.JPG)
Verharding van het Spaanse Redutex. Vooral de tegelverharding is mooi op schaal en goed van kleur. Op een Belgisch forum werd gesproken over een heel kleine krimp na verloop van tijd. Ik ga daar rekening mee houden. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee? De tegelgoot met straatkolkdeksel zijn van Markenburg, de trottoirbanden van Juweela en het asfalt is het mij vertrouwde grijze karton.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhL8OVSu4nPDgWD4VZRWLobuaD2ytp0aZgnjsM_GR6pgc8Il2VGmU-Zffl2Ee6S424fazm8QtZFshdnkVXtdELOtFQEFU3Ko_jIKuVRmCflrQOHkXw1HGxf3shWmqWEAXOiFBSgAteHtyvDSIl959F8HtJYdMSxSqvbGgNnFsYJzUEWpPjH81OvBtP09m0I/s5184/2024-11-1-4%20Proefstuk.JPG)
Vallejo Diorama FX Earth Texture. (kleuren desert sand en dark earth) Ik zocht zand voor de Haagse zandbak tussen de rails. Een eerste proef hiermee geeft mij aanleiding om hier mee door te gaan. Wel kan het geel bij kunstlicht te fel overkomen. Daar wil ik nog naar kijken of daar iets aan te doen valt zonder de zandstructuur te verliezen. Het spul is een soort van structuurverf en geen vulmiddel. Ik moet daar rekening mee houden. Het donkere gedeelte is bedoeld als ondergrond voor groen. (onbewerkte foto onder daglicht)
Veder is het bouwen van de Haagse bovenleidingmasten begonnen en heb ik wat geprutst aan groefrail. En er is een eerste gast geweest:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisjGozxDMUtIw2ELGIkRAZrgHhevFMsfp1qpLOfBuauMzOsR6KOzCFAZyjxX4FeMSWftYXRfawYONZt9wbDJQyNXVDcY7aAHo2PljW6xJi-NgI3mBDDTm2MOS5_wdEDCYx2W7uCNlJ3taU5GCMDfSbg3N9W4PvPa_dYYByFA5OUYnC-x1bF1pMd8Cu0Qp3/s5075/2024-10-24-2%20Avenio%20te%20gast.jpg)
Martijn kwam langs en bracht zijn Avenio mee. Liep gesmeerd, maar was wel een eenmalig optreden want nog aan te brengen halteperrons staan later geen brede rupsen toe ;)
Met groet, Jan
-
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKyQTl0mgSw0BuiICcQKoznC5wiHmuOEWb4OR6I49vc7vfxv543e1yFkA0-nPZp-dGmLQethyE7q_SOTq40Z5DEEGx3sD3IN5w3B_Hr1gljbBQeMWZZdCGah8kvtbtQxbhx1c2_2tbLeI20JDQCV19bvJo3X3fNn-URnw6OJcn358TFzERvOXuPrZKzx8Z/s5184/2024-10-04-01A.JPG)
Mooi! (y)
-
Bomen van Mbr zijn nou eenmaal prachtig en natuurgetrouw
Heb er zelf al heel wat geplaatst
Cor
-
Al weer drie weken verder en vooral druk geweest in de wegenbouw.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgoSUz8LGTMfW3WzEsoJyaortXYy9rD_SgIBNqMwGPSXGqXQyfA8xEYEHB2dIgtL3OGYMmUZe3nPKefS7yWmY8A1m21Pq7u3NkZQKcpNTfPO_LSvT90BQhz_KFDOpqWB2mXrzEq6MmUyJfazEij7G_6Jw2uGwcEhw-gPzC8pp1pzLpBJjFP16Odfj4Azo0a/s4824/2024-11-21-1L%20Modeltrambaan.jpg)
Inmiddels ook een oplossing voor het te gele zand in de trambaan. Het is goed te schilderen met Vallejo Model Color, zij het sterk verdund. Ik ga echter eerst de kleur vooraf mengen. Bijwerken kan dan altijd nog. De volgende weken bezig met nieuw materieel. Daarna een aantal bovenleidingmasten bouwen en pas daarna een stuk Haagse zandbak. Zijn we zo weer lekker een maand bezig.
Wordt vervolgd, Jan
-
Het ziet er al er leuk uit Jan!
-
Ziet er strak uit.
En zo te zien is het wagenpark wat uitgebreid
-
Om "zand" meer structuur, diepte en variatie te geven gebruik ik verschillende poedertjes over in mijn geval, beige-grijs geverfde houtplamuur. Niet perfect, maar kwam er wel mee weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1020812-674104ddbfb70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1020812-674104ddbfb70.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3201-674105a4a8e5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3201-674105a4a8e5e.jpg)
-
En zo te zien is het wagenpark wat uitgebreid
Goed gezien! Wordt nu aan gewerkt.....
Om "zand" meer structuur, diepte en variatie te geven gebruik ik verschillende poedertjes over in mijn geval, beige-grijs geverfde houtplamuur. Niet perfect, maar kwam er wel mee weg.
Dat duin ziet er ook mooi uit Sven, een klein stukje duinenrand mag bij mijn keerlus niet ontbreken. Dank voor je tip, ik ga op proefstukjes alles uitproberen.
-
In deze grijze dagen zit ik volop in de bovenleidingmasten! Nog lang niet klaar, maar ik ben blij met het resultaat tot nu aan toe en dat wilde ik even delen:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiu1P85lQDBjmHBDnwiJXr8S40fH8t1lA3w9QuIh-w-Z4dUyBPrhRlJrvBaTsetqGeKBKbJQpb1LT0cFhvObXTNYo4EUyfN3oDvMebv1aiX1TZokpG3dM-7kwjR8Qe_i9CdYfnfIaFyFtrqPgIF9AJH4fjc_gpQyDdjuEZ82PLGwCS3cLoLDOzHi67PHLzS/s4200/2024-12-16-1%20Bovenleiding.jpg)
Vorige maand ook bezig geweest met twee nieuwe Riess trams. Ze zijn voorzien van zelf gekozen opschriften. De twee en ook mijn andere wagens kregen gewijzigde dakreclames, fijnere vlaggestokhouders en SchaKu's van Harmsen Modellbau.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-y6jSpiYINGk5Po3sZGlZDppJQ1WypvVZ6VOJcp6YPN14YNI_NU1F3aQTm5NglO0AqYQ-t-bjEUekfn72AVXArZQgFf2EmoTUgy2O_mohXQjjImKwORkS6asmBqqCHTC6fHtgP7GkGEzWt-Er1Z5aJGB6LHg6bhGvllVD-nAKQUUAAVBhPCQyOwwS6t6a/s4624/20241202_124000.jpg)
Als het weer zo grijs blijft gaat het snel met de bouw van de modeltrambaan!
Met groet, Jan
-
Fraaie HTM masten, heb je daar een recept van? (y) ;D
-
Fraaie HTM masten, heb je daar een recept van? (y) ;D
:) De basis van dat verhaal is de bouwbeschrijving van Paul Roos op de site van Sleutelspoor: https://sleutelspoor.nl/haagse-portalen-in-model/ (https://sleutelspoor.nl/haagse-portalen-in-model/)
Helaas ontbreekt bij mij zijn vaardigheid en het juiste gereedschap. Ik heb daarom voor de bevestiging van de armen op de mast het Sommerfeldt "Knotenblech" gebruikt.
Ik zal naast de actuele voortgang in mijn Blog ook de samenvatting weer vermelden op op de pagina: https://pccmodelbaan.blogspot.com/p/bovenleiding.html (https://pccmodelbaan.blogspot.com/p/bovenleiding.html)
Met groet, Jan
-
En zo zien de masten er vandaag uit, nog zonder isolatoren en met de verf nog niet overal dekkend, maar bijna klaar voor de Kerst.
Na de jaarwisseling maar eens zand tussen de sporen!
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguQba5QqqNMjDApbXa9IPJ9yaojSqX6-ebicFW69ur2__MFWpLOuhamsTS4Ro1q1mj_I_o_CjDzd6GTn4qD8_wfwgFgPifm1VBLjm5jDO-xX_qH4uuhyr1q_M83UOUQzCUhvxiFTiYmpptcy5KX2mZUv4oIA9ZbwA9pVL4n55YapPzkGEiAfg7EIG4AOQ6/s4575/Img_0936S.jpg)
Ik wens jullie allemaal heel fijne dagen toe en een goed 2025 gewenst!
Jan
-
Jij ook gezellige Feestdagen.
-
Ze zien er nu al prachtig uit!
Fijne dagen.
-
Fraai Jan! Ziet er goed uit!
-
Bijna twee maanden verder.
Na de eerste bovenleidingmasten is alle bestrating gelegd en daarna: Sporen in het zand.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFCh7zsnRJrTOewBppJQrmgEgZ2mN6J5tvBSxE7vI2ONNS5vHPkkP5GR0-KGsXwnjD4Ahseif_6tf3HEPL1fNh-JodFX8E8CSzcs6HCvPmBGbgPmS1-xxtyQzTE1wmB28TzkGudsanu696iKwKg6xcVpIJY7GW-MDwQD-vktXfg1PufYGlLsjBm-DNKF6u/s5184/2024-02-13-2%20Sporen%20in%20het%20zand.JPG)
Het "zand" uit een mengsel van Vallejo Diorama FX is aangebracht op een normaal ballastbed bestaande uit echt zand. Het kleverige Vallejo mengsel lijkt op een dikke structuurverf met lijm. Het is gelukkig wel met water te verdunnen. Ik breng het in dotjes aan en druk het met een nat kwastje op de plek. Hier en daar moet ik nog wat bijwerken.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEimx2TaCfWsD-KWau0slfGG3KRaEJqWHRg-TPU-0XFMp3_Ci7e1UgVrhjZtZZnx-vjgbZ4kmkGHHhT0rlrz-hmG0h5cSnBweMtTnJRhGgXfw7s4L689ltgYRMCLDz06QVQ4bfiL2uKt4w7I5KsSukB5-1_eh0fQYrh4nAx6Wnt0pfVpGbcE8uGgGPTdrEdj/s4800/2024-02-12-1%20Sporen%20in%20het%20zand.JPG)
Alle mastvoeten van de bovenleiding zijn geplaatst. In de keerlus komen iets lagere masten met een enkelvoudige rijdraad in tramophanging.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJcF_UHRibdAZ0p-UMPjykFqB-PpzpsIxsJTshnSf2GjjTpMKC1BI4A0_oQ2yWSAtySQ2N6BIWSB_xdbe74I6ZNQbECqi682fbQhGOzHUl2gClFPn-Yr9676NKBQEuIB-FUnmJiA6svZ1hmnqzKcjRCt6zZ6NxCwA5u_qMecPStyIyS3abJLQjztGCKYVr/s4455/2024-02-13-4%20Sporen%20in%20het%20zand.JPG)
Achter de keerlus komt de aanzet van duinlandschap. Die duinen komen ook boven een deel van het schaduwstation. De trambaan laat ik later aan de rechterzijde in/onder een "bos" verdwijnen.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3OIQeKALhMao2OqrBJsCajQzeEp1OAbDd7oSQtURZQe-sXe9lMSc0qiBeiI4joCsE-tKNumSKU5eNu1xIG46plniuuHdCvubhIZ_vOU1DTfl1n82zF8Hybm4sGj9RqtD9Vqn5phcTAgsCHNNOXWdkfbgeBGYNvY9TKDPAFUaR1i7TmA00hUzVI8-0l6qv/s3960/2024-02-13-3%20Sporen%20in%20het%20zand.JPG)
Meer plaatjes en uitleg staan op Blog en Website.
Hiermee heb ik na zes maanden ploeteren wel vrede. Volgende winter o.a. bovenleidingdraad en de start van de huizenbouw. Nu tijd voor het voorjaar!
Met groet, Jan
-
Tweede foto zomers beeld; eindpunt Scheveningen bij de vuurtoren.
Lijn 11.
-
Mooi hoor, mooi beeld met de masten/ sporen zo langs de bomen (y).
Mvg Koen
-
Ha die Jan,
Wat een zanderige boel bij jou ;)
Zelf daar gewoond... wel al met de huidige trams, maar dan toch, mooi beeld!
Eddy
-
(y) (y)
-
(y) (y) (y)
Mjammie! Ik word 'groen&geel van jaloezie...
Echt héél erg mooi
Frans
-
Fraai sporenverloop in de keerlus!
-
Fraai! Kwijl, kwijl (y)
-
Ik word 'groen&geel van jaloezie...
;D ;D
Dat zal wel meevallen Frans. Het nu bij mij rijdende groen&geel is niet met jouw modelwerk te vergelijken!
Al het "groen&geel" heeft bij mij wel een hoofdrol gespeeld en heeft mij al flink wat kopzorgen bezorgd.
Door de keuze voor een HTM modeltrambaan voel ik me hier in het verre oosten soms wel een eenzame strijder. ;)
Maar dat bijzondere is ook een leuke uitdaging. En dit jaar maar eens vaker richting Hofstad reizen, kaartje voor een museumtramrit ligt er al.
Dank aan allen voor de zeer positieve reacties. Doet me goed (y)
Groet, Jan
-
Een perfecte paradebaan.
-
Nog even winters weer en wat aandacht voor de modelbouw. Op de modeltrambaan zijn (tijdelijk) wat struiken neergezet wat de dieptewerking versterkt.
Hierdoor kan ik ook beter zien hoe volgende winter verder gebouwd moet worden. Die plaatjes laat ik hier nog even zien:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkvelvk5hqIhGu16lp-C3h2TBBVEiTQQ-AjTVq6GneDVMWvAGSfHMJ2LpxY1DothxN3CZyUo98Vh-Q9aWtBamTAOUoVqK2oXyqtx2JgEPTtdFpjqjUd6ZN75YUaiO5SISgs9ZmixuOl7DsFYDlffPzONc07LEZQrseqEa6Wxc3rmc664BowpMJ75CanumY/s5130/2025-03-13-4%20Modeltrambaan.jpg)
Terwijl de 1100 op de voorgrond vertrekt rijdt in de achtergrond een 1200 naar het vertrekperron.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjobVcKewflG7w6APUboT_1ovYtMOHeUa9khEq7am4XagwnFzFA0i3bNAat_SzP4jqWFaHR-1bGVBVXlVY9V5OKGzNkvadcmos_A3nD4YiZiNKciH2mFRNq-8nlm_pS0G2ONEA4EYdY03eGcdpaSL05sdr8zjSlgCxXmuBK7TsScX0PrK1wwnnLxPVsQk5K/s5035/2025-02-27-4%20Modeltrambaan.JPG)
Het verschil tussen Rocoline code 83 en de oudere code 100 rail komt zo wel duidelijk in beeld.... het zij zo.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3WL-6M45i8NLIE5cWzC3GOkjtUzZJgdoPdCsVwZiTv1Y7LwxKTl3rZaY567ZiwtUIMkGd2feS5FSmNTbABLGDVSNdgnZPWZgZQ_ZWtDx2y-n3uvQ71QQ5ksFCmrQyBhb3kPWRrzbdB2wHF4y0mkyl-yR3FKkGOm3g_XM69ThrWTXDnX-OgIIAkz564vHO/s5150/2025-02-27-2%20Modeltrambaan.JPG)
Alle trams rijden uitstekend, Koploper stuurt het weer realistisch aan en..... voordat bij een halte de tram gaat rijden klinkt eerst de bel!
Met groet, Jan
-
Sfeervol, maar vooral heel erg herkenbaar. Dit was echt het beeld wanneer je vroeger bij de halte stond! (y)
-
Dat ziet er goed uit en erg herkenbaar (y)
-
Alle trams rijden uitstekend, Koploper stuurt het weer realistisch aan en..... voordat bij een halte de tram gaat rijden klinkt eerst de bel!
Met groet, Jan
Toch wel Haags Bellen?
zie: https://youtu.be/-253eIo5_QE?si=gQ6KuD6jRe26X5Q5 op tijdstip 6 minuut 15 seconde.
Groeten,
Christoph
-
Als geboren Hagenaar kan ik dit goed waarderen. Ik blijf meekijken. Je weet een bijzondere sfeer in je plaatjes te leggen.
-
Leuk, jullie reacties met "erg herkenbaar" (y) Dan is het doel al bereikt, maar nog lang niet klaar!
Toch wel Haags Bellen?
;D ;D
Groeten, Jan
-
Op 25 april in de avond is de modeltrambaan nog eens in het zonnetje gezet. Dat lukt bij ons alleen maar in de weken rond 21 maart of 21 september bij een nog heldere laagstaande zon.
Zo werd de kleur en de structuur van het gele zand nog eens goed zichtbaar. Dat wilde ik nog even laten zien:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEia7oqHckLrvsqqyPgS-WKREb1iKonl4PhAEPTo6CINkbgVzLSFnNrHh9NF4uMk5jiZ8COgcF2UK5woRyq3NnWtFLbErtEmcEtzX2KgBGqB4MVJxzjp07bDb97q0Ww4ag-FmHf1CjT6cmF33ko1XCZC8l5P-02rgw9Sb3WufYusrLhbHrUL6T2oot_3Plyz/s4415/Img_1314.jpg)
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgyoGC7WZ6mxrv5PXBbufiLRmG66KsEy0YaLEMnH4oODsy8szeX-R5xJctdNTU7TogMliA6mtTLb5_7L7Julm__Oqu6gqun9zMUO5t_Brltp1cPSP30ERCuC8pY72f4-vLZ0S-1aYhnnvnahgj_mgL1bC8LqyWKXJ1bHawa8qp6SE66r81iSwHW3XL6Ns_b/s5184/IMG_1315.JPG)
Hierbij ook nog even de gebruikte mengverhouding:
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZ3Qjkozh-jJBMoczgZIa5S34RYn2QG8cCnq3gBJTEVTDRpQ8c-zM5hQrt7wYwx72H2xISe9v3KNPu1ZG9gphP-NNrfmC83fnDZaIGrcyJO5nJ2OzXlcBayoDgc19v6jGHA9UfVT3467wZuji1KKJ_MePWv4wJJLpaytDtuOFh6TIGLq3Kzg33nszKJ1o-/s4895/Img_0749.jpg)
74% 26.215 grey sand als basis (bij het mengen van verf wordt vaak wit als basis gebruikt)
21% 26.217 dessert sand (voor de kleur geel)
4 % 26.218 dark earth (om het iets donkerder te maken)
1% 26.219 brown earth (voor ietsje rood, slechts een puntje toevoegen)
De Vallejo Diorama FX is geen vulmiddel, maar slechts een soort van dikke structuurverf. De ondergrond moet daarom vooraf zo goed mogelijk in de juiste vorm gebracht zijn.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTCU4LxSuuaSNww7h6oZDs_o9BW33aZP55l9APBOdi1KXer2F-HqBIxhB8P0q1CynuLwqJuHWL3BlNfboP0yQLMPjHYL9bZnwBG36NX99DnSZub9C3XEZ6W8HuddaABXCCK675nvrWlm5RY7SLE0zjT75Aw8w11sq4uNw3dQPCSawr47zqWv5GjV9YjpvJ/s5184/IMG_1311.JPG)
Volgend modelbouwseizoen: Start van de huizenbouw, Berlage lichtmastjes en bovenleidingdraad.
Vanaf september meer!
Groet, Jan
-
heel erg fraai (y)
-
(y)
-
Heel fraai! Knap om vanuit Zutphen zo de echte HTM sfeer te raken. Je kan niet even snel op de fiets wat indrukken opdoen. Al is dit tijdsbeeld natuurlijk wel aardig weg inmiddels.
-
Sterker nog: dit beeld is volledig weg in Den Haag. De laatste bovenleidingsmasten van dit type zijn al jaren verdwenen, een vrije baan met deze constructie bestaat ook niet meer. Dat werden allemaal - ik denk uiterlijk jaren '90 - porfierbanen en ook die zijn voor het merendeel weer opgevolgd door banen in gras. Zo'n halte perron vind je ook niet meer, laat staan de bekende abri. Ook wat die abri's betreft zijn we al een paar generaties verder. Alleen die crème PCC hebben we gelukkig nog in de exploitatie, maar alleen in het weekend als Touristtram.
Dat gezegd hebbende, dit project roept echt de jaren '70 sfeer op. (y)
-
Heel fraai! Knap om vanuit Zutphen zo de echte HTM sfeer te raken. Je kan niet even snel op de fiets wat indrukken opdoen. Al is dit tijdsbeeld natuurlijk wel aardig weg inmiddels.
Vorige zomer best wel wat dagen door de Hofstad gefietst, mijn jeugdherinneringen waren ver weg, maar kwamen snel terug :) Maar zonder alle foto's op internet en enkele fraaie boeken was het echt niet mogelijk. Ik ontdek er steeds meer. Dus ook met heel veel dank aan alle fotografen!
-
Ziet er fraai uit Jan en inderdaad heel herkenbaar.
-
Sfeervol.
-
Ik liep vanmorgen vroeg door de kamer, zag in het ochtendlicht de tram en dacht: hier moet ik een plaatje van maken. Die wilde ik ook maar gelijk laten zien, maar in welk draadje? Het tramstel staat al bij "nieuwe aanwinsten", misschien bij "sfeer op je modelbaan", nee laat ik mijn eigen draadje maar weer eens aanvullen. Bij deze dus: Overstap naar HTM, nu zonder het vraagteken daarachter!
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbHtooA2I0cc8lKTk2waJrN5G7S2kyx6o9lbxCf7_0zvYWOBhu6Zi-uXhHewM1tZ9-kSl1XPE-eLutuWfL0mxldtKFtgC7TlWJ33x3qPiNsOI1oQ-8R_iGA7JZpQw0_h8Lysc2hjXM0T_JxzUHAhSHwPbr4bXk_MxnIpP-F-aWjmpBL02X43Nn0kxIHFeI/s5184/IMG_1386.JPG)
In de afgelopen twee zomerse maanden is nauwelijks aan de baan gewerkt, maar er is veel voorbereid voor het komende bouwseizoen:
- Het schaduwstation(opstelplekken) wordt overdekt met afneembaar landschap, daarvoor moet er eerst nog bovenleiding komen.
- Daarna wordt alle bovenleiding op de modeltrambaan volledig geïnstalleerd. Daar ben ik wel even zoet mee.....
- Elders wordt gewerkt aan Berlage lantaarnpaaltjes.
- Bij de gemeente Den Haag zijn bouwtekeningen uitgezocht van stadshuizen aan de Statenlaan.
Genoeg te doen.
De overstap naar de HTM is echt definitief :)
Met groet, Jan
-
Schitterende foto Jan! (y)
-
Buitenlijners blijven de mooiste en indrukwekkendste motorwagens van de HTM (y)
-
Een regenachtige vrijdag gaf aanleiding om aan bovenleidingportalen voor het schaduwstation te werken. In de weken daarvoor was het schaduwstation afgedekt met twee afneembare delen die later nog gecamoufleerd gaan worden met duin- en boslandschap. Beide delen moeten makkelijker op te nemen zijn en zijn daarvoor voorzien van bouten waarop handgrepen gezet kunnen worden. Op de foto te zien achter de keerlus. De afdekking moest zo laag mogelijk zijn, bij de keerlus op stoepniveau, aan het andere eind 5 cm hoger.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEheJH1gqMJAYWg-l85ORJrybWEzhVCY_WIFGoGAu3c3m2P1p8ApLxGs_D97eLUsX13jBmsK0BeP2ZUznoRFrfG3jUvGSS1ebW2GfH0_ZQ7lAtg8HFtjpktr31etJsRmtRqh8_cV5pZvXJ61Qdx5pi8CAdQ4adADjsKUyp9RjTXFspJnDWk22-Fp-PPAzgJr/s5184/IMG_1444.JPG)
Er was in het schaduwstation geen ruimte voor portaalmasten buiten de sporen. Ik had daarom de bekende Sommerfeldt mastjes 108 in huis, maar die waren te hoog. Door de masttoppen en de diagonalen weg te halen en er daarna een messing U-profiel op vast te zetten werden lage en stabiele portaaltjes verkregen. De mastvoeten zijn ook nog verzonken in de bodemplaat. De rijdraad komt hiermee op 61 mm boven de spoorstaaf. Het eerste spoor is het programmeerspoor dat geen bovenleiding krijgt.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdwX_kOptus9U3Ju8qT_PoPzr5lL6USGOxa9aAC2UUSJJQGYV_SymHVKgGU7k-apP1xZM6cOo5x5P1v56Z4fJiOAGnk9cSEtjyNGQPlfEV1HJ1-EqfWADiOgcSgSq6-SkyW4GM6pAnki5xT_7um9QiV7G-kRIb075eg-w5Q9racSgLCzSl-zYfDTZ7TdPi/s5145/Img_1431.jpg)
De "ingang" wordt later afgeschermd met bos. Dat bos komt ook over het programmeerspoor en blijft daarom ook afneembaar. Aan die hoek wordt in de komende tijd gewerkt.
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglOAITx4q1OgoNhwHLkFlz4NT4BQRrb1_4F6q3ZD4xHaB4MHBOxQvS8iyN53UhusZutooz2LxUw17jiBR1ZjBKIJTQU5xR6zq0zuN6SotM7c43sDBOo1ZVCAcVNIlaxBOkruku12d0L1yrDVecn28GCv1g5NyJ5B-4kqzkMQBUSdSYkBSr-Ca_dT09qYy1/s5184/IMG_1437.JPG)
In de ruimte tussen stoep en afdekking komt later een Haagse huizenrij.
Wordt vervolgd, Jan
-
Ik volg nog steeds met plezier, Jan. Het wordt (of beter gezegd is) al heel wat! (y)