BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: kar op 13 July 2024, 19:05:22
-
Inmiddels is de spoorvernieuwing c.q. ombouw van de westzijde van station Amersfoort Centraal begonnen.
Elders plaatste iemand al een link naar een livestream van de werkzaamheden (https://www.youtube.com/watch?v=z2o8UcCNNw4).
Verder is de nieuwe situatie al ingetekend op sporenplan.nl (https://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/amfs-amf.html).
De verandering die mij het meest opvalt is dat het reguliere uitgaande spoor naar Amsterdam (27) straks uitsluitend nog bereikbaar is vanaf de sporen 7-10. Alleen spoor 7 ligt daarvan aan een perron (en wordt ook in de normale dienstregeling voor de treinen richting Amsterdam gebruikt). Vanaf de andere perronsporen zal dan gebruik gemaakt moeten worden van spoor 26, dat in de huidige situatie vooral voor binnenkomende treinen uit de richting Amsterdam wordt gebruikt. Daartoe wordt wel een extra wisselverbinding tussen de sporen 26 en 27 aangelegd (5047/5049) zodat daarna weer 'rechterspoor' naar Amsterdam kan worden gereden. Spoor 26 lijkt daarmee actief voor beide richtingen ingezet te worden.
Ik kan mij zo voorstellen dat het voor de reizigers richting Amsterdam een stukje comfortabeler wordt aangezien de treinen over minder wissels heen hoeven te rijden.
Afijn, de komende weken actief beeld van de voortgang van de werkzaamheden.
-
Ik kan mij zo voorstellen dat het voor de reizigers richting Amsterdam een stukje comfortabeler wordt aangezien de treinen over minder wissels heen hoeven te rijden.
Afijn, de komende weken actief beeld van de voortgang van de werkzaamheden.
En iedereen maar genieten van de wielerklassieker Parijs-Roubaix .
Maar van deze beelden gaan we inderdaad genieten. Ik denk ook even kijken vanuit Leusden.
-
Het wissel bij 5507 was volgens mij kortgeleden al vervangen.
Ik snap dat wissels een bron van kosten en potentiele storing zijn, dus dat Prorail daar kritisch naar kijkt.
Wel hoop ik dat sanering niet betekent dat er alleen wordt gekeken naar de kosten.
Overigens had ik gisteren mazzel, we konden lekker de in Baarn beginnende IC naar Asd pakken, wat een luxe!
-
De huidige (..) verbinding van spoor 7 richting Amsterdam is inmiddels opgebroken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/screenshot-www-youtube-com-2024-07-14-14-42-18-6693c82d339ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/screenshot-www-youtube-com-2024-07-14-14-42-18-6693c82d339ac.jpg)
Vreemd dat alleen van spoor 7 rechtstreeks naar Amsterdam gereden kan worden straks. De IC Berlijn is vaak (buiten de schuld van NS om) te laat en werd ook op 6 of 5 afgehandeld. Dat zorgt straks ook voor lange stukken 'linkerspoor' rijden tot de nieuwe wisselverbinding. Ook stoptreinen naar Utrecht kunnen niet meer via 7 naar Utrecht. Voor een bedrijf wat "verbeterd" in zijn slogan gebruikt, zou ik zorgen voor minimaal 2 'snelle' mogelijkheden (de ene bezet? Gebruiken we de ander. Zie ook aankomst Utrecht C vanuit Arnhem en Den Bosch met de keuze tussen 5 en 7 en meer voorbeelden) en er is ruimte zat voor een wisselverbinding van 6 naar 7 om dat mogelijk te maken.
Overigens moet wisselkruis 5347/5349 wel erg goed onderhouden gaan worden. Alles van spoor 6 naar Utrecht en al het goederenverkeer van Utrecht naar/van het goederenemplacement moet daar over heen. En dat zijn niet geringe aantallen treinen. Er zal wel over na gedacht zijn...
Voor de spoorliefhebbers: er verdwijnen (volgens sporenplan.nl) nu dus ook de 4 schuine kruizen die aan de westzijde zo 'specifiek' voor Amersfoort waren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-kruizen-6693cba1454df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-kruizen-6693cba1454df.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven
-
Raymond, zo lang behoeft er niet links te worden gereden vanaf de sporen 5 en 6 naar Amsterdam, toch?. Slechts tot de wissels 5049/5047. Het spoor uit de richting Baarn biedt aan die zijde al de mogelijkheid via de dive-under op spoor 1 te komen, zodat die bewegingen (en waarvan die vanaf 5 of 6 blijkbaar alleen bij vertraging een rol speelt) elkaar niet in de weg zitten. Nu ken ik de treinenloop in Amersfoort niet erg goed, dus ik mis mogelijk wat.
-
Vandaag toevallig in de buurt. Op de vrije baan naar Utrecht staat werkmaterieel opgesteld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3108-6694229a8b300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3108-6694229a8b300.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3113-6694229b686df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3113-6694229b686df.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3109-6694229b6792f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3109-6694229b6792f.jpg)
Ook wordt aan perron 1 gewerkt. Dit perron was deels al op de nieuwe standaardhoogte gebracht, tijdens deze buitendienststelling volgt het laatste deel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3115-6694229a8b9a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3115-6694229a8b9a1.jpg)
-
Ook wordt aan perron 1 gewerkt. Dit perron was deels al op de nieuwe standaardhoogte gebracht, tijdens deze buitendienststelling volgt het laatste deel.
Welke standaardhoogte is dat? De Nederlandse standaard was 840 mm, de Europese standaard is 760. Ik las ergens dat de perrons verlaagd worden. Gaan ze dan van 840 naar 760?
-
Volgens mij is het exact dat.
-
De IC 1500 (Amsterdam-Amersfoort, als deze niet doorging naar Deventer) keerde altijd op spoor 5b. Moet die straks dan ook naar spoor 7 om naar Amsterdam terug te kunnen?
-
De IC 1500 (Amsterdam-Amersfoort, als deze niet doorging naar Deventer) keerde altijd op spoor 5b. Moet die straks dan ook naar spoor 7 om naar Amsterdam terug te kunnen?
Die kan vanaf 5b alsnog via spoor 26 eruit. Ik vermoed dat ze op spoor 26 voldoende ruimte hebben gekregen sinds die dive-under aan de westzijde naar spoor 1 erbij is gekomen. Als het past in de dienstregeling dan is er weinig aan de hand.
-
Vanaf morgen wordt als alles goed gaat de treindienst deels weer opgestart - het treinverkeer van en naar Hilversum zou dan weer moeten kunnen rijden - dat zal dan vanaf spoor 1 en 7 afgehandeld worden. Kan ook niet anders, het spoor richting Utrecht en het opstelterrein ligt er nog niet en wordt in de komende weken aangelegd.
-
Machinst meester peter laat kort film zien als hij in amersfoort aankomt en via dive under gaat ,bijna op einde filmje is amersfoort.
https://www.youtube.com/watch?v=dFcTAUbUlo4
-
Goed zichtbaar op het filmpje zijn:
- Het verlengde uithaalspoor voor de Pon-treinen waardoor de overweg bij de Soesterweg niet langdurig dicht hoeft. Deze zie je gezien vanuit Baarn aan de linkerzijde wanneer Amersfoort bijna bereikt wordt.
- Daarbij valt het ook op dat de losweg een wissel heeft verloren en daardoor een kopspoortje is geworden.
- Bij het wissel riching de dive-under zie je nu ook de nieuwe wisselverbinding waarmee treinen die vanuit het station komen en een klein stukje 'linkerspoor rijden' weer terug naar 'rechts' kunnen.
-
Ook goed te zien: het op een na laatste SGM-stel dat blijkbaar nog steeds niet is gesloopt.
-
Het op twee na laatste SGM-stel ;) . Op de video is sprinter 2134 zichtbaar die in gebruik is door ProRail incidentenbestrijding, deze heeft na overdracht rode accenten gekregen (voor zover die nog zichtbaar zijn). De 2995 zou ook nog ergens moeten staan.
-
Aha. Tja, treinstellen: niet zo mijn ding ;)
-
Een treinmachinst die youtube fimpjes maakt komt/rijdt door vernieuwde amersfoort tijd 55 minuten is amersfoort uitrjden.
https://www.youtube.com/watch?v=Fnybe68gasY
-
Dank voor het posten. Op 56:10 zie je de nieuwe wisselverbinding. Geen idee hoevaak het gelijktijdig bereden wordt, maar als je als machinist vanuit Amsterdam de dive-under pakt en vanuit Amersfoort komt tegelijk een trein vanaf spoor 6 die deze nieuwe wisselverbinding gebruikt dan rijd je dus recht op elkaar af. Lijkt mij best eng :o .