BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tod op 14 May 2008, 13:02:25

Titel: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: tod op 14 May 2008, 13:02:25
Eerst maar even excuses voor het geval over deze vraag al een draadje bestaat. Dan wel graag de doorverwijzing naar dat draadje.

Mijn probleem:
Ik voed mijn IB, de centrale voor mijn binnenbaan, met de zelfde trafo van 18 V en 5 A als mijn digitale LGB buitenbaan. Als digitale centrale gebruik ik daar de MZS II centrale van LGB.
Rijd ik op beide banen, dan kom ik afhankelijk van het aantal rijdende treinen, het aanstaan van de treinverlichting en het gebruik van rookontwikkelaars van de LGB-loks vermogen te kort.

Daarom wou ik de buiten baan en de IB zelf gaan voeden vanaf de LGB trafo en voor de gehele binnenbaan een boosters met een vermogen van minimaal 5 A bij 18 V op via de IB op de binnen baan aansluiten om deze te voeden. Mocht dat niet kunnen, dan wil ik als alternatief de IB sec met een kleine trafo van 15 à 18 V gaan voeden, 1 A moet hiervoor voldoende zijn en de binnen baan weer via de al genoemde booster of een aparte trafo met een speciale digitale unit die de IB signalen doorstuurt naar de binnen baan.

Oja, ik weet niet of het van belang is, maar ik bestuur beide banen wel en gelijktijdig via de zelfde pc. Wel zijn de centrales via verschillende compoorten ( een van de twee via een USB adapter) op de pc aangesloten.

Mijn vragen zijn:
kan dit en zo ja aan welke opties en merken moeten ik dan denken?
hoe sluit ik eea aan?
en wat kost me het?
Ik hoor graag jullie reacties
Vast dank,
Ton
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: tod op 14 May 2008, 13:16:07
Oja, dat vergat ik nog te schrijven.
De binnenbaan is een digitaal aangestuurde, voormalige gelijkstroombaan (12 V) op schaal HO itt de buitenbaan. Die laatste is een digitaal aangestuurde, maar van oorsprong analoge 18 V LGB-baan.
Buiten rijden meestal 3 loks waarvan soms een met geluid. Alle hebben ze rookontwikkelaars en alle personenrijtuigen zijn verlicht, deels middels ledstrips. De stroom nodig voor de verlichting van gebouwen ed buiten staat op een aparte trafo.
Binnen wil ik minstens rijden met 5 HO-treinen, die deels middels lampjes verlicht zijn. De stroom benodigt voor de wisselvoeding, de wisseldecoders en de verlichting staat ook hier op een aparte trafo, maar mogelijk is 5 A nog wel te weinig.
Groet, Ton
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: henk op 14 May 2008, 13:32:23
Ik begrijp dat je twee digitale centrales met één trafo voedt?
Geef de IB om te beginnen eens een eigen trafo van 70VA, zoals Uhlenbrock zelf aanbeveelt. Goede kans dat je daarmee de binnenbaan prima kan besturen. Is er dan te weinig stroom, dan kun je alsnog aan boosters gaan denken. De Uhlenbrock 20070 trafo kost 6 tientjes of zoiets.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: P.Kramer op 14 May 2008, 14:12:58

Tod,

Ik zou het volgende aanbevelen: (conform het voorstel van Henk)
Gebruik een 15/16 volt trafo 3 amp voor de IB en stuurhiermee de binnenbaan aan. 5 treinen gelijkertijd moet dan haalbaar zijn.
Gebruik de 5 amp 18 volt trafo voor je LGB baan.

18 volt is sowieso (te)veel voor de IB.
Een aparte booster met trafo lijkt mij overbodig.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl


Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Railroadtycoon op 14 May 2008, 15:30:16
Tod,

Ik gebruik de trafo van Conrad.
Transformator 18V~ 52 VA
Bestnr.: 212728 - 89
Deze kost nu €26.95 en is uitstekend geschikt voor de IB.

Groet,
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Han Zijlstra op 14 May 2008, 15:37:20
Ik denk dat peter zijn oplossing het beste is.

Wat ik niet begrijp ( maar dat ligt vast aan mij) is dat je tegelijkertijd twee banen bestuurd. Ga je dan in de deuropening zitten kijken naar de LGB en afwisselend de H0?
Ik rijzelf ook beide schalen maar gebruik toch liever twee digitale systemen ( Ecos en Massoth) zeker op de buitenbaan ( 45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Dirk J op 14 May 2008, 15:44:28
45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.

Gebruikt jouw rails dan vermogen?  ???
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: stig op 14 May 2008, 15:52:37
'T kost wel een vermogen... ;D
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: henk op 14 May 2008, 15:55:30
Tod,

Ik zou het volgende aanbevelen: (conform het voorstel van Henk)
Gebruik een 15/16 volt trafo 3 amp voor de IB en stuurhiermee de binnenbaan aan. 5 treinen gelijkertijd moet dan haalbaar zijn.
Gebruik de 5 amp 18 volt trafo voor je LGB baan.

18 volt is sowieso (te)veel voor de IB.
Een aparte booster met trafo lijkt mij overbodig.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl




Uhlenbrock zelf adviseert een iets zwaardere trafo te gebruiken (bijvoorbeeld die 20070), omdat de IB zelf nu eenmaal ook wat stroom nodig heeft om te kunnen functioneren.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Wim Ros op 14 May 2008, 15:56:10
Ik rijzelf ook beide schalen maar gebruik toch liever twee digitale systemen ( Ecos en Massoth) zeker op de buitenbaan ( 45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.


DING DONG, Han hoe vaak moeten wij het nu aan je uitleggen, dat rails geen vermogen verbruikt, en ook al bind je er een kilometer rails aan, zolang er geen treinen rijden wordt er geen vermogen verbruikt. DING DONG einde dienstmededeling.

Mvg
Wim.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Wim Ros op 14 May 2008, 15:57:17
De juiste trafo voor een IB is er eentje van 16V 70VA.

Mvg
Wim.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Han Zijlstra op 14 May 2008, 16:38:15
Goed wim misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, we hebben natuurlijk niet allemaal een universitaire graad in electronica , wel hebben we een beleefdheids afspraak op dit forum volgens mij. :'(
Laat ik het anders zeggen. op een grote buitenbaan met meerdere loks ( welke vaak ook nog meerdere motoren hebben gebruik je nogal wat vermogen. Dan speelt de raillengte wel degelijk een rol. Het was toch iets met P= U x I? als de U kleiner wordt ( door spanningsverlies in een buitenbaan) wordt de P toch ook kleiner. Bij een N baan speelt dat niet zo maar bij een buiten baan wel degelijk.

En rails zijn natuurlijk bedoeld om treinen op te laten rijden dus de nultreinen situatie is niet van toepassing lijkt me.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Wim Ros op 14 May 2008, 16:46:09
Han, het spijt me zeer, maar ik zie in mijn eerdere bericht nergens iets wat onbeleeft is naar wie dan ook.

Verder zal ik niet meer inhoudelijk ingaan op hetgeen je verder schrijft.

Mvg
Wim.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 May 2008, 17:06:43
we hebben natuurlijk niet allemaal een universitaire graad in electronica ...

Wie dan wel? Wim niet hoor, en ik ook niet.
Maar je hebt ook helemaal geen universitaire graad nodig om te snappen dat rails geen stroom verbruiken. De treinen die er op staan/rijden, die verbruiken stroom.
En je verhaal over spanningsverlies is in dit verband ook niet helemaal van toepassing, om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Dirk J op 14 May 2008, 17:13:44
als de U kleiner wordt ( door spanningsverlies in een buitenbaan) wordt de P toch ook kleiner.

Volgens jouw logica kun je bij een grotere baan (met meer spanningsverlies) volstaan met een kleinere trafo.











Raillengte heeft niets van doen met benodigd vermogen.
De verbruikers (motoren, lampjes) bepalen het benodigde vermogen.

Spanningsverlies is afhankelijk van de baanlengte en de wijze van voeden. Als je goed voedt heb je geen merkbare spanningsverliezen.

Zullen we maar weer terug gaan naar de IB en de trafo's?
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Werner op 14 May 2008, 18:47:48
Waarom kijk je niet even op de site van Uhlenbrock.
Gewoon een booster gebruiken met Power 6, 6A
Dit is meer dan genoeg.
Deze booster is speciaal voor spoor 0, 1 en G.

zie tekst hieronder. (kiezen voor menu "Energie"
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm (http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm)

'===========================================
Power 6: Booster für Grossbahnen 65650

Zum Anschluß an Intellibox, Fleischmann Twin Center, Märklin Central Unit, Märklin Control Unit und DCC- Zentralen mit Lenz kompatiblen Ausgängen.
 
 Booster mit 6 A Ausgangsleistung
Für Spur 0, I und G
Mit DCC-Bremsgenerator
Mit Kehrschleifenmodul
Einstellbare Ausgangsspannung
 

Eingebautes Kehrschleifenmodul für 2-Leiter Betrieb (DCC und Märklin Spur I) mit separaten Ausgängen. Es können mehrere Kehrschleifen angeschlossen werden, von denen immer eine befahren werden kann.

Integrierter DCC-Bremsgenerator. Ausgang per DIP-Schalter auf Normal- oder Bremsgenerator- Betrieb umschaltbar.

Zur Spannungsversorgung empfehlen wir unseren 150VA Transformator 20150.
Der Booster ist nicht für Spur H0 oder kleiber geeignet

Art.Nr. 65650


Werner
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: KC op 14 May 2008, 18:52:46
Hmm, volgens mij hoort je LGB-centrale een aan 5A 24V travo te hangen...

wellicht beter daar een andere voor kopen?

Gr/Kees (die onlangs nog zo'n LGB-Centrale gerepareerd heeft)
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: tod op 15 May 2008, 08:20:53
Heren,
dank voor alle adviezen.
Qua vermogen kom ik er wel uit.
Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of een booster nu wel of geen trafo ingebouwd heeft of dat je nasst een booster altijd nog een separatie trafo nodig hebt.

verder enkele opmerkingen:
Bij de handleiding van mijn IB staat dat de IB met max 18 V gevoed mag worden, wat ik dus doe en dat de IB max. 3 A aan vermogen levert.
In sommige reacties lees ik andere waarden. Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mijn beperkte elektronicakennis liggen.
Verder heb ik altijd begrepen dat ik voor een losse lok moet rekenen op ca. 0,5 à 0,7 A en dat ik per lampje moet rekenen op ca 0,05A.
Bij een trein van 6 verlichte wagens (2 lampjes per wagen) met lok kom ik dan op ca 1 à 1,3 A en kan ik dus op alleen een IB max 3 treinen gelijktijdig laten rijden.
Dit strookt ook aardig met mijn ervaringen.
Maar daar ik er 5 gelijktijdig wil laten rijden (onverlicht gaat dat nu goed) wil ik een zware booster toepassen voor de HO-baan en de IB sec alleen met een lichte voeding voeden.

Maar goed ik moet eea nog verder uitwerken.

Toch nogmaals dank voor al jullie adviezen.
Ton
 
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: tod op 15 May 2008, 08:56:09
Hallo Kees,
even een korte reactie op jouw opmerking over het vermogen van LGB-trafo's.
Mijn digitale LGB-centrale MZS II komt uit een startset die ik in 2003 of 2004 heb gekocht. In diezelfde startset zat een trafo die volgens de specificaties en gemeten 18v levert bij een maximum vermogen van 5A.
In volgens mij 2006 heeft de Grootspoorgroep uit Zetten de zelfde startset gekocht. Alleen de trafo uit die set levert en hogere spanning, nl 20 V.
Wat de spanning is die de laatste trafo's van LGB leveren is mij onbekend.
Als jij zegt 24 V dan geloof ik dat meteen.
Ik weet dat LGB in het verleden trafo's met verschillende maximale spanningen heeft uitgeleverd. De variatie van 18 tot 24 V verbaast mij dus niet.
Trouwens als ik het goed heb levert de Massoth centrale ook 24 V, dus dat het nu 24 V moet zijn, zou kunnen kloppen.
Groet,
Ton
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: Dirk J op 15 May 2008, 08:59:22
Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of een booster nu wel of geen trafo ingebouwd heeft of dat je nasst een booster altijd nog een separatie trafo nodig hebt.

Boosters worden gevoed met spanningen in de grootte van 16V. Als je een stopcontact hebt waar 16V uitkomt, heb je geen trafo nodig. Ik neem echter aan dat bij jou ongeveer 230V uit het stopcontact komt, dus ja, je hebt een trafo nodig.

Bij de handleiding van mijn IB staat dat de IB met max 18 V gevoed mag worden, wat ik dus doe en dat de IB max. 3 A aan vermogen levert.
In sommige reacties lees ik andere waarden. Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mijn beperkte elektronicakennis liggen.

18V is inderdaad een maximum. 16V is normaal.

De IB levert 3A. Omdat de IB ook zelf vermogen verbruikt, moet je voor maximaal benutten van de IB een 70VA trafo gebruiken.

De juiste trafo voor een IB is er eentje van 16V 70VA.

Maar daar ik er 5 gelijktijdig wil laten rijden (onverlicht gaat dat nu goed) wil ik een zware booster toepassen voor de HO-baan en de IB sec alleen met een lichte voeding voeden.

Dat kan. Mijn IB draait op een 32VA trafo, omdat de boosteruitgang niet voor rijden gebruikt wordt. De baan zelf heeft een eigen booster.
Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: gvandersel op 15 May 2008, 13:55:29
DING DONG, Han hoe vaak moeten wij het nu aan je uitleggen, dat rails geen vermogen verbruikt, en ook al bind je er een kilometer rails aan, zolang er geen treinen rijden wordt er geen vermogen verbruikt. DING DONG einde dienstmededeling.

Mvg
Wim.

Heren,

Het is een buiten baanin zijn tuin. Hij gebruikt de rails als verwarmingsspiraal om in de winter ook lekker in de tuin van zijn trein te kunnen genieten.

Tijdens dit proces wordt vermogen gebruikt.

(iedereen is het daar over eens, zie maar de vele draadjes over ringleidingen en spannings verliezen)

Groeten,

Gerard.

Titel: Re: te weinig vermogen voor IB
Bericht door: stig op 15 May 2008, 16:41:12
Als je het er met z'n allen over eens bent, hoeft het nog altijd niet correct te zijn.