BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tjibbeh op 07 July 2024, 19:30:22
-
Sinds gisteren heeft mijn PB Models DH1 kuren in één rijrichting.
Ik rijd analoog. In één richting rijdt ie normaal, zoals ik gewend ben. Keer ik de spanning om, dan kruipt ie en valt kort daarna stil. Andere treinen op precies hetzelfde stukje spoor hebben hier geen last van .
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn / is dit een meer voorkomend probleem?
-
maakt de wadloper hetzelfde geluid als hij de andere kant op rijd?
doet de dh1 dat alleen op een stukje spoor of de hele baan?
-
Heb je de tandraderen/wielen al onderzocht op aanwezig vuil?
-
Qua wanneer het optreedt: net nog weer getest, een heel rondje 'vooruit' zonder problemen gereden. Vervolgens 'achteruit', qua geluid klinkt het dan 'laag brommend', eigenlijk wel ongeveer zoals normaal wanneer je DC/analoog de trafo een klein beetje opendraait - behalve dan dat nu de trafo helemaal open stond. Na een klein poosje ~10 sec klonk er in de trafo een tik (denk een relais) wat volgens mij duidt op dat er kortsluiting optreedt. Op dat moment staat de DH1 ook helemaal stil.
Vervolgens de kap van de DH1 afgehaald, voor zover ik kan beoordelen ziet dat er allemaal schoon uit. Wel had ik het idee (maar ik weet niet helemaal zeker wat normaal is) dat de dummystekker wat warm aanvoelde en ik een licht verdacht luchtje rook.
PS Vwb de tandwielen etc. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen daar het probleem in zit, gezien het feit dat het model nog maar 8-9 mnd oud is en een beperkt aantal uren gereden heeft; i.c.m. het feit dat het probleem zich maar in één rijrichting voordoet. Maar als ik het zou willen controleren, wat kan ik veilig demonteren zonder dat ik straks met een werkblad vol losse onderdeeltjes zit? Met alleen de kap loshalen is er iig nog niet veel te zien qua loopwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DH1-668c261e6aaaf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DH1-668c261e6aaaf.jpg)
-
Hoe oud is je DH1? Heb je misschien nog garantie? Dus misschien niet teveel pielen.
Geen garantie meer, dan maar even verder kijken.
-
Topic starter zegt dat hij 8-9 maanden oud is. Dan zit er nog garantie op. Kortom: ik zou contact opnemen met PB!
-
Goed punt, inmiddels een berichtje aan PB gestuurd. Mijn idee was vooral, dat als iemand hier zo een panklare oplossing zou hebben, dat natuurlijk mooi zou zijn (t.o.v. garantie verzoek met al dan niet opsturen enz enz)
-
Kan het misschien zo zijn dat bij achteruitrijden bepaalde wielen wat omhoog komen (hobbel in de rails of iets anders?), waardoor de wielflensen daarvan de metalen onderkant van de bak raken? En dat dus zo kortsluiting ontstaat?
-
Dat lijkt me ook niet waarschijnlijk, sowieso doet het euvel zich overal op de baan voor. En als ik de trein andersom op de rails zet, rijdt ie gewoon z'n rondje in de richting die oorspronkelijk dus 'achteruit' was, maar hapert ie in de richting die eerst 'vooruit' was
-
Meneer gaat vandaag een retour ticket ontvangen via de mail en we gaan er naar kijken.
-
Netjes van jullie hoor dat u dat met zulke korte lijnen oplost.
Dat siert jullie. (y)
Kees.
-
Da's niet uitzonderlijk, dat is standaard bij PB Models (y)
-
Da's niet uitzonderlijk, dat is standaard bij PB Models (y)
dat zou bij elke producent EIGENLIJK zo moeten zijn, anderzijds is zoiets de beste reclame die je maakt voor je eigen produkten voor de beste produkten waar het ongetwijfeld ook al eens niet helemaal juist gaat/mis gaat! Zoiets vergeet je als (potentieële) klant niet ! (y)
-
En zo geschiedde. Inmiddels keurig een retourlabel in de mail. (y)
-
(y) (y)
-
PB houd gewoon van g
-
De coulante manier van serviceverlening door PB Models is fantastisch. Daar mag Artitec nodig wat van leren. Als aldaar een model is uitverkocht, zijn zij bij een reparatie verzoek "niet thuis". Dat noem ik geen reclame.
Met vriendelijke groet. klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
Dat hebben wel meer fabrikanten, niet alleen in Europa. Heb een Atlas 0 loc, wilde daar een set nieuwe wielen bij hebben. Pech, geen reserveonderdelen.
-
De coulante manier van serviceverlening door PB Models is fantastisch. Daar mag Artitec nodig wat van leren. Als aldaar een model is uitverkocht, zijn zij bij een reparatie verzoek "niet thuis". Dat noem ik geen reclame.
Een nuancering is misschien wel op zijn plaats. Een fabrikant is gehouden aan zijn wettelijke plicht om garantie te verlenen binnen een zekere termijn. Als die termijn is afgelopen, vervalt die verplichting voor de fabrikant. De modellen van PB zijn pas onlangs uitgebracht. Die zijn verplicht die service te verlenen.
Andries
-
De service van Artitec is ook gewoon heel erg goed. Het is zo dat ze ( ruime tijd ) na dat een model uitgebracht was de resterende voorraad en de onderdelen aan een andere partij hebben verkocht. Bijvoorbeeld alles van plan U is naar Modeltreinexpress gegaan. En zelfs daarna had ik een keer een paar verlichtingsprintjes en condedators tegen knipperende binnenverlichting nodig en die hadden ze bij Artitec toch nog ergens liggen en binnen een paar dagen lag de envelop bij me in de brievenbus. Ook een keer een Hondekop gehad die een technisch probleem en een beschadiging in de lak had. Deze afgegeven in Houten en gerepareerd en geheel nagekeken opgestuurd gekregen, waarbij de bak met de beschading omgeruild is voor een mooi exemplaar.
Dus dat de service bij Artitec beter kan vind ik onzin. Er zijn veel bedrijven waar de service minder goed geregeld is, of waar het ( veel ) langer duurt. Zover ik weet halen ze desnoods een goed model uit elkaar om een klant aan onderdelen te helpen en repareren dan later als de onderdelen binnenkomen het model wat daardoor incompleet is geworden.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dat jij vindt dat de service van Artitec gewoon heel goed is, is jouw goed recht Ruud B. Mijn ervaring is anders. Misschien weet je nog dat ik destijds het probleem met mijn DE2 heb beschreven op dit forum. De deskundigen konden geen oplossing bieden dus stuurde ik het model naar Artitec. Binnen de korstte keren kwam de DE2 terug met een kladje dat ze er niets meer mee deden. Volgens mij hebben ze niet eens een poging gedaan. Dat noem ik geen service en geen goede reclame van Artitec.
Vriendelijke groet klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
En, opgelost?
-
We zijn er nog mee bezig.
Model gaat volgende week retour.
-
De coulante manier van serviceverlening door PB Models is fantastisch. Daar mag Artitec nodig wat van leren. Als aldaar een model is uitverkocht, zijn zij bij een reparatie verzoek "niet thuis". Dat noem ik geen reclame.
Met vriendelijke groet. klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
Verschil is dat de DH's niet zijn uitverkocht.
De Service van Artitec is trouwens prima, nog nooit problemen me gehad.
Alleen LS-Models spande de kroon. (in positieve zin)
Ik kocht bij mijn vaste winkelier in Aachen een Reeks 27 van de NMBS.
Pak thuis het model uit: gebroken pantograafbeugel.
Claim zoals het hoort de garantie bij de winkelier, kassabon mooi ingescand en doorgemaild om een afspraakt te maken.
De winkelier in kwestie informeert bij LS of het onderdeel leverbaar is.
Maar nu komt het: daags er na krijg i een mail van LS-Models om mijn adres door te geven.
Ik wachten en wachten op de postbode, gaat in 1x de deurbel.
Stond Orhan van LS-Models zelf aan mijn deur, hij moest toch in de buurt zijn. ;D ;D ;D ;D
Dat was pas onverwachte service. ;)
Oja, Sourbrodt is slechts amper een uurtje rijden vanaf hier.
Jos.
-
Dat jij vindt dat de service van Artitec gewoon heel goed is, is jouw goed recht Ruud B. Mijn ervaring is anders. Misschien weet je nog dat ik destijds het probleem met mijn DE2 heb beschreven op dit forum. De deskundigen konden geen oplossing bieden dus stuurde ik het model naar Artitec. Binnen de korstte keren kwam de DE2 terug met een kladje dat ze er niets meer mee deden. Volgens mij hebben ze niet eens een poging gedaan. Dat noem ik geen service en geen goede reclame van Artitec.
Vriendelijke groet klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
Beste Kees,
Voor de zoveelste keer begin je weer over je negatieve ervaring met Artitec.
Maar het verhaal is niet helemaal compleet en ook niet eerlijk.
Je had deze DE2 via Marktplaats aan mij verkocht als "zo goed als nieuw".
Echter was deze trein alles behalve "zo goed als nieuw".
Ik heb de trein toen naar je retour gestuurd.
Tot mijn verbazing kwam de trein na enkele dagen weer retour naar mijn adres.
Maar dit keer was NIET Kees de afzender maar Artitec!
Nog steeds de zelfde trein in de doos maar nu voorzien van het bewuste briefje van Artitec.
Na contact met Artitec bleek dat je de trein zonder overleg naar Artitec had gestuurd en was vergeten mijn adres (de afzender) te verwijderen van de doos. Dat was ook de reden dat de trein per abuis weer naar mij werd verzonden.
Ik heb toen op eigen initiatief contact gezocht met je familie en de trein weer retour gestuurd!
Deze trein is jaren oud en er zijn simpelweg geen onderdeling meer beschikbaar bij Artitec.
Met een T ford uit 1908 hoef je vandaag de dag ook niet aan te komen voor onderhoud bij de Ford dealer.
Dus wees eerlijk over het hele verhaal!
Met vriendelijke groet,
Frank.
-
Met een T ford uit 1908 hoef je vandaag de dag ook niet aan te komen voor onderhoud bij de Ford dealer.
Wat?? Nee! Verdorie... ;D ;D ;)
-
Valt natuurlijk to proberen ...
https://www.youtube.com/watch?v=4vKDKC_8ncQ
Marc
-
@ Frank Spoor010 : Ik geef toe dat ik te impulsief heb bericht waar het om Artitec gaat. Ik heb jouw betoog gelezen en zeer goed begrepen. Zo negatief wil ik niet zijn jegens Artitec. Van die firma heb ik mooie treinstellen waar ik heel tevreden mee ben. Kort geleden nog prachtige goederenwagons van ze aangeschaft. Mijn excuses aan Artitec met het nogal negatieve bericht wat ik heb geplaatst en hierbij heb ingetrokken.
Met vriendelijke groet, klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
Mooi, zo kan het ook! En door met het onderwerp!
-
Wat?? Nee! Verdorie... ;D ;D ;)
Als je kan 3d ontwerpen schijnt er een bedrijf bij jou in de buurt te zijn die die onderdelen dan nog printen.
Maar dat is en off topic en puur "in case of"
-
Als je kan 3d ontwerpen schijnt er een bedrijf bij jou in de buurt te zijn die die onderdelen dan nog printen.
Maar dat is en off topic en puur "in case of"
Was meer als grapje bedoeld... waar moet ik heen met mijn T-Ford ;D ;D ;) Die ik dan weer niet heb.
-
Was meer als grapje bedoeld... waar moet ik heen met mijn T-Ford ;D ;D ;) Die ik dan weer niet heb.
Dat bedoelde ik ook met "in case of"
-
:) ;)
Zou er trouwens best eentje willen... maar helaas, gaat 'm niet worden ;)