BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Rottierood op 13 May 2008, 21:28:41
-
Heren,aangezien ik jullie mocht bombarderen met vragen,heb ik er weer eentje voor jullie.
Wat is een ringleiding en waarvoor gebruik je die?Ik rij analoog (misschien handig om te weten?)
groetjes Marcel.
-
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/de-ringleiding-onder-de-modelbaan.html staat een simpele uitleg die ik zelfs nog begrijp. :)
-
In deze draadjes staat veel info:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9581.msg145123#msg145123
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8973.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7970.0
Suc6! Paul
-
aha,als ik het goed snap maak je dus met een trafo meerdere aansluitpunten op de rails voor een constante spanning ,ook achterin de baan.
Het is dus ook zo,als er twee locs op een baan rijden dat er dan wat spannigverlies op treedt.Met andere woorden,als er een trein rijdt,en ik zet er een tweede trein bij,dat de eerste trein in vaart mindert omdat de tweede erbij komt.
Met de diverse aansluitpunten van de ringleiding gebeurt dit dus niet.
pfffffffffff een hele uitleg,maar ik hoop dat jullie het snappen.
groetjes Marcel.
-
Je bent een eind op weg. Wellicht kom je verder met deze aanvulling:
Een ringleiding voor je baan dient met name om spanningsverliezen te voorkomen. Om dit verlies zo laag mogelijk te houden, worden de draden van je ringleiding vrij dik gekozen.
Op deze ringleiding (met dikkere draden) sluit je de rijtrafo aan. Als je dat gedaan hebt, sluit je op regelmatige afstanden van elkaar met dunnere draden de ringleiding aan op je baan. (De blauwe en de rode draad uit het voorbeeld van N- project/ BR212)
Begrijp je dit?