BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: MeZZiN op 03 July 2024, 22:16:26
-
Na grote vast loper op station Anna Paulowna grote en verhuizing kids etc. nooit verder gekomen dan de teken tafel. Dus poging 2 omdat we nu in wieringerwaard wonen (bijna naast het oude tram station.)
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.openmonumentendag.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FTramstation-Wieringerwaard_Museum-Oud-Anna-Paulwona_1549.jpeg&f=1&nofb=1&ipt=9b2fe861393b115cb50b059fbaf36c9d5b01bea8a5754741bab95f7bc4ba9aed&ipo=images)
Dit gaat een stukje makkelijk op 2-3 modules van 120cm en ongeveer 60-80cm diep. Heb al een hoop gevonden in oude boeken voor informatie. Maar rollend materieel is toch best lastig.
Dus wat ik weet zijn de oude HSM locomotieven niet in model gemaakt. Alleen een philotrain 7700 serie is een redelijk grote oplage geweest. Zelf bello heeft mogelijk hier gereden in al die jaren. (of een van de zusjes) Dus dat is ook gelijk een van de goede opties alleen tja die gaan voor best pittige prijzen op dit moment. Dus zoek ik een oplossing van de range 1912-1935 voor locomotiven / treinstellen die rond die tijd daar gereden hebben omgeving schagen etc. En die voor normalere prijzen gaan maar ook andere rollende materiaal. Ik heb nog een paar boeken van HSM onderweg misschien geeft die wat meer info maar het is niet zo duidelijk welk exact gereden hebben op deze lijn.
Gelukkig wel een hoop foto's van ons dorp heb bijna elk perpectief kunnen vinden en de huidige brug is nog steeds de origineel naar het schijnt. Alleen een handje vol lage resolutie fotos. Ik zou al bij zijn met 2 setjes 2 locs en rijtuigen en vracht vervoer.
Dus wie weet wat ik of makkelijk kan aanpassen zonder grote kosten of iets zodat ik straks niet alleen baan heb maar ook iets om mee te rijden. Kan altijd nog een sikje laten tuffen en doen als of 1935 niet gebeurd is.
-
Klinkt als een leuk stoomtram gerelateerd project (y). Ben benieuwd
-
:)
Zoals steeds ben ik benieuwd naar trambaanplannen en wat er van komt...
-
Mijn grote issue is altijd tijd maar goed de kids willen helpen :) plus het is 100 meter van mijn huis dus kan als ik vast loop altijd even de centimeter pakken. Plus heb al een redelijk goede tekening van de sporen met locaties en genoeg te vinden in het landschap nog. Zoals de trambrug die er nog steeds is en niet vernieuwd schijnt.
Moet misschien wel iets compressie toepassen maar dan alleen zodat ons huis er op kan dus er gaat een stukje polder tussen uit maar van die huizen heb ik eigenlijk ook geen tekeningen er zitten 2 -4 huizen tussen alleen van 2 week ik dat ze al waarschijnlijk al bestonden toen alleen heb ik daar geen bevestiging van nog.
Er is gelukkig een uitgebreid boek over de trams vanuit schagen alleen die heeft meer focus op plaatjes en locaties maar iets minder op wat precies op de lijn gereden heeft.
Ik weet dat de 7741 de afscheidsrit heeft gereden. En de 7742 zou zomaar ook gebruikt zijn geweest dus iets creatief zijn en de 7742 model zou ook kunnen dus hopelijk kan ik die opsnorren van marktplaats of een van de dieren locs van HSM. Maar van de begin tijd is er weinig makkelijk te krijgen dus gok een 3d printer op dat in de toekomst op te lossen. Voor nu maar even een sikje je om te oefenen plus mijn oudere starter set BR80 met die rijtuigen in het rood kan ik oefenen.
Voordeel is wel is dat in het dorp een hoop mensen wonen die veel prenten / boeken van de omgeving hebben. Plus er al een hoop geschreven is over ons dorp Ik vond zelfs in een boek over ons pauwendorp een foto met de tram voor de kerk.
Kan iemand trouwens de locomotief herkennen in het plaatje en de rijtuigen. het lijkt een backetje maar weet niet zeker.
-
Ja zeker, dat is een Backertje van de SMWF, ik heb er een H0 model van. De rijtuigen staan beschreven in het NS matboek 1924, ooit is dat ook op internet gezet.
Mvrgr
-
Ja zeker, dat is een Backertje van de SMWF, ik heb er een H0 model van. De rijtuigen staan beschreven in het NS matboek 1924, ooit is dat ook op internet gezet.
Mvrgr
Dat scheelt iets weer :) die kan je redelijk zelf bouwen (minder complex dan een stoomloc) ga even in de rijtuigen duiken morgen komt hopelijk de boekjes over de HSM binnen kan ik wat meer uitzoeken wat zou kunnen werken.
Maar goed het baanplan is redelijk simpel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ruwesheets-2-66868757bafbc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ruwesheets-2-66868757bafbc.png)
Ga voor tillig rail omdat het kan en mooiste lijkt me. de basis plaat komt uit het boek Daar Komt De Tram Uit Schagen en fotos uit het boek pauwendorp die we nog hadden liggen. Station heeft een lager gelegen deel voor overslag naar de sloot voor vee en andere dingen. Merk wel dat de tekening niet helemaal correct is al maar goed het beste wat ik heb op dit moment. Misschien een keer een bezoekje naar utrecht archief weer om kijken of er meer is.
Wat wel tof is dat het relatief veel dingen zijn op een klein oppervlak.
-
Van Schagen - Ewijksluis staat van het Utrechts archief al wat online: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&miview=inv2#inv3t2 (https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&miview=inv2#inv3t2)
-
Oh dat is super laatste keer moest ik naar Utrecht en hij staat er tussen lijkt er op dat mijn tekening uit het boek een simpeler versie is maar redelijk correct. Scheelt weer. Dank voor de link!
En we kunnen opnieuw ontwerpen ;D deze tekeningen kloppen weer meer met de foto's die ik zag. Misschien is het veranderd over de jaren maar goed denk het haast niet.
En v2 :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ruwesheets-3-6686c94663d90.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ruwesheets-3-6686c94663d90.png)
En met de tillig rail kan ik mooi die wissel hoeken doen zijn zijn bijna exact 7graden (6.3)
-
Floris Dilz heeft dit op Flickr gezet
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157683791643190/ (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157683791643190/)
-
Top dank je wel gelijk even een kopie gemaakt voor straks om uit t zoeken.
Net even bij de oude tram brug gekeken maar de duikelaars zijn oude alleen lijkt het dat ze er een betonnen weg dek opgelegd hebben.
Plus de oude bruggen voor voet gangers zijn lijk wel de orginele dus die kunnen we ook namaken.
-
Floris Dilz heeft dit op Flickr gezet
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157683791643190/ (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157683791643190/)
Daar staat 'ie dus NS 6600
Mvrgr
-
Het is ook gelijk weer zo een zeldzame loc. Dus die moet zelf gebouwd worden.
Maar gelijk een andere vraag wat was normaal als balast bed op de fotos lijkt het bijna zand maar kan ook de slechte kwaliteit zijn van de photo maar normaal bij oude fotos zie je wel stenen balast. Het is wel heel licht van kleur tegen wit aan bijna.
-
Niet al te zwaar materieel kan best op zand liggen, maar het heeft zijn grenzen.
Twee voorbeelden van mijn 60 cm spoor met 10kg/m rails. (Terschelling)
(https://live.staticflickr.com/65535/53839507522_64b8990780_z.jpg) (https://flic.kr/p/2q2BxR5)
(https://live.staticflickr.com/65535/53839510922_00c7aef9b9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2q2ByRG)
-
Nice 👍 zit er ook uit dat het redelijk fijn was op de fotos
(https://www.nvbs.com/shared/content/uploads/2019/11/2019-10-12-foto-7-De-Weere-Weereweg-monument-768x1024.jpg)
Het lijkt op redelijk lichte stenen en kleiner dan de ns nu gebruikt of ze hebben hier een paar zakken van de bouwmarkt gepakt en het lijkt er totaal niet op en dat ze dat gebruikt hebben bij het terug leggen.
-
Dat ronde grind heeft ook totaal geen nut. Geeft geen enkele houvast.
-
Dus niet gebruiken als voorbeeld. Denk dat een lichte balast maatje n een goed is dus kijken hoe dat er uitziet als ik het binnen heb. Huub maaskamp gebruikte al n scale balast. Haal wel wat soorten en kijk wat redelijk lijkt op de photos
-
Begonnen is met ooit met het spoor in zand te leggen.
Daarna kiezel, voordeel is dat dat goed water doorlatend is.
Nadeel, zoals al gezegd kiezels geven geen goede grip omdat ze glad zijn.
Ballast zoals nu gebruikt geeft door zijn ruwheid veel meer grip, het “haakt” als het ware in elkaar.
Dus bij een modelbaan uit jou tijd zou ik toch voor wat fijners gaan…..
-
Nieuw
https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/46694/category
Website EBOE Eisenbahn, het latere AKN bedrijf.
Heerlijke foto’s, alles in zand met hier en daar een kiezel, reed waarschijnlijk voor geen meter,
Maar man wat een sfeertje ;)
https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/42011/category/1817
https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/42064/category/1817
Spoelt nog net niet helemaal weg….
https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/47241/category/2071
Bielzen werden voor zoveel mogelijk ingestopt, om nog enige houvast te kunnen bieden.
-
Dank voor de extra duidelijker foto's :) het is waarschijnlijk zand / super kleine kiezel zeker met die fotos is het helemaal duidelijk. Het was voornamelijk zand. Dat stukje namaak spoor slaat nergens op.
Dus zand achtig wordt het. Dus wordt wel weer een feest de juiste model variant te vinden maar mooie is wel kom steeds meer fotos tegen met andere hoeken dat ik redelijk de meeste dingern kan na bouwen en zelfs de sloot. En anders gewoon met de meetlint veel is bewaard gebleven. Vind het heel bijzonder hoeveel foto's ik kan terug vinden van wieringerwaard. En ik weet dat een aantal mensen hier veel verzamelen over het dorp moet ik nog lang. En natuurlijk even vragen om wat maten te nemen van het tram huis. Die moet wel goed overkomen als hoofd onderdeel.
De burg heb ik zelfs nu de bouw tekeningen van (inclusief het tram dek) en de originele burgen hoofden zijn er gewoon nog. Dus kan zelf die opmeten.
Helaas valt ons huis buiten de 60cm van de module dus die moeten we dan onofficieel maar iets naar binnen schuiven of zelf ipv de orignele huizen doen omdat ik weinig daar van kan vinden op dit moment.
Dus wordt wel H0 (vind O mooier maar goed dan wordt het al weer 5+ meter aan spoor) en N is leuk maar mijn kennis en kunde is nog lang niet daar omdat mooi te kunnen.
De meeste wegen in die tijd waren ook zand achtig / aan gereden verhard (verdicht) lijkt het dus iets met gips en dan mooi schilderen zijn we er al.
En had al een papieren versie van de 6600 loc gevonden dus kan ik al mee beginnen niet geweldig maar he altijd beter dan een sikje. En ik ga wel zoeken naar een mooie 7700 series op marktplaats voor nette prijs maak ik daar wel een 7741 van die weet ik zeker dat hij gereden heeft op dit spoor.
Maar het meeste ging met de 6600 HSM 1061-1063 series deze reden alleen op dit traject dus met uitzondering een 7700.
Trouwens de 6600 series lijkt heel op alle backertjes enzo maar ik als nog redelijke leek zie super weinig verschil maar gok dat ze behoorlijk verschillen met de wat grotere series backertjes.
En lang leven marktplaats vond net 3 boekjes over de HSM en tram lijnen waar alles mooi instaat. Er is echt een hoop opgeslagen van toen te tijd vind dat zo bijzonder. En weer een nieuwe foto gevonden van Wieringerwaard
Nu maar eens naar de bouwmarkt en wat hout regelen en gaan zagen. En een dossier maken met alle informatie zodat ik straks lekker kan werken aan de eerste versie. En baan plan uitprinten op A3 en gaan met die banaan.
-
Dus wordt wel H0 (vind O mooier maar goed dan wordt het al weer 5+ meter aan spoor) en N is leuk maar mijn kennis en kunde is nog lang niet daar omdat mooi te kunnen.
Ooit had een welbekend persoon in de modelbouwwereld de baan Keuvelaarkade in H0 gemaakt. Prachtige baan. Op dezelfde lengte hebben we een kloon in 0 gemaakt om te laten zien dat er niet met een factor 2 gerekend hoeft te worden. En niemand zag het verschil. Alles wat moest stond er op.
Dus...beperk je tot de essentiële zaken, dan kan het ook in 0.
Die baan in 0 bestond uit 4 modules 1,20m
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065)
-
Gaat lekker dacht dat ik er uit was ga ik weer twijfelen. Zucht maar eens er is genoeg ruimte om alles kleiner en compacter te maken en dan lijkt nog prima op het echte denk dat het wel binnnen de 3 meter kan blijven moet misschien dan de kerk laten gaan en de peron een stuk kleiner maken.
Vind het wel super tof dat ik alles 1 op 1 kan na maken in H0 en dan max 3 meter kwijt ben alle wissels waren dezelfde hoek etc. Iets meer als die kerk mee gaat doen. (de tram rijd direct langs de kerk). Probleem met 1 op 1 is bijna altijd heb ik het idee dat het extreem leeg overkomt omdat dat ook zo is in de echte wereld. Maar bij model verwacht je meer per cm2.
Maar 0 maakt wel mogelijk dat ik het makkelijker kan na maken. Dus misschien toch kijken wat ik kan doen. Ben toch nog niet echt begonnen. Plus omdat ik zelf bijna geen rollend materiaal kan kopen moet toch bijna alles zelf zoen en dan is 0 stukken makkelijker han h0 en n is al helemaal niet makkelijk. Maar goed het kan ook gelijk een goede reden zijn om een 3d printer te kopen omdat als je van sommige de tweede hands prijzen zie van een 7700 is kan je bijna een printer en laser kopen. Niet leuk meer.
N vindt ik ook best tof alleen meer voor IRM / modern waarbij je grotere stammen kan rijden voor het oude zooi is dat grote wel erg leuk.
Maar misschien goed om alles even printen op a3 en uitleggen en zien hoe het overkomt misschien moet je toch compressie doen in H0 omdat het gewoon niet mooi wordt. kan ik misschien gelijk op 0 over kan je makkelijk werken en komt altijd beter over denk ik . Zie die baan van huub maaskamp wat is dat toch mooi. Snap heel goed dat hij 0 kiest.
-
Je zou voor het voorbeeld van rails en onderbouw ook eens dichtbij kunnen gaan kijken, nl. bij de SHM.
-
Zand is best wel lastig na te bootsen in model, tis heel snel te grof.
Nog een reden om voor spoor 0 te kiezen ;D
Let wel, zelfbouw is niet persé lastiger in spoor nul, houdt wel rekening dat je meer details ziet, dus je meer en gedetailleerder moet toevoegen. Daar zijn pareltjes van te zien op diverse fora.
Ik noem Spoornul forum, Spur Null Magazine forum en er zijn ook in Duitsland nog Spoor 0e/0m fora/ sites. Smalspoor lag vaak ook in het zand en wordt vaak nagebouwd. Dus daar kan je ook model omzettingen zien / beoordelen.
Hier op Beneluxspoor is ooit Gouda zilverstad te zien geweest.
Succes met wikken en wegen !
-
Keuvelaarkade was de "model-naam", maar in feite was het een weergave van Lutjewinkel/Lutjebroek...dus om de hoek.
Ik heb nog wat plaatjes van de bouw.
https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/albums/72177720318595702 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/albums/72177720318595702)
NTM en/of SHM zelfbouw materieel in 0...dat is er. Oud HSM overigens ook. Staan bouwverslagen van op dit forum. Ik zou alleen niet weten van wie (ahum)
-
Ik had natuurlijk de deur op een kier gezet voor 0 moet ik ook wel kijken of het een optie is.
Ik kan een hoop snoeien aan de zuid kant maar de noord kant is de brug de overslag naar de sloot en de kerk moet echt kijken of ik het mooi kan weergeven dan plus met mijn geen grote kennis is gewoon na bouwen simpeler maar of het beter is.... Tijd om te gaan puzzelen ik moet gewoon weten of ik het wil doen of niet.
Dus huidige idee:
3 modules max 360cm
Schaal 0 of h0 of 180 en voor lgb in tuin en dan misschien precies in perspectief van de huidige tram huis.
Minimaal de brug kerk en stations gebouw en ons eigen huis
Rollend materieel: 7741 en backertje 6600 ns serie
Stam met goederen stam met rijtuigen
-
Ooit had een welbekend persoon in de modelbouwwereld de baan Keuvelaarkade in H0 gemaakt. Prachtige baan. Op dezelfde lengte hebben we een kloon in 0 gemaakt om te laten zien dat er niet met een factor 2 gerekend hoeft te worden. En niemand zag het verschil. Alles wat moest stond er op.
Dus...beperk je tot de essentiële zaken, dan kan het ook in 0.
Die baan in 0 bestond uit 4 modules 1,20m
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065)
Die welbekende persoon is Gerbrand Haans
https://www.voorschot.nu/gerbrand-haans/
-
Ooit had een welbekend persoon in de modelbouwwereld de baan Keuvelaarkade in H0 gemaakt. Prachtige baan. Op dezelfde lengte hebben we een kloon in 0 gemaakt om te laten zien dat er niet met een factor 2 gerekend hoeft te worden. En niemand zag het verschil. Alles wat moest stond er op.
Dus...beperk je tot de essentiële zaken, dan kan het ook in 0.
Die baan in 0 bestond uit 4 modules 1,20m
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065)
Die welbekende persoon is Gerbrand Haans
https://www.voorschot.nu/gerbrand-haans/
https://www.hollandscale.nl/informatie/51-keuvelaar-kade
-
Super mooi en zeker mooi ook op 0. een eens de 0 baan komt echt heel mooi over stuk meer details en realistischer
Voor ik schuif nog even het 0 H0 besluit voor mij uit. Mijn tijd is helaas ook schaars dus of ik zin heb om alles van scratch te gaan bouwen vind ik lastig. Er is best een hoop 0 spullen maar H0 is wel toegankelijker.
Dus nu druk nog wat de baan aan bekijken hoe of ik iets kan besparen of dat ik hem gewoon exact 1 op 1 maak. Ik heb geluk dat het erg druk is op stuk dat ik wil na maken. 3 sporen 1 vee overslag 1 overslag en een kade en bijna direct aan het station een weg en bruggen hoofd. Alleen het polder deel (zuidelijk) is wat saai.
Wil alleen wel nog iets van een 'schaduw station' maken zat de denken om die misschien een beetje te laten lijken op schagen op op ewijcksluis voor nu alleen de sporen maar beter dan een paar saaie wissel straten. het idee is uit eindelijk om stap voor stap haltes / stations van de lijn toe te voegen.
Zoek nog de sporen van schagen rond 1910. Gek genoeg van veel dingen kan vann alles vinden tot in detail maar schagen is wat lastiger heb nog niet alle boeken gevonden die mogelijk meer info hebben. Maar goed moet die maar net vinden op marktplaat.
-
Een sporenplannetje van Schagen staat op blz 229 van Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramweg-bedrijven van Sluiter e.a., vierde druk uit 2011.
Mvrgr
-
Het Utrechts Archief heeft (weer) de info (Sporenplan Schagen (https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miview=inv2&milang=nl&misort=last_mod%7C%7Casc&mizk_alle=schagen&micode=939))
-
Was ook aan het zoeken naar Schagen lukte niet dit te vinden super :) moet toch beter doorzoeken. ??? Meer verdiepen in hoe je in het archief zoekt. Liep er toen ook al tegen aan toen je nog persoonlijk langs moest gaan om te kijken.
En ga dat sporen boek ook maar halen. Samen met locomotieven boek. Meer info over 6600 en zo.
Heb al wat goederenwagens wel helaas ns van artitec bruin en grijs dus goed genoeg plus het was mogelijk dat ze hier gemengd reden omdat de hsm was opgenomen door de ns. Maar als ik het aandurft om spuiten naar hsm bruin en dan wat transfers gebruiken van mk studio. Had ook nog wat Fleischmann en een SS kolen bak. Dus begin van rollend materieel plus het meeste komt wel rond die tijd alleen opschriften kloppen nog niet. Moet nog even kijken wat er verder op de lijn gebruikt werd. Het is wel lastiger als het gaat om passagiers die zijn stukken moeilijke te vinden in model. Maar MK modelstudio heeft ook daar wat van.
Maar kan nu wel wat rollend materieel gebruiken die ergens in de buurt komt. Had ook nog een 3700 kunnen vinden al restje :) maar dan de SS versie nog in appel groen. Zou nog wel een 3737 willen hebben maar voor nu mijn eerste nederalndse stoomloc is prima. Maar om deze te gebruiken op mijn baan.
-
We zijn benieuwd naar de vorderingen...