BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: santerdam op 12 May 2008, 22:18:29

Titel: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 12 May 2008, 22:18:29
Inmiddels maak ik vorderingen met m'n baanplan. Het wordt een grote baan, ruim 72 meter rails. Ik heb alles opgezet met Fleischmann Profi H0. Bij het tekenen met AnyRail (voorheen DRail) heb ik me overal gehouden aan de geometrie van Fleischmann. Hierdoor past alles zonder wringen of smokkelen.
Voor enkele ruime bogen heb ik flexrails gepland. Alle overige delen zijn nu opgebouwd uit standaard rails componenten.

Over het gebruik van flexrails heb ik wisselende verhalen gelezen. In mijn baanplan zou ik ieder stuk van 4 rechte rails kunnen vervagen door één flexrails. En 4 standaard bochten vervangen door één flexrails.

Voordeel lijkt mij dat je minder raillasjes, dus mider overgangen, hebt. En prijstechnisch gezien bespaar je 25%.

Wat is de beste strategie : Op zo veel mogelijk plaatsen flexrails ? Of standaard rails toepassen ?

Met vriendelijke groet,

Sander
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Patrick Pontier op 12 May 2008, 22:20:40
Zoveel mogelijk flexrails !!!!
Zeker op plaatsen waar je er niet goed bijkunt.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: ZwolsBas op 12 May 2008, 22:22:08
Overal flex railsen zou ik niet doen.
In rechte stukken is flm profi flex rail idiaal omdat ze kaarsrecht zijn en vaak amper kronkels krijgen zoals Piko flex rail.

In bochten is het tegenover gestelde je kan heel moeilijk een bocht maken een R 4 is al bijna niet meer te doen het schiet gewoon terug met dubbelzijdig tape vastplakken werkt niet (mij ervaring) met spijkertjes/schroefjes werkt dit wel.

maar dat is minder mooi ( voor onzichtbare gedeeltes maakt dat toch weinig uit ).

Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: ReesCees op 12 May 2008, 22:22:37
Wat je zelf wilt Sander (flex als je wilt flexen en anders gewone rails).

Kees-Jan

Sorry maar ik kan er niet meer van maken.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: ReesCees op 12 May 2008, 22:24:08
@bas: piko flex kun je wel kaarsrecht leggen hoor.

Kees-Jan
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Hans Kl op 12 May 2008, 22:24:42
Ben het eens met KeesJan, wat jij zelf wilt.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 12 May 2008, 22:30:39
Kees-Jan, Hans : Wat ik zelf wil is (A) een goede baan en (B) niet te veel geld uitgeven. Uit jullie antwoord maak ik op dat er geen bezwaren kleven aan flexrails. Dus dan kan ik die 25% (globaal) pakken.

Bas : Met tweezijdig tape kan ik me problemen voorstellen. Dat is niet gemaakt om 'onder spanning' te staan. Flexrails is natuurlijk verkrachtig. Overigens is mijn krapste bochtstraal R3.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: ReesCees op 12 May 2008, 22:37:33
@ santerman: Hoeveel (stuks) piko A flex heb je nodig?

Kees-Jan
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 12 May 2008, 22:39:50
Ik zal je een PM sturen.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 May 2008, 23:48:31
Sander, het is inderdaad wat jij wilt. Met flex heb je veel minder raillassen. Maar je moet er op rekenen dat het netjes leggen van flex (met de nadruk op netjes) veel meer tijd kost dan met railstukken. Vooral in de bogen.

Het terugveren in bogen is ook een verhaal wat afkomstig is van mensen die de juiste techniek niet kennen. Je moet de railstukken nl. zo sterk voorbuigen dat ze als het ware voor dood in de juiste kromming blijven liggen. En dat is iets wat veel tijd kost, ook omdat je in bogen altijd overtollige stukjes moet afzagen. In dezelfde tijd kun je 10 van die bogen met railstukken leggen.

Ondanks al dit gedoe werk ik zelf uitsluitend met flexrail, omdat je er letterlijk flexibeler mee kunt werken dan met starre boogstukken. En ik leg meer nadruk op een goed resultaat dan op snelheid van werken. Ik kan rustig een hele avond zitten klooien met 1 lengte flex.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Marijn op 12 May 2008, 23:57:43
Ik kan rustig een hele avond zitten klooien met 1 lengte flex.

Ja maar jij legt gelijk bogen met clothoiden en verkanting, dan ben je wel even bezig ja  ;D
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 May 2008, 00:05:19
Marijn, moet jij niet nodig naar bed? Je moet morgen weer werken, ik heb continu vakantie. ;D
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 13 May 2008, 00:13:10
Klaas, dank je. Een van de redenen om weer een baan aan te gaan leggen is omdat ik inmiddels weer over ruimschoots vrije tijd beschik. Een soort van nieuwe hobby om voor een paar jaar vele avonden door te kunnen brengen. Jouw manier van flex-werken bevalt me dus wel.

In de eerste fase van mijn baan leg ik in ieder geval alle rechte stukken met flex en ga daar meteen enkele ruime bogen mee leggen. Dan weet
 ik een beetje waar de grenzen liggen. In de tweede en derde bouwfase zitten pas echt de moeilijkere stukken.

Nog 'n vraagje : Soms heb ik wel eens passtukjes nodig van 5-6-7 cm of 13-14-15 cm.  Fleischmann Profi heeft 10 mm, 100 mm of 200 mm rails. Kun je voor die passtukjes flexrails gebruiken of raadt je aan daarvoor starre rails te verzagen ?
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Marijn op 13 May 2008, 00:19:04
Marijn, moet jij niet nodig naar bed? Je moet morgen weer werken, ik heb continu vakantie. ;D

Hè ja, wrijf het er maar weer in  :(

Maargoed,
Flexrail leggen, ik zou het zeker doen, je krijgt er handigheid in en het is zowiezo goeikoper dan segmenten !  ;)
Trouwens, ik gebruik als hulpje bij het leggen van korte bogen ( denk aan tegenbogen van diverse wissels) diverse rail malletjes van Peco.
De malletjes zijn verkrijgbaar in diverse radii en echt reuze handig.
(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Pecorailmal.gif)
Bron: Peco
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 13 May 2008, 00:24:53
Marijn, dank je. Ik kende die dingen al, ergens op 'n site gelezen. Omdat ik ook andere vormen en maten nodig heb, was ik van plan via Ayrail de betreffende stukken 1:1 te printen en dan uit dun MDF te zagen - zodat ze precies tussen de spoorstaven vallen. Ideale mallen en met 'n lijmklem vast te zetten om de lijm van de rails te laten drogen.

Sander
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Marijn op 13 May 2008, 00:27:44
Dat is zeker ook een goed idee, wel heel nauwkeurig zagen hoor, dat is iets wat decoupeerzagen niet echt kunnen helaas..
Ik zie graag hoe je mallen later geworden zijn !
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 13 May 2008, 00:48:16
De ervaring heeft me geleerd dat 4 mm MDF op een electrische figuurzaagtafel heel goed aan de maat gezaagd kan worden.  Op die manier heb ik voor andere activiteiten al vaker zo-iets gemaakt.  Ik zal, als de bouw begonnen is, foto's plaatsen.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 May 2008, 09:57:28
Sander, over de korte passtukjes:

gebruik in ieder geval rails met hetzelfde profiel, dat scheelt een heleboel geklungel om het goed in lijn te krijgen.
Verder vind ik het niet handig om van die hele korte stukjes te gebruiken. Misschien kun je van een aangrenzend railstuk een paar cm afzagen, zodat je met langere passtukken kunt werken.
In het grootbedrijf doen ze dat ook. Ik geloof dat bij termietlassen de regel is dat ze niet minder dan 3 meter van elkaar mogen zitten. Dus als er twee lassen dichter bij elkaar dreigen te komen, dan zagen ze er een paar meter tussenuit om er een langer passtuk in te zetten.
Maar in het model hangt het natuurlijk helemaal van de situatie af wat de handigste oplossing is.
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: towncar59 op 13 May 2008, 16:27:13
Een ander voordeel van het gebruiken van flexrail is de mogelijkheid voor een optimale spanningdoorvoer naar de sporen.
Nou weet ik niet hoe jouw baan opgebouwd gaat worden, maar als je onder je baan een ringleiding aanlegt kan je elk stuk flexrail vanaf die ringleiding voeden, met stukken standaardrail ( die veel korter zijn, dus heb je veel meer raillassen ) is het lastiger, dan zou je elk stukje rail met de ringleiding moeten verbinden, maar één aansluiting per ( gemiddeld ) ongeveer 90 cm (ik ga van de gemiddelde lengte van een flexrail uit...) is goed te doen..

Ron
Titel: Re: Overal flexrails of niet ?
Bericht door: santerdam op 13 May 2008, 16:49:55
Klaas, het is zeker m'n bedoeling de raillassen niet te dicht bij elkaar te zetten. En daarbij hoort ook dat een standaard rails soms afgezaagd moet worden om een langer passtuk te kunnen maken. Een hele nuttige tip.
Overal kan ik dat doen, behalve op één plaats - een wissel inkorten is mij net te lastig.

Ron, lange stukken flexrails geeft inderdaad minder aansluitingen op de ringleiding. Het is mijn bedoeling relatief veel draadjes naar de ring te leggen. Toevallig heb ik juist vorige week m'n document over draadkleuren en -diktes afgerond.