BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: koosvp op 12 May 2008, 20:46:01
-
Beste modelspoorders,
voor mijn scenery/landschap (grotendeels stad+station en industrie) zoek ik nog steeds de juiste voeding. Voor de informatie. kleine H0 baan, 2-rail, Intellibox + 70VA trafo, 12 wissels Roco, 6 locs. Ik gebruik totnutoe mijn aparte 0-30 V variabele voeding, die ik eigenlijk permanent voor uitproberen van licht in huisjes e.d. nodig heb. Ik gebruik ook steeds meer ledverlichting op 6 - 12 V van Viessmann, ook in de huisjes . Mijn vraag is nu: wat is een handige voedingsoplossing voor 30 huisjes, 40 lantaarns (gaslampjes van Conrad), wat autootjes met ledverlichting en nog een rij, oudere, 14 V lampen op allerlei plaatsen en ....wat ik even vergeet. :-[ Met dank voor reactie. :)
Koos
-
Koos, neem gewoon van de eenvoudige goedkope stekkerblok-trafo'tjes. Heb je op enig moment meer vermogen nodig, gewoon een tweede erbij zetten. Die universele dingen kosten bijna niets meer. (Conrad - Gamma - MediaMarkt ....)
-
Dank voor deze simpele en goede, goedkope oplossing ;). Ga ik zeker doen! Zijn er nog meer mogelijkheden? Wat hebben jullie als (extra) voeding, gewoon ..........?
groet Koos
-
Hoi ,
Ik gebruik hier oude trafo's uit audio app.Die moet je natuurlijk wel weer veilig inbouwen!![al dan niet met een print]
En die tip van die adaptors, is een gouden. simpel goedkoop en veilig te gebruiken.
Groet Wim.
-
Hallo Koos,
Ik gebruik een oude PC voeding, 3,3 V - 5 V - 12 V. Ingebouwd en al, je hoeft alleen een drietal zware weerstanden te monteren. Kosten PC voeding: een appeltaart voor de plaatselijke PC boer.
Heb een uitgebreide beschrijving met foto's, info en site adressen. Is te groot om hier te plaatsen, kan je wel ff mailen.
Groeten John
-
Het is hier volgens mij al (veel) vaker gezegd: pas op met PC voedingen. Die dingen zijn gemaakt om enorme stromen te leveren en schakelen dus ook niet af bij een (vrijwel) kortsluiting, met flinke stromen door je rails/scenery als gevolg. Je moet er dus echt voor zorgen dat je de boel goed beveiligd, anders kun je, bij wijze van spreken, je treinen aan je rails lassen, of een zeer realistisch uitgebrand huis in je modelspoorstad creëren.
-
Mijn mede-studenten zeggen altijd: gebruik NOOIT een PC-Voeding zonder er een zekering (traag) tussen te zetten.
-
Dank voor deze simpele en goede, goedkope oplossing ;). ........Zijn er nog meer mogelijkheden? Wat hebben jullie als (extra) voeding, gewoon ..........?
groet Koos
Jawel Koos,
Ik gebruik voor de verlichting een ordinaire 12 Volt trafo voor een halogeenlampenset van 12 Volt.
Deze trafo's zijn sterk genoeg (60VA) en kosten bijna niks hier.
Het enige wat je dan wel nodig hebt is een netsnoer voor de 220 Volt kant en een gelijkrichter aan de 12 Volt kant om de boel gelijk te richten.
Verder heb je dan wel zekeringen nodig om ervoor te zorgen dat je geen hoge kortsluitstromen krijgt bij kortsluiting maar dat spreekt voor zich denk ik.
De trafo's zelf kosten hier in Maleisie onder de 10 Euro per stuk, dus dat is nog wel te doen denk ik.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hallo Koos,
Ik gebruik een oude PC voeding, 3,3 V - 5 V - 12 V. Ingebouwd en al, je hoeft alleen een drietal zware weerstanden te monteren. Kosten PC voeding: een appeltaart voor de plaatselijke PC boer.
Heb een uitgebreide beschrijving met foto's, info en site adressen. Is te groot om hier te plaatsen, kan je wel ff mailen.
Groeten John
Hallo John,
Ik weet niet of dit draadje nog leeft en of ik nog antwoord kan krijgen.
Maar ik probeer het wel.
Heb inmiddels ook een PC voeding liggen die ik graag wil gebruiken om te rijden. (N-Spoor)
Weet de kleuren en de spanningen per draad maar mijn vraag is of dit toepasbaar is.
Zou je mij die beschrijving willen mailen?
Dank voor de moeite.
Opa Aart.
-
Hallo Koos
Gezien je leeftijd denk ik dat je misschien kleinkinderen heb.
Om te voorkomen dat ze bepaalde zaken aan kunnen raken en ook om diverse
voedingen tot mijn beschikking te hebben (maar dan veilig opgeborgen) heb ik 1 of 2
trafo's bij de Fa Conrad aangeschaft en deze afgewerkt volgens bijgaande foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0320_2.jpg)
Geschakeld volgens onderstaande schema
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_sterkstroom_NEW.jpg)
Schrik niet van de complexiteit dat is na eigen inzicht zelf natuurlijk zo gek te maken als jezelf wilt.
De Trafo's T 3 en T4 zijn de trafo's waar het om gaat
Hier haal ik alle zwakstroom spanningen vanaf en zijn afgewerkt op een rij kroonstenen.
Een hoofdschakelaar ervoor en je bent al klaar en veilig en beveiligt met een paar zekeringen opgeborgen
voor je kleinkinderen zover aanwezig.
Mijn Trafo's T2 en T5 zijn speciale trafo's die ik gebruik voor wissel aandrijvingen en draaischijf
gr,
Herwim Frank
PS: Deze spanningen zijn dan via een schakelbordje goed te gebruiken voor allerlei zaken.
-
Wat mij betreft geldt het advies van 7 jaar geleden nog steeds: koop bij de bouwmarkt of de Mediamarkt een stekkervoeding.
Knutselen met losse trafo's moet je alleen doen als je weet waar je mee bezig bent.
En computervoedingen zou ik niet gebruiken. Waarom zou je risico lopen met zo'n beest wat 20A of meer kan leveren, als je alleen maar een paar lampjes wil laten branden.
-
Neem een 9V en een 12V adapter. Kun je nog wat variëren met de lichtsterkte van de lampjes. Straat verlichting brand vaak veel te fel ;).
-
Ter waarschuwing wat betreft PC voedingen:
Een 400 watt voeding geeft al bijna 40 ampère maximum op de 12 volt uitgangen. Bij een 1000 watt exemplaar zit je op zo'n 80 ampère, en de zwaarste consumenten modellen (1500w) komen op 125 ampère maximum. En die dingen zijn over het algemeen alleen thermisch beveiligd...
Maar voor diegenen die perse een pc voeding willen gebruiken: De kabels die het meeste vermogen kunnen leveren zijn de geel- zwarte (en dan vooral die met de zes en acht polige stekkers), daarna de disk drive stekkers. De moederbord stekker is afhankelijk van de Atx versie waar de voeding voor ontworpen is.
-
Kijk eens in de bakken bij de kringloop, daar vind je stekker trafo's / adapters voor een prikkie. Let wel even op de spanning en amperage en uiteraard gelijk of wisselstroom.
Peter waarom moet er een gelijkrichter tussen, led lampjes doen het toch prima op wisselspaning? Op mijn baan zijn vele Viessmann led straatlantaarns gewoon rechtstreeks op een Faller wisselstroomtrafo aangesloten en dat werkt prima.
-
Een LED is geen lampje maar een diode. En de meeste LED's vinden een sperspanning hoger dan 5V niet fijn en kunnen er
zelfs door stuk gaan als je geen extra maatregelen treft.
Dus best kans dat een bedrijf als Viessmann wel iets extra's toegevoegd heeft zodat het op wisselspanning ook heel blijft.
Zo niet zou ik er nog eens naar kijken !
-
Er zit inderdaad iets op één van de draadjes, misschien een diode. Als ik de led's op de Faller trafo aansluit maakt het niet uit hoe, ze doen het altijd - op gelijkspanning is het wel belangrijk, dus het zal inderdaad wel een diode zijn die Viessmann heeft aangebracht. Gewone leds zonder dus zo'n ingebouwde diode doen het prima op een USB stekker.
-
Ik denk eerder dat er een weerstand in de draad zit.
-
Als er een ding in het draadje zit zal dat inderdaad een weerstand zijn. Door het dus zo op wisselspanning aan te sluiten ga je dus over de specificaties van de fabrikant (van de LED) heen omdat de helft van de tijd de voedingsspanning er in sper over staat. Meestal gaat dat wel lang goed maar fabrikanten geven het niet voor niets op.
En dan nog wat ik zelf het vervelendste aan vind, je ziet ze knipperen met 50Hz. De meeste mensen zijn prima in staat 50Hz waar te nemen. Dubbelzijdig gelijkgericht (zonder elco) geeft 100Hz, dat zien we dan niet meer knipperen.
Timo
-
Gewone leds zonder dus zo'n ingebouwde diode doen het prima op een USB stekker.
Heb jij aandelen in een LED fabriek of zo ? Hier ga je al weer over de specs heen omdat die USB poort in staat
is (of hoort te zijn) om 500mA te leveren aan 5V.
-
Ik wil ook graag nog even inbreken op dit draadje.
Bij het opruimen kwam ik nog een trafo tegen van Tulip.
Input AC 92-138 of 176-264
Output +5V - 17A
+12V - 5A
-12V - 0.3A
-5V - 0.3A
Is dat nog te gebruiken of kan dit naar de stort.
Nspoor met Intellibox en Multimaus
-
Als er een ding in het draadje zit zal dat inderdaad een weerstand zijn. Door het dus zo op wisselspanning aan te sluiten ga je dus over de specificaties van de fabrikant (van de LED) heen omdat de helft van de tijd de voedingsspanning er in sper over staat. Meestal gaat dat wel lang goed maar fabrikanten geven het niet voor niets op.
En dan nog wat ik zelf het vervelendste aan vind, je ziet ze knipperen met 50Hz. De meeste mensen zijn prima in staat 50Hz waar te nemen. Dubbelzijdig gelijkgericht (zonder elco) geeft 100Hz, dat zien we dan niet meer knipperen.
Timo
Ik heb er even op gelet en je hebt gelijk, de leds op de Faller trafo flikkeren, weliswaar heel snel maar toch zichtbaar, dus deze maar overzetten op een gelijkstroom trafo. Misschien wel een idee om enkele straatlantaarns op wisselstroom te zetten, net als in het echt flikkeren die dan. Bedankt voor de tip, ik ga het direct (morgen) veranderen.
-
Heb jij aandelen in een LED fabriek of zo ? Hier ga je al weer over de specs heen omdat die USB poort in staat
is (of hoort te zijn) om 500mA te leveren aan 5V.
Mijn kennis van nawerkingen, bijwerkingen en eventuele slijtage is nihil. Als er licht is vind ik het al snel goed, maar ik heb eens serieus enkele zaken bekeken en gezien dat er het een en ander veranderd moet worden om te zorgen dat de leds iets langer meegaan. Morgen is het het eerste wat ik doe, na het ontbijt dan.
-
Gelukkig is de aap uit de mouw nu en bleken de dingen die je over LED's riep niet gestoeld op basis van de juiste kennis van zaken. Mooi dat dat nu duidelijk is voordat een ander dingen fout gaat aansluiten op basis van jouw uitspraken.
De "D" in LED staat voor diode dus zul je ook die eigenschappen en vooral ook de tekortkomingen van deze eigenschap mee moeten nemen als je een LED aan gaat sluiten. En ik denk dat de max. sperspanning van 5V toch wel een belangrijk punt is. Globaal geldt dat voor de meeste LED's zo ver ik weet en gaat zelfs voor een 12V LED op. Zo'n 12V LED is altijd een LED + een element waar de overtollige spanning over valt, meestal een weerstand.
Nu heeft zo'n weerstand de eigenschap dat er pas spanning over valt zodra er stroom loopt. Het punt bij een LED is dan dat er in sper GEEN stroom loopt en er dus 12V over de LED valt en niks over de weerstand. Op die manier staat er in sper dan al 7V teveel over de LED als je er 12V wisselspanning op aansluit.
Mijn "aanval" was een beetje een botte bijl actie met een (te) korte reactie.
Ik hoop dat je zo iets met mijn verhaal kunt mocht je dat niet al zelf gevonden hebben.
-
Die botte bijl viel wel mee hoor, je had ook wel een beetje gelijk maar ik dacht: "Bij mij werkt het", alleen wist ik niet dat het de levensduur behoorlijk verkort om het zo te doen. Met jouw kennis is de vraagsteller in ieder geval goed geholpen.
-
Misschien wel een idee om enkele straatlantaarns op wisselstroom te zetten, net als in het echt flikkeren die dan.
Ik heb een straatlantaarn dat nog noooit zien doen ;)
Ja, als de boel oververhit raakt heb je hier en daar wel eens straatlantaarns die spontaan uitvallen en 20 seconden later of zo weer ontsteken en bij SOX-lampen (lagedruk-natriumlampen) gaat de boel nog wel eens rood knipperen of gloeien als er iets niet gaat zoals het hoort te gaan, maar verder zie je echt niet met de netfrequentie knipperen (ik niet tenminste en ook de 100 Hz van gelijkgerichte wisselspanning valt me vaak nog op, dus ga maar na)
@ Luit: dat klinkt als een transformator voor computerdoeleinden. Dat kan, maar beveilig de zaken wel goed. Als het een zogenaamde geschakelde voeding is, is nooit duidelijk of deze kortsluitbeveiligd is (en nee, probeer dat ook maar niet uit)
Ander puntje: Ik weet niet hoe oud dat ding is, maar Tulip ken ik nog wel van een van m'n eerste PC's. Daar zat toen al een vrij moderne voeding in en de variant die jij noemt ken ik eigenlijk alleen van nog oudere computers waar de trafo vaak als los apparaat bijgeleverd werd maar daarnaast ook nog een 'ouderwetse' bloktrafo was, met daarachter een gelijkrichter en afvlak-elektronica, netjes ingebouwd in een kastje. In dat laatste geval moet je niet al te gek opkijken als de elco's in het kastje hun beste tijd gehad hebben, mijn ervaring is dat dergelijke trafo's knap warm werden.
-
Luit,
De oudere schakelende voedingen hadden vaak 2 settings voor de netspanning die dan met een schuif achter
op de voeding in te stellen was. Als het een oude AT voeding is dan heeft deze een eigen aan/uit schakelaar, als
het al een ATX voeding is zet je 'm aan door een draad (meestal groen maar kan verschillen !) aan massa te leggen.
Als Tulip een eigen (stekker-)systeem had ken ik het niet van dicht bij en kunnen de kleuren draad ook verschillen.
Maar hoe dan ook, met slechts 2 bereiken aan de primaire kant hou ik het op een schakelende voeding.
Bij een voeding met trafo zou ik een "spannings carrousel" met meer standen verwachten zodat de verliezen toch
binnen de perken blijven.
-
Het is mij vooral niet duidelijk wat de dringende reden zou zijn om moeilijk te doen met oude computervoedingen. Een veilige trafo met flink vermogen en meerdere spanningen kost zeffs nieuw bij Conrad ergens tussen de 50 en 100 euro. Kan je een flinke modelstad mee verlichten. Het is een eenmalige aanschaf, want nieuw gaan die dingen een eeuwigheid mee. Dat moet je met oude computervoedingen altijd maar afwachten.
Hier overigens een paar vergelijkbare 48 VA Roco trafo's - die voor de oude Maus - die ik alweer tien jaar geleden voor een tientje per stuk bij Reyne uit een bak viste. Mijn nog veel oudere, volgens de regelen der kunst zelf ingekaste standaardbloktrafo met tig uitgangsspanningen en meegebouwde 12 volt en 5 volt gestabiliseerde voedingen, staat alweer jaren voornamelijk werkloos te staan.
-
Als het even kan kies ik ook voor een klomp koperdraad op een kern, een brugcel en een elco ;)
Eventuele verdere elektronica is ook wel op te lossen, desnoods als bouwpakket.
-
Voor het goede hier een paar plaatjes van het brok historie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210047.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210048.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210048.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210049.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3210050.jpg)
-
Hoe lang heb je dat ding bewaard? :D
Tulip, dan praten we over de jaren tachtig, dacht ik.
Ik zou er geen risico's mee gaan nemen hoor. Hoeveel stroom denk je nodig te hebben voor de verlichting enzo?
-
Er zit in ieder geval nog garantie op ;D
-
Ik gaf toch aan dat ik hem bij het opruimen tegenkwam. En weggooien kan altijd nog is het motto.
Maar dat gaf ik ook aan bruikbaar of de stort?
-
Volgens mij zijn alle argumenten hier wel gewisseld Luit. Je kan alleen zelf beslissen.
Maar ik zou een 30 jaar oude computervoeding naar de stort brengen.
-
mee eens, zeker als ie stoffig of anderszins "vuil" is van binnen.
Tulip was er overigens tot 1997-98 dus 30 jaar is ie wellicht niet.
-
@ Benrail: Dit soort voedingen ken ik vrijwel alleen maar van de jaren '80, toen allerhande nevenspanningen nog helemaal niet noodzakelijk waren: met een flinke stroom op de +12 Volt en +5 Volt lijn en een relatief klein stroompje op de -12 en -5 Volt lijn kon je toen een hele computer laten draaien. Pas later kwamen de 3,3 Volt en nog lagere spanningen omdat 5 Volt toen niet meer ging.
Wel leuk ding om zo te zien, maar mijn advies: niet doen. Schakelende voedingen zijn altijd twijfelachtig na zo'n lange tijd.
-
Leuke info!
Ik ben me, na een heel kort uitstapje met een sinclair (met cassettebandje ;D) in het jaar kruik, eigenlijk pas in 1995 met PC's bezig gaan houden.
En ik kan me vinden in je advies, ik zou zo'n oude voeding ook zeker niet voor dergelijke projecten gaan inzetten.
Voor €10 of minder koop je in china een 12 v voeding en die sturen ze tegenwoordig ook nog gratis naar je toe.
Ik heb hier zo,n ding liggen, geeft 5A 12V=, voor een paar euro meer heb je 10A
Qua formaat en geluid eveneens een stuk aangenamer ;)
-
Zo'n chinese schakelende adapter heb ik hier ook gehad om een klein klasse D versterkertje te gaan voeden.
Die was zo maar stuk !! Het was ook de 12V / 5A versie en die 5A heeft hij hier bij lange na niet hoeven leveren.
Ok ze zijn goedkoop en mogelijk heeft een ander meer geluk dan ik maar ik hoef ze niet meer !