BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Piko => Topic gestart door: erbink op 18 June 2024, 14:38:06
-
Alles werkt prima, maar.... Tijdens het snelheid minderen en uiteindelijk tot stilstand komen komt het remgeluid als mosterd na de maaltijd nadat de loc al helemaal stilstaat. Met Smartprogrammer diverse instellingen geprobeerd met CV31, 32 en 274 maar geen verandering. Heeft iemand een idee?
-
Wat voor waardes staan er in cv 3 en 4?
-
CV3: 30 en CV4: 40. Andere waarden geven geen verschil met het starten van het remgeluid.
-
Hoe rem je af? Geleidelijk de knop terugdraaien naar 0 of vanaf bijvoorbeeld stap 14 een zwiep naar 0 en dan het geleidelijk remmen aan de decoder overlaten?
-
Zowel snel als beheerst afremmen geef hetzelfde resultaat. Op aanraden van PIKO nieuwe software geladen via de smartprogrammer: geen verbetering. Is dit irritant of erg irritant
-
Met Smartprogrammer diverse instellingen geprobeerd met CV31, 32 en 274 maar geen verandering.
En wat doet CV273?
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/922/YKydiQ.png) (https://imageshack.com/i/pmYKydiQp)
-
Piepen in de bocht is niet wat ik bedoel met veel te laat remgeluid.
Op aanraden van PIKO soundsoftware opnieuw geladen: geen verschil. Nu bij rijden met constante gemiddelde snelheid gaat motorgeluid wisselend langzaam en sneller lopen. In een ander draadje wordt dit ook genoemd. Dit is opgelost door CV54 van 128 naar 30 terug te schroeven. Maar het mosterd na de maaltijd remgeluid blijft.
Welke CV's hebben met remgeluid te maken?
-
Wat raar dat je niet ingaat op m'n suggestie - ik probeer je te helpen - en je na weken weer dezelfde vraag stelt.
-
Piepen in de bocht is niet wat ik bedoel met veel te laat remgeluid.
Op aanraden van PIKO soundsoftware opnieuw geladen: geen verschil. Nu bij rijden met constante gemiddelde snelheid gaat motorgeluid wisselend langzaam en sneller lopen. In een ander draadje wordt dit ook genoemd. Dit is opgelost door CV54 van 128 naar 30 terug te schroeven. Maar het mosterd na de maaltijd remgeluid blijft.
Welke CV's hebben met remgeluid te maken?
Volgens de handleiding moet je toch CV274 aanpassen voor jouw probleem. Als ik de omschrijving vertaal naar het Nederlands, dan staat daarbij: "Rempiep: Snelheidsdrempel waaronder het piepen wordt geactiveerd."
Je schreef in je opening dat je CV274 al aangepast hebt. Heb je na de aanpassing wel gecontroleerd of de CV daadwerkelijk aangepast was?
-
Sorry , was niet onbeleefd bedoeld. Maar veranderingen in zowel "snelheidscurve piept" als in "snel remgeluid" geeft geen verandering. CV273 staat op 299, ook hier geen verandering in actie remgeluid.
-
Uitlezen met Smartprogrammer geeft aan dat de waarden van CV274 inderdaad veranderen. Helaas zonder het gewenste resultaat
-
Sorry , was niet onbeleefd bedoeld. Maar veranderingen in zowel "snelheidscurve piept" als in "snel remgeluid" geeft geen verandering. CV273 staat op 299, ook hier geen verandering in actie remgeluid.
299? De maximale waarde is 255. Fabrieksstandaard: 30. Verder denk ik dat je die juist moet verlagen ten einde eerder het remgeluid te horen.
-
Ik denk dat ik hem begin te vatten. Ken je deze? https://www.piko-shop.de/is.php?id=28671
Heb je pagina 11 en vooral 12 goed gelezen? Heb je vóórdat je CV 273 ging zitten wijzigen CV31 en CV32 de juiste waardes gegeven?
-
CV 273 is na controle inderdaad veranderd. CV 31 en 32 moeten dus goed staan, anders gebeurt er niets.
Bij CV274 zou volgens de gebruiksaanwijzing, op blz 12, de sleutel voor het remgeluid moeten liggen, maar ik krijg er geen speld tussen.
De RH202, de Belgische NOHAB heeft hetzelfde probleem als de NS200. Remgeluid als de loc al stilstaat.
-
CV 273 is na controle inderdaad veranderd. CV 31 en 32 moeten dus goed staan, anders gebeurt er niets.
Dat is niet zo, er gebeurt altijd iets. CV273 heeft verschillende functies, afhankelijk van de waarden van CV31/32.
Eerst dit doen dus: V31 = 16 / CV32 = 0, dan de waarden van CV273/274 proefondervindelijk veranderen en dan zul je verschil horen.
Gr, Ben.
-
Precies wat Ben zegt. Vandaar dat ik ook vroeg of je pagina 11 en 12 goed gelezen had!
-
Dank voor jullie meedenken. CV31 en 32 had ik inderdaad op 16 en 0. 274 en 273 alle mogelijke waarden geprobeerd, maar totaal geen verschil.
Maar.. bij de RH202 NOHAB met dezelfde decoder als de NS2000 werkt het veranderen van CV274 wel!
-
Heb je cv 15 en 16 ook uitgelezen, en zo ja, wat staat daarin?
-
CV15 en 16 allebei op 0. Allebei op 2 en dan stoeien met 274 geeft geen verandering.
-
Dan weet ik het ook niet meer. Je had de geluidsfile al een keer opnieuw geladen. Ik neem aan dat je de decoder ook nog een (extra) gereset heb na dat laden? Ik zou contact opnemen middels een PB met gebruiker PIKONederland. Misschien kan hij de vraag oplossen, of voor je uitzetten in Duitsland.
-
gezien de goede ervaring met de RH202 vrees ik dat het toch aan de decoder van de NS2000 ligt. Jullie horen nog.
-
Zou goed kunnen. Fijn idd als je het tzt even hier laat weten. Succes!
-
Heb intussen met CV302 het remgeluid geminimaliseerd, dan stoort het niet. Lijkt net of de boel goed gesmeerd is.
-
Andere decoder geprobeerd; geen verandering. met CV320 remgeluid op nul: prima mee te leven.