BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ZwolsBas op 28 August 2006, 12:44:03
-
Hoi,
Ik zoek veel informatie over die rijtuigen die door nederland rijden van de DB en getrokken worden door de 1700 van de NS
Zie dat veel merken deze rijtuigen leveren maar ik weet niet hoe de samenstellingen horen en welke merk het beste is piko flm roco marklin?
wie heeft er een paar duidelijke fotos of een goeie site waar ik deze info vandaan kan halen?
de site van nicospilt kan ik slechts 1 foto vinden ??? ???
alvast bedankt!
-
Hier was een tijdje terug een draadje over gestart
klikkerdeklikkerdeklik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=990.msg11716#msg11716)
Is dit wat je bedoeld?
Felix
-
Persoonlijk zou ik kiezen voor de rijtuigen van ROCO, die de werkelijkheid zeer dicht benaderen. Mooi op lengte (1:87) en goed gedetailleerd.
Voor foto's neem een kijkje op www.railfaneurope.net, even op de BL-vlag klikken en je komt er vanzelf. Heb al voor je gekeken er staan een paar foto's op.
MVG, Arjan
-
Hoi,
[tekst is aangepast aan de nieuwe situatie in 2007]
Uit je hele verhaal begrijp ik dat het gaat om de zogenaamde "Duitsland-IC", ofwel treinserie 140 Schiphol/Amsterdam C - Amersfoort - Deventer - Hengelo - Bentheim en verder naar o.a. Berlijn. Tegenwoordig rijdt deze trein met de Duitse witte IC-rijtuigen, voorheen gebeurde dat met de lichtblauwe IR-rijtuigen. Over de IR-tijd is recent een draadje geweest, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=990.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=990.0), dus hieronder ga ik alleen verder in op de huidige situatie met de witte rijtuigen.
Op het moment is het nog zo dat van de uit Duitsland komende trein in het Duitse grensstation Bentheim (Bh) een tweetal rijtuigen wordt afgekoppeld, die dan met de volgende trein weer mee terug gaan verder Duitsland in. De samenstelling op het Nederlandse traject is dus anders (korter) dan die op het Duitse traject. Per december 2006 geen afkoppelen meer in Bentheim, met 9 bakken door naar Nederland.
Planmatig zou het er in Nederland als volgt uit moeten zien (met erbij foto's van de betreffende typen rijtuigen):
*Zijgangrijtuig 1e klasse met draaivouwdeuren (klapdeurtjes) type Avmz 109 [Foto] (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Avmz/DB_61_80_19-91_521-3_Avmz109-5__VrPN-02.jpg)
*Bistro-rijtuig met kleine 1e klasse-afdeling, draaivouwdeuren, type ARkimbz 266 [Foto] (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARkimbz262-266/db618085944881_e0014270.jpg)
*Gemengd zijgang/open afdelingrijtuig 2e klasse, type Bvmsz 186 [Foto] (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bvmz-Bvmsz/73_80_21-90_917-6_2it02.jpg)
*Rijtuig met open afdeling en minder validen-voorziening 2e klasse, Bpmbz 294/295 [Foto] (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bpmz-Bpmbz-Bpmdz/DB_Bpmz291_PE_1.jpg)
*Rijtuig met open afdeling 2e klasse en fietsenruim, type Bpmdz 295 [Foto] (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bpmz-Bpmbz-Bpmdz/DB_73_80_29-91_778-3_Bpmbz295-7__VrPN-02.jpg)
*4 rijtuigen met open afdeling 2e klasse, type Bpmz 294 (foto zie hierboven)
(alle 2e klasse rijtuigen met automatische schuifdeuren)
Zoals je kunt zien op foto 1 van het 1e klasse rijtuig hebben de rijtuigen elektronische koersdisplays aan de buitenzijde gekregen, maar ik kon van niet allemaal een foto vinden met die displays. Sommige plaatjes zijn dus van hetzelfde rijtuig maar dan voor inbouw van die displays.
Er zijn bij mijn weten nog geen modellen die ook deze displays hebben. Daarom moet je in model nu kiezen voor de modellen zonder displays, hetgeen overigens ook iets andere typebenamingen met zich meebrengt. Die details doen er verder niet heel erg toe nu, de natuurgetrouwste mogelijkheden in model zijn interessanter ;)
Niet alle rijtuigtypen zijn exact in deze uitvoering in model verkrijgbaar; mijn opsomming gaat uit van 1:87 lengteschaal. Niet alles zal nog leverbaar overal verkrijgbaar zijn, wellicht is enig zoekwerk nodig.
*Het eerste klasse rijtuig met de klapdeurtjes is niet te krijgen op het moment. Lima heeft het rijtuig in 1:87 in het programma gehad, Roco heeft het basisrijtuig aangekondigd maar deze uitvoering in het wit zit er nog niet bij. Vooralsnog moet je teruggrijpen op het alternatief dat er nog het meest op lijkt, het door Roco uitgebrachte rijtuig Avmz 207, artikelnummer ([Roco 45225] (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=1191&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=45225&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=16737adb30566ddafb5e9da434abe912))
*Het Bistro-rijtuig is er wel: [Roco 45046] (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=1107&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=45046&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=437b07f581d0d0cc3ba6d7f2000c0763).
*De Bvmsz 186 is verkrijgbaar in de uiterlijk vrijwel identieke uitvoering van voor de renovatie: [Roco 45231] (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=1194&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=45231&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=f31fb4e2f67e6d94a5786a0ec8e64959)
*Het open afdelingrijtuig is in het wit alleen in de niet-drukdichte uitvoering geproduceerd voor zover ik weet: [Roco 45229] (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=1193&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=45229&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=4b8b19bd0f9e2ae3d39c016bcb75461f). De uitvoering met fietsenafdeling weet ik zo 1-2-3 niet of die geproduceerd is, staat me wel iets van bij maar vind er nergens iets over.
Succes ermee en ik hoop dat je met deze info wat kunt :)
Groet,
Julius
-
Ik heb een paar van deze rijtuigen op mkijn site staan.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page1712.htm (http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page1712.htm)
mocht je meer willen heb zat foto's.
stuur mij dan even een bericht met je mail.
Manuel
-
Ja,
ik heb zelf de roco hobby line gekocht een bord restaurant en een 1e klasse.
ben bang dat deze voor geen meter kloppen? ze waren 17 eur per stuk.
vindt ze zelf wel mooi gedetaileerd
kan ze nog omruilen waar kan ik ze 1:87 krijgen of ? welke merk past het BESTE erbij? die meest naar echtheid kloppen die ook door NL rijden
laat het maar even weten.
g
-
Ja,
ik heb zelf de roco hobby line gekocht een bord restaurant en een 1e klasse.
ben bang dat deze voor geen meter kloppen? ze waren 17 eur per stuk.
vindt ze zelf wel mooi gedetaileerd
kan ze nog omruilen waar kan ik ze 1:87 krijgen of ? welke merk past het BESTE erbij? die meest naar echtheid kloppen die ook door NL rijden
laat het maar even weten.
g
Laat het maar even weten? Heb je het hele (uitstekende) verhaal van Julius niet gelezen dan ??? ::)
Waar je die rijtuigen kunt krijgen weet je natuurlijk ook wel. Nieuw in de winkel en tweede hands op marktplaats of ebay.
Succes ermee.
-
Hulde voor het zeer uitvoerige antwoord van Julius! :)
mvg,
Gert
-
Ik zelf vind de rijtuigen van Fleischmaan het mooist.
Ik vind die van roxo iets te speelgoed achtig overkomen.
Fleischmann is dan niet helemaal 1:87 maar gewoon goed en rijd overal op.
Dit jaar wil ik mij ook nog een stam van Fleischmann aanschaffen.
Manuel
-
oeps sorry,
niet opgelet.
zijn erg mooie rijtuigen die hij op die site laat zien!.
Alleen ik heb ze nog nooit bij de wit Zwolle gezien.
Alleen de fleischmann versie met kopbak Piko versie en Roco hobbyline versie.
zelf had ik gevoel dat de roco,s het beste waren maar dat is dus niet zo?
Heb wel met fotos vergleken dat ze wel qua echtheid aardig in de buurt zitten?
-
Sachen Modelle heeft ook van die rijtuigen in de lengteschaal 1:87, maar dan op en Halberstad versie.
Maar of die ook op die verbinding rijden durf ik niet te zeggen.
Cor
-
Sachen Modelle heeft ook van die rijtuigen in de lengteschaal 1:87, maar dan op en Halberstad versie.
Maar of die ook op die verbinding rijden durf ik niet te zeggen.
Cor
Deze rijtuigen hebben vroeger op deze relatie gereden. Één A, één AB, één Wr (Mitropa) en wat B's. Met een beetje geluk reed er een gemoderniseerd rijtuig in IR kleuren mee (toen de DR al IR rijtuigen had, voordat het DBAG werd) of een rijtuig in de Städteexpress kleuren, of allebei in één trein. Op het Nederlandse gedeelte reed er toen nog een Bkd mee. Dan had je wel een kleurvolle trein. Er reden eerder trouwens ook 4 Halberstädters (al is de restauratie eigenlijk een Bautzen) samen met 3 of 4 DB rijtuigen in deze trein.
Groetjes,
Ernst-Jan
ps, Roco heeft deze rijtuigen in 1:100. Wel beter gedetaileerd maar korter en duurder dan de SaMo exemplaren.
-
aha,
Nog even duidelijk.
ik bedoel de wit rode versie rijtuigen.
vindt zelf de Roco 1:100 ( hobby line ) wel netjes gemaakt hoor!
Wil deze combineren met Piko rijtuigen omdat die ook andere 2e klasse versies hebben (met roostertjes in het midden ) kan dat ? zon combinatie om zoveel mogelijk naar werkelijkheid te maken zoals het echt ook zo is.
1:100 en 1:87 is geen gezicht vandaar
Hoe heten deze rijtuigen? ik kan ze op marktplaats nergens vinden ook niet als ik DB AG intik :(
Heel erg bedankt voor de informatie ik ga zelf ook opzoek naar de grootspoor fotos heb al van iemand een paar gekregen.
-
Hoi nog even terug
Roco 54415 (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=947&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=54415&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=7e640ef7758dd4de34601e48964bc7e2&PHPSESSID=41933625ad41f256759e8c7b6d0cb7ab)
Roco 54414 (http://roco.cc/content.php?id=1795&pd=946&kat_id=&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=54414&search=1&p_search=1&page_cp=0&acdc=&archiv=&PHPSESSID=dd73af91ff82a45950b78057bbcd9099&PHPSESSID=d1a1e628c8ecfb9c93c957a98e347100)
Deze rijtuigen heb ik die rijden toch ook door nederland?
-
ik bedoel zelf deze rijtuigen:
http://www.roco.cc/media/image/produkte/1106316586.jpg
http://www.roco.cc/media/image/produkte/1117787411.jpg
http://www.roco.cc/media/image/produkte/1106316544.jpg
Groeten
-
Kwam deze toevallig net op marktplaats tegen
[http://koopjes.marktplaats.nl/hobby_en_vrije_tijd/modeltreinen/48165049.html? (http://koopjes.marktplaats.nl/hobby_en_vrije_tijd/modeltreinen/48165049.html?)
Misschien is dit wat...
Succes,
Mike
-
Haha zie alleen de hoofdpagina van marktplaats
klik met de rechtermuisknop op die advertentie vervolgens eigenschappen en daar zie je een site link staan kopieer dat
dan kopieer je de advertentie
-
Haha ;D
Weer wat geleerd, zo 't is veranderd, en nu kom je wel op de juiste pagina ;)
Mike
-
Ja, klopt die had ik ook gezien
ik heb daar al op gereageerd.
Alleen heb geen idee wat het waard is ik dacht een eurotje 25 a 35 ?
Nieuw kosten ze 17 eur per stuk vandaar haha
Maar kloppen die rijtuigen wel ? of ze helemaal 100% kloppen maakt niet uit maar of deze door ons kaas landje rond rijdt.
-
heb die set rijtuigen gekocht 3 stuks 35,-:)
blijkt een eenmalige serie van roco te zijn dus dat is mooi meegenomen!
ze zijn een stuk mooier dan de roco hobby versie!
wel komen ze uit de zelfde gietmal
-
Hallo,
ik heb nog 4 Roco rijtuigen liggen helemaal nieuw in de schaal 1:100.
doe ze weg omdat ik met 1;87 lengeschaal wil rijden en de zelfde van S-Modelle besteld heb.
Bij interesse een mailtje svp.
(http://i12.tinypic.com/2i7qx5w.jpg)
-
Hebben we hier niet marktplaats voor ? ;D
ik zoek zelf ook 1:87 en niet die rijtuigen ;D
-
@Emmerveen: staan ze al op............net als hier op het forum bij de advertenties.
Heb er 8 besteld van S Modelle (ook wat slaaprijtuigen) om op die manier 2 treinen in het klein te kunnen laten rijden (ééntje van Berlijn en ééntje naar Berlijn).
NB als je het topic vervuiling vindt haal ik het wel weg hoor, geen probleem.
-
Goed, bedankt voor de geboden informatie, ik heb de meeste rijtuigen gevonden, nu kan ik de 1733 Groterdam zijn sleep rijtuigen geven zoals ze ook echt een paar diensten met het wapen van Groterdam heeft gemaakt :)
-
Moet het niet de 1772 groterdam zijn. Fo bedoelde je niet de loc met stadswapens van Groterdam.
-
Wooo..blackout....hoe kom ik nu in vredesnaam aan dat rare nummer ? ???
De 1772 natuurlijk.
-
:P ja dat krijg je he als je zoveel matrieel koopt. Ik heb hem nu ik eens goed kijk bij mijn foto's hem laatst nog gespot maar volgens mij zit er nu niks meer van je wapen op. Want daar zit nu een graffitie beschildering.
-
Klopt. Ze is weer anoniem.
Maar ze heeft eeuwige roem in de wikipedia :)
-
InterCity rijtuigen via Bad Bentheim, er werd in een ander topic ook alweer naar gevraagd, oke daar gaatie dan:
Avmz111;
De rijtuigen type Avmz111 waren de eerste geklimatiseerde zijgang rijtuigen van de DB. De eerste werden aangeschaft voor de in 1962 ingevoerde TEE Rheingold.
Naast Großraum, panorama en restauratierijtuigen wilde DB ook zijgangrijtuigen voor de TEE dienst hebben die het hoge comfort van de TEE konden bieden.
De eerste bouwserie werd door WMD geleverd en in 1962 met de nummers 10401 tot 10410 in dienst gestelt. Om ook andere treinen met deze nieuwe rijtuigen te kunnen rijden, werden in 1963 nog meer rijtuigen onder de nummers 10411 tot 10422 in dienst gestelt. Voor vele nieuwe treinen besloot de DB de rijtuigen type Avmz111 in grote aantallen aan te schaffen. Tot 1972 werden er in totaal 267 rijtuigen met kleine detail verschillen door WMD, MBB, O&K en Wegmann geleverd. De tot 1965 geleverde rijtuigen hadden een afgerond dak. In 1972 kregen deze rijtuigen klaptredes die later bij alle rijtuigen werden ingebouwd. Afgezien van enkele omgebouwde of buitendienstgestelde rijtuigen werden alle rijtuigen in 1998 nog in de IC dienst ingezet.
De rijtuigen lopen op MD36 draaistellen en zijn met schijf en magneetrailremmen uitgerust. De rijtuigen bezitten zijschortplaten voor bescherming van de aggregaten onder de wagenvloer. De rijtuigovergangen bestaan uit buisbalgen en electropheumatische 2 delige schuifdeuren. De instapdeuren zijn draaivouwdeuren. Alleen de door Wegmann geleverde serie bezit zwenkschuifdeuren type Bode-Wegmann. De ramen zijn 1400mm breed en kunnen deels geöpend worden.
De rijtuigen hebben 9 gesloten coupés met 6 enkele zitplaatsen. De coupés en zijgang zijn voorzien van Tapijt als vloerbedekking. Aan de wageneinden zijn 2 ruime toiletten onder gebracht. De rijtuigen type 111.0 en 111.2 zijn één spanningsrijtuigen en de rijtuigen 111.1 zijn meerspanningsrijtuigen( die komen dus in NL). De beluchting word verzorgt door een één kanaals airco. De verlichting bestaat uit TL verlichting. Voor de noodverlichting zijn gloeilampen aanwezig. Alle rijtuigen zijn van een 12 polige en een hoofdluchtreservoirleiding. Een deel bezit ook een omroep instalatie( mag aannemen dat ze dat inmiddels allemaal wel hebben).(Deze rijtuigen hebben inmiddels ook stuurstroomkabels.)
Lengte over de buffers; 26400mm
Draaistelafstand; 19000mm
Wagenkastbreedte 2825mm
Wagenhoogte boven spoorstaaf 4050mm
Dienstgewicht 44000kg
Draaisteltype MD36
Radstand draaistellen 2500mm
Max. snelheid 200km/u
Remtype <R>KE-GPR-Mg(D)
Aantal afdelingen 9
Aantal zitplaatsen 54
Type verwarming Klimae
Indienststelling 1962
Stückaantal 267
Bron; DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn van GeraMond.
De andere types zijn volgensmij Bpmz291 t/m 294, Bvmz185 en ARkimbz262. De stukken over deze rijtuigen vertaal ik van de week wel eens.
Groetjes Michiel
Edit officeel schijnt vertalen trouwens niet te mogen staat in het boekje, beetje dom want dan onthoud je mensen informatie :-|
-
Wie weet welke artikel nrs de 1:87 versie is ?
En waar zijn ze nog verkrijgbaar :)
ik had de 1:100 versie gekocht waaronder zelfs 1 playtime bak ( later weer verkocht ).
zon stam is 6 delig toch?
Bas.
-
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4421.msg64286#msg64286
mvg
Sander
-
Bas,
Zie de 3e post in dit draadje. Nog makkelijker: Link! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1117.msg13445#msg13445).
Behalve de Bpmz zijn de rijtuigen die Julius aangeeft nog gewoon verkrijgbaar. Je dealer kan ze dus nog gewoon bestellen. De Bpmz wordt iets lastiger, maar met ene beetje geluk heeft iemand er nog gewoon eentje liggen.
Joeri
-
Een rijtuig wat ook in de treinserie 140 rijd is de Bpmz291 en een aantal daaruit verbouwde types.
Bpmz291 IC-Großraumwagen 2e klas:
Om bij IC treinen ook in de 2e klas hoogwaardig comfort aan te kunnen bieden, schafte de DB eind jaren 70 twee nieuwe types geklimatiseerde rijtuigen aan.
Al eind 1977 kreeg LHB de aanvraag proef rijtuigen te leveren. Daarna ontstonden 40 rijtuigen die in elektrische uitrusting en draaistellen onderscheiden. Nadat de beslissing ten gunste van de MD520 met schroefveren was gevallen, werden totaal 520 rijtuigen Bpmz291 in dienst geslelt.
Voor inzet op schnelfahrstrecken moesten een aantal dingen omgebouwd worden. Zo werden de buisbalgen vervangen door drukdichte exemplaren type SIG. Bij de deuren werden de deur handgrepen verwijderd en werd een mechanische open en sluit inrichting ingebouwd. Ook de airco en wc's moesten aangepast worden. De aangepaste rijtuigen kregen type aanduiding Bpmz293. Tien rijtuigen werdeen voor de voor de Touristikzug omgebouwd en als Bpmz857 en WRkmz858( bij ons bekend van de CNL 318/319) aangeduid. Alle andere rijtuigen werden in 1998 in de IC dienst ingezet.
Buiten de 20 proefrijtuigen Bpmz292 met luchtgeveerde LD73 draaistellen lopen alle rijtuigen op MD52 draaistellen. Alle rijtuigen hebben schijf en magneetrailremmen. De langsdragers in het onderstel bestaan uit U profielen. De kast en het dak van de rijtuigen bestaan uit wals en persprofielen. Zwenkschuifdeuren zorgen voor de instap aan de rijtuig einden.
De binnenruimte bestaat uit een grotere niet-rook afdeling en een kleinere rookafdeling. Gescheiden zijn de beide afdelingen door een glazen wand zonder deur. Een zit rij bestaat uit 2+2 stoelen die voor de helft voor en helft achteruit geplaatst. Daardoor zijn er in het midden twee zitjes met tafels. Aan de einden van de coupés staan bagagerekken in de lengte richting voor de ramen. Een deel van de rijtuigen is uitgerust met een rolstoelplaats en invalide toilet(Bpmbz291.5/.6 en 293.4/.6). Bij andere rijtuigen werd een fiestafdeling ingebouwd(Bpmdz293.8 ). Er werden één en meer spanningsrijtuigen gebouwd. Alle rijtuigen werden met een "zugsammelschiene"( geen idee hoe je dit vertaalt) en via de airco belucht.
L.O.B. 26400mm
Draaistelafstand 19000mm
Wagenkastbreedte 2825mm
Wagenhoogte b.s. 4050mm
Dienstgewicht 42000-43600kg
Draaisteltype Bpmz291 MD52
Bpmz292 LD73
Radstanddraaistellen 2500mm
Maximum toegelaten snelheid 200km/u
Rem type <R>KE-GPR-Mg (D) ep
Afdelingen 2
aantal zitplaatsen 80
Type verwarming Klimae
Indienststelling Bpmz291 1978
Bpmz292 1978
Bpmz293 1994
Aantal Bpmz291 520
Bpmz292 20
Bpmz293 115
Bron net als de vorige; DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn.
Groetjes Michiel